Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seMiniúvahy: Emoce a pád individuality
10. 04. 2010
0
9
889
Autor
Jonish
I.
Když nazveme člověka citlivým nebo naopak bezcitným, citlivost vnímáme jako kladnou vlastnost a bezcitnost jako zápornou.
Dle mého názoru je rozdíl v citlivosti dvou lidí menší, než si je společnost ochotna přiznat. Člověka hodnotíme podle vnějších projevů. Své city projevujeme paradoxně nejvíce v případech, které nám mohou být zcela lhostejné. Nepřeji si rozevírat vaše jizvy, ale zkuste si vzpomenout na několik tragických událostí ve vaší blízkosti, ve vaší rodině.
Ačkoliv je takováto událost mnohem bolestnější a pro vás nepopiratelně významnější, dochází k ní zřídkakdy – méně často, než v případě tragédií celebrit. Mne osobně se velmi dotklo, když před rokem upadl do kómatu basista mé oblíbené kapely. Milióny lidí oplakávaly princeznu Dianu. Leckdo prožívá úzkost kvůli dnešní havárii polského letadla. Ale jak se to dotýká našich životů?
Tito lidé mají vlastní zbědované rodiny, které nyní trpí. Smutek nás, lidí, kteří je téměř neznali, je pouze falešnou solidaritou. Jsme příliš zdeformovaní na to, abychom své emoce projevovali dostatečně v každodenním životě, což nám ani neumožňují nepsané zákonitosti společnosti, ve které žijeme. Hledáme signály. Pokyny pro masy, aby projevovaly na povel smutek, veselí, cokoliv. Obětováváme svou individualitu na úkor stádovitosti. Ztrácíme svou identitu přijímáním štěpu mediálního masového „já“. Náš osobní život je po malých kouscích uždibován a nahrazován životem virtuálním.
Jsem si jist, že každý člověk je citlivý, nicméně jeho citlivost hodnotíme z vnějších projevů a nejsme schopni nahlédnout do jeho nitra. Věřím, že tam jsme všichni stejní. Vnější projev už je ovlivněn zkušenostmi daného jedince – tím co zažil, postoji, které zastává.
II.
Vnímám nelibě, že já a lidé, na kterých mi záleží, jsou připravování o svou jedinečnost. Ale proč k tomu dochází? Proč na nás zanechávají média tak hlubokou stopu?
Pociťuji, že existuje podvědomí nadřazené jednotlivci. Jelikož konspirační teorie se řadí mezi brakové žánry, definuji toto nad-vědomí jako paralelu k počítači, který složen z miliónů spínačů o pouhých dvou polohách dokáže provádět mnohem složitější činnosti. Miliardy nevědomých jedinců tvoří svět, který nelze definovat několika slovy, a přesto existuje po generace a pomalu se mění. Stejně jako Německo nezapočalo druhou světovou válku, aby ji následně prohrálo, lidé v médiích nejednají dle svého nejlepšího svědomí, aby potlačovali jedince. Pokusíte se přijít s úspěšnou reklamou a spustíte masovou hypnózu. Pokusíte se přijít s nejlepším politickým režimem a nepřímo způsobíte masakr miliónů. Po každém vjemu zůstane v našem vědomí stopa. Stovky stop nám vnuknou inspiraci. Zkušenosti z profese nám umožňují řešit problémy. Takto se přenáší „duch světa“, který postupně modifikujeme, ačkoliv prostě žijeme svůj vlastní život.
Obávám se tedy, že všechny negativní jevy, které dáváme za vinu zlotřilým médiím a tajným manipulátorům jsou lidstvu přirozené a jsou zakořeněny v nás samých. V historii, která utvářela naší společnost.
9 názorů
Ad Tom:
Děkuju.
Lidé tím pádem nesouhlasí s názorem z vybraných médií, jelikož nesouhlasí s názorem většiny společnosti - jak říkáte, média jsou tvořena lidmi.
Jak jsem napsal v úvaze, všechno, co tvoříme se podílí na "duchu světa", tudíž média zanechávají stopu v nás, stejně jako my určujeme média. Určitě s tím přišlo mnoho lidí přede mnou - jde to ruku v ruce s populárním motýlím efektem.
CorrimsonTom
09. 05. 2010
Njn, je to dneska těžké, vo tom žádná .)
Ale když to tak vezmeš (doufám, že nevadí to tykaní, tady na písmáku je to vlastně zvyk), co dnes není manipulace, o čem dnes ještě nesmýšlíme jako o manipulaci? Nakolik je taková manipulace přípustná a užitečná? Samé otázky, na které neumím odpovědět, bohužel ani sobě.
No, ne nadarmo se cynismus říznutý nihilismem stává nejsnazším útočištěm dnešního člověka.
Každopádně hodně zdaru v dalším rozmýšlení. Oprávněnost neoprávněnost, podle mě jsou to dvě strany téže mince.
Ad Winter:
No jo, no jo. Jste po dlouhé době první člověk, co mě vzpomínkami ze socialismu přiměl pochybovat o oprávněnosti toho, co píši.
Snad jde právě o jakousi nespokojenost, že stavu, ve kterém celý život žiji, stále ještě kousíček chybí a já se pokouším na ten kousíček upozornit, abychom se přiblížili ještě blíž k dokonalosti - alespoň v mých očích. Objektivní zprávy, vyšší úroveň kultury... Teda... Vlastně... Eliminace "nízké" kultury. A to by pak znamenalo, že by neexistovala "vyšší" kultura ale jediná kultura a zas by vše bylo k vzteku.
