Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Gn. 19

16. 04. 2010
0
10
1168
Autor
Lampička

 

 

 

V šedavém záblesku jiného vědomí

mraky se stáhly do slepého sklivce,

slzely nad láskou ze hříšné Sodomy,

plakaly za lotry, plivaly na poctivce

 

Vrahem byl ten, kdo bez řečí utíkal -

milencem vlastního hříšného plemene.

Kdo znaven v náručí dcery unikal

před křížem neúnosného břemene.

 

Denně pak děkuje před Bohem v pokoře,

v rezavé modlitbě hluboce ponořen,

za každá nová rána.

 

Však dcera bez svědomí a v šatě svátečním,

zvítězí pýchou nad osudem skutečným,

vědomím obtěžkána.


10 názorů

Jachula
20. 04. 2010
Dát tip
Není to špatná volba, když se jedná o Tvůj první pokus vázaného verše. Nějak člověk musí začít. Ve svém příspěvku jsem uvedl pouze holá fakta. Nechci nikoho odrazovat od tvorby sonetů, naopak bych si od tebe rád přečetl i další dílka psaná v této formě. Doufám, že má očekávání budou naplněna.

Lampička
19. 04. 2010
Dát tip
je mi naprosto jasné, že když už jsem se pokusila o svoji první "vázanou" mohla jsem udělat něco jiného než sonet. Tady první strofa vznikla naprosto spontánně, a druhá hned za ní. Nevím proč mě napadlo to dokončit jako sonet, a s přihlédnutím na vaše kritiky, to asi vážně nebyla nejlepší volba :-) polepším se, možná že tuhle ještě změním a totálně překopám. Uvidíme. Děkuji za kritiky a rady.

Jachula
19. 04. 2010
Dát tip
Příště si zvol lepší téma. Sonety bývají lehké, zvukomalebné, opěvující krásy a přednosti člověka, přírody, často milostného obsahuu. U anglických sonetů v konfrontaci s poučným závěrečným dvojverším (couplet). Není samozřejmě pravidlem psáti v duchu pozitivna, a nýbrž se můžeš uchýlit v ústraní romantizmu, kde tématem je smrt, hledání pochopení, věčná básníkova rozervanost:-)

Jachula
19. 04. 2010
Dát tip
U vázaného verše nejde pouze o dodržení rytmu. Sonet jako forma ověřená staletími, má i svá úskalí obsahová. Nehledě na těžkopádnost obsahu této básně, kterážto není u sonetů typická, v devátém verši bývá u italského sonetu skryt dějový zlom, který je charakteristický právě pro tuto formu lyriky.

pasuju tě na rytíře

Whitesnake
17. 04. 2010
Dát tip
Pasuj si koho chceš... mě radši pass the bottle

pasuju tě na kritika

Whitesnake
17. 04. 2010
Dát tip
Jsem teď na odchodu, za chvíli napíšu víc

Lampička
17. 04. 2010
Dát tip
děkuji, tohle je můj první pokus o vázané verše. U této básně nic měnit nebudu, a jestli ano, tak jen nepatrné změny, ale příště se pokusím to udělat lépe. Jenom jsem se chtěla zeptat, jestli podle Tebe kulhá rytmicky jenom první a třetí verš nebo celá strofa, nebo báseň? Podle toho jak jsi to napsal, si tím nejsem jistá. Díky

Whitesnake
16. 04. 2010
Dát tip
1. a 3. verš atd kulhá rytmicky... pokud se necítíš silný/á v kramflekách vázaného verše, doporučuji pro začátek přečíst si třeba ten 1. se 3. veršem hned za sebou a poznáš kulhání... třeba si pomoz identickým počtem slabik. Nedělám z vázaného verše matematiku, ale když se soustředíš a přečteš si 1. a 3. verš, tak přece musíš cítit napúř. znásilnění rytmu z jediného prostého důvodu - protože rýmuješ sklivce / poctivce a ZDE TO HAPRUJE proto, že rýmuješ dvoslabičné slovo s tříslabičným a to je ten zakopaný pes, dvojslabičné vždy rýmuj pouze s dvojslabičným čtyřslabičným, čestislabičným atd. a trojslabičné vždy s trojsl. nebo s pětislabičným atd. Zamysli se nad tím a uvidíš že to pomůže. Pokud to má bodou jako tady, pak se čtenář nutí do nepřirozeného důrazu (akcentu) a výsledek je metricky nepřirozený...

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru