Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seVzkříšení člověka
Autor
orbital
Blíží se Velikonoce a neodpustím si být sarkastický s určitou dávkou respektu. V převážně nevěřícím Česku mnoho lidí nejspíš neoslovím a věřící by mi mohli z principu odpustit ;) Následující text vznikl z mnoha podnětů a chtěl bych je předtím zmínit. Mám dlouhodobý problém s tím, jak je křesťanství prezentováno, což zaznívá hned v úvodu básně a v co se proměnilo, pokračuje ve zbytku. V buddhismu je ústředním pojmem utrpení, ale z toho jak je Buddha převážně vyobrazován a jak se o něm mluví, cítím klid, harmonii i soucit. Poselstvím Ježíše je nezměrná láska, On je láska sama, ale z toho jaké je křesťanské dogma vyobrazování a jak se o něm mluví, cítím napětí, vynucování a utrpení… Co je to za zvrácenou estetiku, která si za středobod znázornění svého vyznání volí umírajícího (nebo již mrtvého) Boha – Člověka? Vždyť je tolik jiných momentů v jeho příběhu… Co je to za vzkaz lidem, když samotný Bůh krvácí bezmocně na kříži? Ano, přijetí a zvládnutí utrpení člověka povznáší a dává mu i hloubku, více než cokoli jiného… Paradoxně vzkříšení není o Ježíši Kristu, ale o všech ostatních. Jakožto privilegovaný Syn boží, měl spásu „jistou“, i když si musel projít nejtvrdšími zkouškami. Bylo by zvláštní, kdyby následovníci dostali vše a bez námahy… ovšem církev i jiné instituce zřetelně celá staletí zdůrazňují pasivitu a přijímání příkoří, což většinou degraduje člověka na podřadnou bytost… Jak někteří nekonvenční myslitelé říkají, Ježíš nebyl poslušný zaběhnutým pořádkům, ale byl to rebel a možná i anarchista… (http://en.wikipedia.org/wiki/Christian_anarchism :) Inspirovala mě fascinující skladba od Tool – Sober (Střízlivý/Rozvážný), kde Maynard zpívá „Jesus, won‘t you fucking whistle. Something but the past and done?“ („Ježíši, nebudeš si kurva pískat. Něco, kromě minulosti a hotovka?“) Drsná slova, leč stojí za zamyšlení… (http://www.youtube.com/watch?v=hglVqACd1C8) V pozitivním smyslu mě inspiroval obskurní dokument „Legenda o Atlantidě“ a jejich zajímavý výklad Ježíšova druhého „příchodu“. Pokud Vás nudí současný výklad dějin, tento Vás jistě nudit nebude a možná se i zasmějete (nebo Vás úsměv přejde). (http://www.csfd.cz/film/291189-legenda-o-atlantide/) Posledním impulsem k dopracování básně byl rozhovor s dvěma Romkami, které se mě snažily přivést (přitáhnout) k jejich Pánu Ježíši a slibovaly mi, že když požádám Boha o odpuštění hříchů, podle jimi nadiktované formule, budu spasen… Byl jsem jednu větu od spasení?! To už bylo na mě příliš. Zůstal jsem agnostikem… spíš panteistickým pseudopohanem… i tak Vám přeji veselé Zmrtvýchvstání
Vzkříšení člověka
Jaké je nejmocnější znázornění víry?
Přeci, když Nejbližší visí na kůlech
a v údech má díry.
Jen ať krvácí
za naše špíny,
jen ať pere
posrané plíny,
jen ať vyřeší
naše splíny.
Otčenáše čtyři
a třikrát Zdrávas Maria
pak přichází uvolnění
jak po dávce morfia.
A sochy prosí, aby už byl konec,
konec mše anebo světa…
Vždyť stejně přijde soudce
a se zlem bude veta!
… omyl, omyl…
omyl Ho studený pot,
když stav na zemi viděl.
Chvíli se za všechny modlil
i chvíli se za ně styděl.
Viděl, jak z Lásky Jeho,
stalo se utrpení na kříži.
Uctívají i vlásky Jeho…
a modloslužebníci přihlíží.
Viděl strach a vyhrožování,
bojte se Boha – Otce,
bojte se Syna,
bojte se Ducha svatého,
a pak na věky amen.
„Tak chcete zažehnout
v srdcích posvátný plamen?“
Po nebi na zemi prahli,
avšak kůži radosti
ze života stáhli.
Viděl, své stoupence,
jak soudy a peklem hrozí,
sami hroznější,
než soudný den a peklo.
Žádná spása, jen utrpení se vleklo.
Viděl rozklad a zmar.
Žádné – Jsi můj bližní... –
„Máš jiného boha? Zmizni, zdar.“
Viděl, jak malověrce mrzačí a zabíjí,
„Nejsi náš? Tu máš – provaz na šíji.“
„Vždyť jsou to také sestry a bratři,
žádné My a ostatním to natři!“
Viděl, jak kněží
zlaté poklady střeží.
Na bedrech pokořených
honosné chrámy staví,
a když svěcení svatostánku slaví,
oděni drahými rouchy,
na zatracené sedají mouchy.
Viděl vůdce
napravo i nalevo,
ohánět se klikyháky,
děly i meči.
Teď míříme k poslední zteči,
On kvůli vám trpěl,
tak vy budete taky
a zbytek – odvezeme vlaky!
Viděl dějiny, ta nelidská jatka,
a povzdechl si:
„Nenašli mě, leč do pekla vrátka.“
Viděl však i vyznavače pokorné,
jež zásluhy mají nesporné.
Pevně povstávají ze stínu
mocných – malomocných…
„To nekonečné válčení
je k pláči i pro smích!“
Viděl i odvážné,
jít se světlem
uvnitř i na dlani.
Dávali jej klasům, stromům
i zvířatům na stráni.
Dávali jej lidem na ulici
i bezdomovcům v popelnici.
Křísili utlačené
k zemi i na silnici…
Prohlédl kraj, vládce, lid, kněží i planetu naši
a dí,
dítě božské:
„Posedl vás chtíč panování a moci,
za bohatství bojujete dnem i nocí.
Když poutáte, budíte se v okovech,
sami zatčeni na svých ostrovech.
Jste posedlí dobrem a zlem,
štěpíte jednotu, štěpíte zem.
Odlišný život není zločin,
odlož zbraně, konečně spočiň.
Slova? Ne, už žádná planá slova!
Vždyť ten chrám máte stavět ve svém nitru!
Tam zrodí se nebe i ráj – znova.“