Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seZ OBOU STRAN
Autor
Litarts
-
Verše si jen tak psát,
i s rýmem opačným.
Ve všem, pevným se stát,
příjmem soběstačným.
-
Lehce se dotýkat,
slůvkem, tvarem znělým.
Křehce i potýkat,
ostrůvkem smělým.
-
Duše, raduje se,
nebo také pláče.
Jednoduše, zase,
potřebou též hráče.
-
Bývá zadumaná,
ponorem do sebe.
Skrývá se, zadaná,
s otvorem do nebe.
-
Ty rýmy z obou stran,
opět v básni jinak.
Se svými tvary hran,
na pět strof i příznak.
-
32 názorů
Radovan Jiří Voříšek
01. 07. 2021a jo, to bylo k té modlitbě
Správně jsem to vysvětloval. To druhé schéma (A-A´, A-A´, B-B´, B-B´), jak píši výše, patří odkazu na báseň Modlitba.
Radovan Jiří Voříšek
30. 06. 2021No já nevím, vidíš, že je to i s vysvětlením nerozpoznatelné.
Ještě k tomu tvému vysvětlování opačného rýmu, takhla jsi to vysvětloval:
A ---- A´
A ---- A´
B ---- B´
B ---- B´
což je blbě
Když už teda použít tvé značení, tak to máš ve skutečnosti napsané takto:
A ---- A´
B ---- B´
A ---- A´
B ---- B´
Verše (A) .......... psát (Á)
i s rýmem (B) opačným (B´)
Ve všem (A) .......... se stát (Á)
příjmem (B) soběstačným (B´)
-
Radovan Jiří Voříšek
26. 06. 2021je to jistě mnohem ná ročnější takhle psát, ale také úplně zbytečné z hlediska právě oné melodičnosti
V první sloce jsem užil výrazu "opačný", ale v poslední sloce vysvětlil, o co jde: "Ty rýmy z obou stran"...
Užití čelního rýmu u sdruženého verše (Vaše ukázka) by nemělo smysl, použil jsem jej, s koncovým rýmem, ve střídavém verši.
Mohu tak napsat prakticky jakoukoliv báseň v ABAB, ale je to mnohem náročnější, než psát pouze v koncovém rýmu. Veršům dodává melodičnost koncový rým a počáteční (čelní) zase pevnější rovnováhu, stavbu. To víte, architekt.
Až teď mně došlo, že to, co nazýváš vlastním termínem rým OPAĆNÝ, je rým ČELNÍ!
Jak už jsem psal, rým opačný neexistuje.
Jen technicky - je lepší pro pro vyjádření toho, co chceš vysvětlit, používat známá a ustálená názvosloví.
No a teď k čelnímu rýmu, použiji místo teorie ukázku:
Čelné rýmy nejsou dobré
Černě barví verše
Jenom rýmy na konečku
dají veršům príma tečku
Efekt melodičnosti druhého dvouverší je způsoben tím, že rým je akustické souznění koncovek slov. O začátky nejde. Souznící začátky kvalitu rýmování nevylepší.
Ale jako zajímavost je použití čelního rýmu, povedené.
Omlouvám se, že mi ten "rým opačný" nedošel hned.
Radovan Jiří Voříšek
30. 03. 2021skoro se zdráhám uvěřit, že tohle myslíš vážně
Radovan Jiří Voříšek
30. 03. 2021co je to to A a co je A´,???? dosaď do schématu konkrétní slova ze své básně
Přečtěte si i Modlitbu, ta má do jisté míry schéma:
A ---- A´
A ---- A´
B ---- B´
B ---- B´
Radovan Jiří Voříšek
29. 03. 2021jak opačný, v čem opačný? v čem je opak rýmu?
tak to napiš, stáhni ze své básně ty opačné rýmy a vysvětli v čem je ta oboustrannost
Jenže tady se mi jedná o rým ve verši opačný (oboustranný): A-A´, B-B´, A-A´, B-B´.
Radovan Jiří Voříšek
29. 03. 2021To, co mylně popisuješ jako rým opačný - A-A, B-B ... je úplně něco jiného. Jde o tzv. FORMÁT BÁSNĚ. A formátu v podobě A-A, B-B,... se říká SDRUŽENÝ VERŠ.
K těm druhům rýmů ve verších, které jste vypsal, přidávám ještě rým "opačný" či "oboustranný". Psát takto je ovšem velmi náročné.
Zde: A-A´, B-B´, A-A´, B-B´.
Rozhodně nebudu svoje básně přepisovat podle nějakých cizích názorů a představ. Báseň je dobrá, vyzrálá a originální. Vím, co píši.
Radovan Jiří Voříšek
28. 03. 2021sám ses o tom přesvědčil, že po zveřejnění těch hlav přichází víc
Radovan Jiří Voříšek
28. 03. 2021to přestává platit, když se vystaví na veřejnosti
Radovan Jiří Voříšek
28. 03. 2021jedině v tvé hlavě
Radovan Jiří Voříšek
28. 03. 2021nechybí tomu moc, to půjde
Radovan Jiří Voříšek
28. 03. 2021jedné sloky? to je málo, to musí sedět celý!
Radovan Jiří Voříšek
28. 03. 2021Jo a ještě, když se ti to povede, dostaneš tip, a myslím, že nejen můj
Radovan Jiří Voříšek
28. 03. 2021V první sloce ti dávám zapravdu - v tom rýmu opačném - ono: opačným - soběstačným, zní až kakofonicky a celá sloka (i díky tomu) je jakási neharmonická. A nezachrání to ani počty slabik. Škoda, že jsi nedbalým poetickým provedením zastřel slušné sdělení (děj).
Jinak - opačný rým je nesmysl. Buď JE rým (úplný, neúplný, čistý, chudý, dostačující, štěpný, useknutý, akustický, optický…) nebo NENÍ rým.
Ve druhé sloce působí ten "smělý ostrůvek", se kterým se křehce potýkáš, úsměvně neobratně. To je škoda, sloka celkem slušně začala, tohle ji však zazdilo.
U třetí sloky je problém v posledním verši, který ji kazí. "Potřebou též hráče" To zní jako z vesnického kancionálu, kde místní zbožný farář Alois v 1. pol. 18. stol. supluje nedostatek oficiálních kancionálů vlastní tvorbou. Aby to bylo pochopeno správně, farář Alois to napsal teologicky bezchybně, akorát tak kostrbatě, že se to nedá číst.
3. sloka je nejlepší
4. vrací kvalitu zpět a to především slovem - příznak. Příznak čeho?
Hele, aby ses nemusel zahlcovat obligátní reakcí na jakoukoliv kritiku kohokoliv, píšu ti ji za tebe:
"Nerozumíte obsahu. Já je nepočítám podle nějakého hloupého a mrtvého schématu, ale snažím se verše tvořit tak, aby obsahem dávaly smysl a vytvářely kompoziční celek. Když mu neporozumíte, nemůžete ani pochopit, jak báseň číst či recitovat. Technika verše, jeho proměnlivý rytmus a akcent jsou zde v souladu s obsahem".
Tak, folklór máme za sebou a teď se můžeš soustředit na PROVEDENÍ vázaného verše!