Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seNejvětší Čech
Autor
Šmodrcha
NEJVĚTŠÍ ČECH
... a stejně málo se ví o tom, že Jára Cimrman proslul i jako průkopník umělého dýchání při záchraně tonoucích. O žních roku 1904 čerpal mistr inspiraci na letním bytě u příbuzných své matky v Braunau, v rakousko-německém pohraničí. Při jedné podvečerní procházce u řeky Inn zaslechl Cimrman zoufalé volání "Hilfe,hilfe!". Jára Cimrman, zdatný plavec, neváhal a vrhl se vyrvat tonoucího silnému proudu. Zachráněný, asi patnáctiletý chlapec, byl již notně vyčerpán a blízek smrti. Nebýt toho, že Cimrman osvětově použil prvního v Rakousku-Uhersku doloženého umělého dýchání z úst do úst, byl by hoch nepochybně již v Pánu. Za záchranu života nadějného studenta místní školy, kterému přednedávnem zemřel otec, celní úředník, dostalo se Cimrmanovi mnoho díků. Připomenout tento čin si můžeme i dnes, odklopíme-li víčko kapesních hodinek, které obdržel Cimrman od radnice v Braunau. Přeložíme-li z němčiny věnování, vyryté zevnitř na víčku, můžeme číst asi toto: Járovi Cimrmanovi věnují občané Braunau za to, že přivedl znovu k životu milovaného syna vdovy Hitlerové, Adolfa...