Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte se17 Demo a jeho výroba - díl druhý
Autor
Zolo
1) Než začnu nahrávat, oslovím zpěváka/zpěvačku
Pošlu konečnou pracovní nahrávku v mp3 a text, požádám o krátkou zkoušku, na které upravíme písničku do vyhovující tóniny, aby se jim dobře zpívala, probereme výraz a případné doprovodné vokály. Nevíte o nikom? Konzervatoř Jaroslava Ježka nebo pěvecké sbory jsou plné zpěváků/zpěvaček, hledajících příležitost.
2) Vytvořím základ automatických bicí v tempu, ve kterém chci písničku nahrát
Vycházím z tempa na pracovní nahrávce, ale automaticky k němu přidávám 5 bpm, protože nevím čím to je, ale když písničku nahraju v původně zamýšleném tempu, zní pomaleji.
3) K bicímu automatu nahraju vše, co zvládnu.
Po jednotlivých stopách nahraju baskytaru, kytaru a klávesy. Během nahrávání hledám výrazné a zajímavé instrumentální motivy. Písničku naskřehotám. Někdy instrumentální základ stačí, někdy oslovím muzikanty, kteří instrumentaci zvládají lépe.
4) Upravím odhadem poměry hlasitostí.
Nahrávku vyexportuju do wav, převedu do mp3, kterou spolu s textem znovu pošlu zpěvákovi a bubeníkovi. Případně basákovi, kytaristovi atd.… Napíšu jim akordy, ale nechávám je, aby do toho mohli vložit kus svého muzikantského srdíčka a nápady. Vycházejte z toho, že nechcete muzikanty odradit od spolupráce s vámi a velice dobře zvažte své jednání s nimi a své chování před nimi. Alkohol a drogy na pracoviště nepatří J
5) Pokud nahrávám s živým bubeníkem, pronajmu si studio
Je na osobním rozhodnutí jestli bicí naprogramujete nebo investujete dva tisíce korun a na den si pronajmete nahrávací studio. Pro demo je přijatelné obojí. Pokud volím studio a bubeníka, nahrávám bicí ke třem, čtyřem písničkám najednou, aby se to vyplatilo. Do studia donesu CD, kde jsou složky označené názvem písničky a tempem. V každé složce jsou ve formátu wav exporotvané jednotlivé stopy základu, ke kterým bubeník nahraje živé bicí. Konkrétní podobu spolupráce domlouvám s bubeníkem a se zvukovým technikem předem.
6) Zpěv
Nahraný materiál „po svém“ smíchám a zpěv si záměrně nechávám na konec, protože čím lépe hudební základ zní, tím lépe se zpívá.
7) Mix a mastering
Záleží jen na Vás a na míře zkušeností, které se zvukem máte. Jen je dobré mít od své nahrávky dostatečný odstup a čistou hlavu. Dovolím si říct, že dobrý zvuk dělá půlku nahrávky, proto raději koupím flašku a zajdu za kamarádem zvukařem. Vždy to udělá líp než já sám.
Zvláště pokud budete vyrábět demo sami, musíte se chtě nechtě vzdělávat i ve zvukařině. Není nic nepříjemnějšího než špatně nasnímaný zpěv, bručící kytara apod. Kvalita dema nemusí být na studiové úrovni, ale jeho srozumitelnost je rozhodující. Můj osobní cíl je, aby nahrávku mohla hrát rádia. Prototyp budoucí podoby písničky si zaslouží dobře odvedenou práci, už pro další dobrý osud vašeho dema, které nyní bez špetky studu půjdeme nabízet vydavatelstvím a interpretům nebo uploadovat na hudební server.