Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seCesta do pekla
Autor
Jinys
Lidová moudrost:
Cesta do pekla je dlážděna dobrými úmysly.
Chudá Sicílie.
Nemravné, utiskující, pro obyčejné lidi nesnesitelné chování šlechty projevující se nejen právem první noci, ale i neúnosným ekonomickým útiskem, vedlo ke vzniku Mafie. Násilnou smrt nenáviděného pána, nebylo možné pro mlčení všech objasnit!
Dobře myšleno.
Při neexistenci práva, pochopitelné. Dnešní podoba této organizace, která se stala neodmyslitelnou složkou hospodářské sféry, je taková, jaká je.
Příští stanice, peklo!
Spojené státy po občanské válce.
Osvobození černoši, z nichž mnozí si nevědí se svobodou rady. Volí pro svoji obživu mnohdy páchání trestné činnosti, někdy i velmi závažné. Mnoho soudců se ale bojí odsoudit černocha.
Mohli bychom být označeni jako bývalí otrokáři, se všemi existenčními důsledky! Mnozí běloši proto berou právo do vlastních rukou, a máme tu Kukluxklan.
(Jsem si vědom, že opomíjím rasovou nenávist, pramenící z často přetrvávajícího vnímání černocha jako věci. Nicméně troufám si tvrdit, že na začátku to byl převážně důvod mnou uváděný.)
Kápě zakryje tvář i postavu a trest může být anonymně vykonán.
Dobře myšleno.
Při nedostatečném fungování práva, pochopitelné. A brzy změněná praxe, postavená již pouze na iracionálním rasismu, trvající do dnešních dnů. Prostě, hnus!
Příští stanice, peklo!
Náš dnešní, nemocný svět.
„Barbarské“ země rozvrácené „civilizovanými“ velmocemi vyvážejícími k nim, výměnou za suroviny, tu socialismus, jindy demokracii, končí většinou v dlouholetých občanských válkách. V některých zemích boje propukají i bez viditelného vlivu mocných. V některých se ukončení bojů daří, jinde ne. Jsou země válkou nedotčené.
Většina emigrantů z těchto zemí tam jen nechce žít. Bojí se oprávněně o život, ale také jdou jen za vyšší životní úrovní. Pravděpodobně jen menší část se chce v cílových zemích mstít za domnělá i skutečná příkoří. Je ale prakticky nemožné určit, kteří to jsou. Imigranti, kteří se nelegálně dostali s pomocí dobře organizovaných dovozců lidí do našich zemí, si zde opět nevědí se svobodou rady.
Nevadí, neziskovky se slušnými rozpočty, mnohdy z nejasných zdrojů, pomohou.
Opět se setkáváme s dobrými úmysly:
Je to naše povinnost, odčinit hříchy otců a dědů! Jsme přeci dobří a ušlechtilí! Ti co sem přicházejí, jsou také lidé! Musíme se nechat obohatit cizí kulturou!
Přesto, tito cizinci nám většinou oplácejí jen pácháním trestné činnosti, někdy zase velmi závažné.
Živit se, na rozdíl od propuštěných otroků, ale sami nemusí.
Nechybí případy, kdy si nárokují jen pro sebe náš svět, který vznikl prací mnoha generací domorodců. Vnucují nám život, podle jejich středověkých pravidel.
Ti nejradikálnější mnohdy spolupracující se souvěrci žijící v našich zemích již s novým občanstvím, nám vyhlásili válku, ve které zabíjejí, a neváhají pro tento cíl obětovat vlastní život.
Snaží se vzbudit strach.
V neposlední řadě si budují ekonomické, i politické zázemí.
Většina soudců se pravděpodobně opět bojí odsoudit/vyhostit imigranty, natož lidí v zemi již usazené.
Možná se bojí o život, možná uvažují jako dávní sudí ve Spojených státech:
Mohli bychom být označeni, jako mnozí přede námi, nějakou novou hnusnou dobovou nálepkou, se všemi existenčními důsledky!
----------------------------------------------
Co bude dál?
Konečný zánik našeho společenství způsobí pravděpodobně především nízká porodnost původního obyvatelstva.
Budeme přes dobré úmysly přesto dál do pekla zbytečně spěchat, nebo přestaneme sebezničující dobro páchat?
4 názory
Safián
No jo.
Věta: "Zajímavý článek. A závěr? Musím souhlasit." dává vic smysl jako souhlas...
Vím, že neumím dobře psát z hlediska pravopisu. Ale dosud jsem si myslel, že číst umím...
:-(
Safián
Závěr? Závěr textu? Ten tam je.
Ale všeobjímajíci, dokonalou, nezprznitelnnou radu pro naši společnost, neznám.
P.S.
Ale díky za tvůj čas, který jsi věnoval přečtení.
Zajímavý článek. A závěr? Musím souhlasit. Zvláště, když vidím, jak se i dobro stává obětí ideologie. Tedy v podstatě násilí, jehož součástí je i falešný morální nátlak. Zajímavé by bylo probrat podrobněji jednotlivé kapitoly. K té první bych řekl, že podobné násilí nepanovalo jen na Sicilii. V takovém Španělsku si šlechtici nechávali hromadně svážet panny ze svých panství. I španělský princ, český král a císař Svaté říše Rudolf II měl zřejmě podobný harém. Možná v Brandýse (viz Hopsa hejsa v Císařově pekaři). Španělé vymysleli pro zobrazení podobných případů styl Nejlepší soudce je král. Zobrazení útlaku a krutostí i vzpoury vyostří do maxima (současní autoři by se na něco takového nezmohli) a neřešitelnou situaci ponechají k rozlousknutí králi. A ten pomine zákony i společenské zvyklosti a rozhodne spravedlivě. Třeba ve hře Fuente ovejuna od Lopeho de Vega (podobný osud postihl i jeho neteř) král osvobodí vzbouřence, třebaže v reálu by vraždu správce jedné z jeho provincií potrestal (nenašli se viníci) hromadnou popravou. Calderon použil vícekrát tuto metodu a ve hře Lekař své cti ji dokonce nevesele parodoval v podobě směšného trestu za vraždu. Vrah, králův bratr, se musí proti své vůli oženit.