Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte se04 Sekční kontrast - Průvodce písničkou
Autor
Zolo
Že nic není černobílé? Kontrast ano. Všimněte si u svých oblíbených písniček, jak výrazně jsou od sebe odlišeny sloky a refrény. Pusťte si „Smells like teen spirit“ od Nirvany nebo „Žily“ od No name. Měl jsem horkou chvilku, abych mezi svými písničkami vybral jednu, na níž bych mohl ilustrovat sekční kontrast – Ráno ví (mp3 a text). Ono to vypadá jednoduše, ale projděte si písničky ze šuplíku a zjistíte, že sloky a refrény jsou si více podobné, než jste si mysleli.
Zamezit tomu, aby si jednotlivé části písničky byly podobné, lze:
Melodicky - Stará dobrá odrhovačka „Bedna od whisky“ využívá kontrastu mollové a durové tóniny, skvělý nápad! Dalším z mnoha způsobů je změna tóniny, refrén transponovat o celý tón nebo o půdruhého tónu výš. Modulace patří mezi pokročilejší způsoby a něco se o ní dovědět lze z nejrůznějších hudebních příruček.
Textařsky – Opatřete refrén, bridge o několik slabik delšími nebo kratšími řádky, kdokoliv dostane váš text do ruky ke zhudebnění, bude muset změnit frázování a výsledkem je znatelná změna. Obsahově rozdíl mezi slokou a refrénem umocní kontrast, jakou mezi sebou mají – láska / zlomené srdce; realita / sen; pracovní den / volný den; velkoměsto / příroda; deštivé počasí / slunečné odpoledne atd.
Aranžérsky – Začít nahlas, zdablovat rychlost, přidat druhý hlas, vokály, bicí nebo dudy, když přijde refrén a pak ubrat plyn, je jedna z možností. Ale chcete, aby písnička obstála i jen s kytarou u táboráku? Pak doporučuji, dobrat se co nejlepšího sekčního kontrastu ještě dřív, než písničku vezmete na zkoušku kapely nebo nahrajete demo.
Ideální je, dosáhnout co nejvýraznější změny mezi jednotlivými částmi melodicky, textově i aranžérsky zároveň. Bude záležet na míře fantazie, zkušeností, na tom kolik času investujete „na něco přijít“ a v neposlední řadě třeba i na tom, máte-li možnost s někým skladatelské trable konzultovat. Nemáte? Nevadí, nic nestojí, vytvořit tři, čtyři různé verze refrénu a zeptat se několika přátel, který z nich jim připadá nejlepší. Bude to možná trvat dlouho, ale písniček vystřelených od boku v rádiu uslyšíte málo a mezi světovými hity takovou nenajdete. Dalo by se toho napsat ještě mnoho, ale důležitý je mít na paměti, že to může být kontrast, který udělá z dobré písničky skvělou.