Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seInfarkt Milana Knížáka
Uprostřed Staromáku na mě přišla potřeba
tak zapadl jsem na místní wécé
hajzlbábě dal jsem na chleba
a opatřil, čemu věřit se nechce:
V šeru, tichu toaletním
v elegantním plášti letním
stál David Černý s erekcí
připravený na akci
před Davidem na zemi
klečel Knížák zpocený
s usliněnou rudou hubou
jednou rukou onanoval
Davidovi honil druhou
Má přítomnost oba mistry
z láskobraní vyrušila
rychle skryli v gatě twistry
však Radovan je mrška čilá!
Vykřikl jsem: chlapci moji
neobcuje kdo se bojí!
Rychle vytaste své brky
anusy ať úpí, trpí!
jsou-li úzké vaše řitě
žádný strach - vždyť máte krky
...a vrh' jsem se na hulibrky.
Po minutách tvrdých strků
Milan Knížák s pérem v krku
a pěti prsty v anusu
padl hubou do trusu
Co se stalo? David brečí
byl v pořádku a teď tu v křeči
Knížák sténá na linu
co pět Židů ve plynu
Já řku: Vida, konec brachu
vždyť jsme jenom hrstky prachu
Míla byl již starší pán
a tys ho příliš mrdal v chřtán
Srdce zmlklo, ticho náhlé
vystřídalo steny táhlé
Zbledla líčka, klesla víčka
ochabnula mužná tyčka
Odtáhli jsme do kabinky
Knížákovo mrtvé tělo
které do poslední chvilky
na uměnách, krásnu lpělo
Však neteskněte, lidé drazí
jsme umělci, žádní vrazi
Milan nyní v nebi šťasten
po kůrech se dvorně plazí!
11 názorů
Miroslawek
23. 12. 2015Řekl bych že tam bude kapku rozdíl v Husserlově protenci.
Samořejmě, barokní kontrapunkt gumák – negumák, exponovaný v šerosvitu veřejného WC, kde se odehrává až naturalisticky pojatý zápas mezi dobrem a zlem hlavního města, poukazuje z větší části k tebou uvedené skladbě; ovšem co ten závěr, Mirku? Srovnej, prosím:
„Však neteskněte lidé drazí / jsme umělci, žádní vrazi / Milan nyní v nebi šťasten / po kůrech se dvorně plazí“
se závěrem „sv. Ivana“:
„svátostmi spraven, jak sluší, / tak vypustil svatě duši. / Ivan odpočívá v Skále, / dvořanům vinšujíc vale. / Amen.“
Nemáme-li co do činění s intertextovým paralelismem, navíc ozdobeným tak nevyzpytatelným oxymórem (padouch Milan se dvorně plazí, světec Ivan dává vale), vyzývám živnostenský úřad k odebrání mé profesionální licence.
Miroslawek
21. 12. 2015Pokud chceš porovnávat tak nikoli Život svatého Ivana, nýbrž Co bůh? Člověk (viz co člověk - bratr - písmák - hipster - etalon...), aby byla ta správná souvislost.
(tak ještě jednou, méně názorně, bohužel to nebere line break)
Bridel je přeci jen o poznání odvážnější, ale Radovan ho má přinejmenším v hledáčku. Porovnejme si metriku:
„Vikle se hlava, / vadne jako tráva, / krátí se duch, / vychází puch, / všechen ztuchlý, / kratší, opuchlý, / tvář zvraskalá, / shrbená postava, / tmělé oči / i pobočí, / sám se třese / jako v lese, / sám churavý, / nic nezdravý, / sluch se tratí, / zrak se krátí, / vzdychá člověk / na každý věk, / líný, slabý, / nejsa zdravý, / sám se vrtí / hned až k smrti.“
Mohl to být infarkt? Není vyloučeno. (Pokud je nablízku atestovaný lékař, může hypotézu potvrdit či vyvrátit.)
Miroslawek
21. 12. 2015no jo, úplný Bridel
Ale Mirku, usuzovat z díla na to, co člověk – bratr – písmák – hipster – etalon postmoderní geniality a negumák Radovan prožívá, přeci nelze. V literání kritice určitě ne, s obezřetností nanejvýš ve psychologii. Jenže já kladu všem na srdce: nepsychologizujte, bratři písmáci! Skončíte u psaní dívčích deníčků…
Jinak k tvému přístupu výhrady nemám, snad jen, že ho nesdílím, protože věc vnímám opačne: takhle vesele to dopadlo! Radovan nepotřebuje pronikat k podstatě, protože on z ní vychází. Vlastně už náznak v titulu, který se během četby vypaří, aby v závěru ťal jako Břetislav při unášení Jitky, je toho dokladem. Já „Radovana“ (synekdocha) čtu jako model vzorně angažovaného postmoderního občana, jemuž nejsou trýznivé okolnosti lhostejné. To je dostatečný prožitek. A čtenář, který je trýzněn podobně, si to přečte a nechá se dovést od averze k tolik potřebné katarzi, aby si to nehodil ještě před večerními zprávami.
Pokud jde o básnickou formu, na niž jsi vyhlášený pedant – a za jiných okolností bych se k tobě rád připojil, protože jsem také pedant – je situace ještě zjevnější. Pravidelné metrické útvary, čili démoni maloměšťácké morálky ve své strojené a pokrytecké čistotě, zasluhují rozšrotovat. Volný verš, démon levicového liberalismu, je pro Radovana taktéž tabu. Nezbývá než vydat se cestou hybridní syntézy, nechat promluvit hrboly, výmoly a zákruty neopakovatelného básnického útvaru, z nějž Radovan rozlévá nezředěnou estetickou slast.
Miroslawek
21. 12. 2015PBKTBVS zvanému též alias: Ano, takhle smutně to dopadá, když si někdo místo básnické reflexe skutečného prožitku... jenom planě vymýšlí. Bez proniknutí k podstatě tomu nutně chybí koule.
Lepší než Dikobraz, rozhodně. Musím to tipnout. Mohlo by se to jmenovat "Dva gumáci a Radovan", abych nevěděl od začátku, jak to dopadne. Jenže já jsem na to během čtení stejně zapomněl; děj mě sebral.
Miroslawek: tu jistotu ti závidím, sám jsem neměl příležitost ověřit si to.
Miroslawek
20. 12. 2015Knížák is a giver, never taker.