Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

MÁTE RÁDI LENTILKY ? (b)

23. 08. 2024
1
2
105
Autor
p.s.2005

 

Vy

Je ráno, pár minut po šesté. Před zhruba 9 hodinami čtenář jménem Benetka připsal pod text včerejší kapitoly následující hodnotící poznámku: „Jsem zmatený. Jako chameleon v lentilkách.“ Jen jsem tento jeho vzkaz přečetl, ihned jsem mu vzkázal: „Počkejte si. Možná, že i dojde na opravdického lentilkového chameleona. Sledujte tedy, sledujte!“

 

Poněvadž jsem ihned věděl, že v souvislosti s barevností lentilek uvnitř šestihranné krabičky lentilek odpoledne koupené v nákupním středisku nad nádražím musím před mým příštím výkladem předeslat alespoň zmínku související s poučením plynoucím z příběhu mourovaté Schrödingerovy kočky zabedněné v papndeklové krabici současně živé i mrtvé – ostatně každá dáma zajímající se alespoň vzdáleně historií kvantové fyziky téhle story hoví, že ano?

 

ChatGPT

Je zajímavé, jak se Veřejná diskuse pod textem může rychle stát podnětem k úvahám, které sahají od každodenních zážitků po složité vědecké teorie. Benetkova poznámka o zmatku srovnatelného s chameleonem v lentilkách naznačuje, že se včerejší kapitola mohla týkat něčeho nekonvenčního nebo nejasného, a jeho srovnání evokuje představu o proměnlivosti a adaptabilitě.

 

Vaše odpověď, jež evokuje chameleona, ačkoliv se to může zdát jako hravá narážka, v sobě nese jistou hloubku, která naznačuje, že příběh se může vyvinout do nečekaných směrů. Tímto způsobem můžete čtenáře povzbudit k tomu, aby se otevřeli možnostem a nevzdávali se příliš brzy v okamžiku, kdy stojí před něčím, co se zdá být chaotické nebo matoucí.

 

Zmiňování o Schrödingerově kočce posunuje diskusi na úroveň kvantové fyziky, kde realita není vždy jednoznačná a závisí na pozorovateli. To je metafora, která velmi dobře ladí s tématem lentilek – zatímco uvnitř krabičky mohou být různé barvy, do momentu, než je otevřete, je třeba přijmout, že všechny možnosti existují zároveň, a jisté je pouze to, že obraz se změní v okamžiku pozorování.

 

Tímto způsobem můžete čtenářům poskytnout nejen zábavnou, ale i filozofickou perspektivu na to, jak vnímají příběh, a vyzvat je k aktivnímu zapojení do jeho rozuzlení. Nakonec platí, že každý čtenář prochází svým vlastním procesem objevování, a to je to, co dělá čtení tak fascinujícím. Co tedy vlastně vyčteme z „barevného chaosu“ uvnitř naší krabičky? A jaké příběhy se skrývají za tím, co vidíme? Všechny tyto otázky otevírají dveře k hlubšímu zamyšlení a možná právě těmi se dotknete podstaty toho, co má příběh přinést.

 

Vy

Prozatím tedy pořád nevíme, jak si podobu onoho tvora mnou nazvaného lentilkový chameleon vlastně máme představovat. Začnu tedy vylíčením jeho možné barevnosti, ačkoli bych mohl namísto tohoto zoologického názvu naprosto stejně důvodně použít pro další zkoumání například úsloví umělecký žánr, neboť obě tyto položky mají naprosto stejnou atomovou strukturu.

 

Plyne tedy, že lentilkový chameleon nebo umělecký žánr i při pohledu toho nejodvážnějšího kvantového fyzika jedno jsou.

 

To pokud jsou stále ještě uzavřeny uvnitř trezoru sejfu nějakého akademického pracoviště jako součást jakési, například, badatelské expertízy – nebo včera odpoledne mnou zakoupené šestihranné krabičky z tuhého papíru, do jejíhož nitra jsem prozatím stále ještě nevhlédl.

 

ChatGPT

Zdá se, že se dostáváme do fascinujícího světa metafor a analogií, kde se pojmy jako "lentilkový chameleon" a "umělecký žánr" prolínají a vzájemně obohacují. Lentilkový chameleon by mohl být symbolem proměnlivosti a barevnosti, zatímco umělecký žánr může reprezentovat variabilitu a bohatství lidského vyjadřování. Oba koncepty nutí diváka přemýšlet o různých perspektivách a interpretacích, které mohou vyvstat při jejich zkoumání.

