Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seMůj Bepi 1
Autor
Bízka
Kapitola 1
První, poslední. Co vás napadne jako první při těchto dvou slovech? První společná schůzka? Poslední den s milovaným člověkem? Nebo první a poslední v závodě? Nejsem psycholožka, abych věděla, co koho napadne dříve, ale z mé zkušenosti bych řekla, že muži, ješitní a soutěživí uvidí v tomto spojení spíše ten sport. On byl opravdu velmi zvláštní, jak už jsem vám včera říkala, že nechtěl být první, to mělo více logických důvodů.
Zaprvé si nepotřeboval nic dokazovat a přišlo mu, že být někde nejlepší vás do jisté míry omezuje a svírá. Samozřejmě že rád vyhrával, to jsem na něm vždycky viděla, ale v turnajích, pokud se nějakého zúčastnil, nechtěl být nikdy první. Ano, týmové sporty, ty tvořily výjimku, v nich musel zvítězit. "Člověk je tvor společenský a činí mu obrovskou radost sdílený úspěch s ostatními soukamarády. Ovšem pokud jde pouze o jedince, ten se jako vítěz dostává do takového kola slávy, která je příjemná pouze narcisům a jiným psychopatům."
Mě sport nikdy moc nezajímal, ráda jsem sledovala kluky jako mladší. Dokonce, to se vám přiznám, jsem se naučila pár hokejek a kopaček, tím jsem ohromovala kluky a ti se se mnou pak rádi bavili. Jak mi přišli hloupoučký. To on mi dokázal trochu otevřít oči a vlastně mi pomohl najít ke sportu cestu. Doteď ráda sleduji všechny grandslamy, ale občas si zapnu i hokej a olympiády. Také rád říkával, že sport je zdravé soupeření mezi lidmi. Taková hra, která když je prováděna podle pravidel, eliminuje pocity nenávisti a agrese. I přesto, že to byl spíše umělec, vynadal by mi za to, ale jeho úspěchy na poli umění mnohonásobně převyšovaly úspěchy ze sportu.
Troufla bych si říct, že jeho myšlenky a díla jsou světové, bohužel/bohudík jeho skromnost mu nedovolila se prosazovat. Neměl rád umělce, kteří se povyšovali nad sport, vždy se jim smál, že v knihách a umění schovávají své nešikovné údy. Pouze pokrytě hlásí, jak je sport a vše s ním spojené primitivní, přitom málokterý v nějakém sportu vynikal, ba co který vůbec k nějakému sportu přičichl, ovšem směle kritizovali, na což podle něho neměli právo. Kritizovat mohou pouze lidé zasvěcení a ještě by jejich kritika měla být podnětná. Velmi rád se bavil rozpravami s příznivci umění a hájil před nimi sport, ale stejně tak i naopak hájil umění před sporťáky. "Víš, co je na tom nejzajímavější?" řekl, "že většina nezájmu a nenávisti pramení z neznalosti." Stále si ještě pamatuji jeden z jeho argumentů, který zněl: "Pakliže umění kultivuje duši, potom člověk nutně potřebuje kultivaci těla a tu mu dodává sport. Připadá mi přirozená nezbytnost obou. Bez kultivace člověk zakrní a to není dobré. Důležité je přeci pracovat na sobě, kultivovat se celistvě a to předat potomkům, kteří následně mohou rozvíjet dále nabyté zkušenosti a býti ještě krásnější a vyspělejší než my. To by měl být přeci cíl každého jedince. Tedy shrnu to jedním slovem: kalokagathia."
Přiznám se, že já mnohem častěji v poslední době skloňuji slovo poslední. Poslední rok, naposledy v Chorvatsku, poslední Vánoce, poslední možnosti... Šla jsem si s kafíčkem k oknu a koukám na auta na silnici. Průvody míhajících neonů žlutočervených barev působí nervně. Mám krásný výhled do menšího parku tady u nás hnedka přes ulici. Zeleň mě uklidňuje. Jsem trochu roztržitá a nejde mi ani nic kloudně napsat. Měl pravdu, že lidé možná slovo poslední a první moc prožívají. I soupeření je přehnané. Lidé se vztekají na ostatní i na sebe, jen kvůli tomu, že pokazili jeden bod, jeden set, jednu hru, jeden turnaj. Co je to proti lásce, životu a smrti. Cítím svou pomíjivost vůči světu, a víte co? Více mi záleží na tom, abych předala své zážitky a vzpomínky na něj než na sebe, protože s ním, jsem cítila svou důležitost na tomto světě, jako každá matka cítí důležitost ke svým potomkům, a bez něj to už nikdy nebylo takové. Cítila jsem opravdovou lásku, vím to, a teď se cítím připravenější přejít na druhý břeh, i když pořád mám velkou naději se z toho dostat. Doktor říkal nad 50%, tudíž nechci malovat čerta na zeď, ale pomáhá mi to a nemyslete si, každý jednou zemře.