Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seHvozdec - tam, kde se čas zastavil
03. 12. 1999
0
0
1919
Autor
mike
Každý rok se v našem okrese rozhodovalo o nejkrásnější vesnici. Vždy sem přijela komise a svými "ctihodnými" rypáky si prohlížela oprýskané omítky, nenatřené ploty, nezametené náměstí a hospodu plnou švábů.
Cenu naše vesnice dostala poprvé v roce 1950. Tehdy jsem jako šestiletý nechápal. Proč zrovna naše obec? Proč ne třeba Chudčice vzdálené o pár kilometrů dál? Proč ne Veverská Bitýška, která přece jen vypadala o poznání lépe?
Pravdu jsem poznal až před sedmi lety. Vše se prý odehrálo stejně jako tenkrát.
Týden probíhaly v hospodě i všude jinde horečné přípravy. Hostinský sundal teprve po třiceti letech kouřem prožloutlé záclony, pod lavici dal několik pastiček na myši a krysy a pln očekávání se těšil na návštěvu komise.
Komise k nám přijela stejným autobusem jako v roce 1950 a hned se začala zajímat o díry v silnici, poloshnilé plaňkové ploty, z nichž některé jistě pamatují i Marii Terezii, slepičince na náměstí, dům starosty a předzahrádky a zahrádky mých bývalých spoluobčanů. Potom následovala návštěva hospody(s více šváby než před padesáti lety), kde byla na počest komise uspořádána malá (?) oslava.
Starosta hrál s předsedou komise šachy, ale moc se nesoustředil, protože mu asi připadalo předsedovo žvatlání zajímavější, a tak táhnul dvakrát střelcem tak špatně, že přišel o dámu.
Starosta (ten stejný jako před padesáti lety!!!) tedy tuto partii prohrál, ale to mu nezabránilo s předsedou komise náležitě vychutnávat jídlo a pití, které hostinský ani nestačil připravovat.
Starosta stále naléval předsedovi komise do jedné i do druhé nohy, tak, že se nálada obou začala až příliš rychle lepšit. Myslím si, že se začalo i zpívat, ale to už si ani já přesně nepamatuji.
Druhý den se starostova ohyzdná žena probudila obzvláště "krásná". Tento fakt ji donutil místo obvyklých čtyřech hodin strávit před zrcadlem ještě o dvě hodiny déle. Potom se oblékla do květované zástěry a s obrovskou noblesou šla do nejdůležitějšího domu vesnice (do hospody), který byl hned vedle starostova domu. Šla se zeptat do kdy a jak se slavilo a také se zeptala, co vyváděl její muž.
Cestou zpátky si ještě šla promluvit s paní Hrabánkovou, místní drbnou, avšak jakmile šla po hrbolaté silnici, zakopla a spadla do hromady slepičinců. Nic si z toho ale nedělala, protože vstala a šla dál k Hrabánkové s noblesou anglické královny.
Asi za čtyři hodiny se vrátila domů - to už se blížilo poledne - a rozhodla se jít manžela do vedlejšího pokoje zbudit. Před ní se objevil nepříliš pěkný obraz. Manžel ležel v klobouku, botách a saku v posteli, která byla plná zvratků a ostatních nepěkných věcí, které byste v posteli rozhodně nehledali. Posadila manžela na židli, ten pořád něco nesrozumitelného mumlal, očistila mu hlavu od pavučin a bodláků (jen Bůh ví, kde včera byl), vysvlékla ho a šla věci, které její manžel ještě donedávna používal jako pyžamo, vyprat. Zkontrolovala mu, tak jak to dělala vždy, obsah kapes, a objevila pozlacený předmět.
Četla :"Věnováno starostovi nejlepší vesnice brněnského okresu."
"Mám já to ale muže," řekla si starostova žena a šla si do předsíně k zrcadlu přečísnout vlasy a přepudrovat nos.
... pilluj a něco z tebe bude, fakt dobrý, i když jsem možná čekal, nějakou překvapivou poinu, ale z toho si nic nedělej, prtože já jsem celej zblblej z fejetonů a sci-fi, kde se to tak nějak očekává. :-))
Jéééé, to bylo fajne. Krátké, výstižné, dějové, líčení tak jak koukám taky nechybí, pobavil jsi nás mladší, co si toto už nemůžeme pamatovat. Nějak se mi ztrácí všechny ideály o tehdejší době :-)
Užitečně strávený čas :-)))))))) jdu si přepudrovat nos :-) ////tak 6 hodin by to chtělo na všechny ty díry :)... to kdybych se nevracela, aby sis třeba nedělal hlavu a nesháněl mě všemožně, jo, kdyby něco, šla jsem zdrbnout ke .. však víš :-)
: omluv nejapně t(i)kání :) mi to vyjelo, ale kdybys chtěl, může zůstat přitom :)
: omluv nejapně t(i)kání :) mi to vyjelo, ale kdybys chtěl, může zůstat přitom :)