Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seKlíče
Autor
Ozzozorba
Je jaro! Vyšlápnul jsem si do nedalekého lesa, do míst kde jsem v životě nebyl, ač byla ta místa na dosah. Z okna jsem pozoroval v dálce temný les, ale nikdy jsem si nevytvořil prostor, neudělal čas, abych se tam podíval. Na jedné straně mne to do hvozdů táhlo, ale z druhé strany šel z lesa strach a děs. Nevím, proč jsem se bál zrovna toho lesa naproti, ale tak nějak jsem vnitřně cítil pnutí a obavy.
Procházím se a hladím kmeny. Obyčejný, ale krásný les, nechápu, jak jsem mohl tak dlouho odkládat svou návštěvu. Vždyť je to tady bezva. V houštině slyším tichý nářek, jako by myš pískala, ale tak nějak divně. Jdu se podívat a za starým dubem v křoví vidím skřítka s červenou čapkou (nedělám si legraci, přesně takovou jakou nosí jen v pohádkách).
Skřítek kvičí a slzy mu tečou po baculaté tvářičce a volá na mě.
„Cožpak nevidíš, jak trpím!“
Ano, opravdu jsem si toho nepovšimnul. Skřítek byl chycen v nalíčené pasti. Jeho bříško bylo obtočeno drátěnou smyčkou, a čím více se škubal, tím hůře se mu dýchalo.
„Promiň“ řekl jsem, zatímco jsem mu pomáhal dostat se z pasti na svobodu. Drát jsem uvolnil a šup a skřítek byl venku.
„Uff, kousek vousku mi tam zůstalo, ale děkuji mnohokráte“ pravil skřítek a pokračoval „musíš se mnou pod zem, něco ti chci ukázat.“
Už nevím, co skřítek udělal, ale mohutný dub se nahnul do strany a část jeho kořenů se nadzvednula. Uviděl jsem schody, které vedly do tmy.
„Ničeho se neboj a pojď se mnou“ pravil skřítek a já, aniž jsem uvědomil svou proměnu, stál jsem na schodech maličký tak jako on a kráčel dolů.
Vstoupili jsem do prostorné síně, která byla osvětlená svíčkami. Vypadalo to jako v kostele, nebo v nějaké svatyni.
„Ááá jsme doma!“ radostně vykřiknul skřítek a rozpřáhnul své buclaté ručičky. „Moc jsi mi dneska pomohl, víííš a já bych se ti rád odměnil, jenom nevím, co by bylo pro tebe tou nejlepší odměnou a proto výběr nechám na tobě.“ Dupnul do země, a oba dva jsme se propadli do komnaty, která byla plná klíčů. Byly všude, na stěnách, na policích, na zemi, byly jako spadané listí, po kterém jsem chodil.
Skřítek vylezl na stoličku a povídá „Toto je mé království! Jediný klíč není stejný, a s každým můžeš otevřít jiný zámek. Můžeš si vybrat jakýkoliv z nich a já ti ho dám a ty si ho vezmeš zpátky do světa tam nahoru.“
Jen tak nahodile jsem zvednul jeden klíč a v momentě dotyku jsem ucítil obrovský hněv, klíč jsem upustil a vzal jiný a tentokráte jsem zakoušel chuť pracovat, s každým dalším klíčem jsem pociťoval jiné emoce.
Zeptal jsem se skřítka na to, znamenají všechny ty klíče a on pověděl, že každý z klíčů otevírá jiný prostor. Lásku, nenávist, hněv, bohatství, bídu, utrpení. Stačí si vybrat jeden a pak už jen odejít.
Nemusel jsem přemýšlet dlouho a řekl jsem mu, že chci takový klíč, který otevírá všechny prostory, univerzální klíč (ne paklíč).
Dlouho mne skřítek přesvědčoval, ať si vyberu jiný, jakýkoliv klíč jenom ne tento, který otevírá všechno. Hladil si svůj vous a byl smutný.
Trval jsem na svém a on pomalu vytáhnul jako by ještě čekal, že si to rozmyslím, ze skleněné skřínky klíč v podobě nože a bodl mne s ním do srdce.
Slyším z dálky jeho hlas: „Jen klíč smrti otevírá všechny brány a možnosti života.“
4 názory
Slovo ...les... (byť v různých tvarech) se v prvních dvou odstavcích opakuje příliš často. S příchodem skřítka se ovšem z té domnělé "zevlounské dokumnetace" stává to, co se od pohádky očekává a ač si říkám, že je příliš stručná, že by textu slušelo jej trochu rozvést, hodnotím kladně jasný smysl, k němuž tuhle -- spíš bajku -- v závěru dovedeš. Dost chyb (snesitelných) v interpunkci. Tip.
Pociťovat emoci ještě neznamená, že ji rozumíme. Prakticky každá emoce nám může otevřít dveře do prostoru energií, neboť nejsou ničím jiným než právě energiemi, ze kterými si můžeme hrát, a to je opravdová alchymie proměny.
díky za vhled do prvního odstavce s LESEm, který jsem upravil:
Vyšlápnul jsem si do nedalekého lesa, do míst kde jsem v životě nebyl, ač byla ta místa na dosah. Z okna jsem ho pozoroval a připadal mi tajemný, ale nikdy jsem si nevytvořil prostor, neudělal čas, abych se tam podíval. Na jedné straně mne k němu táhlo, ale z druhé strany šel z něho strach a děs. Nevím, proč jsem se bál zrovna toho lesa naproti, ale tak nějak jsem vnitřně cítil pnutí a obavy.
v druhé větě opakuješ místa... v celém odstavci pak les a zbytečně to pitváš...jednou jsi les nahradil hvozdem, což je krásná snaha, ale být tam místo hvozdu slovo "tam", tak to nepůsobí jako křeč...celý ten ostavec mi připadá vhodný k přepsání
tady asi chybí slovo "co": Zeptal jsem se skřítka na to, znamenají
skřítek...smrt, klíče...nějak mi to neštymuje a navíc k čemu klíče od emocí...to je ten nebohý hrdina jinak neměl, nebo se daly klíčem otevřít u ostatních? Pokud ano, pak by byl závěr blbost... a pak smrt otvírá emoce... no nevím, teda...
každopádně zbytek textu už není tak křečovitý jako první odstavec... ale zázrak to pro mě není ani obsahem ani provedením