Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Výčitky

20. 09. 2023
22
41
515

Výčitky

 

Tak vidíš

nedokážeš mlčet

 

Copak můžu být z ticha

Copak jsem zbabělec

když se o tebe bojím

 

Včerejší noc

obnovila scénu

Byla děsně jetá

a její zbytkáč

jsou prázdný flašky od ferneta

 

Úctu si svlékáš, vzlykám

nejdeš nikam

Tíha tě zdvíhá

V mraku se ztrácíš

a krkavci v mozku

nejsou hodní ptáci

 

 


41 názorů

Philogyny
04. 10. 2023
Dát tip Benetka, Janina6, Gora

Já se ještě jednou vmísím. Nikdy nikomu nepíšu, že bych chtěla pochlebovat nebo z lítosti, protože tím druhým nejvíc uškodím, taky jsem ti tohle musela uvědomit. Když se mi text líbí, řeknu, když mám někoho ráda, tak taky. Tenhle text jsem si teď přečetla znovu a pořád něčím chytá. Nemám ráda takový ty účelový rámy a je to o ničem, o ničem. Sama vázat neumím, tak jak bych chtěla, hlava mi to takhle nevyhodí. Mám pocit, že někteří jen provokujou, protože jsou osamělí, někteří i zlí  a toto je jediná platforma, kde s nimi někdo komunikuje. Někdy by to chtělo více sebereflexe. Taky mi to někdy ujede, jsem rychlejší, než já... :) Je to jen pocit...


Litarts
04. 10. 2023
Dát tip

Já svazuji i rozvažuji.  


Neberu vázaný verš jako něco svazujícího, proto z něj ani neunikám do jiných forem. Když mám chuť, vážu a snažím se co nejlépe, když mám chuť - rozvážu.


Litarts
04. 10. 2023
Dát tip

Pane Voříšku,

báseň se píše pro obsah, který má být i formou, ne pro dogma nějaké schematické formy. Český jazyk nebyl vytvořen pro poezii, ale pro dorozumívání, proto i logická vybočení z těchto forem, vyplývající z vyjadřovaného obsahu v básni, mají v ní své nezastupitelné místo. Dodržení schématu mnohdy mrzačí myšlenku a tím i pravdivost sdělení. Co se týče těch rytmů a rýmů, tak s těmi pracuji kvalitně a v bohatém zastoupení. Vy se snažíte z této svěrací kazajky uniknout do tzv. smíšených a volných veršů, kde se může téměř všechno. Tak to zase já odmítám. 


Litarts:

Je úplně jedno, že si myslíš, že tvým básním nerozumím. I kdyby to napsal Fin ve svém rodném jazyce, je rytmus rytmem, rým rýmem a metrum metrem. Slabiky, důraz, jejich střídání, zvukové podobnosti a shody. 


Litarts
04. 10. 2023
Dát tip

Pane Safiáne,

i vy se mýlíte, že se mi jen sem tam podaří napsat něco dobrého. Moje básně jsou rozmanité a v každé je dotažen její specifický formální charaktar, vyplývající z obsahové myšlenky a jejího vývoje v básni. Nejsou to chybné výtvory, ale vyzrálá svébytná díla. Za tím si ze svého nadhledu pevně stojím. Když jim nerozumíte a považujete je za chybující, je to váš problém. 


Safián
04. 10. 2023
Dát tip Radovan Jiří Voříšek, Benetka

Pane Litartsi, prozraďte mi, kam vás ty záměrné tvůrčí odchylky dovedly? Vy byste mohl psát dobře. Ale nechcete, nechcete a nechcete. Dobrá, to je vaše věc. Ale tak, jako jiní ocení, když se vám, opravdu velmi zřídka, něco povede, mohl byste i vy ocenit druhé. Nepřipadají vám ty výmluvy na nejapnost druhých trapné?


Litarts
04. 10. 2023
Dát tip

Pane Voříšku,

mýlíte se. Opakuji, že mým básním nerozumíte, neboť to, co považujete za chyby, nejsou chyby, ale záměrné tvůrčí odchylky, vyplývající z obsahu básně. V hudbě se tomu neříká kakofonie, ale třeba změna rytmu, ale i kakofonii moderní hudba používá ve svých tvůrčích záměrech. Když nečtete nebo nepochopíte obsah básně, tak jste sám mimo její kategorii. Jak se mi čtou vaše básně, o tom raději pomlčím. 


