Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte sejak se nezbláznit a přežít
Autor
Džordž J.S.
~~
Některé pasáže knihy jsou jak facka nebo úder pěstí psychice a zdravému rozumu. A pak už by zbývalo už jen řešit, aby na vás někdo nevolal : „Je to blázen, hoďte na něj síť.“ Jde jen o to, objevit skrytou filosofii knihy, aby to člověk vůbec přečetl. Je jasné, že pro někoho takové surovosti nejsou. Jak ale najít sílu a odolnost takovému tlaku čelit?
Taková facka je jako akt boje. A to boje psychického o duševní zdraví, o zachování si soudnosti, nadhledu , či aspoň střízlivého pohledu.
Někdo se ale může zabývat i bojovým uměním ve sportu, jako je karate, box, šachy nebo jakýkoliv sport,ve kterém je boj. Takže třeba i fotbal. A tento boj se ve sportu i trénuje.
A tato kniha se dá třeba brát jako psychický boxerský trénink. Je to boj pouze obranný, protože zde není jasné, kdo je přítel a kdo nepřítel. Jestliže by nějaká slabší povaha začala mlátit lidi kolem sebe, znamenalo by to prohru. Je to jako hra na slepou bábu, kterou někdo kope do hlavy. Přesněji do její psychiky. Jak ale trénovat a co v sobě pěstovat, aby se to dalo přežít?
Zde je několik pilířů, které drží odolnost psychiky :
1) Jasno v sobě a o sobě
Tento pilíř se rodí a roste s námi už v mládí a dětství. Záleží na tom co do nás někdo, většinou rodiče, vložili, co kdo od koho pochytil za životní moudro jak žít. Tento pilíř s námi může růst i v dalším věku, pokud se sebezdokonalujeme. A to přemýšlením o sobě. z toho vyvozováním závěrů a následným korigování svého jednání a svého já. Je to přemýšlení, jestli něco děláme dobře, či špatně, sebepoznáváním a poznáváním svých možností. Kdo zná sebe, v tom roste sebedůvěra, a ví na co si troufnout a na co už ne. Uvědomovat si jestli nedělám něco, co by se mohlo obrátit proti mně. Vystihuje to přísloví : „Jak se do lesa volá, tak se z něho ozývá.“ Aby na mě z lesa nevyběhl hajný se sekyrou.
Jestli někdo v těchto otázkách nemá jasno, má nějaké nedostatky, protože třeba nemá sebedůvěru, nebo nezná pořádně svoje možnosti a pořád do něčeho naráží, zatím co jiný stejnými věcmi docela proplouvá, není dobře. Nemusí však být zle. I tak se dá životem docela dobře proplout. Sice s nějakými šrámy, ale nemusí tu být žádná vážná velká kolize.
Je tu však už nedostatek, který se může někdy projevit. Duše totiž nemusí být tolik odolná proti psychickým nárazům, jak z venku tak zevnitř. Při takovém duševním nárazu může být s takovým člověkem zle. Je to ale stejné, jako jezdit s autem a už dopředu se bát, že se vybourám, protože mám třeba delší brzdnou dráhu. Žít a jezdit se ale musí. Nejlepší pak je přizpůsobit způsob jízdy.
A předvídat ze silniční situace, co by se mohlo třeba stát a být zkrátka připraven.
2) Obezřetnost při soudech a logika.
Jestliže někdo vezme za své a věří tomu, něco bez uvážení a přemýšlení, může i nemusí být zle. Je třeba vnímat, registrovat a uvažovat, co se nám honí v hlavě a řádně si to myšlenkově ohmatat. Pak je těžší, aby nám v hlavě třeba uvízl nějaký rezivý hřebík, neboli jak psychiatři říkají, utkvělá představa. To už je projev duševní poruchy, který se musí léčit, aby se obnovila soudnost. Autor by to přirovnal k tomu, jako by někdo dostal hypnotický příkaz, o kterém má dotyčný hypnózou zakázáno přemýšlet. Je to opravdu záludná rošťárna.
Jak ale postupovat, když už máme nějaký klín v hlavě ?
0.2/2
Když už máme něco v hlavě, o čem už rozum není schopen rozhodnout, jestli je to pravdivé, jestli je to realita, na které se dá stavět a nebo jestli je to blamáž, kterou můžeme hodit za hlavu, zapomenout na ni a víc se s tim nezabývat. Co teď ? A co když už jsme nuceni okolnostmi nějak jednat. Co potom? Musíme si uvědomit a vnímat to, že to zatím není rozhodnuté a přidat ještě v úvahu faktor času, s kterým může přijít další vysvětlující informace, na základě které se dá rozhodnout co dál. A zatím najít nějaké provizorní řešení, nejlépe takové, aby to vyhovovalo oběma protichůdným variantám. (je to blamáž --- je to pravda)
3) Autopilot jednání pro krizové situace a snaha hledat cestu.
Pokud se má řešit otázka blamáže či reality nebo jak jít dál u věcí obyčejných, běžných věcí, tak to může být pro někoho zkušenějšího ještě brnkačka, kterou zvládne levou zadní. Ale když už jsou to věci řešící náš život, naše soukromí, naši intimitu, je to jak osten bodající do našeho srdce. Těžko se pak dýchá. Je tu stres a psychické vypětí. A při tom by se navíc někdy mělo možná i jednat. Něco dělat. Ale co? Stres totiž někdy může blokovat jakékoliv uvažování, jakoukoliv akci. Stres blokuje řízení. Je to jako by ranou do psychiky omdlel pilot letadla vašeho jednání. Co teď? Nejlepší by bylo přejít na nouzové řízení. Každý člověk je aspoň trochu rozvážný, tak hlavně nedělat zbrkle věci, které se nedají vrátit. Je to těžké, ale pokud možno, nedělat kraviny. A spíš u sebe nebo u někoho jiného hledat cestu. Nejlépe je před tím, než pilot omdlí, když se stiskne tlačítko autopilota jednání pro krizové situace.
Pak se nemusí tolik přemýšlet, jedná se spíš naučeně a automaticky. Nedělá se něco, co by mohlo někdy škodit. A autopilot dovede člověka krůček po krůčku k nějakému přijatelnému řešení. Nejlépe je, ukázat si to na příkladu. Když třeba někdo přijde k nehodě, třeba dopravní, a uvidí stříkat krev, někoho chroptět, či bezvládně padat, může zůstat zkoprnělý a jen nemohoucně stát a neví co by měl dělat. Jestliže ale někdo má ve výbavě autopilota, začne zachraňovat. Zavolá na pomoc další. Zastaví krvácení. Při zástavě srdce provede masáž srdce. A když se někdo dusí. Má zapadlý jazyk a křečí sevřené zuby, tak pokud nemá poraněnou páteř, tak s ním prudce cukne dopředu a zarazí a jazyk setrvačností vypadne. A když je poraněná páteř, tak vyrazí nějaké zuby a dřívky či čímkoliv jazyk vytáhne jak pinzetou. A provádí další úkony a finty pro záchranu.
Je jasné, že někdo autopilota má a někdo ne. Každý si ale může do své psychiky aspoň nějakého autopilota postupně zabudovat. A nemusí to být jen pro případ nehody, ale může to být pro jakoukoliv krizovou situaci. Pro nějaké psychické trauma, protože nás může potkat cokoliv, co nás pak může trápit. A vlastně si pěstovat umění, překonávat vnitřně potíže, aby nás nic nemohlo utrápit. Zjednodušeně řečeno, budovat si sílu nést a unést si svůj osud. Uvědomovat si, jak si to v hlavě poskládat. Učit se životem a to svým i koukat po druhých jak to vlastně vnitřně dělají, ať dobře nebo špatně. Nebo jinak: poskládat v tom zmatku rozházené pucle z obrázků svého života do takového obrázku, který dává smysl a přináší osobní štěstí.
Říkat si, že život člověka naučí, nebo co mě nezabije, to mě posílí, je dobře, ale i tak někdy může přijít rána, co dá člověku zabrat. Proto je dobré uvědomovat si, jak to asi dělat a dávat si to do paměťového šuflíku, odkud se to dá vždy, když je potřeba vytáhnout. A ještě lepší je zabudovat si to do svého podvědomí. Pak vlastně jakoby ani o ničem nevíte a přesto v té hlavě to tam je. Někdy to může být horší, než si myslíme. Co když nám někdo hypnoticky zablokuje paměťový šuflík s instrukcemi pro autopilota? To už je pořádná rošťárna a pořádný stres. Kdo by se trochu zamyslel nad skoro právě přečtenou knihou, tak si možná uvědomí, že v této knize byly takové situace naznačeny.
Je jasné, že pak se věci dějí i bez našeho velkého přičinění a vše se někdy může vyřešit tím, že se činí jiní, při našem současně probíhajícím stresu. Ale jestli činí v náš prospěch či neprospěch ukáže až čas.
0.2/3
4) Pozitivní vnímání času
Čas nás provází od samého počátku života. Ten, kdo se naučil pozitivně vnímat čas, ví že nepřináší jen věci zlé, ale i ty dobré, na které se můžeme těšit, i když třeba o nich ještě nevíme.
Pozitivní vnímání času je snad největší výhra v životě. S touto výhrou v kapse se nám zdá, každá nesnáz překonatelná. Někdo to zjednodušeně nazývá optimismem. Je to ale jen doufání i zkušenost, že nám čas může přinést úlevu a i něco dobrého.
Jestliže ale někdo nevnímá čas jako dobrého přítele a navíc se trápí, není pak divu, že pomyslí na sebevraždu. Není ale ještě všechno ztraceno. Život má v záloze ještě jednu věc, kterou bojuje o přežití. Je to pud sebezáchovy. Každý se má aspoň trošku rád, a dřív než něco vyvede, dost často zavolá o pomoc. A jestliže se začne myslet na tyto věci, mělo by se začít volat o pomoc co nejdřív.
Přitom jsou a existují lidé, kteří dokážou a umí pomoci z nejhoršího. Jen o nich dotyčný třeba ani neví. Většinou jsou to lékaři, ale může to být i úplně někdo jiný. A i policie a záchranka řeší akutní případy.
Jen je nutné si uvědomit, že je třeba lepší nechat se léčit, nechat si pomoci, vyléčit a nastartovat znovu do života, než být mrtvý. Pro takovou představu uvedeme dva rozdílné příběhy:
První příběh je o jedné známé osobnosti. Byla vidět i v různých českých filmech. Když začínal pracoval i v rozhlase a četl dětem pohádky na dobrou noc. Byl to takzvaný Hajaja. A i Jirka S. jako malý, když bydleli ve Strážku, někdy stihl Hajajovo vyprávění v rozhlase, když se tatínkovi podařilo naladit tu správnou stanici na opravdu starém rádiu, ve kterém svítily lampy a elektronky. Tehdy bylo takové vysílání vzácností. Televize teprve začínala a měl ji jen málokdo. A i Slavíkovi si ji pořídili až o nějaký rok později. Navíc to bylo skvělé podání mluveného slova. Pro děti to byl opravdu velký zážitek, s kterým se chlubily ve školce : „Já jsem včera v rádii slyšel Hajaju.“ Tehdy se ještě i takovéto dlouhé celky nevysílaly ze záznamu, ale bylo to všechno živé vysílání. A tak jsou tyto skvělé chvilky zapsány jen do paměti a do duší dětí, z kterých jsou dnes babičky a dědečci. Když pak Jirka uviděl později v televizi tohoto herce a uslyšel jeho nezaměnitelný hlas, volal na rodiče : „To je Hajaja.“
Ve stáří bydlel sám, v nějakém domečku, což si zvolil sám, a zamítl penzion pro důchodce kvůli obtěžujícímu okukování. Stáří ale přináší to, že chátrá tělo. A jemu začal odcházet sluch. Svět, který ho dříve obklopoval, se mu začal ztrácet ve stále sílícím tichu. Nemohl si pustit rádio. Nemohl si s nikým popovídat. Co s televizí, když nejde zvuk. Ubývalo podnětů, které ho držely při životě. Navíc na něj začala tíživě doléhat samota. Začal si uvědomovat, že nemá pro nic a pro nikoho žít. Začal pomýšlet na sebevraždu. V jednom ze svých posledních televizních rozhovorů řekl, že jeho poslední přání je, aby umřel šťastný a že si koupil pistoli. Pak jednoho krásného dne, kdy se možná cítil dobře, v televizi možná ukazovali, jak lidé zachraňovali velrybu uvízlou na mělčině, se někdo před televizí zastřelil. Nebyl to nějaký zkratový čin, ale všechno si naplánoval. Zabilo ho asi to, co prožil a prožíval. A svůj podíl na tom mělo i jeho okolí, že mu nepodalo pomocnou ruku.
Takovýmto způsobem skončilo i 9 000 vojenských veteránů USA, kteří prožívali a neunesli depresi z války. To, co se zkrátka děje v hlavě někdy i zabijí. A i on v rozhovoru říkal, že je takový veterán.
Druhý příběh je o takové protikladné osobě. Je to Květa Fialová. Osudy a životní filosofie obou osob se dají porovnat z televizních rozhovorů obou velkých osobností. Květa Fialová to také neměla úplně lehké. Ve svém mládí, když sovětská Rudá armáda na konci druhé světové války vyháněla německé fašisty z Čech ji znásilnil jeden ruský voják a držel jí přitom nataženou pistoli u hlavy. A ve stáří ji rovněž chátralo tělo a proděla několik závažných operací. Pak ale s nadsázkou říkala, že už se těší na další zdravotní problémy, protože má co překonávat. Říkala, že život je neustálé takové hledání.
