Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seJak mě univerzita podvedla
Autor
DrBertik
Jak mě univerzita podvedla
V tomto krátkém příspěvku bych Vám rád přiblížil vlastní přímé zkušenosti s částí českého školství. Jako naivní maturant jsem se hlásil a dostal na Masarykovu univerzitu (respektive na její filozofickou fakultu). Začal jsem studovat jeden společenskovědní obor v prezenční formě. Bakalářské studium jsem po třech letech absolvoval se studijním průměrem 1.1 a pokračoval dál na „magistra“. Magisterské studium jsem vystudoval s vyznamenáním (s průměrem 1.0) a patřil tak mezi 2% nejlepších studentů celého studijního programu. V průběhu tohoto studia jsem hledal usilovně práci v oboru a nic nenacházel. Šel jsem tedy dál na doktorát. Prezenční doktorské studium jsem po letech tvrdé dřiny a odříkání absolvoval s průměrem 1.0, neboť jsem vynikajícím způsobem obhájil disertaci. Získal jsem nakonec titul Ph.D. (za jménem).
A pak spadla klec. Práci v oboru (s výjimkou protekce či dobrých známostí) nelze sehnat a v ostatních odvětvích (vč. manuálních pozic) jsem buď přímo nezaměstnatelný (absence určité technické kvalifikace) nebo většinou překvalifikovaný. Univerzita, která na mě (a na ostatní kolegy) brala po celé studium peníze, mě odkopla a co dělají její absolventi, nikoho ani v nejmenším nezajímá. Překvapivě to nezajímá ani tento stát, který do mě a do celé řady dalších kolegů investoval nemalé peníze, aby vyškolil odborníky především pro státní sféru a pro její specializované instituce.
Skončil jsem nakonec na úřadě práce, kde mě odepsali s nálepkou překvalifikovaného člověka a nikdo to tam nemá zájem řešit. Podal jsem si dosud kolem sedmdesáti žádostí o zaměstnání a z toho pouze tři byly v oboru (víc jich nebylo). Čili lidé jako já, kteří patřili v určitém oboru k nejlepším absolventům Masarykovy univerzity, skončili po jejím náročném absolvování „za odměnu“ fakticky na dlažbě (téměř jako bezdomovci) s výjimkou těch, co buď měli protekci nebo se ponižujícím způsobem doprošovali a pak svým nadřízeným soustavně lezli do určitých míst.
Stát přišel o finance, které „přistály“ v kapsách akademiků a nebylo z toho nakonec vůbec nic. Nikoho to, bohužel, dodnes nezajímá. Jinými slovy, stát v podstatě promrhal prostředky (daňových poplatníků) na vzdělávání odborníků ve společenskovědních oborech, které ani náznakem nepotřebuje. Ano, považuji to osobně za podvod a podraz na mě a na celou mladou talentovanou generaci. Berte, prosím, tyto mé přímé zkušenosti jako upřímné varování, pokud se zamýšlíte ubírat v podobných šlépějích.
Dr. Bertík, 11. srpna 2019
29 názorů
Albequin: Kdyby si přijímalo do těchto oborů jen 10% uchazečů současné doby bylo by to víc než dost, a pak by nebyl s tím až tak velký problém... ale je to běh na dlouho trať... Radikálnějším a efektivním řešením by bylo zavést školné ve výši 20-30.000 Kč za semestr a hned hned by se ukázala hodnota nabízených oborů :)
Měl jsem podobné zkušenosti se studiem komparatistiky na FFUK. Na doktorát mě ale nevzali, nelíbilo se jim, že má diplomová práce nejen o dekonstrukci píše, ale dokonce, a to spíš, dekonstruktivní byla. Nebyl jsem tedy nijak speciální student, nakonec jsem ale podobně skončil tři roky bez práce a dokonce zešílel, což mi přineslo do života mnoho dobrého a i ten papír z UK se mi paradoxně hodil. Osobně si myslím, že humanitní věda je celá aristotelsky zaměřená, ničí platónské nadšení a zájem a lásku, dokonce plánovitě ničí, je mi líto lidí, co si na gymnáziu vyberou takovéto obory, aby se vzdělali a prohloubili svůj zájem o kulturu. Humanitní věda je úplně o něčem jiném. Je spíš poplatná principu "rozděl a panuj." Je hrozně hmotná, vůbec není duchovní.
aleš-novák: no tak to je jasný... v technických oborech není žádnej problém získat práci a v tom případě souhlasím, že by to byla chyba na straně studenta ... Obory strojařina, IT, stavařina, elektrotechnika atd... mají téměř perfektní uplatnění absolventů... Tam je situace úplně jiná a pozitivní... Já mluvím jen o humanitních oborech, tam si to ten, kdo to nezažije na vlastní kůži, neumí vůbec představit , jak téměř nemožný je získat práci v tomto zaměření... (hudební věda, divadelní věda, religionistika, estetika, dějiny umění....) Navíc s těmito obory není možné přejít do technické sféry... a to nemluvím o personalistech, kteří lidi s Ph.D. hned na všechny manuální pozice vyřazují z výběr.řízení kvůli překvalifikovanosti a v jejich oboru nejsou místa, takže nemohou najednou dělat v podstatě vůbec nic... Dal jsem si přes 60 žádostí mimo obor a všude mě vyřadili z výběr. řízení kvůli údajné překvalifikovanosti a to jsem se hlásil i do Lidlu, na recepce hotelů atd...
aleš-novák
12. 08. 2019ještě tedy poslední poznámka pro DrB:
mohlo by se zdát, že s nastavením systému souhlasím. Není tomu tak. Taky nechápu, proš university chrlí humanitně vzdělané vědce, kteří nemají praktické využití v oboru.
Ale nepřipisuji chybu universitě, jen těm studentům. Člověk, který jde studovat vysokou školu, už by mohl mít určitý rozhled, o tématu se dost píše v médiích...osobně si myslím, že ty "nepraktické obory" jdou studovat buď velcí nadšenci, které obor opravdu zajímá a nevadí jim, že to není ekonomicky výhodné, nebo ti, kteří po maturitě nechtějí ještě nastoupit do práce a netroufají si na "složité obory" jako je medicína nebo technika.
a zcela na okraj: sám jsem vzdělán technicky, absolvent ČVUT v roce 1988, dodnes se strojařinou úspěšně živím.
O pravdivosti tohoto příběhu pochybuji. Pokládám to celé pouze za námět k diskusi a já se diskusí účastním ráda.
Inteligence sama, například výška IQ moc neznamená. Různí autisté jsou schopní porozumět Maxwelovým rovnicím, ale když je postavíš na ulici, budou tam stát ještě pozítří. Sociální inteligence je v praxi daleko důležitější než výška IQ a té se na VŠ nenaučíš, pokud na FF třeba zrovna nestuduješ obor sociální psychologie.
hrůzy děství: komu dojdou argumenty, tomu nezbude nic jiného než urážet. Nejsi první ani poslední, žádnej strach! :D
aleš-novák: neděláš náhodou manažera ve školství nebo nějakého náměstka...? Myslím, že by ti ten lobbing za stávající neudržitelný a nefunkční systém docela šel... to je argumentace jak od Svědků Jehovových :D
aleš-novák
12. 08. 2019neprotiřečím. Universita je atraktivní pro studenta. Ten si klidně může vybrat obor, který je zpohledu trhu "neatraktivní", ale studenta to téma zajímá, tak proč mu nedat prostor k vzdělání...? V tom universita splnila svou roli.
Že se absolvent neuplatní na trhu práce je jeho odpovědnost, on si přeci ten obor sám vybral...může ho mít jako hobby a živobytí si obstarávat nějakou manuální prací, třeba.
to je můj poslední komentář v téhle diskusi, omlouvám se.
aleš-novák: myslím, že si protiřečíš : univerzita se snaží být "atraktivní" pro studenty, a proto jim tedy nabízí neatrativní a neperspektivní obory jako je religionistika :))
to druhé je věc názoru, s tím já nesouhlasím... třeba soukromá škola Škody auto je proprojena s budoucím zaměstnáním a škola na sebe zodpovědnost za budoucí uplatnění absolventů převzala... tak jako řada jiných škol... filozofické fakulty mimo jazyků nabírejí jen "zajíce v pytli"; ; vím to moc dobře, působil jsem tam téměř 13 let ...
aleš-novák
12. 08. 2019"Proč tedy univerzity financují obory , které na trhu práce nejsou atraktivní ...?"
prostě proto, že universita se snaží být atraktivní primárně pro studenty. Umístění absolventa na trhu práce není odpovědnost školy, ale žáka.
aleš-novák: "Osobním selháním je nepřiznat si, že obor, který jsem si vybral, protože mě z nějakého důvodu lákal, není na trhu práce atraktivní, a svádět odpovědnost na systém. "
Proč tedy univerzity financují obory , které na trhu práce nejsou atraktivní a berou do těchto oborů skoro každého? Je to jen proto , aby si akademici udrželi teplá místečka, jiný důvod k tomu není.
aleš-novák
12. 08. 2019pohybujeme se v dilematu: je lepší nechat svobodu rozhodnutí na studentovi, nebo direktivně určovat shora, které obory budou na universitách otevřené?
Svoboda výběru ze strany studenta (studuji obor, který mě zajímá a baví...) může narazit na svobodu trhu práce, který v některých oborech má požadavky na množství absolventů omezené...
Osobním selháním není dosažení červeného diplomu. to zaslouží pochvalu. Osobním selháním je nepřiznat si, že obor, který jsem si vybral, protože mě z nějakého důvodu lákal, není na trhu práce atraktivní, a svádět odpovědnost na systém.
aleš-novák: to je srovnání jablek a hrušek, neboť např. bez armády studentů oborů religionistika a estetika, uměnovědy apod. se lehce obejdeme, bez absolventů ze sféry zdravotnictví se určitě neobejdeme... jinak ještě k předchozímu příspěvku: Je mé osobní selhání, že jsem vystudoval vš vč. doktorátu s prospěchem 1.0? Tedy jak nejlépe to šlo? Je mé osobní selhání, že na trhu práce v mém oboru nejsou prakticky žádná volná pracovní místa?
Je mé osobní selhání, že univerzity chrlí v některých oborech neskutečné množství nepotřebných studentů? Je mé osobní selhání, že univerzity nezajímá, jestli existuje dostatek oborových pracovních míst pro jejich absolventy?
aleš-novák
12. 08. 2019efektivita university je dost složité téma... pro ilustraci: Jaká je efektivita zdravotnictví, když stejně nakonec všichni pacienti zemřou? Je zdravotní péče vyhazováním peněz...?
"Téměř 60 procent bakalářských studií v Česku končí neúspěchem. Na technických fakultách je to i 90 procent" ; "Nedokončená studia představují mimo samotné studenty problém pro stát, který řadu z nich dotuje zbytečně" : https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/data-univerzity-vysoke-skoly-bakalar-studijni-neuspesnost_1805290616_jab
aleš-novák
11. 08. 2019Student má svobodu vybrat si obor, který chce studovat. Univerzita je firma, která mu to umožňuje. Vyhazování peněz to není. Univerzita kromě výuky má i vědecké programy.
aleš-novák: díky za názor. Pokud je státní univerzita firma, tak je to potom špatná firma, když investuje stovky milionů korun do absolventů a studentů , kteří pak nejsou v těchto oborech pro stát žádným přínosem ... jsou to vyhozené peníze. Například 60% studentů bakalářského studia studium nedokončí vůbec a stát tak vyhodí peníze doslova z okna. Takto se řídí firma?
aleš-novák
11. 08. 2019Univerzita tě nepovedla. Univerzita je firma, která poskytuje vzdělání v oboru, který si vybereš. Obor sis vybral sám svobodně. Stejně tak neseš sàm, svobodně , odpovědnost za svůj život...Můžeš třeba získat výuční list v nějakém manuálním oboru...Na našich stavbách pracuje manuálně mnoho ukrajinských inženýrů....
Kdyby se platilo školné na českých státních školách a předem upozornili uchazeče o studium, že většina nemůže získat práci v oboru, i kdyby byli sebegeniálnější, tak bych to bral. Tady se ale předstírá, že všichni práci v oboru najdou, což je objektivně nemožné. V tomto státě platí vzdělávání na státních vysokých školách stát (a současně paradoxně přispívá i těm soukromým vysokým školám), a proto pokud stát investuje nemalé prostředky do určitého akademického oboru měl by vědět proč. A stát to neví. Stát neví, proč financuje "armády" studentů religionistiky, estetiky, uměnověd... Takže v první řadě je to selhnání státu až pak osobní selhání (zvláště u těch nejlepších absolventů). Už jsem viděl totiž spoustu absolventů s nejhoršími výsledky , kteří pracují v oboru díky protekci nikoliv díky vlastním schopnostem. Dokud bude tady existovat rozsáhlá protekce , je zbytečné se o osobních selháních bavit, neboť některá výběrová řízení jsou předem domluvená.
Děkuji za reakci. Je pravda, že stát nedokáže přesně odhadnout, co bude potřeba v budoucnu, to však ale ani nemusí. Ve společenskovědních oborech to ale orientačně odhadnout jde, protože na pracovním trhu v ČR je víceméně objektivně omezený počet pracovních míst ve společenskovědních oborech, který se dlouhodobě nijak zásadně nemění. Těm, co parazitují na tomto systému, to tak prostě vyhovuje... Co se týká studijních výsledků, tak jsem měl štěstí, ale dokonalý nejsem :-) Díky za návštěvu!