Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seNáhledy za závoj
Autor
sum
I
Kdo plakal skrze píšťaly varhan?
Varhaník snad nebo sama katedrála?
Ona rozmluvila nás, naše dědy;
rozlila krev Páně, aby každičký z nás
mohl z nachových jejich závojů
přihnout jakoby z kalichu, každý z nás
aby mohl pociťovat chlad Jeho
těla z chladných, šedých zdí, jimiž zní
Jeho hlas, hlas zvonů; mluví zdi
klášterní, neb mniši mlčí. Aby nám
bylo promlouvati s Nebeskými,
my chleba měkkého, jsme nehodni.
Žijeme v bídě. Podej nám, Otče,
ruku opět, osudu provždy rozhodni,
jakého budeme mít; zlý hyacint,
rudý a černý květ vykvet, by zahuben
byl láskou, jež spravedlivě soudí.
Byls zaskočen tím troufáním, vždyť on,
květ ten, se sluje Světlonoš, syn
Tvůj, Satanáš, sem dolů jsi ho seslal Ty.
Skrz něj poznáváš sebe a naopak,
soudného dne políbí opět bílé Boží rty.
II
Závoj se jak moře rozestoupil sám,
ten, co sametem svým a hebkostí rudou
se skvrnou stal, vezdejším světem;
zacinkala opona, vyzdvihla se živelnou
silou. Co, bábo, vypravovat dětem?
Neb se nám kořen odvěký byl obnažil –
oku nahému též nahý svět. Již pučí
z pórů našich, zpod nehtů klíčí, ze špíny
tam, jež špína Boží jest. Toť démant,
nebo uhlík žnoucí? Otče náš! Toť jenom
vznět. A žíla vytrhnutá z masa a bez
krve. Původní zkušenost, onen krystal
z oceli, sám sobě Krása – a potřetí je
vždycky poprvé.
III
Ale odhalivší se jeviště clona temná
neznamenala nic ve srovnání s rameny těmi
bělostnými, dívčími rameny, co voní
už anděly; a jak jsem se jich nezmocnil, tak
stačilo víc než kdeco jen nablízku jim
být. Promnul kdekdo tělo to, ale v prstech;
kdo v bludišti prsu svého mu odpustil,
ten kdekdo, někdo, nikdo – zarmoucenou
je vpravdě duší – kdo promnul a poté
prominul… Ale buď si, Světe, švadlenkou
osudu, buď dívko řemeslem, živobytím;
naše jako lampiony papírové srdce oslň
a sej vždy mír – tu rubínu zrady v oku.
Zde obzvláště, neb jen ten může odrazit
paprsek božský (jako jenom ve světlu
utrpení lze vidět štěstí). A je mi převelké
překvapení, že Ježíš nebyl ženou, však
snad i hoře Jeho nejvíce matka Máří
vytrpěla; totiž neumřel prost rozřešení…
ona zůstala a nebylo dnů, kdy smrtelnou
úzkost Krista nemusila nést. Mohla ona
přeci snést ty boty Jeho, jediný jen pár, co
odešed na kříž neprošlapané zanechal
na zápraží? Boží syn udělá krucifix – a sice
připaží a vzpaží…tu zavřel rodinný krám.
IV
A každou noc spát na polštáři z hadích těl
není toliko úděl, je nemoc, že světec ten
vykoupil, ach, nic menšího než životy nás
všech.