Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seNekonečný kruh podle Jana Wericha
Autor
Koalka
Nekonečný kruh podle Jana Wericha
Přemítám, že po každém nepěkném činu následuje u lidí špatné svědomí a to je stres. Ze špatného svědomí mindrák a to je také stres. Z mindráků další chyby a je tu nekonečný kruh. Špatné svědomí má každý z nás, mindrák větší či menší a těch se také bojíme, protože obzvláště u mocných lidí a provokatérů, kteří si hojí své mindráky na těch druhých. Nakonec poznali jsme všichni ve svých životech. A ten, kdo to nepřizná, tak mlží.
Potom naše společnost a především politická scéna vypadá jako houfec trhovkyň, které se překřikují při nabídce svého pochybného zboží a člověk si klade otázku, kde jsou všichni ti slušní, kde postávají opodál, vytlačeni hubatou konkurencí do své zóny klidu a pokoje.
Někdy se zamýšlím, jak je lidská blbost velká. Tak, jak to říkával Jan Werich. Toho jsme měli moc rádi, byl to vrstevník mého dědy a jako dítě, si pamatuji návštěvu ve Velharticích, kde pobýval na letním bytu. Jan Werich byl moc moudrý člověk. Také říkával: "Kde je blb, tam je nebezpečno". Mám ty nejkrásnější vzpomínky, doslova nezapomenutelné, a jeho knihu Fimfárum, uchovávám jako poklad krásy českého jazyka, moudrosti a radosti.
A tak toto kratinké zamyšlení, zakončím krásným citátem :
„Kdo víno má a nepije, kdo hrozny má a nejí je, kdo ženu má a nelíbá, kdo zábavě se vyhýbá, na toho vemte bič a hůl, to není člověk, to je vůl.“
Jan Werich
5 názorů
přečetl jsem si tvoje dílko a teď nemám špatné svědomí. A ani pocit, že jsem byl blb. (mrkám, jedná se jen o pokus o humor)
Bohužel, špatné svědomí následuje po špatném činu pouze u lidí, kteří nějaké svědomí mají. Když se dívám kolem sebe, vidím spíš spousty se sebou nadmíru spokojených sobců, kteří si nějakou vlastní chybu vůbec nepřipouštějí. Ostatně jsou k tomu dnes vychováváni.
Wericha a jeho moudrý humo mám moc ráda.
O nekonečném kruhu teda popravdě nic nevím. To je snad jen vesmír? A špatné svědomí si myslim že nemá každý. Naopak souhlasím s tou lidskou blbostí. Ta je snad i větší než ten už zmiňovaný vesmír. No a pan Werich byl bez diskuse moudrý muž a svými výroky se s námi jakož i budoucími o spoustu myšlenek podělil.