Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte sePredtucha
03. 04. 2003
5
0
1415
Autor
Martinka
Slamená predtucha brázdi tvár
v náhodnom odlive pokoja,
kvapôčky strachu sa zlievajú
do riek tečúcich do mora,
búrlivé vlny predstavy
vlievajú soli do rany,
napokon
tiché zátoky prinesú
úľavu či bolesť istoty.
k basni nemam nic ale neda mi doplnit diskusiju
Miroslawek kritizuje basen (na vysokej urovni) nic viac nic menej
a vsetci ostatny obhajujete autorkino EGO (to mozete pisat k autorovy nie k dielu)
-
Rozumím tomu textu, alespoň myslím.
Dokonce jsem si dal tu práci přečíst Miroslawkovy vývody. Je řekněme autorem poučeným stran všeliterárních dogmat :-)) Nic ve Zlým, Miroslawku...ale věta
"Primární funkcí básnického jazyka na rozdíl od jazyka sdělovacího (tj. tedy onoho normálního, běžného, jehož právě používám) není sdělovat, nýbrž naplnění vlastní funkce estetické"
mi přijde poněkud školometská a hlavně překonaná.
Protože nejspíš potřebuješ argumentaci, pomocí níž si dostatečně ověříš teoretické (nebo zkalibruješ) kvality objektu své vlčí touhy dokázat že umíš (Umíííí, hihi ječí portýři z Port), uvedu první příklad, který mě napadne:
tak třeba Jáchym Topol, Sestra, kterou jsi zmínil.. je spíše báseň, předlouhá a pro mě zřetelně vysvětlitelná a pochopitelná. Všechny kohouty otevřené od velmi talentovaného autora, který vlastní práci na příběhu jakžtakž ustál a který poezii používá jako barevný polarizující filtr na omšelá slova pro popisy každodennosti.
Všimni, že nejsilnější pasáže (tj. například procházka po lágru s kostlivcem) jsou prosty těchto tanečních básnických půlobratů.. a hlavně do příběhu o postrevolučních reáliíích prostě nepatří.
I když osobně jsem za ni vděčen nejvíc.
Naplnění estetické funkce pro samu potřebu naplňování je nesmysl. Topol nenaplňuje nic, vytváří nové. Právě proto, že na tuhle předepsanou notečku zvysoka kašle. A mísí básně do reálně vyhlížejících textů, přimíchává mystično, dávkuje násilí a bolesti a když už myslíš, že má dost, přidá na volume v podobě nejtěžších mužských obsesí: moje ženavíla je děvkou z vnitřní potřeby.
Ostatně svou tezi další větou popíráš. Je třeba skutečně skutečně mluvit za sebe.
A tahle holka mluví sama za sebe.
Já z té básničky cítím její strachy, která si ve zmatcích a nejistotě vlastních pocitů přilévá do ran sůl představami, že se děje ještě neco horšího, než jak to ve skutečnosti je.
A trpně čeká, jak to dopadne, ochromená strachem.
Přijde mi to hezké.. a pravdivé.
A že používá poměrně omšelé přívlastky jako Slaměná?
A že solí rány? Třeba si nepotřebuje rozškrabávat jizvy, odtrhávat strupy, nechat v sobě růst podivné kytky neklidu, jak bych to stejně omšele vyprsknul třeba já.. je jedno
Popravdě hovoří. A mi to stačí.
Dám tip.
Miroslawek
20. 04. 2003
Miroslawek: Ty ma nikdy nebudeš akceptovať...keď Ti ale niečo nesedí, to ešte neznemená že je to zákonite zlé
prúdim vodou...ak zavadím o väčšie balvany...zjojknem
tvárim sa...že sa nič...nestalo (a stále sa vraciam)
neprerušene
no, už viem čo je aktualizácia ...teda môj prístup k tomuto rextu je môj, členila som verše podľa toho , aký význam som nimi chcela povedať...ono to nie je asi nič nové....ale nesie to pečať môjho originálneho autorského pohľadu na vec
Miroslawek...myslím že tvoja práca s textom pri tvorbe je pre Teba asi dôležitejšia ako priznávaš....mienim podľa toho, čo si si na mojom diele všimol a ako si reagoval...vytýkal si mi, že v tejto básni nie je nič nové po jazykovej stránke....ale ja si myslím, že si to len prehliadol....obmenu jazyka ja vidím v štalistických figúrach ktoré som použila na vyjadrenie myšlienok....napr. slamená predtucha....odliv pokoja....kvapôčky strach sa vlievajú.....toto jazyk vo svojej bežnej komunikačnej rovine neobsahuje....preto myslím že tvoje tvrdenie nie je správne....len si niečo nepostrehol
Miroslawek
10. 04. 2003Miroslawek
06. 04. 2003
ach Miroslawek, nemusí byť v básni žiadny nový spôsob zaobchádzania s textom....tvorivosť ľudstva odjakživa mala rôzne pohnútky...napr. surealizmus...pohnútkou tvorby bolo prežitie niečoho.....ale ty asi hľadáš v mojich básňach symbolizmus...rezširovanie výrazu slov
ale báseň môže byť aj svedectvo...jednoduché
Miroslawek
06. 04. 2003
nezamieňam pohnútky a spôsoby....len mám pocit, že pre autora je dôležitejšie prečo tvorí....
ty preferuješ tvorbu ako cieľavedomú prácu s cieľom nájsť originálny spôsob zaobchádzania s textom
ja uprednostňujem tvorbu ako vyjadrenie mojich pocitov...
naviac, je mi jasné že ma považuješ za stratený prípad len kôli tomu, že mám iný názor ako ty a nejak ho nechcem prijať....
Miroslawek
06. 04. 2003Miroslawek
05. 04. 2003
Miroslawek:o akej aktualizácii hovoríš? asi som tvoju požiadavku nepochopila
Tanganika: krásne meno :o)
Matrinka: s rýmovanými básňami súhlasím, mnohí a nechajú viesť rýmom, ale ak sú iní prirodzení, je rýmovaná forma super
ja mám Christophoryová
Tvoje ma potešilo, lebo som mala básničku o slamenej vdove Adamovej :o)) a celkovo
či bolesť istoty
či bolesť čistoty *
mohla by z toho byť pekná rýmovaná báseň
a nehovor mi, že také nepíšeš - do mora/pokoja
Bix: popravde....do mora/pokoja
je náhoda....že sa tak krásne v nej stratli , ale ozaj nemám rada rýmované básne, mám potom pocit, že sa slová umelo vyberajú nie kôli podstate, ale kôli rýmu
tanganika :-))))))))))))))) slama je ľahučká, nezaťažuje okolie :-)