Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seTříkrálové rozjímání
Autor
munli
|
Někdy užitečných, občas zbytečných...stane se, že myšlenka uteče dříve, než ji vyslovím. Dlouze vzpomínám, co jsem dělala minulý týden, píši si poznámky, co mě čeká, co jsem komu slíbila a co musím udělat.
Co ale nemusím dlouze lovit v paměti, jsou vzpomínky na léta minulá. Stejně je to fuška! V hlavě to je, chce to ven, ale jak tomu dát tu správnou podobu, aby se to vůbec dalo číst?
Za léta svého žití jsem se dopracovala k názoru (a několik mých známých je toho důkazem), že jaké prožiješ dětství, takový jsi. Pokud je někdo právoplatným členem rodiny, která funguje bez nějakých větších problémů, dítě v ní má citové zázemí a ví, že tam najde útočiště, je hrdé na své jméno, rodiče, sourozence a příbuzné- nemůže z něj vyrůstat sobecký, bezohledný a frustrovaný člověk. Rodina mu dává sebevědomí, odvahu a vážnost v sama sebe. Když vidím nějaké týrané dítě, je mi nesmírně smutno, protože ty šrámy na duši mu zůstanou po celý život.
Myslím na to, v které době bych se asi chtěla narodit. Ať hledám v dějinách období, kde by se mi líbilo, žádné takové nenajdu. Vždy bych se ocitla v době války, před anebo po ní, v době hospodářských krizí a utiskovaných žen. Takže suma sumárum – každý se narodí v nějaké době, do nějaké rodiny, a tak to je. Člověk je stejně ale tvor nevděčný! Štěstí a pohodu bere občas jako samozřejmost.
Naši rodiče měli moc a moc problémů, ale nějak to uměli před námi tajit a to bylo dobře. Věřili jsme, že je na světě krásně, většina lidí je hodných a ti zlí jsou někde moc daleko.
I válka a bída je daleko a nás se netýká. Někdo namítne, že lépe je být připraven na nástrahy života, ale to není nikdo a nikdy.
Návrat do dětství je pro mě otázka okamžiku. Zavřu oči a jsem tam.
Na závěr bych chtěla nějaké moudro nebo něco moc chytrého vyslovit, ale ono by to vyznělo možná jako klišé.
Štěstí má mnoho podob a člověk ani neví, že je vlastně prožívá; až s odstupem času zjistí, že tomu tak bylo.Tak to jsem právě vymyslela já.
Pokročilý věk má ale bohužel také jednu vlastnost-když vzpomíná, může to působit občas téměř pateticky a kýčovitě.
To bych tedy opravdu nechtěla, a když to tak někdy vyzní, nechť mi to čtenář odpustí.
(pokračování příště)