Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seSíla řetězů
Autor
HanaT
Svázáni k sobě řetězy,
při sebemenším vzdoru řinčí,
na těle z jejich pohybu zářezy,
kdy naše utrpení skončí?
Společnými silami
zdrháme z vězení,
běžíme na různé strany,
na duši zranění
Bez sebe už neumíme být
a tak do kovového sevření
chceme se opět navrátit,
obnovit staré spojení
4 názory
Není třeba vždy s vaničkou vylévat i dítě.
Mně se moc líbí kombinace řetězy - řinčí a to až tak, že jsem si ji vypůjčila a pokusila jsem se něco zaimprovizovat :
Svázáni k sobě řetězy
jak dávní vězni jimi řinčí
když chrlí tezi za tezí
vstříc odpůrcům a jejich lynči
...Možná by to bylo o komunistech, o fašistech nebo o někom takovém, ale nevím, jestli to někdy využiju. Tip za inspiraci a hezký den.
Hani, určitě je pravda, že obsah je dobrý. (Osobně mě svádí k přepisu do vlastní úpravy tvého textu, a to je pro mne subjektivně takřka vždy dobrým znamením.)
Případná nižší čtenářská atraktivita rýmů také není překážkou, za sebe spatřuji problém spíš v množství sporných metrických přechodů, které na tak krátkém textu nenavozují dojem umné technické práce. Jakékoli vyjádření vnitřních rozporů bych zde soustředila spíše do precizní volby slov a konkrétní rytmické realizace; a nikoli do akumulovaného střídání meter v rámci hrstečky veršů, neboť takový text je potom hůře posuzovatelný jako uvědoměle vázaný, zejména když právě ono střídání příliš nefunguje.
V rámci delších básnických celků jsou technicky nemetrická řešení nahlížena jinak, alespoň mnou určitě.
Samotné rýmy nemusí být nutně v každém verši, je možné i některé verše nerýmovat.
Máš-li však za rýmovou dvojici např. silami/strany, potom takovou vnímám jako chybnou, a to nikoli třebas pro "pouhou rýmovou asonanci", ostatně souhlásky, které realizaci doprovází, jsou z těch spíše podpůrných (l/r, m/n); ale pro vzájemné zrýmování sudo- a lichoslabičné slovní skupiny.
Přemýšlím, zda se rozepisovat nějak více, nejlepší rady stejně získáš samostudiem relevantních zdrojů.
Sdělené ber s rezervou, v rámci krátké básně se lze v úsudku velmi dobře mýlit, stejně jako strefit.
sushlas s blacksabbath, obsah kuul
blacksabbath
12. 09. 2020máš v dílku spoustu "gramatických (planých) rýmů"....ale já nejsem odborník na verš vázaný......za obsah tip