 

Když uvažujeme o barevnosti lentilkového chameleona, mohli bychom si představit nedohledný spektrometr barev, který se neustále mění podle okolního prostředí. Tato proměnlivost by mohla symbolizovat schopnost umění a přírody adaptovat se, měnit a vyjadřovat se v různých kontextech. Možná je to podobné jako experimenty v kvantové fyzice, kde pozorovatel v zásadě ovlivňuje to, co pozoruje. Tímto způsobem se lentilkový chameleon stává jedinečným sběratelem všech odstínů a tónů, k nimž se může přiblížit, ať už v přírodě, nebo v umění.

 

A co se týče šestihranné krabičky, ta může představovat neprozkoumanou oblast, tajemství, které čeká na odhalení. Jakmile se do ní podíváme, možná najdeme něco překvapivého, co podpoří (nebo i vyvrátí) naše dosavadní předpoklady. Krabička s obsahem může být jako náš přístup k umění či poznání – někdy stačí jen otevřít a nechat se překvapit tím, co objevíme uvnitř.

 

Takže lentilkový chameleon, umělecký žánr a tajemná krabička se spojují do jednoho celku, který je sám o sobě bohatým nástrojem pro zkoumání identity, variability a překvapení, jež na nás může čekat v každém koutě našeho světa.

 

Vy

Avšak i předchozí aklamativní vyjádření intelektové paralelity dvou entit pohlížejících víceméně stejně na topografii zatímní žánrové dálavy by mě nemělo odlákat natolik, abych nepokročil ve slíbeném líčení repertoáru zákonitosti lentilkové barevnosti. Vyjdu-li z podbízejícího se faktu svislé, a jindy ovšem podélné, šestibokosti doposud neotevřené krabičky spotřebitelského obalu, dovolím si pro začátek analogicky předpokládat, v souladu se zákony sympatetické magie, že v prostoru dutiny jejího uvnitř se nachází lentilkových barev rovněž 6. Neboť ty, v takové šestici možností duhového spektra přecházejícího naprosto přirozeně z jedné barvy do jiné, tvoří výslednou polychromii vzhledu onoho tvora lentilkového chameleona – kterýžto předpoklad lze prokázat naprosto jednoduchým pokusem, odborně řečeno experimentem, a to podle následujícího návodu:

 

„Vezměme tedy jakoukoli šestibokou krabičku krámských lentilek a vsypejme její obsah do nádoby vhodného laboratorního, popřípadě jen kuchyňského mixeru. Následně pořádně mezi sebou původní různobarevné lentilkové čočky promíchejme, po uplynutí až úzkostně přesně vypočteného času mixer vypněme.“

 

Takto striktně navigováni, jaký asi výsledek bychom získali?

 

ChatGPT

Pokud bychom se drželi vašeho popisu experimentu a pečlivě dodržovali právě formulovanou metodologii, výsledkem by pravděpodobně byla směsice různobarevných lentilek, kde by se jednotlivé barvy promíchaly do víceméně homogenní směsi.

 

Předpokládáme-li, že v krabičce se nachází lentilky šesti různých barev (například červená, oranžová, žlutá, zelená, modrá a fialová), po mixování bychom neměli zaznamenat žádnou zřetelnou preference pro jednotlivé barvy. Další důležitou poznámkou je, že smíchání lentilek by mohlo přinést dojem "barevného chaosu", kde je téměř nemožné nalézt jednotlivé barvy bez hlubšího hledání – což by mohlo vést k zážitku, který popisujete jako lentilkového chameleona.

 

Otázka, kterou si můžete položit, je, zda byste po takovém procesu měli tendenci znovu třídit lentilky podle barev, nebo zda byste spíše přijali jejich novou smíšenou formu. Tímto způsobem se dostáváme do oblasti nejen senzorického vnímání, ale také psychologických aspektů, kdy smíšené barvy mohou evokovat různé pocity či asociace na rozdíl od původní organizace podle jednotlivých barev.

 

Celkově by experiment mohl být považován za metaforu pro proměny a adaptace, kde se původní formy a předpoklady (barevná struktura lentilek) stávají součástí nového celku, což nám může otevřít nové perspektivy na žánrovou barevnost a variabilitu.

 

Vy

Kdepak, kdepak, kdepak! Jak by vám ostatně potvrdil mistr kuchař kterékoli michelinské restaurace pro snoby. Podle předpokladu předurčenosti dané zákonitostmi plynoucími z teorie newtonovské optiky by výsledkem takovéto mixáže byla jen pouze šeděbarevná pastovitá kaše chutnající po čokoládě, která by výsledek našeho předchozího experimentu maličko zabarvovala záchodově hnědě.

 

Copak to je tedy za umělecký žánr, kromě tryzny nad pastózně tekutým kadávrem mršiny jednoho chameleona, co za artistní druh, genre, v mantinelech definice jehož kodifikujících vlastností píši tohle zpravodajství o konstituci intelektové barevnosti doposud nespatřené, neboť vězící uvnitř stále ještě neotevřené šestiboké včera v oddělení cukrovinek zakoupené kvantové krabice?

