Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seSonet Rainerovi
Autor
Umbratica
A byla téměř dívkou, v závoji
průzračně jarním, přišla plná jasu
za souznějící slasti strun a hlasu,
že si v mém sluchu lůžko přistrojí.
Rainer Maria Rilke: Sonet Orfeovi II
Sonet Rainerovi
Stín svítáním se míhá v závoji...
Už uniknout chce slunečnímu jasu
tam do krypty, v níž ve dne hledá spásu.
Mží na macešky, prší na chvojí
a v mlze němé siluety hrobů
se v dlouhých řadách zvolna zhmotňují.
Mží na krušpánky, prší do tůjí
a Ona vůbec nemá zplihlou róbu,
když zpráchnivělé dveře otvírá
a po schodišti sestupuje dolů,
než pohltí ji temné podzemí...
Že slyším struny lyry zdá se mi,
že s Orfeem tu koncertujem spolu,
zpěv pro Ni s Ní však zrána umírá.
31 názorů
Safiáne,
koho tedy Musil podle tebe považoval za vrchol německé poezie na počátku dvacátého století? V dějinách literatury přece hraje expresionismus prim a také nejvíc ovlivnil českou poezii té doby. Traklem byl uchvácen Halas, zatímco jiní, zvláště komunisté, ho nesnášeli.
Zoroastere,
Roberta Musila znám jen tereticky z dob studií. Nečetla jsem ho. Podrobně jsem se zabývala jen ruskou klasikou, zvláště Dostojevským.
Um, nevím, kolik jsi toho, co říká Musil, přemístila sem. To, co je tady, nečtu tak, že by Benn a expresionisté byli nejlepšími básníky své doby. Nebo , lépe řečeno, jsou. Mezi těmi, kdo se zabývají bolestmi a bolístkami společnosti, ve které žijí. Podle mého názoru Musil staví Rilka nad tuto konkurenci jako básníka všech časů, který navíc dosáhl jazykové dokonalosti.
Já se s Bennem poprvé setkal díky časopisu Tvář (vycházel, dvakrát zastaven, ve třech vlnách v šedesátých letech, definitivně zastaven asi v roce 1971). Je možné, že jeho pohled prosákl po roce 90 do čítanek. Vždyť jeho redaktory byli Lopatka a Doležal. Ti se nakonec vyvinuli tak, že se, podle mě, stali podílníky na současném stavu poezie.
Safiáne,
přepsala jsem Rilkeho báseň i názor na něj z čítanky pro třetí ročník gymnázií. Hned za R.M.R. je v čítance uveden Gottfried Benn, jedna z jeho známých básní z pitevny. Z toho usuzuji, že jak Musil, tak i autoři čítanky považují za největší německé básníky před první světovou válkou a po ní expresionisty.
Co si o tom myslíš ty?
Janino,
a co si myslíš ty - kdo byl vrcholem německé poezie na počátku dvacátého století, když ne Rilke?
R.M.R. báseň i Musilův názor na Rilkeho jsem převzala z čítanky pro třetí ročník gymnázií, protože mne silně nadzvedlo, jak je už mladým studentům vtloukán do hlavy obdiv k modernismu, který by měl být něčím víc než klasika už pro, že je "moderní", respektive jen módní. Soudím, že by si měl každý mladý člověk na "gymplu" vybrat sám třeba mezi Karlem Hlaváčkem a Ladislavem Zedníkem.
Loki,
víš přece sám, že my dva se nikdy na ničem shodnout nemůžeme. Budeme vždycky stát na opačné straně barikády. Nemám nejmenší chuť se s tebou hádat, proto ti připomínám, že budu všechny tvé další eventuální komentáře pod svými dílky mazat jako obvykle.
Přeju ti hodně spokojených čtenářů a fůru tipů od nich.
Rado,
poezie je všude kolem nás a já jsem ráda, že se ti líbí zrovna ta moje.
Alenakar, napsal jsem pár postřehů, ale Písmák mi to smazal. Tak jen řeknu, že Rilke je už dlouho považován za jednoho z nejvlivnějších básníků 20. stol. Ti teoretici, nemyslím samozřejmě Musila,, na které se odvoláváš, jsou Češi ?
Loki, mně se líbí s jakou urputností pořád dokola opakuješ to, co každý vidí.Lepší by bylo, kdybys pro to, aby byl Písmák takový, jaký chceš, něco udělal.
A prosím, kdybys mohl být trochu konkrétnější, ráda bych měla nějakou představu, jaké že to umění hýbe současnou mladou generací. Třeba pro mě bude neviditelné, ale aspoň bych ráda věděla, že takové umění fakt existuje :-)
Loki, dobré zamyšlení. Souhlas, snad kromě posledního odstavce, kde opět narážíš na své asi oblíbené téma staří x mladí... možná se nepohybuju mezi těmi "správnými" mladými... ti, které potkávám já, ze starší literatury znají naprosté minimum, nechce se jim to číst, tím méně napodobovat. Jen pochybuju, že zrovna neznalost a odmítání je zaručeným receptem na pokrok.
Al Jal Úde,
vznešený je jen Rainer. Kam já se na něj hrabu!
Já miluju vznešenost. Škoda, že už dneska tak nějak není v kurzu.
Knihomole,
jsem si vědoma, že dekadentní poezie(hřbitovní kvítí) na Písmáku moc neletí a naopak třeba básničky z hospodského prostředí čtenáře baví. Už teď má můj Underground, ačkoli je zatím schovaný ve skladu, víc tipů než tenhle hřbitovní sonet.
Evženie Brambůrková
23. 03. 2023Vydařené.
Je dobre že si ho napísala.
Jamardi,
myslím, že dokonalost formy (u RMR vázaného verše) by se dala definovat mnohem lépe než "vrcholná poezie" určité doby. Německé expresionisty jako údajný "vrchol doby" tipuji proto, že se o nich děti učí ve škole a že jsou jejich díla uváděna v čítankách pro gymnázia. Podle mého názoru se od jejich děl odvíjí celá moderní poezie ve střední Evropě a to částečně i ta česká, zatímco Rilke a jeho vázané verše, dle soudobých literárních teoretiků, patří spíše pořád ještě do devatenáctého století někam k aristokracii, mezi kterou se trvale pohyboval.
Německou poezii sice vůbec neznám, ale zachytila jsi ducha......Připomíná mi to matku Charlotty v seriálu Náhrdelník, kdy se zarytě dívá na fotografii svého mrtvého syna a Charlottu úplně ignoruje.
Dokonalost a vrchol jsou hodně silná slova. Stálo by za to vědět, jak by se k tomu vyjádřili dotyční básníci.
Marku moc děkuji. Mám ale trochu obavu z toho, že je to "hřbitovní kvítí". Orfeus hledal svou Eurydiku v podsvětí, ta v mé básni mizí jen v podzemí.
Složila jsi zde mistrný hold. Ve tvých verších není ani zrnko patosu či falše - zato tam nacházím spoustu citu a porozumění. O lehkosti a brilantnosti formy snnad ani nemá cenu psát...