0.2/4
Člověk musí pořád hledat, kde by se uplatnil, nebo kde by mohl být někomu oboustranně prospěšný. A když jste nějakým lidem prospěšní, nosíte jim radost, tak tito lidé vás pak v těžkých chvílích podrží. O předchozím případu řekla, že ve stáří, ve svém hledání už nenašel pro co a pro koho žít. Měl sice možnost ještě bojovat a něco se učit. Mohl se učit odezírat ze rtů. Učit se znakovou řeč hluchoněmých. A drobné úspěchy v tomto učení by mu určitě přinášely radost. Měl možná změnit prostředí, ale asi byla jeho hlava nato všechno už stará a proč se snažit, když není důvod proč. A tak už nebojoval a všechno vzdal.
Květa Fialová naopak mobilizovala síly pro své hledání a asi našla i lidi, kteří ji podrželi. A bylo na ni vidět že je šťastná. A to už stojí za to, hledat, aby byl člověk třeba i v tomto chatrném stáří, nebo kdykoliv jindy šťastný.
4) Plamínek v duši, víra v dobrý konec a čistá mysl.
Představme si labyrint děsu a temnoty, z kterého se ale dá najít cesta ven na světlo neboli štěstí. Zde je důležité takové vnitřní světlo, které svítí člověku na cestu. Bez něho by nikdo nepřežil. A kdo ho nemá, nebo ho ztratil, tak ho musí co nejdřív najít, i když to může být třeba ještě dlouhá cesta, nebo s ním bude ouvej. A jsou i černí démoni magické temnoty, kteří lidem toto vnitřní světlo zháší, protože jim nehoří a nesvítí na tom správném místě, v srdci, kolébce lásky. Pak je tolik sebevražd.
Když člověku místo plamínku lásky svítí peníze, chamtivost, závist či cokoliv jiného, není to na věky. Když pak dotyčný přijde o peníze, jako by mu zhaslo světlo a může s ním být konec. Peníze se ale zase dají získat, vydělat, jen se musí hledat jak získat obživu. V penězích ale světlo nikdy věčně nebude.
Tak co je vlastně to světlo v duši? Je to víra. Může to být víra v dobrý konec, víra v život, nebo něco co člověka žene do života. Může to být víra v boha. I Ježíš Kristus byl malován s plamínkem v srdci. Z takové nějaké víry, či duševní síly pramení síla nést svůj osud a síla překonávat obtíže. A jsou lidé, kteří vnitřní světlo lidem přináší. Může to být kdokoliv.
Je o tom i pohádka, s kterou se Jiří S. setkal, když vodil své dcery do Valdorfské školky ve Žďáře. Pohádka vypráví o tom, že v jedné vesnici žili bez světla a neměli pro co žít. Do vesnice přišlo jedno děvčátko s lampiónem a přineslo vesničanům světlo. Lidé měli pro co žít. Protože jim přinesla a přinášela světlo, začali se o ni starat a byla jejich Světluška.
Tuto pohádku vyprávěly paní učitelky dětem i rodičům na svatomartinské slavnosti pořádané pro ně ve školce. Rodiče při ní dětem vyrobily lampióny a podávalo se občerstvení, svatomartinské pečivo donesené rodiči a podával se bylinkový čaj.
Na svatého Martina už se připozdívá a je tu i přísloví, že svatý Martin přijede na bílém koni, což znamená, že začíná sněžit. A tak když se zešeřilo, vyšli všichni s lampióny ven do parku, kde si děti zatančily. Jednou za 3 roky dětem venku byl dětem zinscenován takový hraný výjev, na který se děti dívaly z dálky. U ohniště seděl žebrák a jel kolem svatý Martin a rozdělil se se žebrákem o půlku pláště.
Za socialismu si to paní učitelky jen malinko časově posunuly, protože v té době bylo i výročí Velké říjnové socialistické revoluce v Rusku (1917) a pořádal se lampiónový průvod celého města a tak se tam v tom průvodu děti schovaly. V průvodu se nesly nejen lampióny, ale i prapory a i hesla. Například: "Zůstaneme věrni odkazu V. I. Lenina." Pak byl politický projev a na závěr ohňostroj. Taková byla kdysi doba.