Litartsovi

Napsal jsi mi:

Pane Voříšku… Básně, zařazené do rubriky "vázané verše" je podle vás nutné psát důsledně formou starých, historických pravidel. Pokud se z nich nějakým tvůrčím způsobem vybočí, jedná se z tohoto hlediska o chybu.

Odpověď: Ne, není nutné psát formou starých, historických pravidel. Co nutné je, je psát vázané verše kvalitně. O chybu se jedná tehdy, kdy se vybočí tak, že výsledek je kostrbatý (v hudbě by se řeklo kakofonický), prostě čte se hodně blbě. Nic jiného v tom není.

A pokud se skutečně povede napsat kvalitní vázané verše, zjistí se, že nakonec jde stejně o z větší části o daktyl, trochej, daktylotrochej, jamb … prostě o něco, co nazýváš přežitými historickými pravidly.

K zařazování do kategorií: Je zde víc kategorií, kam jde zařazovat, když se pokus o vázané verše nezadaří. Ale obávám se, že nekvalitu nenapraví ani neokecá žádná kategorie. I kyž možná že kategorie MIMO.


Safián
26. 09. 2023
Dát tip Benetka

Pane Litartsi, jak myslíte.


Benetka
26. 09. 2023
Dát tip Radovan Jiří Voříšek, Benetka, kadeřavá

Ty&Já

Já&Ty

Každý!

Jsme svým způsobem magor?

Mimoň?

Ale!

Jak se řiká:

Všichni jsme si rovni akorát někteří jsou si rovnější.

Akorát teda LiterárníUmění je fuckt magor ultra+!

Nicméně i tak RESPECKT!

Jeho Vesmír je nekonečný a potlesk případných čtenářů věčný...

Toš tak.


bůh extáze:

Asi úplně nerozumím všemu co chceš říct, ale pokusím se.

Redakce s výběrem kritik nemá nic společného, myslím si, že to dělá "automat" od určité dělky nebo počtu úhozů.

Kategorii jsem neměnil.

Navím jaké fotky ti přijdou srandovní.

Jestli jsem oblíben mezi ženami? Nevím, statistiku nevedu, i chlapi mě čtou a komentují, někteří kladně.

S Litartsem jsem se snažil diskutovat, můžu říct že roky, marně. Poezii a jeno básním však nerozumím, sám psát neumím, příklady báníků, literárních teoretiků, které jsem použil, byly diletantské. U kávy bych se nejspíš musel opakovat a to se mi už nechce.

 


Litarts
26. 09. 2023
Dát tip

Pane Safiáne, 

žádná básnická forma, ani ty historické, nevyjadřuje obsah, natož nějaký vesmírný. Obsah vyjadřuje až tvůrce, proto básníky vytvořené jazykové formy nemohou být apriori dané a objektivně závazné. Takto nadřazené formy jsou pouze mrtvá schémata bez duše či ducha. Až teprve básníkův obsah oživuje formu. Má-li napsat dobrou a živou báseň, musí si je přizpůsobit ke svému účelu, nebo si vytvořit nová schémata. Jedná se jen o učební pomůcku k tvůrčím cílům. Nikdy jsem neměl pocit, že narážím na vysokou stěnu, právě naopak, pracuji s těmi šablonami svým vlastním tvůrčím způsobem. 


Safián
26. 09. 2023
Dát tip Radovan Jiří Voříšek, Gora

Pane Litartsi, komentuji vaše názory jen proto, že jste konečně prozradil, co se skrývá za vaším tvrzením, že váš vázaný verš, který se mnohým zdá být velmi zvláštní nebo dokonce deformovaný, je vyvozen z (nebo odpovídá) obsahu. Takové tvrzení je mnohoznačné a neříká vlastně nic. Ale vaše tvrzení pod básní od Debbi, že poslední dva verše díky obsahu porušují rytmus, je z jiného soudku a někoho může zmást. Nic takového se neděje. Debbi veršuje jako vždy vzorně. U jednoho z veršů se možná můžeme dohadovat, kam patří jeden z přízvuků, ale to nemá žádnou souvislost s obsahem básně. Poezie je umělá řeč, založená na opakování určitého vzorce odvozeného z vlastností jazyka, ve kterém je tvořena. Třeba váš oblíbený alexandrín. Čeština má podobnou hustotu jako francouzština, takže z hlediska tlumočení obsahu je situace příznivá. Ale už v samém základu, slovním přízvuku, je obrovská potíž. Francouzština je vzestupná a čeština sestupná, navíc s přízvukem vždy na první slabice. Vzestupnosti v češtině, přitom dosti  chatrné, můžete dosáhnout jen organizací slov. To je ale objektivní postup, který není nijak vázán na obsah básně. Teprve potom můžete v rámci objektivního schematu hledat způsob vašeho subjektivního vyjádření. Ale i tady předkové mnohé vynalezli. Holan říká v jedné své básní Co bylo dříve ve formách, je možná obsah vesmíru.  Forma byla možná důležitější než báseň sama. Ukazovala, o čem báseň bude. Tady se jak a co opravdu stýkaly. Možná právě taková forma je cílem vašeho snažení. To by v současné době bylo velmi žádoucí. Ale tím, že chcete podrobit své vůli to, co stojí vysoko nad ní a co musíte přijmout jako fakt, se výsledku nedočkáte. Kolikrát vás už ta stěna odrazila? Ale to je koneckonců vaše věc. Ale blbnout lidem hlavy byste nemusel.


Litarts
26. 09. 2023
Dát tip

Pane Safiáne,

forma každého verše, tedy i vázaného, by měla vycházet z vlastností jazyka, ale i z jeho obsahu, případně ze strofy či z celku básně. Potom je forma obsahem a obsah formou. Pokud tomu tak není, jedná se často o formální veršování, s předem daným schématem zpracování. Takové básně pak mohou působit nepravdivě, jen spíše pro svůj vnější efekt. Já píši o proměnném životě, což se mi nutně a logicky promítá i do vázaného verše. 

Také bráníte únikové básnění tím, že psát volné verše je náročnější, jako kvalitní vázané? Vždyť ve volném básnění se právě snadno schovává básníkovo neumětelství. Texty k písním sem nepleťte, to je jiná kategorie literárního umění. 

 

 


Safián
26. 09. 2023
Dát tip

Pane Litartsi, kategorie experimentální vázaný verš není třeba, protože se jedná a bude vždy jednat o verš vázaný. Vázat můžete různými způsoby. Můžete si samozřejmě vyvinout svůj vlastní způsob. Ale rozhodně to nebude podle obsahu. Vázání s obsahem nemá nic společného. Vychází z vlastností jazyka.

Kategorii smíšené verše nerozumím. Podle mě mohou být volné verše vložkou ve vázaných a vázané ve volných. No ,tu kategorii sem dali kdysi chytřejší než já. Ať už tím mysleli cokoliv.

S názorem pana Voříška, že volný verš je těžší než vázaný souhlasím.  Zkuste si někdy napsat lehký písňový text nebo popěvek ve volném verši. To se pobavíte.


Litarts
25. 09. 2023
Dát tip

Pane Voříšku,

bráníte se škatulkováním dle zde zavedených rubrik:

Básně, zařazené do rubriky "vázané verše" je podle vás nutné psát důsledně formou starých, historických pravidel. Pokud se z nich nějakým tvůrčím způsobem vybočí, jedná se z tohoto hlediska o chybu! Kam takové básně potom zařadit, když tady chybí třeba rubrika: "moderní nebo experimentální vázané verše"? Do rubrik "smíšené nebo volné verše" se dá ale zařadit téměř cokoli. 

 


Al Jal Úd
24. 09. 2023
Dát tip

Líbí se mi, ahoj


Rhodesie
23. 09. 2023
Dát tip Radovan Jiří Voříšek, Janina6, kadeřavá, Gora

Mně se to líbí hodně.

Mlčení a nemlčení jsem si užil hodně. Spíš radši svoje mlčení pro klid, protože moje nemlčení jenom byť ve formě jedné jednoduché věty znamenao z druhé strany dlouhé minuty neemlčení špatně působící na mé zdraví...

 

Zbytkáč - prázdný flašky od ferneta - to ke skvělý. Mimochodem ferneta má rád, ale flaška mi vydrží tak 2 - 3 měsíce...


Litartsi, už nechci ztrácet čas pořád dokola tím stejným. Ať se ti daří tvorba. 


To musela být náročná situace, co ji popisuješ v téhle básničce.


Litarts
21. 09. 2023
Dát tip

To, co platilo po staletí, dnes již v drtivé většině produkce neplatí. To dokazují prakticky všichni současní básníci a ti, kteří se pokoušejí psát stále v nějakých těch starých schématech, jsou již mimo naši dobu. To se týká i těch ortodoxních pravidel pro vázaný verš. Co ale platí, je kontinuální návaznost na ně, v dalším tvůrčím rozvíjení. Napsat báseň volným veršem je náročnější, jako vázaným? Tak to je jen obrana těch únikových básníků. To, co jste mi vytýkal a někteří jiní (rým, rytmus, metrum) je úplně mimo to, co jsem skutečně napsal. Nerozumíte mé poezii.  


Dát tip Benetka, Gora

Litarts:

Rytmické a další chyby některých tvých vázaných veršů, jsem ti popsal (nejen já) dostatečně. 

To, co nazýváš "zakonzervovaná stará dogmatická schémata, jsou po staletí až dosud osvědčená pravidla zvukomalby - rým, rytmus a metrum, Ta která budou platit, troufnu si říct, na věky.

Smíšené a volné verše nejsou laciné úniky. Napsat voné verše je náročnější než vázané. Chybí jim berlička v podobě vazby, která sama o sobě už textu dává vzevření poezie. Autor volných veršů se musí hodně snažit, aby báseň nebyla jen próza napsaná do sloupečku.

Co se týká mé "druhé kategorie", takto svoji báseň řadím proto, že u sebe preferuji, a v první kategorii mám ty texty, které mají třeba duchovní obsah. 

Pokud bys nebyl naschvál zaslepený, poznal bys, že i tento můj "smíšený text", není nepsán ve stylu, který jsi nazval - řežete do toho, jak vás napadne.

Měj se.

 


Litarts
21. 09. 2023
Dát tip

To nejsou chyby ve vázaném verši, ale stylové kreace, které jste nepochopil. Ani tzv. vázané verše nejsou zakonzervované starými dogmatickými schématy. A ty smíšení a volné verše? To už jsou většinou jen laciné úniky od poctivé básnické tvorby do jakési její druhé kategorie, jak jste si i sám svoje dílo zařadil.  


Litarts:

Zde jde o smíšené verše, nad názvem básně je to i napsané.

U tebe jsem poukazova na chyby ve vázaném verši.


Litarts
21. 09. 2023
Dát tip

Mně vytýkáte stylově kontrastní, kvalitní verše, že je mám učesat podle řádné teoretické receptury, ale sám do toho řežete, jak vás to napadne. 


Janina6
20. 09. 2023
Dát tip Gora

Znepokojivá. Našla jsem si tam docela hodně... a poslední sloka mi naopak přijde nejlepší.


dadadik
20. 09. 2023
Dát tip

Jsko bůh extáze - poslední sloka mi taky příliš nesedí


Evženie Brambůrková
20. 09. 2023
Dát tip Radovan Jiří Voříšek

Chlast není slast.

To co je pak,

je hnusná past.


Benetka
20. 09. 2023
Dát tip

Líbí se mi to. A též se mi nesvesmírně líbí ti samozvaní kritici kteří prostě rozumí všemu. Nebudu jmenovat. Nicméně: Přečtete si literární umění! To budete teprve čumět. Nebo taky ne...


dadadik
20. 09. 2023
Dát tip

taky bych řekla, že zvláštní


Philogyny: vidíš, já jej mám za druhou kategorii .... záleží tak nějak na vkusu každého soudruha (tankový prapor)


Philogyny
20. 09. 2023
Dát tip Alegna, Benetka, Janina6

Pro mne tvůj snad nejlepší text. Zvláštní. 


Litarts: díky za připomenutí

Kadeřavá, Kočkodan: díky za návštěvu


Kočkodan
20. 09. 2023
Dát tip

Kadeřavé slůvko „autentická“ mi připadá přiléhavé.


kadeřavá
20. 09. 2023
Dát tip kadeřavá, Benetka, Janina6, 8hanka

Jiří mám alergii na čtení a dodržování návodů mohu psát básně?.


Litarts
20. 09. 2023
Dát tip

Přečtětě si něco o psaní básní.


kadeřavá
20. 09. 2023
Dát tip

Je taková autentická


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru