Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seexistuje bůh ?!?
Autor
Fyba
Existuje bůh ?
V prvé řadě je třeba si uvědomit samotný význam pojmu "existence" .
Existenci chápu jako pouhé konstatování přítomnosti či výskytu čehokoliv bez dalšího bližšího určení .
Tedy - nerozlišuji mezi materiální či duchovní ( ideovou ) podstatou .
V této souvislosti může být jakákoliv myšlenka ( idea ) chápána jako důkaz existence sebe sama . Myšlenka JE - tudíž existuje . Otázkou zůstává , zda samotná příčina existující myšlenky existuje , či nikoliv . Můžeme totiž myslet na věci či činy již existující , ale i neexistující . Pakliže se podstatou myšlenky stane věc doposud neexistující , tak se ale v zápětí začne jevit jako existující , protože je v této myšlence přítomna , tudíž začala existovat právě ve chvíli , kdy byla předmětem právě vzniklé myšlenky .
Pokud je existence chápána jako pouhé konstatování přítomnosti čehokoliv , tak bůh , který je v myšlenkách přítomen , musí být chápán jako existující .
Existenci lze chápat i jako stupeň vývoje bytí . Budeme-li vycházet z tohoto předpokladu , pak pouhá "existence" čehokoliv je prvopočátek samotného bytí - tudíž aby mohlo něco být , musí to nejdříve existovat , ale pokud cokoli existuje - nemusí to ještě nutně "být" !
Pro vysvětlení vezmu prostý model chápání větru , jakožto proudícího vzduchu ( vzduch = plyn ) . Vítr vzniká prouděním vzduchu ( rozpínání a smršťování plynů způsobené teplotními rozdíly ) . Z toho vyplývá , že pokud vítr JE , pak fouká . Pokud vítr nefouká - pak NENÍ , protože vzduch neproudí ( plyn je tedy v relativním klidu ).
Otázka bytí tedy neřeší otázku prosté existence . Vítr být nemusí, ale přesto existuje . Vítr je jev, který lze přímo ověřit , a to ať vlastním cítěním či přístroji . Přítomnost boha je jev ryze duchovní , čili ideový .
Samotná existence předpokládá přítomnost čehokoliv a to ať přímé reality či pouhého předpokladu . Předpokládáme-li tedy , že se otázkou boha někdo zabývá , pak tento předpoklad sám je důkaz existence ideje , která se bohem zabývá . Tato idea existuje , protože je přítomna v myšlenkách věřících , ale i nevěřících lidí . Nevěřící člověk v boha nevěří , ale jeho myšlenky se bohem zabývají - tudíž připouštějí jeho existenci .
Nelze totiž nevěřit či věřit v něco , co neexistuje !
Jakákoliv myšlenka na boha je tudíž dalším přímým důkazem existence jeho samotného . Fakt , že se bůh jeví pouze jako myšlenka mě nutí i k ověření výroku : " bůh je všemohoucí " .
Pokud ve svých myšlenkách přiřknu bohu jakékoliv další vlastnosti , pak je tedy bůh získá a bude konat právě v souladu s mnou přiřčenými vlastnostmi . Jelikož myšlenek o bohu může být nekonečně mnoho , pak i všech vlastností a činů boha může být právě tolik co myšlenek o něm , z čehož mi vyplývá , že bůh je skutečně všemohoucí !
Existence boha je ale existencí podmíněnou , neboť je závislá na myšlenkách . Pokud lidé přestanou na boha myslet, je zřejmé, že přestane existovat, neboť bůh je chápán jako idea a nikoliv hmotná věc . Hmotná věc, která není předmětem myšlenek přesto může existovat , ale otázkou zůstává , jestli idea která se nedá hmotně interpretovat může existovat aniž by byla předmětem myšlenek .
Předpokládejme , že může existovat idea , která nikdy nebyla , nebo nebude předmětem myšlenek - lidstvo přestane na boha myslet , ale bůh nepřestane existovat - pak bude platit výrok již známý - a sice, že bůh je věčný .
Tato idea však existovat nemůže ! Existovat může , pokud byla alespoň jednou předmětem myšlenek - tzn. lidstvo na boha myslelo , ale už na něj nemyslí - přestane potom bůh existovat ?!? Pravděpodobně ano !
Takže budeme předpokládat , že bůh existuje . Jeho existence je ale podmíněná .
Onou podmínkou je fakt , že důkaz existence boha se opírá o duchovní tedy ideovou podstatu . Na boha myslí takové množství lidí , že je nepravděpodobné , aby se z myšlenek "vytratil" . Pravděpodobnější je , že to přestane být takový bůh , jak ho známe my , ale bude mít úplně jiné vlastnosti i duševní podobu - prostě může vše - je všemohoucí !
To , že bůh existuje ale ještě nedokazuje jeho bytí !
Pokud budeme chápat bytí jako další fázi vývoje existence , pak cokoliv JE či NENÍ , musí existovat . Pokud něco neexistuje , nemůže to ani být ani nebýt .
V případě již zmíněného větru je jasné , že vítr existuje , ale pokud vzduch ( čili plyn ) neproudí , tzn. pokud vítr nefouká , tak NENÍ .
Vítr fouká = tedy existuje a zároveň JE .
Vítr nefouká = tedy existuje rovněž , ale NENÍ .
V této fázi si dovolím přirovnat boha k větru . Tzn. existuje , ale buď JE , nebo NENÍ . Problémem zůstává fakt , že bytí boha je materiálně neprůkazné . Musíme tedy konstatovat , že bůh může být , ale i nebýt . Přítomnost boha , tedy jeho samotné bytí by muselo být fakticky prokázáno . Existence boha se datuje od samotné existence lidstva . Za tu dobu však nebyl podán ani jediný prokazatelný , nesporný a nezvratný důkaz jeho přítomnosti , resp. bytí . Lze proto předpokládat , že pokud bůh existuje , tak NENÍ .
Mnozí lidé však tady namítnou - " bůh JE ! - podívejte se co všechno udělal "
Faktické skutky či činy bohu připisované jsou však pouze důsledek něčeho - ne však přímý důkaz ! Jde o to , že jakýkoliv čin můžu připsat komukoliv , ale nemůžu dokázat , že to udělal právě on ! Takže tvrzení " Tohle udělal bůh " je naprosto milné . Můžeme ale říkat : " Tohle mohl udělat bůh . " A to , že bůh může vše není důkaz toho , že to skutečně udělá či udělal .
Bůh existuje , ale jen ve vědomí toho , kdo na něj myslí ! Z toho vyplývá , že např. malé děti , které o bohu nikdy neslyšely a tudíž na boha nikdy nemyslely - neměly žádnou myšlenku , která by se bohem zabývala ! Tudíž bůh v nich být nemůže i když lze s úspěchem namítnout , že toto tvrzení nelze fakticky dokázat . Novorozeně sice na boha takového , jakého ho chápají lidé , pravděpodobně nemyslí , ale jako "bůh" by se dalo vyložit například jeho "přání" být v blízkosti matky - není to jistě rozumově cílená myšlenka , ale je to velice emočně silná podvědomá touha . Takovou touhu jsou schopni mýt i zvířata ( např. pes je rád se svým pánem ) ale tady se nemůže jednat o tzv. boží podstatu . Pakliže budeme i v tomto případě mluvit o bohu , pak ale je "boží" význam této touhy pouze přenesený - zvíře zbožňuje věci nebožské , takže je k bohu pouze přirovnává , ale o boha jako takového nejde !
Jsou však lidé a ve směs věřící , kteří očekávají , že za ně bůh cokoli vyřeší . Toto je naprosto mylný předpoklad ! Jelikož bůh existuje jen výhradně ve formě myšlenek , pak ten kdo řeší cokoliv ve jménu boha , řeší to sám za sebe a nikoliv jako "bůh" ! Takže řeší zase "jen" člověk a nikoliv bůh sám !
Jinou stránkou věci je , jestli bůh existoval i před vznikem lidstva . Myšlenek na boha jsou schopni pravděpodobně jen lidé a proto lze s určitostí tvrdit , že před první myšlenkou na boha bůh fakticky neexistoval .
Celkem shrnuto : Bůh ve své podstatě existuje , ale NENÍ . Jeho existence je důkazná , ale podmíněná ! Kdyby podmíněná nebyla , musel by bůh existovat i po zániku lidstva potažmo světa ( byl by věčný ) a to je nepodložitelné .
Současné chápání významu samotné existence se opírá o bytí , přesněji samotnou přítomnost osoby populace lidstva . Moderní význam existence spočívá v chápání vlastního JÁ v kontextu s osobností či osobou .
V tomto úhlu pohledu se jeví existence boha jako nemožná - v nejlepším případě jako nepodložená a nereálná , neboť bůh je chápán jako idea a to idea tvořená výhradně myšlenkami na něj samotného . O existenci boha jako bytosti není znám žádný důkaz ať už materiální či duchovní .