Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Vánoční hvězda

24. 12. 2008
2
11
1799
Autor
Nikeš

Nejenom chlebem živ je člověk. -- Ježíš


Vánoční hvězda
značí cestu k Betlému
i k horám jídla

11 názorů

Zvrhlík
28. 12. 2008
Dát tip
to je sice pěkný, ale v textu máš jen jednu... já ti skrz interfernet do obýváku nevidím...

Nikeš
27. 12. 2008
Dát tip
ty hvězdy byly dvě :-)

Zvrhlík
27. 12. 2008
Dát tip
Nejde o to, že to je "západní" obraz, ale že je to "nehaikuovský" obraz, jestli je to obraz vůbec. PS: Může hvězda ukazovat (slovo značí se tu moc nehodí) dvěma směry zároveň? Nejdřív je třeba zvládnout formu, až pak ji lze měnit... Vyfoť mi hvězdu, která značí cestu zároveň k horám jídla i k betlému - pak to bude skutečný obraz a ne abstraktní aforismus...

Nikeš
26. 12. 2008
Dát tip
Vánoční je s velkým V, jelikož tak máme ve zvyku psát Vánoce a také to stojí na začátku textu (záměrně neříkám věty, protože tam nemám interpunkci). Dále, pokud budu mít model Prahy, budu psát, že mám na stole Prahu také s velkým písmenem. Ovšem, ano, betlém jako věc bych psal s malým, zde jsem se snažil napsat "zobrazení Betléma" jedním slovem. K vlasatici jako Vánoční hvězde: My tu hvězdu chápeme a nazýváme jako Vánoční. Je to pouhé označení věci, stejně jako každé jiné slovo, nebo sousloví. K tomu dalšímu, ano, přesah haiku neudělá, stejně tak nedělá haiku pouze forma a pouze jiné věci. Upřímně, lze vůbec psát české haiku, když čeština je tolik rozdílná od japonštiny? Navíc každý respektovaný autor minulosti vnášel do zaběhlých forem cosi nového. Proč nevnést obraz ze západní kultury do východní formy?

Zvrhlík
26. 12. 2008
Dát tip
Pak to ale není betlém s velký B, ale betlém s malým b, Betlém s velkým B je město v Palestině... On ten pravopis není pro parádu... Nediv se, že jsi nebyl pochopen, jak jsi zamýšlel, když to píšeš pravopisně blbě. Betlém s velkým B je jen jeden, betlémů jsou tisíce. To samé Vánoční hvězda a vánoční hvězda. PS: Jak se mohla objevit při údajném Ježíšově narození Vánoční hvězda, když ještě neexistovaly Vánoce? Ale to už je detail. I kdyby to bylo, jak to popisuješ ty, tak to furt haiku nebude. Obraz bývá podmínkou nutnou, nikoliv dostačující. To, že lze něco interpretovat i jinak, než doslova, ještě neznamená, že to musí být haiku. Stejně jako v případě obrazu, i přesah je žádoucí, ale samotný přesah haiku neudělá. Takže tu lze najít neikaikuovský obraz a (patrně nehaikuovský) přesah. Myslíš, že to stačí, aby z toho bylo haiku?

Paulart
26. 12. 2008
Dát tip
Vánoční hvězda visí nad bramborovým salátem

Nikeš
25. 12. 2008
Dát tip
ZVrhlíku, obraz- vánoční hvězda na stole (květina) nacpaném Štědrovečerními dobrotami. A vedle na okně Betlémek, nad jehož chlévem je taktéž hvězda, které se říká Vánoční. To ostatní už si do toho dáváš ty, což právě považuji za přesah hodný haiku.

Zvrhlík
25. 12. 2008
Dát tip
Haiku nebývají moralistní. (Ale to by nebyl ten největší problém.) Haiku ukazuje, nekonstatuje. Haiku je obraz, nikoliv výrok. Haiku je zachycení viděného, slyšeného apod. (lhostejno zda vnějším či vnitřním zrakem), nikoliv aforismus. Jako aforismus to není nejhorší, ale haiku to IMHO rozhodně není.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru