Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seVrba
Autor
Adriana Bártová
Zpod ustřižených kalhot utíkají tenké vyzáblé nohy. Nesou na sobě oděrky z půtek, zadřenou škváru z pouličního fotbalu i blednoucí modřiny z nespočetných pádů a nárazů. Utíkají horempádem k lesu. Pak rychle přes potok a po stezce zdatnosti prudce vzhůru. Tady je třeba se přidržovat kořenů vyčnívajících z mokré hlíny a nohy taky musí být kladeny na přesně stanovená místa. Jinak hrozí, v tom lepším případě - špatný čas, v tom horším - pád zpět do potoka. I když není hluboký, padnout dolů se jí nechce. Nevadila by tolik chladivá sprcha, pocit nezdaru by ji tížil mnohem víc. Tak prudce zabírá nohama a pevnýma rukama přechytává z kořenu na kořen. Rázem se vyhoupne nahoru jako čamrda. Vítězoslavně kouká dolů a přes prudce se vzdouvající hrudník cítí obrovské uspokojení.
Divoký běh jí rozproudil v těle energii. V očích se jí blýskne. Odhodlaně pohlédne vzhůru do prudké stráně a s představou, že sedí na koni, mlaskne. Pomyslný hřebec prudce zabere do klusu. Kopyta drásají vlhkou lesní půdu, listí a trsy trávy odletují za nimi a vynášejí tělo s jezdcem na vrchol. Tam nahoře pak utáhne udidla, stočí koně hlavou do prostoru a majetnicky shlíží do údolí. Dosáhla svého. Kůň se divoce vzepne a zaržá.
Když vidí, jak je svět rozlehlý a široký, zatouží vystoupat mnohem výš. Hledá a po chvilce objeví pařez, který jí poskytne pevné místo pod nohama a znovu se rozkošnicky zahledí do kraje. Lehce se pokrčí v kolenou, roztáhne paže a zavře oči. Á…! Neletí však. Neplachtí. Nevznáší se. Noha se jí smekla, spadla neřízeně dolů a kruté ostružiní se jí omotává kolem holých nohou. Jemnou kůži na několika místech roztrhne lehce jako papír. Leží bezmocně v pichlavém loži, tráva ji šimrá do tváře a rozdrásané nohy ostře pálí. Má doširoka otevřené oči, ale slzy z nich netečou. Brání se jim, sečí jí síly stačí. Zatíná zuby a palčivou bolest přenáší do velkých vytřeštěných očí. Už dávno nefňuká při každém škrábnutí. Naučila se svou bolest skrýt, utajit před všemi. Kamarádi by se smáli a ti ostatní? Ti, kterým by mohlo záležet na tom, co cítí, tady nikdy nejsou. Naučila se nepotřebovat je. Řeší si věci svým rozumem, svou úvahou a svými silami. Co na tom, že je jí teprve osm?
Na nebi se objeví lehký mrak. Na chvíli zakryje slunko, aby ji neoslňovalo, a když se nehýbá, může si v klidu odpočinout. Pak si opatrně začne z lýtek odmotávat drásavé větvičky. Když cítí, že se z jejich sevření uvolnila, ozve se známé mlasknutí. Vraník se vzepne na nohy, znovu zaržá a bez obav se řítí střemhlav ze stráně.
Síla, kterou při běhu musí vydat, přehluší veškeré myšlenky. Teď není čas na přemýšlení, je třeba udržet rovnováhu, vyhnout se spadlým větvím, a prudce našlapovat do hlíny, aby na listí nohy neuklouzly. Cesta z kopce je mnohem horší než nahoru. Nohy musejí zabírat o to víc, aby podržely těžké tělo s jezdcem, a zabránily tak jeho zřícení ze stráně. Frká a brzdí, zatahuje udidla, smýká se ze strany na stranu.
Nakonec se udýchaná a znavená ocitá zpět u stezky zdatnosti. Ta teď znovu prověří její připravenost.
Ale ona už ji zná, běžela tudy tolikrát! Vždyť to ona si stanovila přesnou cestu na horu! I čas a tempo, jak rychle a v jakém rytmu se musí dosáhnout vrcholu, i kameny, na které smí nohy šlápnout a větve, kterých je možné se přidržet, aby se nespadlo do potoka.
Opatrně sklouzne po čtyřech ke kořenům, o které si může zapřít nohy, pak se lehce otočí, a sručkuje dolů jako po žebříku. Potok už je jen zábava pro koně, který zafrká a ladně se přehoupne na druhý břeh.
Den se dotáhnul k pozdnímu odpoledni, cítí, že by se měla ukázat na chvíli doma. Je červen, dny jsou tak vlahé, prosluněné a jasný den vydrží dlouho do večera. Běhala by po stráních až do soumraku, ale nejde to.
Na pěšině se však odkloní od přímé cesty k domovu a zamíří ke starému vykotlanému kmeni. Usměje se na něj, pravou nohu vloží do stupu asi půl metru nad zemí, přidrží se rukama a hups! Ocitne se uvnitř dutého stromu. Štěrbina je jen tak úzká, aby zde proklouzlo tenké dětské tělo, dospělý by se sem nevešel. Ona to ví, a taky: co by tu kdo z dospělých hledal? Vyšplhá po vlhkých stěnách vzhůru, přetočí se a na hrbol v kůře usedne jako na kozlík.
I v parném létě si stará vrba zachovává uvnitř vykotlaného kmenu svoji vlhkost. Ta ji udržuje při životě přesto, že její kmen už tvoří jen pramálo dřeva a tuhá, drsná kůra, která ho drží při sobě. Přesto se jí daří udržet bohatou korunu, vyživuje dlouhé převislé větve a v horkých dnech rozdává milosrdný stín. Malé nezbednici však dává něco víc. Opatrně se přemísťuje po vlhkých stěnách stromu, zachytí se rukama drsné kůry a vyhoupne se vzhůru na zbytek větve, vyčnívající nad potok. Kdysi dávno tuhle mohutnou větev sedláci uřezali, protože jim clonila do pole a taky vadila při práci jim i jejich koním. Teď z ní zbyl jen uřezaný pahýl, který už za roky dočista zčernal. Jak se míza na jeho povrchu usazovala, zachytávala prach z polí, lesní pyly; to všechno zacelilo ránu, kterou mu pila uštědřila. Stejně jako vrba pozbyla svou větev, záhy pozbyli i sedláci své koně. Kdo ví, kam vedou dnes jejich kroky a bude-li ještě někdy někdo snít o jejich frkání nad brázdou v poli.
Ale malá nezbednice si zde hoví jako v koňském sedle, o okolní větve zapře nohy jako do třemenů a zatváří se povzneseně. Přidržuje se kmenu a co chvíli se jí zdá, že v prstech třímá koňskou hřívu. Cítí i vůni koňského potu, silné oddechování a tupé dusání kopyt v hlíně. Zeširoka se usměje.
„ Já mám koně, vraný koně, to jsou koně mí!“ zanotuje znenadání a její zpěv se rozlehne do okolí. Těch písniček je najednou obrovská spousta. Zapomněla, že chtěla jít už domů a zpívá a zpívá. Hrdlem jí proudí noty a slova v melodiích letí krajinou a mísí se se zpěvem ptáků a šustěním větru. Nedělá pomlky, nápěvy i slova plynule přecházejí jeden do druhého.
Je dobře, že tu nikdo není, pomyslí si. Je dobře, že ji nikdo neslyší, nemyslí si o svém zpívání nic valného. Přesto se cítí jako na podiu a luční květy jsou vděčnými posluchači. Když tady tak sedí obkročmo na svém oři a zpívá si jen pro své potěšení, není trápení, které by zachmuřilo její tvář. Vesele se usmívá, a v radostném rytmu se kolíbá ze strany na stranu.
„ Amálkóó!!!
Nahoře na poli se objevila malá postava. Pozvolna se zvětšuje, jak se osoba rychlým krokem posouvá blíž a blíž k lesu.
„Amálkó! „ zazní znovu její jméno.
Mrštně sklouzne dolů ze svého postu a skrčí se dole ve vykotlaném kmeni. Doufám, že mě neslyšela, pomyslí si poplašeně. Mezerou v kmeni sleduje matku, jak se rozhlíží po okolí. Ještě jednou se ozve její hlas a pak se obrátí a po chvíli její postava zmizí za horizontem. V tom hlasu je naléhavost obavy o dítě, které už mělo být doma a není. Amálka to však neslyší. Tyhle nepatrné okamžiky, ve kterých by mohla cítit účast a dokonce možná lásku, jí ukážou svou pravou podstatu až mnohem, mnohem později.
Z drobné dětské tváře se vytratí úsměv. Písně umlkly stejně rychle, jak zazněly a divocí koně se navracejí zpět do svých stájí. Tiše drmolí do vlhkého dřeva cosi nesrozumitelného a pak si do rukávu otře usmrkaný nos. Ani nepostřehla, že se slunko schovalo již za budovu na kopci. Neklamná známka toho, že je už opravdu nejvyšší čas se vrátit domů.
6 názorů
Adriana Bártová
08. 07. 2013pro Helgi Brandari: děkuji za zastavení, určitě to hektické je, minimálně od začátku až do poloviny, pak už tempo mírně zvolňuje, ale tak to má být, v mé mysli to jinak nejde, chápu, že čtenář nemusí být vždy naladěn na moji vlnu
Helgi Brandari
05. 07. 2013Působí to na mě až moc hekticky, k tomu se dost střídají podměty. V jedné větě se píše o nohách, v další se přeskočí k holce. A docela se opakují slovíčka. Jednak ji/jí, ale pak i trochu nešťasně třeba hned na začátku utíkají. Potom cca od půlky už jsem se docela chytil, ale asi by to chtěla začít nějak pozvolna a lépe nás uvést do děje.
Ale dobrý.
Adriana Bártová
03. 07. 2013děkuji za zastavení, těší mě, že jsi cítila to, co jsem se snažila do psaní dát
připomnělo mi to moje dětství, vlastně i mé stavy teď, když už jsem "velká holka"... děkuji Ti za ten pohled
pár chybek tam máš, ale nevnímala jsem je, spíš mě strhla emoční síla, která tam pro mně je... dětství, radost, nespoutanost, síla samoty, v níž jediné lze nalézt opravdovou lásku ke všemu*
Adriana Bártová
21. 05. 2013díky za rozbor, chyby opravím