Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seO marlene
Autor
oveckovna
„Snad je to tím, že mi bylo dáno prohlédnout celou tu frašku kolem tragičnosti lidského utrpení ve vší její obludné směšnosti už jako malému chlapci. V životě jsem už nikdy neviděl nic ubožejšího než tehdy v cirkuse. Po šapitó pobíhali, jezdili na těch svých jednokolech a pitvořili se klauni. Dokázal bych jim odpustit jejich vlastní ubohost, kdyby jí neznásilňovali medvědy. Obdivoval jsem ta ušlechtilá majestátní zvířata a nenáviděl celou tu kočovnou spolčnost. Pro vlasní mrzký prospěch je zlomili. Trpěl jsem pohledem na trosky jejich divoké přirozenosti. Říkal jsem si, že přece nebyli stvořeni, aby se pitvořili s bandou těch bláznů. Modlil jsem se, aby se jim postavily na odpor. A bylo to právě tehdy, kdy jsem si také uvědomil, že mé myšlenky mohou měnit směr, jímž se události ubírají. Došlo k tomu totiž přesně ve stejnou chvíli, kdy má nenávist dostoupila vrcholu. Jí uvolněná energie musela být natolik silná a divoká, že jedno ze zvířat roztrhalo své okovy a seklo po klaunovi, který kolem něj projížděl. A jedním mocným máchnutím tlapy urazilo tomu výsměchu levou nohu. Nelitoval jsem ho, přestože jsem nikdy neviděl nic smutnějšího. Od té doby jsem ani lítosti nebyl schopen. Dokonce i pohled na umírající matku, kterak zvrací krev, ve mně už nevzbuzoval ani náznak lítosti. S pocitem zadostiučinění jsem si vychutnával každou vteřinu jeho poslední jízdy; jízdy za poznáním, že jeho nadřazenost byla jen iluzí. Chtělo se mi začít tleskat a výskat nadšením, když naposled šlápnul a jeho jediná noha zůstala bezmocně stát na pedálu v dolní poloze. Kolo se otáčelo stále pomaleji, ale výraz jeho nalíčené bílé tváře zůstával neměnný. Měl stále stejný červený nos a úsměv od ucha k uchu. Čím pomaleji jel, tím pomaleji plynul čas. Bože! Až v okamžiku, kdy se jeho kolo naposled líně převalilo přes písek a piliny, se čas zastavil úplně. A v tomto momentu absolutní blaženosti jsem prožil bezpočet životů, až do konce času, až se nakonec vesmír zhroutil sám do sebe, aby v zápětí – ale také možná miliardy let po tom – opět stvořil ve svém nekonečném koloběhu hmotu a energii a já se opět náchazel v okamžiku před jeho pádem. Už jsem ovšem nebyl pouhým já; byl jsem svědkem zhroucení struktur svou velikostí nekonečně přesahujících veškerou představivost lidstva. Spatřil jsem, jak z bodu menšího než nic, vzniklo vše –“ a na chvíli se odmlčel, aby nechal vyznít svůj monolog ve vší jeho dramatičnosti. Ovšem ne dost dlouho na to, aby se nad ním mohl někdo zamyslet. Zapálil si cigaretu a pokračoval: „Když jsem ho pak uviděl na zemi s tváří pokrytou pinami, které také částečně překryly ránu po chybějící končetině, necítil jsem už nic. Byl jsem oproštěný od všech vývojově zastaralých mechanismů lidského těla i duše. Mé oči prohlédly skrze oslepující záři stvoření. Byl jsem svědkem jednoho z nekonečna konců vesmíru a toužil jej zažít znovu. Stále toužím. Touha znamená vůli a má vůle je nekonečná a věčná jako vesmír.“ Tehdy jsem to považoval jenom za jednu z jeho mnoha dekadentních manýr. Diletantsky ublábolený pelmel namíchaný z populárně naučných článků, kterým tak rád opíjel své nohsledy. Jak děsivě a tragicky jsem se mýlil!