Možná je pěkné, že lidé předstírají, že jim záleží na mrtvých z televizních obrazovek. Možná je pěkné, že si doopravdy myslí, že jim na nich záleží, ale přece to nemůže být doopravdy. Ty postavy, které vídáme na obrazovkách jsou prostě virtuální, ačkoliv jsou z masa a kostí.
Podle mě klasický optický klam kryjící skutečnost, že společnost, alespoň ta západní, ještě nikdy nebyla individualizovanější, než dnes, že nikdy nebylo těžší najít v hospodě přítele, s nímž by si člověk pokecal o všem, o co se sám zajímá, i proto, že v individualizované "společnosti" Druhý zkrátka nemůže mít dané předpoklady co do šíře oborového zájmu, vkusu, denního režimu atakdále, atakdále.
Mezitím, co si naprosto každý (kolik takových lidí neznáš?) naříká na úpadek individuality.
Zůstaňme na domácím písečku: Kundera s Havlem objevili klíč k fungování "socialismu" v tom, že na socialismus vlastně nikdo nevěří, že se udržuje jen pomocí veřejných (!) demonstrací: lidé pochodují v prvomájovém průvodu a zároveň si říkaji vtipy o vedení strany, zelinář na výlohu lepí oslavné plakátky, a v podstatě ho nezajímá, co na nich stojí. Stejně jako plačící dav sestává z jedinců, kteří si přišli "odplakat" to svoje, aby se následně odebrali do vlastního světa, který zůstává zachován právě a jedině proto, že někde vedle existuje vyprázděný svět plačících davů, na nějž ale nikdo nevěří a který má na jedince, jeho vnitřní svět, individualitu, jen pramalý význam.
Každý příspěvek, který si soukromě, bez urážky tedy .), označuji jako vypětí "hysterické individuality", je zatížen nezodpovězenou otázkou, kterou si autor raději nepoložil: co zrovna mě činí tak výjimečným, že mohu mluvit o individualitě? Je nějaký důvod myslet si, že někde, kdekoliv, je někdo, kdo neuvažuje stejně individualisticky jako já? Že celý dav není jen "spiknutím" cyniků?
Jistě, z televizní obrazovky to člověk nevyčte, ale televizní obrazovka je jen obrazový lom skutečnosti.
Bohužel si už nemůžu vzpomenout, v které sociologické (nebo populární?) publikaci jsem četl, že počet "životních stylů" v USA se oproti šedesátým a sedmdesátým letům zdvojnásobil - a tato fragmentace nadále pokračuje.
Dichotomie, jedinec-společnost, kterou zavedl především romantismus a to lepší z moderny .), se tedy ukazuje jako přinejmenším sporná.
A vemkoncem nikdo není ke své práci cyničtější než novináři.
Uf ... .)
Ad Matti: Děkuji.
a) Ona to vlastně falešná solidarita - raději jsem se ujistil, že správně chápu pojem - je tím, že projevujeme smutek a soucit, nicméně ony tragédie pouze konzumujeme. Jako nějaký film - ten může být také depresivní a zdrtit nás.
b) Opravdu, za to, jak daného člověka vnímáme, může jeho prezentace - souhlasím s vámi. Myslím, že si tedy můžeme vzít dva odlišně vnímané lidi: jakéhosi "modelového" extroverta a introverta. Druhý na sobě nemusí dát mnoho znát, ale uvnitř prožívá vesměs ty samé pocity, jako extrovert, ačkoliv působí, že má srdce z kamene.
Ke druhé části - tedy nejspíše i pro vás, p. moorgaane:
Omlouvám se, že věta očividně vyzněla opačně. Fakticky je myslím správně, ale kvůli tomu použitému záporu mate čtenáře, tedy vysvětlení k Německu: Prohrát válku nebyl důvod, proč ji Německo zavinilo. Potlačovat individualitu diváka není cílem lidí v médiích, kteří se pouze pokouší dělat dobře svou práci.
Ještě jednou vám děkuji, že jste této úvaze věnovali svůj čas.
Německo započalo druhou světovou válku !!! - pokud tento fakt nevezmeš jako fakt, tak veskera filosofie tveho prispevku je postavena na lzi a hledani neceho nekde, kde nic neni!
Zdravím autora.
Nesouhlasím s tím, co jsi v 1. části popsal jako falešnou solidaritu. Věřím na individualitu jedince. Méně již však, kterak každý z nás naložíme s jejím produktem - třebas ve formě její vlastní (té individuality)presentace. Jinými slovy jsem přesvědčen, že zaznamenání (příjem) informace a to úplně prvotní "zpracování", je v každém jedinci bytostně individuální. Produktem společnosti, dětstvím, společenskou poptávkou a paradoxně i spoustou dalších okolností je, že prezentace vnímaného nemusí být také vždy originální... Je však taková originalita nutná? Důležitý je (dle mého) ten poslední aspekt věci - rozsah dopadu na společnost. Vyhodnocení. Reakce...
Zdá se mi, že druhá část úvahy obsahově popírá sama sebe. To s tím Německem? Pokus o demagogii ze strany autora? Anebo pokus o kontrastní příklad podstaty druhé části úvahy? Možná nejsem dost inteligentní. Potřeboval bych vysvětlení. Vliv médií na společnost - nepopiratelný.
Matti