Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Ostrůvek

27. 05. 2024
0
9
163
Autor
Litarts

-

Senzitivní den prožít

nejen sen intimní klid.

O dar slůvek z něj toužit

pro tvar vně dej ostrůvek.

-

Dát mu hnouti i pouti

ve směru snu si plouti.

Vzpěru umu cit proti

prosít sumu pokradmu.

-


9 názorů

Litarts
před 7 měsíci
Dát tip

Máchův Máj jako dokonalý příklad básnického rytmu? Částečně ano. Já mám na něj ale i jiný názor, už i ta první část má rytmické prohřešky v posledních dvou verších. O obsahových problémech, které mě také vedly k vlastnímu přepisu této části Máje, jsem se zmínil již dříve.

 

Máj

 

Byl pozdní večer - první máj -

večerní máj - byl lásky čas.

Hrdliččin zval ku lásce hlas,

kde borový zaváněl háj.

O lásce šeptal tichý mech;

květoucí strom lhal lásky žel,

svou lásku slavík růži pěl,

růžinu jevil vonný vzdech.

Jezero hladké v křovích stinných

zvučelo temně tajný bol,

břeh je objímal kol a kol;

a slunce jasná světů jiných

bloudila blankytnými pásky,

planoucí tam co slzy lásky.


Litarts
před 7 měsíci
Dát tip

Je tu řeč o Máji K.H.Máchy, na jehož první část jsem před časem napsal svůj vlastní básnický přepis, který sem opakovaně přikládám:

 

Máj 

 

Slunce ke spánku se klonilo,

v oblacích kouzel a červánků.

Byl první máj, večer snů, plánků,

kdy již i o lásce vše snilo.

 

Hrdlička, slavík zpěvem touhy,

ve vonném háji, v květech stromů.

Voláním svým po sletech domů,

máj tak vítal jménem mnohý.

 

I v bolu pláč tu slyšen tichý,

kde jezera šum, v křovích stinných.

Z jakých vidin, poví, že z vinných,

pro sen lásky, ztišen hříchy.


Litarts
před 7 měsíci
Dát tip

Pane Voříšku,

nic ve svých básních nerozsekávám, naopak vycházím z klasických vztahů ve verších, ale hledám pro ně nové významové hodnoty. 

 


Radovan Jiří Voříšek
před 7 měsíci
Dát tip Benetka

Pravda, vyjádřil jsem vlastní názor. Na rozsekání si však stačíš sám. Nerozumím tomu, to je fakt. 

Co se týče Máje, ten zněl pěkně nejen tehdy, ale zní pěkně dosud. Stále je používán od základky po univerzitu k výuce sklatby verše / básně a k příkladům dokonlého rytmu obecně a jambu zvlášť. A Máj je stále vydáván! Pokud by byl Máj tím, co říkáš, dávno by po něm neštěkl pes. To ostatně víš sám.

A když jsme u toho psa, tak kde je zakopaný: Právě proto, že o Máji píšeš to co píšeš (i jinde a obsáhle), ukazuje na to, že rytmus buď necítíš, nebo tě zaslepuje ješitnost, pýcha či co. Vím, že už se opakuji a hlavně zbytečně. Proto končím.


Litarts
před 7 měsíci
Dát tip

Pane Voříšku,

vyjádřil jste opět svůj osobní názor. Jen do toho, rozsekejte to! Mně se ale ty verše povedly a líbí, podle mě naopak patří do kategorie "pěkné" a navíc jazykově "neopsaně" osobité. I ty zastaralé infinitivy jsou tu použity nově. Zase tomu nerozumíte, já ale ano, je to můj současný plující ostrůvek. Píši si básně vlastní stylizovanou češtinou. 

Co se týče originálu Máje, jedná se o nepěkně znějící pravopis v celém díle, který byl v době prvního vydání Máje jistě považován za pěkný. Později byl přepsán do novodobé češtiny, která by se ale Máchovi určitě nelíbila. Na skladbu veršů jsem již dříve vyjádřil vlastní názory.  


Radovan Jiří Voříšek
před 7 měsíci
Dát tip Benetka, losto

Více veršů zde patří do kategorie "nepěkné".

K prorýmovanosti, např: Dát mu hnouti i pouti - kontraproduktivní, navíc použití zastaralé podoby infinitivu a hned dvakrát za sebou, působí hrozně, asi ještě hůře než ona prorýmovanost.

Vzpěru umu cit proti - co ten verš říká? Jak se dá uchopit? Jako rébus?

Snad dva verše ( 1. a 3.) jsou přijatelné. 

Jako celek básnička působí odpudivě.

To, že si ani ty nejsi jistý kvalitou svého dílka je patrné, že musíš po jeho zveřejnění napsat komentář. Jakési alibi, obhajobu. Potřebuje vůbec kvalitní báseň tohle? Neobstojí sama? 

PS

Ten stále tebou kritizovaný Máj, je i po staletích srozumitelný a je to poetický skvost. Dokonalá učebnice sklatby verše, zvláště pak jambického. A ten Mág - to "g" je jen v té době okrasně tištěné "j". Kudrlinka ve vrchní části písmene. Samosebou to nikdo nikdy (až na tebe) MÁG nečetl.


Litarts
před 7 měsíci
Dát tip

Janina6,

nenastává, jen se dále vyvíjí. Cožpak dnes můžeme číst třeba Máchův "Mág" (z r.1836) nebo český jazyk Březinových "Tajemných dálek" (Moderní revue, 1895)? V této a podobných mých básních je zvláštností jejich celková prorýmovanost, dodávající formě díla specifický jazykový charakter. Ten není odvozen z jiné poezie.  


Janina6
před 7 měsíci
Dát tip Alegna, Benetka

Jak na to koukám, asi už nastává i čas konce klasického čtení...


Litarts
před 7 měsíci
Dát tip

Klasické veršování a rýmování básní v různých prověřených schématech je již velmi "opsané" a jejich alternativní formy tzv. volného verše přivedly báseň již i mimo projevy, mající umělecký charakter. Kvalitní poezii je však možné dál rozvíjet, ve snaze o objektivnější podání obsahu i formy, aniž by ztrácela svůj původní kulturní smysl a význam. 


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru