Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seSoumrak
Autor
hototo
srpnový soumrak -
po obou stranách cesty
kvetou ocúny
12 názorů
hototo,
já pěstuju celý život kaktusy. Většinou to jsou vysokohorské nebo polopouštní rostliny, proto potřebují velkou tepelnou amplitudu, velký teplotní rozdíl mezi dnem a nocí. Dříve platívalo: svatá Anna, chladno z rána, dnes už to neplatí a kaktusy přestaly růst. Jsou pořád stejné. Současný "způsob léta" svědčí rajčatům, paprikám, okurkům a dýním.
@Umbratica: Zajímavé, jak má každý s koncem prázdnin jiné asociace. Já jsem podobně vnímal jeřabiny v aleji kus od chalupy, kudy jsme často koncem prázdnin chodili. Z oranžové přecházely do sytě červené a září bylo čím dál blíž. A pak taky studené srpnové noci (ty mi teď přijdou jako sen z jiného světa).
Hototo,
v dětském věku ve mně ocúny vyvolávaly splín a nostalgii. Ohlašovaly konec prázdnin a začátek školy. Kdysi se přímo nad naší zahradou od konce srpna houfovaly vlaštovky. To ale ještě přes náš pozemek vedly od sloupu ke sloupu dráty. Teď je elektrické vedení buď v zemi, nebo dráty nahradil kábl. Vlaštovky se jeď houfují jinde. Tam, kde dráty ještě zůstaly.
@Umbratica: Krásné vysvětlení ocúnového cyklu, děkuji! Tady na té louce u cesty jich už koncem sprna byly hromady, tak mě to trochu zaskočilo - ale je možné, že to bylo víc jednotilvých rostlin a teď teprv vyrazí větší trsy. Jestli se tam znovu dostanu, budu si je muset pořádně prohlédnout - ne se jen kochat z cesty :-)
Když jsem si přečetla všechny komenty, připojuji ještě malou poznámku: stejně jako existují druhy ocúnů kvetoucích na jaře, existují i druhy šafránů kvetoucích na podzim. Jsou to ale spíše rarity, které ukazují skalničkáři jiným skalničkářům.
Janino,
jako zahradnice tě musím opravit: ocúny začínají kvést vždy na konci srpna. Nekvetou ještě naplno ve velkých trsech, ale první jednotlivé květy vyrážejí tak 28., 29. 8.. Věda zatím neví, jak cibule (ocúny mají ohromnou cibuli, jednu z největších) dole pod zemí pozná kolikátého je. Vykvétá totiž koncem srpna nezávisle na počasí. Jakožto "naháček" (tato rostlina má listy pouze od jara zhruba do poloviny června) má ocún všechny živiny nahromaděné do zásoby, takže podle potřeby nemusí dobu kvetení nijak korigovat
@Janina: Jj, se suchem je to letos místy opravdu špatné...
měsíc bez vody -
všechny dřínky v koruně
jsou usušené
To je určitě radost tudy chodit.
Letos celá příroda jaksi spěchá. Jela jsem na kole lesem a u mého oblíbeného dubu na cestě ležel listopad... ;)
@Janina: Je to krása. Ale letos tam právě vykvetly nezvykle brzy už v srpnu (jsou to ocùny jesenní a na té lokalitě bývaly až později)
To musí být krásná cesta.
Nekvetou ocúny brzy zjara? (Možná si to pletu s krokusy.)