Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte se12 Rýmy jsou pilíře písňového textu
Autor
Zolo
Přijdu za vámi a řeknu, že potřebuji písňový text „sloku / refrén / sloku / refrén / bridge / refrén“ kolem tří minut při tempu 120 úderů za minutu, neotřelý námět, název, který je zajímavý, z poslechu písničky patrný a dostatečně se opakuje, příběh plný obrazů, detailů a akce, mluvící současným jazykem, srozumitelný širokému okruhu lidí, vyhýbající se klišé, se silnými úvodními řádky. Aby druhá sloka přidávala nové informace, bridge nabídnul zcela jiný úhel pohledu a mezi jednotlivými částmi byl výrazný sekční kontrast. Vše zvládnete, a přesto vám text, nad kterým jste strávili celý jeden den, přijde nazmar, bude-li plný rýmů typu „den – sen“, „máš-znáš“, „láska – kráska“.
Rýmy jsou pilíře písňového textu, musí být opravdu silné a na správných místech, aby konstrukci udržely a nepřekážely.
Píšu-li ať už na hudbu nebo jen samotný text, osobně mi pomáhá načrtnout si nejprve strukturu písničky na papír. Například - čtyři delší řádky pro sloku, dvě pro předrefrén, čtyři kratší řádky refrénu, čtyři delší řádky pro sloku, dvě pro předrefrén, čtyři kratší řádky refrénu, dvě delší pro bridge a čtyři kratší řádky refrénu. Jednak mi to pomáhá, aby jednotlivé části na sebe navazovaly, mám přehled nad obměnami rýmů a lépe se tak vyhnu kalamitám zmíněným výše.
S každým následujícím řádkem vyplývá potřeba navázat, na některý z předchozích, rýmem.
Zapisuji si rýmy, které mě napadnou stranou a hledám zajímavý a neotřelý. Naleznu- li jen chabé možnosti rýmů nebo žádné, považuji za lepší přepsat pro účel písničky předchozí řádek. Zajímavou možnost nabízí Tezaurus, jenž bývá součástí textových editorů. Zadáte-li slovo „dostih“, nabídne vám alternativy - závod, běh, jízda, derby. Názory na jeho využití se různí. Osobně dávám přednost vlastní invenci, ale dokážu si představit, že po něm sáhnu tehdy, když budu mít do odevzdání textu méně času než bych si přál.
Ucházející rým raději přepište, změňte strukturu rýmů.
Na internetu naleznete tuny textů, které to jakýmsi „záhadným“ způsobem dokázaly. Můj dobrý kamarád a spoluautor, textař Tomáš Choura léta letoucí psal a psal a psal. Vystudoval VOŠ Jaroslava Ježka, obor Tvorba textu a scénáře, než se mu podařilo napsat text „Boží mlejny melou“, který nazpívala Ewa Farná. I ten musel na žádost producenta dvakrát přepsat. Nic nepomůže lépe než psát a přepisovat další a další texty, textovat a přetextovávat další a další písničky. A milovat kritiku. Přirozeně budete hledat nové a nové způsoby jak se neopakovat v tom, co jste napsali dříve. Takže nezbývá, než abyste si vzali papír a tužku, nebo otevřeli textový editor a pustili se do toho. Edison nám budiž vzorem.