Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

16. SUPERKOULE - Harry Potter (úvaha) - dílo č. 1

29. 03. 2011
1
14
2078

 

Harry Potter – prostriedok a mánia (úvaha)

Snáď nie je nikto na svete, kto by nevedel kto je Harry Potter. Hlavný hrdina čarodejníckej ságy anglickej spisovateľky J. K. Rowlingové – ságy, ktorá dosiahla miliónové zisky, ságy ktorá bola preložená do niekoľkých svetových jazykov. Málokto sa však zamyslí nad jej škodlivosťou na vývoj dieťaťa, ako takého. Nereálnosť zobrazení až príliš priťahuje dieťa z reálneho sveta, až natoľko, že dieťa zanecháva reálny svet. Zanedbáva svoje povinnosti. Odvrhuje priateľstvá. Mysliac si, že jediným a skutočným priateľom mu je Harry, malý chlapec, ktorý navonok neoplýva žiadnymi mimoriadnymi telesnými vlastnosťami, čím je až príliš podobný mnohým deťom tohto sveta. A práve v tomto je nebezpečnosť celej ságy, ktorá pôsobí navonok, ako neškodná rozprávka. Je nutné sa zamyslieť nad týmto vývojom. Nad jeho nebezpečnosťou a nad spôsobom, ako tento jav eliminovať. A práve nad týmto by sa mali zamyslieť v prvom rade rodičia. Mali by si uvedomiť, čo samotným sledovaním tejto ságy dieťa môže získať, resp. čo môže stratiť. Aké ponaučenie plynie, resp. či z uvedenej ságy nejaké to ponaučenie vyplýva, či nejde len o mrhanie času zbytočným zamestnávaním detskej mysle a tým vytváraniu voľného času pre nás dospelých. Je smutné, že v súčasnom svete zaniká komunikácia nehľadiac nato či už ide o komunikáciu medzi rodičom a dieťaťom, resp. medzi nami dospelými. V nostalgických spomienkach si rád spomínam na časy, kedy sme v čase osobného voľna hrávali s rodičmi spoločenské hry, čím sa vytváral duch rodinnej spolupatričnosti. Bohužiaľ dnes je tento fenomén už iba minulosťou. Dnešný unáhlený svet trhovej ekonomiky, pracovnej vyťaženosti do maxima je odkázaný na ságy typu Harry Potter, ktoré natoľko záujmu deti, že rodičia majú chvíľu pre seba, bohužiaľ je to na úkor zdravého vývoja dieťaťa a spoločnosti, ako takej. Na úkor rodiny a jej spolupatričnosti. Je najvyšší čas zamyslieť sa nad týmto problémom.



14 názorů

No Metta práve že vstup do sekty a Herry Potter majú tak k sebe blízko, keďže v diele sa tak markantne zobrazujú nadprirodzené javy a ich používanie sa považuje za "normálne a životu prospešné" Toľko priamych návodov k okul- tistickým praktikám ako je v Harry Potterovi nenájdeš v žiadnej knihe. A oni fungujú a to je to najhoršie. Mládež si v knihe prečíta a v praxi bude chcieť vyskúšať v domnení, že ide o neškodnú hru, ktorá v skutočnosti nie je neškodná - je nebezpečná a zdraviu škodlivá.

Metta
03. 04. 2011
Dát tip
jwma: fakt je, že mladí inklinují k tajemnu, to je v pořádku..lepší ventilovat si to harry potterem než vstupem do nějaké sekty nemyslím, že by harry přiveld mladí k okultismu, spíš je naučí o tom hovořit

Takže čas sa naplnil je nedeľa po 21.00 hod. Takže sa vrátim aspoň trošku k uvedenej úvahe. Mnohí z Vás hovorili, že dielo Harry Potter je neškodné. Bohužiaľ nemôžem s Vami súhlasiť a tak ako som uviedol vo svojej úvahe. Myslím si že uvedené dielo má viac v sebe škodlivých prvkov. Po prvé nenápadne vťahuje deti a mládež k praktikám okultizmu a špiritizmu. Obdobný názor má aj napríklad anglický literárny vedec Edoardo Rialti, ktorý okrem iného hovorí: že autorka vo svojich dielach rozmetáva morálny poriadok. Podobný názor má napr. aj významný exorcista sv. stolice Gabriela Amorth, ktorý vyčíta autorke to že vo svojej diele považuje za normálne používanie tajomných síl. Z vlastnej skúsenosti viem, že používanie exorcistických resp. špirituálnych praktik nezasvätenými osobami je veľmi nebezpečné. Ďalším problémom je to že hlavný hrdina pôsobí, ako obyčajný chlapec, čím navonok priťahuje rádovú mládež k okultizmu.

Takže čas sa naplnil je nedeľa po 21.00 hod. Takže sa vrátim aspoň trošku k uvedenej úvahe. Mnohí z Vás hovorili, že dielo Harry Potter je neškodné. Bohužiaľ nemôžem s Vami súhlasiť a tak ako som uviedol vo svojej úvahe. Myslím si že uvedené dielo má viac v sebe škodlivých prvkov. Po prvé nenápadne vťahuje deti a mládež k praktikám okultizmu a špiritizmu. Obdobný názor má aj napríklad anglický literárny vedec Edoardo Rialti, ktorý okrem iného hovorí: že autorka vo svojich dielach rozmetáva morálny poriadok. Podobný názor má napr. aj významný exorcista sv. stolice Gabriela Amorth, ktorý vyčíta autorke to že vo svojej diele považuje za normálne používanie tajomných síl. Z vlastnej skúsenosti viem, že používanie exorcistických resp. špirituálnych praktik nezasvätenými osobami je veľmi nebezpečné. Ďalším problémom je to že hlavný hrdina pôsobí, ako obyčajný chlapec, čím navonok priťahuje rádovú mládež k okultizmu.

Muamarek
30. 03. 2011
Dát tip
Harry Potter se Ti líbit nemusí - ale také bych ho nevnímal jako symbol odlištění vztahů v rodině... Úvaha mi pokulhává a nesedí mi k zadanému tématu... Marek

no a tahle statečná první vlaštovka schytá všecku negativní kritiku a nikdo už nic nenapíše?! no tak šup šup do psaní, přebijte tu úvahu o Harrym - pohádkou, povídkou, fejetonem.. čímkoli :o)

macecha
30. 03. 2011
Dát tip
nejlepší příklad je stejně naše "Pyšná princezna"....

oprava- ANI NÁHODOU by som nevybodol ságy typu Herry Potter ako príčinu nespoluatričnosti rodiny, trávenia málo času detí s rodičmi a všetkých tých kecov....

Odhliadnuc od toho,že ti očividne "nereže" Harry Potter a vzhľadom na to,že si chcel/la poukázať na nedostatočné trávenie času dnešných "moderných" rodičov s detmi,si zvolil/la absolútne zlý príklad. Podľa mňa je 100-krát lepšie,keď deti vo svojom volňom čase čítajú 500 stranové knihy typu Herry ako sedia za počítačmi na FB alebo iných sociálnych sietiach...V dnešnej dobe môžme byť radi,ak deti ešte čítajú a vďaka za také knihy ako Herry,čo ich pritiahnu späť k čítaniu. Mimochodom,túto knihu by som nezaradil do kategórie -ohrozujúca vývoj.Skús si ju prečítať. Sem patria skôr knihy ako Twilight a podobne. Poterr je kniha pre deti úplne vhodná,propagujúca nerozlučné priateľstvo a silu rodinných pút pretrvávajúcich až za hrob s rozrávkovým motívom. Ako úvaha-poslabšie,zle zvolený príklad a slabé argumenty,nepresvedčivé,slepé. Áno je pravda,že komunikácia medzi rodičmi a deti,trávenie soločného času a spolupatričnosť je aktuálny problém doby,ale problém je niekde inde...res. príčin je viac a asi by som nevybodol za hlavný problém - ságy typu Harry ...

Metta
29. 03. 2011
Dát tip
teda harry, tos posral:)

já jen pro jistotu - autor/ka úvahy ji samozřejmě vysvětlí až po tomto kole u sebe na stránce pokud si ji zveřejní a nebo tady v komentářích - v neděli po 21 hodině :o)

Ferry
29. 03. 2011
Dát tip
Děláš si legraci, viď? V době, kdy záludným oblbovačem dětí jsou zejména počítače, videohry, face booky, mobily s desítkami funkcí a elektronická komunikace holými větami a úspornými znaky, vnesl Harry Potter do domácností návrat ke knihám, k radosti z příběhů, v nichž černě na bílém se odehrávají báječná dobrodružství. Podmínkou jejich úspěšných cílů pak je přátelství založené na pevných mravních zásadách, jež ležely už zapomenuty v koutě. Dobro, s odřenýma ušima, ale přece, vítězí nad zlem, rodiče jsou dětem i ze záhrobí láskyplnou záštitou, škola kolbištěm i bezpečným přístavem. Sláva paní autorce za to, jak nás všechny obohatila...

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru