Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seDo sta
Autor
Litarts
-
Jen tak prostá,
nač mnohých slov.
Květnatých vět,
i složitých strof.
-
Řidší výplet,
širší výhled.
-
A proč takový důraz,
vždyť každý květ chce kvést.
Rozvinout se, povznést,
oslavit pro svůj ráz.
-
Z poupěte květ,
a z květu plod.
Nového zrod,
spatřit svůj svět.
-
I jazyk verše chce se nést,
také hříchem nechat svést,
vůní květů unášet,
i mlčet od "á" do "žet".
-
Jen tak do sta,
slova prostá,
či rozvitá,
vždy každý projev vítá.
-
18 názorů
Safiáne, chápu
Navenek, ale ten venek má i vnitřek. Když užijete i dost urážlivých výrazů, jako zde "nejapnost", tak je to Vaše subjektivní slabost.
Pane Litartsi, je možné, že všechno máte promyšlené. Navenek to tak ale nevypadá. Navíc každý pokus o věcný rozhovor s vámi je marný, je pouhou ztrátou času. Nemám ho tolik, abych mohl pokračovat v planých diskusích. Mějte se pěkně.
Právě, že vidím a s nadhledem promýšlím, co píši. Nepíši rytmické nesourodosti, které překračují míru.
Pane Litartsi, jak říkám, dostal jsem avízo. Jinak bych se nezastavil. Ale s vámi je to těžké. Dobře cítíte nedostatečnost svého verše, ale tolik si ceníte pěkného nápadu, který se vám povedl, tolik se jím kocháte, že nevidíte, nebo nechcete vidět, že v něm rytmická nesourodost překročila míru. To je v mých očích nejapnost. Dál vaše básně komentovat nebudu. Já mám vždy dobrou vůli, ale s vámi se diskutovat nedá. Ať to udělají ti, kterým jsou vaše básně určeny.
Mohl byste poukázat na některou z básní, kde jsem použil křiklavého či nejapného rýmu? Každá báseň řeší svou vlastní obsahovou i formální problematiku a logiku. Hodnotitel je pak vždy více či méně subjektivní, nebo objektivní.
To jste myslel verš "i mlčet od "a" do "žet", který by se dal hůře recitovat? Ale ten tam také patří. I ostatní básně by se daly dobře recitovat, to ale záleží na jejich pochopení, tudíž i na recitátorovi. Všechny jsou rytmické, v proměnných rytmech, jako je i náš život.
Dostal jsem avízo, abych nahlédl a ... jsem mile překvapen. Báseň o básnění, poetický traktát. Pravda, přetrvávají tu některé básníkovy osobitosti, zejména rytmicky nesourodý rým. Ale tady není křiklavý nebo nejapný. Tady čtenář pochopí, že jej autor použil, ve spojitosti s volně umístěnou pomlkou, opravdu záměrně. Báseň by se dokonce, snad až na jedno místo, dobře recitovala.
Slabiku "při" nebo "u" jsem tam záměrně nedal. Předchozí tři čtyřslabičné verše vyvažuje, pro přednes obsahem trošku odsazený, poslední sedmislabičný verš. Nechtěl jsem z něj udělat "žvýkačku".
takže nedokážeš, myslel jsem si to
:-) to nevokecáš, kostrbatost zakryješ leda tak v šuplíku, zamčeným
rozvitá - vítá ... stačí k "vítá" přidat slabiku a hned se to bude lépe číst, dokážeš to?
zkratka zkrátka dobrá je
umí sáhnout hluboko
nesmí však rytmu být
jako pěstí na oko
Ani zastaralou formu verše paskvilem nenahradíš!
Žijete v dogmatech o básnických schématech. Vše je zde záměrem a také vyjádřeno v obsahu básně (zkratka, v kontrastu s rozvinutějším veršem, i nepravidelný počet slabik), což naopak posunuje zastaralou formu vázaného verše dopředu. Něco jiného je chybné kolísání veršů z neschopnosti a něco jiného záměr, logicky vyplývající z obsahu. Mízu to básni nesaje, ale naopak novou dodává.
i jazyk verše chce se nést
také hříchem nechat svést
a zde se to povedlo ...
hříchů je tu jako hmyzu
sají z básně hojně mízu