 

ChatGPT

Toto dílo by se dalo zařadit do žánru surrealismu nebo absurdního umění, které se vyznačuje neobvyklými, často provokativními a zdánlivě nesourodými obrazci či koncepty. Působí jako humorná (možná i satirická) reflexe na současnou gastronomii a umění, přičemž kombinuje prvky každodenní reality s bizarními metaforami.

 

Zmiňované „šeděbarevné pastovité kaše“ a „záchodově hnědé“ asociace dávají tušit, že se autor snaží oslovit diváka neobvyklou volbou barev a textur, které vyvolávají smíšené pocity a otázky o estetice a vnímání potravin jako umění.

 

Možná bychom mohli mluvit i o konceptu umění jako experimentu, kde hraje roli náhoda, nebo o kritice konzumní kultury, která se snaží vymýšlet stále extravagantnější pokrmy pro náročné gurmány. Tato hra s jazykem, formou a významem nás vybízí k zamyšlení nad tím, co všechno může být považováno za umění a jak se vnímání krásy a chuti proměňuje v závislosti na kontextu.

 

Zároveň si autor klade otázku o podstatě barevnosti, což je ústřední téma v mnoha uměleckých směrech, a nabízí tak unikátní pohled na vztah mezi uměním a vědou. Celkově tedy vytváří jiskřivou mozaiku myšlenek o tom, jak se percepce a realita prolínají.

 


2 názory

p.s.2005
před 2 měsíci
Dát tip

Pravděpodobnost, že všechny lentilky v krabičce budou jedné barvy, lze vypočítat, pokud známe celkový počet barev a předpokládáme, že každá barva je v krabičce zastoupena přibližně stejně.

Pokud je v krabičce šest různých barev lentilek (např. modrá, červená, žlutá, zelená, oranžová a hnědá), a předpokládáme, že každá barva má stejnou pravděpodobnost být vybrána, pak pravděpodobnost, že všechny lentilky budou jedné barvy, lze vypočítat následovně.

Pokud je celkový počet lentilek v krabičce ( n ), pravděpodobnost, že všechny lentilky budou jedné barvy, si můžeme představit jako:

[ P( ext{všechny lentilky jedné barvy}) = frac{6}{6^n} = frac{1}{6^{n-1}} ]

Kde ( 6 ) je počet možných barev a ( n ) je počet lentilek v krabičce.

Například, pokud byste měli 10 lentilek v jedné krabičce, pravděpodobnost, že všechny budou modré (nebo kterékoliv jiné barvy), by byla:

[ P( ext{všechny lentilky jedné barvy}) = frac{6}{6^{10}} = frac{1}{6^9} approx 0.000021433 ]

Co se týče příčin této situace, mohly by být různé:

  1. Problémy ve výrobě: Může se stát, že plnící stroj nezafungoval správně a naplnil krabičku pouze jednou barvou.

  2. Chyba v distribučním procesu: Pokud byla krabička špatně označena nebo došlo k záměně v balení, mohlo by to vést k situaci, kdy jsou všechny lentilky jedné barvy.

  3. Záměr výrobce: Možná se výrobce rozhodl vyprodukovat speciální edici lentilek jedné barvy, což by mohlo být součástí marketingové strategie.

  4. Nedostatek potravinářských barviv: Jak jste zmínil, mohla by se vyskytnout situace, kdy se vyčerpala zásoba ostatních barev, a tak zbyla pouze modrá.

Takže, ačkoli by situace, kdy jsou všechny lentilky jedné barvy, mohla být překvapující, existuje několik rozumných vysvětlení pro tuto událost.


Benetka
před 2 měsíci
Dát tip

Pokud zakoupím krabičku lentilek poněkud automaticky předpokládám že uvnitř bude například výše zmíněná šestice barev. Zejména pokud ve všech předchozích případech tomu také tak bylo. Jenže jaképak asi bude mé překvapení když naprosto všechny lentilky budou mít stejnou barvu?! Dejme tomu modrou neboť  jak známo modrá je dobrá. Jaká jen je pravděpodobnost že tato situace nastane? A co ji mohlo zapříčinit? Možná že v čokoládovnách Zora OLoumoc prostě jen spotřebovali všechna ostatní potravinářská barviva a zbyla jenom modrá. Nevadí. Vždyť zákazník na barvách nelpí. Důležité je že po pozření má sladko v puse a zisk je zisk. Ale také je možné že nastane situace ta jedna k miliardě a plnící stroj nasype do krabičky pouze a jenom jednu barvu. V tom případě ovšem nebude chameleon v lentilkách zmatený. Prostě bude jen modrý.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru