Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seKuchyňské rozhovory - Inkluze
Autor
Gustavo
Inkluze
(10.3.2016, čtvrtek večer)
(účastníci debaty – MUDr. Benda, Mgr.Martinovská, Ing. Martinovský. Na stole sýr Gervais, chleba, drobky od chleba, šlupky od pomeranče, pastelky, nastříhané kousky papíru, kousky plastelíny, sklenice se zbytkem medu, pět prázdných hrnků, tři skleničky a pět špinavých jídelních nožů, leták Kaufland.)
Ing. Martinovský:"Tady je teda bordel na tom stole. Už jsi četla ten článek v hospodářkách? O inkluzi? Schválně jsem to nasdílel na facebooku, kvůli tobě, ha ha."
Mgr. Martinovská:"Ne. Ještě ne."
Ing. Martinovský:"Je to dobrý, přečti si to. Docela s ním souhlasím. Jde o to, že by mělo být řečeno, jestli má škola primárně vzdělávací funkci, nebo jde také o funkci sociální. Jak tam píše, škola dnes ztrácí svoji původní funkci vzdělávací, protože každý si spoustu informací může kliknutím vygůglovat.
MUDr.Benda:"Co je to vygůglovat? Takový blbý slovo."
Ing.Martinovský:"No dobře, česky řečeno, vyhledat na internetu."
MUDr.Benda:"Tak proč to neřekneš?"
Ing. Martinovský rychle:"Ale no jo, vždyť jo. Takže pro naše domácí jazykozpytce, správně řečeno vyhledat na internetu. Ale co jsem chtěl říct...škola tedy ztrácí svoji primární funkci vzdělávací instituce ale myslím, že nastupuje druhá možná ještě důležitější funkce a to je ta sociální. Vždyť škola je dnes skoro jediné místo, kde se děti potkávají, kde jsou spolu. Po vyučování se rozprchnou, nebo je rodiče rozvezou. Po škole už nikam spolu nechodí, podívej se na ty naše dva...Společnost se rozpadá na izolované ostrůvky, komunikujeme, hlavně děti, jen přes telefony a počítače a škola zůstává jedním z posledních míst, kde ještě přijdou fyzicky do styku."
Mgr. Martinovská:"Jo, to máš pravdu, ale já si myslím, že na to hlavně dneska nejsou připravený ty učitelky. To jsou třeba učitelky s dvaceti lety praxe, ale ony teď nevědí, co budou dělat s nějakým autistou, který jim začne pobíhat při hodině po třídě. To nikdy nezažily."
Ing. Martinovský:"Tomu rozumím. Měly by předtím dostat nějaké manuály, školení, prostě nějakou nalejvárnu, aby to věděly a uměly to pak řešit. To by mělo zajistit ministerstvo, tyhle věci."
Mgr. Martinovská:"No, tak to nezajišťuje. Jo a nejsou na to peníze."
Ing. Martinovský:"Ale ony by se našly."
Mgr. Martinovská:"Takovej autista ti rozbourá celou hodinu."
Ing. Martinovský horlivě:"Jasně, ale já myslím, že přece to někdo při přijímání do školy posoudí, nějaký psycholog, že tenhle ještě může do normální školy a tenhle už ne. Je mi jasné, že tam nemůže každý. Posoudit případ od případu. Asistenti by pak pomohli při hodině...Ale vrátím se k té hlavní myšlence. To řekl někdo jinej, to nebylo v tom článku. Škola by měla být obrazem společnosti, ve které žijeme, takže by třeba na normální škole měli být i děti, které jsou nějakým způsobem postižené. Vždyť je to příprava na život. To je přece úplně jasná paralela - vylučujeme lidi na okraje měst, někam do kontejnerů, jak to udělal ten, no jak se jmenoval ten lidovec, co nastěhoval ty cikány do kontejnerů za město. No to je jedno, víš kterej. No, tak to samé se dělá ve školách. Oddělit, nevidět, izolovat, neřešit. Ale to se vrátí, jako bumerang. Navíc si myslím, že se tam zbytečně bifluje, učí se někdy zbytečné věci, které stejně zapomenou...měkkýši, korýši, hlavonožci, pravěk, já neříkám, že to není důležité, ale tato fakta by se měla nějak omezit a to je také pak ten hlavní důvod, proč učitelé nestíhají všechno naučit a je mi jasné, že když ztratí hodinu tím, že se bude věnovat nějakému pobíhači po třídě, tak jsou z toho na prášky. Celý systém se musí změnit. Děti se musejí víc učit komunikaci, třeba porozumění médiím, myslím třeba porozumění textu, aby si třeba z té wikipedie dovedly ta správná fakta vybrat. A kdo pak má zájem o korýše a pravěk, tak si to pak najde. Musí mít základ, to je jasný, ale do detailů bych nešel. A když bude omezena tahle biflovací výuka, bude i víc času na ty, kteří nestíhají. Mě se nelíbí to křičení " zvýší hlas „BUDOU BRZDIT NAŠE CHYTRÉ DĚTI!" napije se čaje, vezme hrnky ze stolu a dá je do dřezu. "to je bordel".
MUDr.Benda kousne do chleba.
Ing. Martinovský pokračuje:"A víš co je výhoda? Že to vidím zvenku, že v tom nepracuju. Říkám, jen jak to vidím. Když vidím odbornou debatu lidí, kteří ve školách pracují, často zabřednou v jednotlivostech. Právě proto se mi líbily ty názory, které jsou jakoby nad tím, zvenku."
Mgr. Martinovská maže chleba a přikyvuje:"Jo, přečtu si to."
Ing. Martinovský se napije čaje:"A co vy na to, pane doktore, co tady mlčíte, jak ryba?!" zvedne se a hodí šlupky od pomeranče do koše.
MUDr.Benda: „Je to blbost."
Mgr. Martinovská se směje.
Ing. Martinovský s úsměvem:"Myslel jsem si, že to řeknete." Hodí do dřezu špinavé nože.
Mgr. Martinovská:"Neházej s tím."