Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

O čem

05. 11. 2024
2
9
99
Autor
Litarts

-

O čem

-

O lásce nebo o počasí

či vzpomínat na staré časy?

-

K té otázce pak sčítat hlasy,

kde i s darem vítat a zdát si.

-

Ano ovšem, o všem tom tak dál,

jak jsi to v básni veršem nazval.

-

A nejen o tom, o kom, o čem,

ale také notou v prostém

snímat hrou tou, co vše je hostem.

-

Znakem setbou, v jakém jen to,

tlakem s tebou i sen tvou kletbou.


9 názorů

Litarts
před 2 týdny
Dát tip

Přitom je to tak prosté.


Janina6
před 2 týdny
Dát tip

Tak fajn, asi si neporozumíme.


Litarts
před 2 týdny
Dát tip

Není mluvnicky mimo, část verše "v jakém jen to" je zde jako přidaná nedopovězená otázka, vztahující se 6. pádem k okolnímu textu. Toto je básnická mluva, zohledňující obsah i formu díla. 


Janina6
před 2 týdny
Dát tip

Ale jo, to beru, ty sloky na sebe navazují, "co vše je hostem, znakem, setbou, tlakem... ", jen ta část "v jakém jen to" je mluvnicky mimo.


Litarts
před 2 týdny
Dát tip

Je to v pořádku, poslední sloka se vztahuje svým 7. pádem také k předchozí sloce, byť odděleně. 

 


Janina6
před 2 týdny
Dát tip

Ano, já jsem se snažila ty vztahy mezi slovy najít, právě k vyjádření vztahů má čeština skloňování a pomocí koncovek naznačuje, "co se vztahuje k čemu". Jenže: v jakém je to znakem? v jakém je to tlakem? To bohužel nesedí, muselo by tam být znakutlaku. Není to srozumitelné.


Litarts
před 2 týdny
Dát tip

Janina6

Ano, poeticky "v jakém jen to", s vynecháním slovesa "je". Vztahuje se jak ke "znaku" (v jakém jen to znaku), tak také k "tlaku s tebou". Formulace jsou zvoleny také s ohledem na celkové prorýmování veršů. 

Norsko1

Je to psáno ze života, ne ze sentimentální pohádky. Co si sněním idealizujeme, to se nám nikdy nesplní, nebo jen krátce, ale potom přijde vyrovnávací sprcha. 


Janina6
před 2 týdny
Dát tip

v jakém jen to


Norsko 1
před 2 týdny
Dát tip

Obzvláště závěr je velmi peprný


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru