Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

POZNÁMKY O QUIRKOVITOSTI (9.)

05. 06. 2023
0
0
155
Autor
tak-ma-byt

OWEN GLEIBERMAN

WHAT MOVIE STARTED THE ''QUIRKY'' GENRE?

Check out this week's Ask the Critic question, then post your own.

JAKÝ FILM ODSTARTOVAL ŽÁNR ''QUIRKY''?
Podívejte se na otázku tohoto týdne a napište svou vlastní.

Updated March 07, 2008 at 05:00 AM EST

https://ew.com/article/2008/03/07/what-movie-started-quirky-genre/

 

ŽÁNR
Který film odstartoval žánr "quirky"?

Otázka: Slovo "quirky" se často používá, ne nutně v pozitivním smyslu, pro označení filmu plného neobvyklých postav - např. Malá Miss Sunshine nebo letošní quirkfest Juno. Jaký film podle vás celý žánr "quirky" odstartoval? - Pamela
Odpověď: Kořeny quirky komedie lze vystopovat až k hollywoodské klasice, jako je například film Franka Capry Nemůžeš to vzít s sebou/You Can’t Take It With You (1938) s rozkošnou rodinou hlubokomyslných sucharů. Existuje však důvod, proč se obávané slovo Q, které se sice vztahuje na některé velmi dobré filmy (jako Juno), stalo kódovým označením pro drahoty, roztomilost a otravnost. Je to tím, že kvintesenční quirky film není jenom mimo mísu. Je až příliš spokojený se svým podivínským duchem; bere si základní vlastnost výstřednosti - nevinnost - a balí ji do příliš vědoucího balení. V tomto světle bych řekl, že formativním bizarním filmem naší doby je Raising Arizona bratří Coenů. Kýčovitě upřímné přízvuky z Dixie, směs domácké dětské lásky a zápletky jako na horské dráze, to vše s postmoderním pomrkáváním - tento film více než kterýkoli jiný udělal z potrhlého chování stydlivou americitu a pomohl zplodit tisíce quirky komedií.

 

 

CO JE QUIRK?

 

 

FILMOVÝ FESTIVAL V CANNES 2023

RADHIKA SETH
WES ANDERSON VE FILMU ASTEROID CITY NABÍZÍ SNÍMEK O DELIRIU Z LOCKDOWNU
BRITISH VOGUE, 23. května 2023

www.vogue.co.uk/article/asteroid-city-review

 

Existuje jen málo filmových subžánrů, které jsou tak jedinečným zklamáním jako filmy o lockdownu - od pěnivých romancí jako Locked Down, které se pandemií přímo zabývají, až po melodramata jako Malcolm & Marie, která byla natočena za přísných omezení a jsou prodchnuta napjatou klaustrofobií, jež charakterizovala toto období naší nedávné historie. V Asteroid City Wese Andersona se však tomuto oblíbenému autorovi podařilo zdánlivě nemožné: s humorem a lehkostí zachytil zmatek, frustraci a zvláštní okamžiky euforie, které s sebou nese omezení, místo aby se nechal zatížit pocitem nadčasovosti.

 

Je to dáno dvěma věcmi: zaprvé tím, že se film odehrává v roce 1955 ve fiktivní izolované pouštní osadě na americkém jihozápadě, a nikoli v současnosti, a zadruhé tím, že líčení lockdownu je jen malou částí mnohem rozsáhlejšího příběhu o lásce, ztrátě a americké vynalézavosti. Film začíná, podobně jako Andersonova poslední quirky komedie Francouzská depeše, rámujícím prvkem - černobílým prologem, který ukazuje herce shromažďující se k představení hry s názvem Asteroid City - ještě předtím, než vstoupíme do samotného filmového světa. Stejně jako v režisérově posledním projektu působí tato vychytávka poněkud zbytečně, ale jakmile se opět objeví barva a my vstoupíme na rozlehlé pláně titulního města, vše zapadne na své místo.

Setkáváme se s Augiem (Jason Schwartzman), který je na cestě na sraz mladých hvězdářů a vesmírných kadetů, kde jeho syn Woodrow (Jake Ryan) bude jedním z pěti nadpřirozeně bystrých teenagerů, kteří obdrží ceny za řadu geniálních (a výrazně andersonovských) vynálezů, od laserové pistole, která střílí levandulové paprsky, až po stroj schopný promítat obrazy na Měsíc. Jeho tři předčasně vyspělé malé sestry (skutečná trojčata Ella, Gracie a Willan Farisovy) jsou také v patách a brzy se k nim připojí jejich dědeček (Tom Hanks) a řada dalších výstředních postaviček: Tilda Swintonová jako vědkyně s pofiderní tváří, Jeffrey Wright jako přísný generál, Maya Hawkeová jako prvotřídní učitelka, Rupert Friend jako zdvořilý kovboj, Steve Carell jako multitaskingový manažer motelu a Scarlett Johanssonová jako Midge, hollywoodská stálice, která cestuje se svou dcerou Dinah (Grace Edwardsová), dalším zázračným dítětem.

 

Mezi Augiem a Midge i Woodrowem a Dinah to brzy zajiskří, ačkoli oba muži už toho mají na krku víc než dost - konkrétně nedávnou smrt Augieho manželky a matky jeho dětí po delší nemoci. To je v mnoha ohledech klíč k filmu; jeho jádro, které Andersonovu charakteristickou žoviální rozpustilost prodchne opravdovými emocemi. Jeho precizní rámování je samozřejmě nedotčené, stejně jako téměř nepřirozená nehybnost kulis - tedy až na krátké okamžiky, kdy tomu tak není. V jedné scéně, kdy truchlící Woodrow mluví s Dinah a ona se na něj ustaraně dívá, jí lehký vánek jemně šustí ve vlasech. Nějak to stačí, aby vám naskočila husí kůže.

Tento tenor tiché dojemnosti zůstává i ve chvíli, kdy Asteroid City nabere drastický spád. Během půlnočního pozorování astronomických elips navštíví nečekaně, bez mrknutí oka, město mimozemšťan - který vypadá jako stop motion animace a v titulcích se s pobavením ukáže, že ho hraje Jeff Goldblum. To přiměje armádu, aby vyhlásila karanténu a provedla testy na všech, kteří byli vystaveni působení tohoto tvora, a zároveň se snaží potlačit šíření informací o tomto incidentu. V této chvíli se stále neklidnější obyvatelé města uchylují k popíjení martini, vymýšlení složitých hudebních čísel a katastrofickým představám o své budoucnosti. Bude jejich domácí vězení prodlouženo na neurčito? Nebo nadaní středoškoláci, z nichž se pomalu stávají mladí disidenti, najdou nějaký způsob, jak dát o sobě vědět?

 

Lahodně mrtvolné deadpan herectví, zejména Johanssonové v roli věčně oddané filmové hvězdy, která hraje metodu, jistě vyvolají velký smích, ale vedle nich se objeví i spousta upřímnějších hereckých výkonů, včetně Hanksova drsného patriarchy a pozdního camea Margot Robbie, které je překvapivě dojemné. Vlastně by to nemělo být překvapení - Andersonovi se vždy dařilo v mezních prostorech mezi fraškou a tragédií, stejně jako když míchal eklektickou škálu filmových a divadelních odkazů. Tentokrát, když dojde na ty druhé, najdete tu narážky na vše od Blízkých setkání třetího druhu a tří čarodějnic z Macbetha (když Woodrowovy tři sestry pohřbívají popel své matky v misce rýžovaru Tupperware) až po rozmáchlý Aranyer Din Ratri Satyajita Raye (když mozkomorové hrají hru na paměť a snaží se v určitém pořadí si vybavit jména slavných esoterických osobností).

Výsledkem [ … takového quirku … ] je energicky okouzlující film, který vás nechá kochat se cukrkandlovou estetikou a jakmile skončí titulky zároveň vám dá spoustu podnětů k přemýšlení. A ve světě, který je přesycený TikToky v Andersonově stylu a upoutávkami generovanými umělou inteligencí, je to právě tato nepřehlédnutelná kombinace, díky níž jeho styl stále působí svěže. Nakonec je to důkaz, že to nikdo neumí tak jako on.

Asteroid City bude v kinech k vidění od 23. června.

 

 

.

 


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru