Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seTitulky života
Autor
FKL
Bárbína č. I
Titulky života
Osoby: Mladík, DědečekScéna I. : Lavička na frekventované ulici. Na lavičce sedí stařičký dědeček ve starobylém potrhaném fraku a brýlemi, hledí ustrnulým, jednotvárným a zžíravým pohledem do jednoho místa. K němu přisedne mladík, pružný a svižný. Dají se do hovoru.
Mladík: (Projde kolem dědečka, zarazí se a prohlíží si ho. Dědeček se ani nehne.) Mohu si přisednout?
Dědeček: (Těžce se obrací a chraptivým hlasem kyne.) Joo.
Mladík: Jak dlouho už tu sedíte?
Dědeček: Počkej. (Zamyslí se a vyndá malý kapesní kalkulátor. Chvíli počítá.) Od jara roku 1974. Proč se ptáš chlapče. Ty jsi reportér?
Mladík: (Udiveně) Nee.
Dědeček: (Vítězně) Já taky ne.
Mladík: (Jedovatě) Tak co tedy jste?
Dědeček: (Bohémsky) Já jsem umělist
a.
Mladík: (Nechápavě) Coo? Snad umělec. Nebo tak něco.
Dědeček: Umělista.
Mladík: Dobrá, a co tedy děláte?
Dědeček: Experimentuju.
Mladík: Proboha s čím?
Dědeček: S umělou hmotou.
Mladík: Ach tak. (Chvíli pomlka.) A jak své experimenty provádíte? (výsměšně) Zavařujete snad lidi do plastové fólie?
Dědeček: Ne. Já jsem jeden velký chodící plastový pokus. Podívej se. (ukazuje svou umělou nohu) O tuhle nohu jsem přišel v I. světový. To byly časy. Nejdřív jsem měl dřevěnou, pěknou z ebenu, ale když jsem chodil po dřevěným mostě, tak mi noha propadávala mezi špršlema. A tuhle (ukazuje a rozvírá si oční víčko) v II. světový jsem přišel o pravý oko. Zprvu mi dali skleněný, ale pak, když jsem začal stárnout a scvrkávat se, tak mi začlo vypadávat a při dopadu se rozbilo. To bylo hrozně nákladný. Proto jsem si koupil v osumašedesátým plastový. Když vypadne tak skáče jako hopík. Akorát je blbý ho s tím jedním okem zase najít. No a (ukazuje své vlasy) při tom velkým požáru ve Slavkovským lese mi shořely i vlasy. Proto jsem si koupil paruku. Z najlonu. Není to úplně ono, ale je to trvanlivý a levný.
Mladík: (chvíli mlčí přerovnává si informace v hlavě) A to je všechno? Nic víc už umělého nemáte?
Dědeček: Mám ještě (otevírá ústa a sahá si na přední zuby a jak má otevřená ústa tak mu není moc rozumět) umělý přední zuby. O ty jsem přišel (Velký nádech, jakoby chtěl pokračovat ve výkladu, v tom ho přeruší Mladík)
Mladík: (přeruší dědečkovi nádech) Já vím, zase v nějaké válce nebo politické šarvátce.
Dědeček: (Pokračuje)Neee, ty mi vyrazila manželka, když mě před dvaceti lety načapala s milenkou. No s tou z výlohy s tou plastovou. S tou jsme se nasmáli. Ona měla totiž takový (Široce se směje na Mladíka) trvalý úsměv od výrobce. Ještě teď si na něj vzpomínám. ( chce pokračovat dál vtom jej přeruší opět Mladík)
Mladík: (přeruší Dědečka) Ne, ne to už stačí.
Mladík: (chvíli mlčí) A vy jste za to nějak placený?
Dědeček: Já to mám jako reklamní činnost. Na každý mí umělý části mám vyraženou reklamu. Noha je od PET lahvárny Kolín, oko od Bižuterie Praha, zuby a vlasy o Barumu. Dlouholetá záruka. Poločas rozpadu asi 150 let. To víš, v dnešní době tržní ekonomiky, kdo si co utrhne to má.
Mladík: Ve vašem případě spíš kdo si co utrhne, to nemá!
Dědeček: Nu vidíš, nemám a přesto vydělávám. A už pěkně dlouho. Tahle doba reklamě jenom prospívá.
Mladík: Ach jo, když já jsem jenom chudý student. A nechce se mi mrzačit jen proto, abych dělal reklamu. Já bych nejraději tvořil.
Dědeček: Proboha, a co?
Mladík: Něco užitečného. Něco, co by prospělo (obrací se do publika a mluví k němu) tady těm všem lidem. (Hledí na konkrétní osobu) Třeba tady paní by určitě prospěla dovolená. Tak budu tvořit dovolenou.
Dědeček: A jak to chceš, prosimtě, udělat?
Mladík: No já se paní zeptám, nemá-li hlad. A když řekne, že ano, tak já jí dovolím se najíst a tím má konzumaci jídla dovolenou. Tak tedy má dovolenou.
Dědeček: A co když tady pani hlad mít nebude.
Mladík: (Otráveně) Tak jí dovolím něco jiného. Třeba spát, pít, mluvit, šeptat, sedět, smát se a – (v tom jej přeruší Dědeček)
Dědeček: (Přeruší ho) To je výborný. Tak si otevři dovolovací kancelář a já ti budu dělat reklamu.
Oba: (Zvednou se a začnou společně zpívat)
Když koukám na reklamu,
tak si hlavu nelámu,
košík totiž plný mám,
já na propagandu dám.
Čím víc je věc umělá,
tím větší dojem udělá,
u mě proto vítězí
nemrznoucí směsi.