Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seČLOVĚK A KRTEK
Autor
kastelán_50
Jarda Kastelán 1981
Č L O V Ě K A K R T E K .
Podívejte, ono se třeba řekne: Č L O V Ě K . Nejvyšší tvor, pán tvorstva, bytost nejrozumnější, nejdokonalejší a tak všelijak.
Někdo připustí - dodnes spíš neochotně ( vliv starobylých předsudků ) , že člověk je také jen živočich - nu, obecně se o tom nikdy nepochybovalo.
Ale hlavně se vždy vynáší, jak je ten člověk nejlépe a nejdokonaleji vybaven smysly, úsudkem, myšlením, že sám jediný dokáže přírodu měnit a přetvářet ji a nakonec i sebe k obrazu svému.
A vezměte si takového K R T K A ! Jak on žije, a musí žít, proti člověku , primitivněji ! O jaké množství zážitků a citů žije člověk bohatěji !
Ale co vidíte ? Krtkovi vůbec nevadí, že žije primitivněji. Dodržuje své zvyky a rituály a intuice, po svém si vybírá svou samičku, zranění ho bolí podobně jako třeba člověka, jen že my o tom zpravidla nevíme a neslyšíme ho. Člověk je k pobytu v přírodě jistě vybaven složitější aparaturou ( například 2. signální soustavou, i tou dodatečně moderně technickou ) než třeba krtek - ale krtkovi. zdá se, že to vůbec nevadí !
S přehledem člověka ignoruje, rýpá si svoje krtiny dál kde chce on a ne kde chce člověk, a s člověkem „ komunikuje „ - zpravidla tím, že od něj utíká - až tehdy, když na něj člověk šlápne nebo ho nějak honí. Člověk má svůj svět, ale i krtek má svůj svět, a v něm je každý jakýmsi svým pánem. Obecně vzato je svět jeden, ale v něm má každý svůj specifický svět pro sebe, pro svůj druh, pro svůj rod a klan. V něm žije a realizuje se.
Člověk má proti krtkovi ten svůj svět větší, obsáhlejší, ale to vůbec neznamená. že krtčí svět není pro krtka stejně důležitý, jako člověčí svět pro nás. Z hlediska „ vnitřních rozměrů „ jsou si oba tyhle světy rovny.
Byli jsme odjakživa zvyklí říkat, že lidský svět je ten nejlepší a nejdokonalejší. Ovšem - z člověčího hlediska , - protože jinde člověk ani žít nemůže. Jinak je všem ostatním ten člověčí svět celkem lhostejný. ( Až na to, že se „ roztahuje „ na úkor těch ostatních světů ). Jiným je jednoduše jedno, že ten člověčí svět je prý
nejlepší a prý nejdokonalejší, ignorují ho.
Dobře mu tak - nemá se vyvyšovat nad jiné.
( Když je jen jedním z nekonečného množství jiných možností a variant existence ).
________________O_________________