Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Vzkříšení člověka

19. 04. 2014
0
0
525
Autor
orbital

Blíží se Velikonoce a neodpustím si být sarkastický s určitou dávkou respektu. V převážně nevěřícím Česku mnoho lidí nejspíš neoslovím a věřící by mi mohli z principu odpustit ;) Následující text vznikl z mnoha podnětů a chtěl bych je předtím zmínit. Mám dlouhodobý problém s tím, jak je křesťanství prezentováno, což zaznívá hned v úvodu básně a v co se proměnilo, pokračuje ve zbytku. V buddhismu je ústředním pojmem utrpení, ale z toho jak je Buddha převážně vyobrazován a jak se o něm mluví, cítím klid, harmonii i soucit. Poselstvím Ježíše je nezměrná láska, On je láska sama, ale z toho jaké je křesťanské dogma vyobrazování a jak se o něm mluví, cítím napětí, vynucování a utrpení… Co je to za zvrácenou estetiku, která si za středobod znázornění svého vyznání volí umírajícího (nebo již mrtvého) Boha – Člověka? Vždyť je tolik jiných momentů v jeho příběhu… Co je to za vzkaz lidem, když samotný Bůh krvácí bezmocně na kříži? Ano, přijetí a zvládnutí utrpení člověka povznáší a dává mu i hloubku, více než cokoli jiného… Paradoxně vzkříšení není o Ježíši Kristu, ale o všech ostatních. Jakožto privilegovaný Syn boží, měl spásu „jistou“, i když si musel projít nejtvrdšími zkouškami. Bylo by zvláštní, kdyby následovníci dostali vše a bez námahy… ovšem církev i jiné instituce zřetelně celá staletí zdůrazňují pasivitu a přijímání příkoří, což většinou degraduje člověka na podřadnou bytost… Jak někteří nekonvenční myslitelé říkají, Ježíš nebyl poslušný zaběhnutým pořádkům, ale byl to rebel a možná i anarchista… (http://en.wikipedia.org/wiki/Christian_anarchism :) Inspirovala mě fascinující skladba od Tool – Sober (Střízlivý/Rozvážný), kde Maynard zpívá „Jesus, won‘t you fucking whistle. Something but the past and done?“ („Ježíši, nebudeš si kurva pískat. Něco, kromě minulosti a hotovka?“) Drsná slova, leč stojí za zamyšlení… (http://www.youtube.com/watch?v=hglVqACd1C8) V pozitivním smyslu mě inspiroval obskurní dokument „Legenda o Atlantidě“ a jejich zajímavý výklad Ježíšova druhého „příchodu“. Pokud Vás nudí současný výklad dějin, tento Vás jistě nudit nebude a možná se i zasmějete (nebo Vás úsměv přejde). (http://www.csfd.cz/film/291189-legenda-o-atlantide/) Posledním impulsem k dopracování básně byl rozhovor s dvěma Romkami, které se mě snažily přivést (přitáhnout) k jejich Pánu Ježíši a slibovaly mi, že když požádám Boha o odpuštění hříchů, podle jimi nadiktované formule, budu spasen… Byl jsem jednu větu od spasení?! To už bylo na mě příliš. Zůstal jsem agnostikem… spíš panteistickým pseudopohanem… i tak Vám přeji veselé Zmrtvýchvstání

Vzkříšení člověka

 

Jaké je nejmocnější znázornění víry?

Přeci, když Nejbližší visí na kůlech

a v údech má díry.

Jen ať krvácí

za naše špíny,

jen ať pere

posrané plíny,

jen ať vyřeší

naše splíny.

Otčenáše čtyři

a třikrát Zdrávas Maria

pak přichází uvolnění

jak po dávce morfia.

A sochy prosí, aby už byl konec,

konec mše anebo světa…

Vždyť stejně přijde soudce

a se zlem bude veta!

 

… omyl, omyl…

omyl Ho studený pot,

když stav na zemi viděl.

Chvíli se za všechny modlil

i chvíli se za ně styděl.

 

Viděl, jak z Lásky Jeho,

stalo se utrpení na kříži.

Uctívají i vlásky Jeho…

a modloslužebníci přihlíží. 

Viděl strach a vyhrožování,

bojte se Boha – Otce,

bojte se Syna,

bojte se Ducha svatého,

a pak na věky amen.

 

„Tak chcete zažehnout

v srdcích posvátný plamen?“

 

Po nebi na zemi prahli,

avšak kůži radosti

ze života stáhli.

Viděl, své stoupence,

jak soudy a peklem hrozí,

sami hroznější,

než soudný den a peklo.

Žádná spása, jen utrpení se vleklo.

Viděl rozklad a zmar.

Žádné – Jsi můj bližní... –

„Máš jiného boha? Zmizni, zdar.“

Viděl, jak malověrce mrzačí a zabíjí,

„Nejsi náš? Tu máš – provaz na šíji.“

 

„Vždyť jsou to také sestry a bratři,

žádné My a ostatním to natři!“

 

Viděl, jak kněží

zlaté poklady střeží.

Na bedrech pokořených

honosné chrámy staví,

a když svěcení svatostánku slaví,

oděni drahými rouchy,

na zatracené sedají mouchy.

Viděl vůdce

napravo i nalevo,

ohánět se klikyháky,

děly i meči.

Teď míříme k poslední zteči,

On kvůli vám trpěl,

tak vy budete taky

a zbytek – odvezeme vlaky!

 

Viděl dějiny, ta nelidská jatka,

a povzdechl si:

 

 „Nenašli mě, leč do pekla vrátka.“

 

Viděl však i vyznavače pokorné,

jež zásluhy mají nesporné.

Pevně povstávají ze stínu

mocných – malomocných…

 

„To nekonečné válčení

je k pláči i pro smích!“

 

Viděl i odvážné,

jít se světlem

uvnitř i na dlani.

Dávali jej klasům, stromům

i zvířatům na stráni.

Dávali jej lidem na ulici

i bezdomovcům v popelnici.

Křísili utlačené

k zemi i na silnici…

 

Prohlédl kraj, vládce, lid, kněží i planetu naši

a dí,

dítě božské:

 

„Posedl vás chtíč panování a moci,

za bohatství bojujete dnem i nocí.

Když poutáte, budíte se v okovech,

sami zatčeni na svých ostrovech.

Jste posedlí dobrem a zlem,

štěpíte jednotu, štěpíte zem.

Odlišný život není zločin, 

odlož zbraně, konečně spočiň.

Slova? Ne, už žádná planá slova!

Vždyť ten chrám máte stavět ve svém nitru!

Tam zrodí se nebe i ráj – znova.“


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru