Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seTen...
Autor
Litarts
-
Sen, jehož i klam poznal jsem,
raný znak, spíše jen tak hraný,
tvořící se, v sebe nořící.
-
Hloubící vjem, též se modlící,
dnem svým každým, jak hořící v něm,
pod noty skládá si hodnoty.
-
Ten sen, jenž i časem plný změn,
zraje zevnitř, na povrch hraje
něhy píseň a z ní příběhy.
-
5 názorů
Pane Voříšku,
zase chcete něco, co do mé básně nepatří. Jaká hůře vyslovitelná slova a jejich spojení? Všechna jsou snadno vyslovitelná a právě na těchto slovech a jejich spojeních stojí zvukomalebnost této básně. Dominantním jevem tu je rýmování počátečních a koncových výrazů veršů, nikoli vzájemné rýmování veršů, i když i to se tu objevuje, včetně některých vnitřních rýmů. Jiná, zvukomalebnější slova, při zachování tohoto obsahu a charakteru básně, neexistují.
Radovan Jiří Voříšek
17. 10. 2023vnitřní rýmy jsou zajímavé
možná by nebylo marné vypustit hůře vyslovitelná slova a spojení, dodat textu při zachování obsahu slova zvukomalebnější
ale zajímavé to je
Rýmy mají v básních mnoho možností uplatnění. V běžných druzích pravidelného rýmování veršů (střídavý, sdružený, obkročný, postupný, přerývaný, tirádový) svým typických způsobem souznějí jejich koncové výrazy. V této básni o toto nejde, zde nejsou vzájemně rýmované verše, ale jejich počáteční a koncové výrazy. Verše v jednotlivých slokách se v koncových výrazech takto neshodují. Nepravidelně je zde však uplatněno také rýmování některých výrazů ve verších sousedních slok.