19.08.2023 21:51 | K dílu: autoportrét září 25092019 z profilu | Fouckault |
charismatický text co si může dovolit před čtenářem i nějaké ty tajnosti.. |
||
19.08.2023 21:47 | K dílu: chaos analogie | Fouckault |
pohádkové |
||
19.08.2023 21:45 | K dílu: po vlčím | Fouckault |
líbí se mi to. Přijde mi to v rámci fikčního celku v sobě dobře suverénně vyšinuté a uzavřené. Věřím tomu a vnímám originalitu. |
||
19.08.2023 21:31 | K dílu: Lúpežné prepadnutie | Fouckault |
díky za odvahu - působí to silně. hranice mezi ano a ne je víc než dost elastická. |
||
19.08.2023 21:26 | K dílu: Pacifista | Fouckault |
skvělé téma, čistý řez manipulativní taktiky orálního balastu a intrikami dialogu, líbí se mi ten postoj neangažovanosti, a nenasedání na ideologii promluvy, pokud cítím správně energii za slovy a rozumím slovenštině.. zajímavý autor! |
||
14.08.2023 22:17 | K dílu: U ohně | Fouckault |
s některými výčtovými výrazy bych byl opatrný "do klína lesa", "padaly hvězdy", tady se to zachraňuje tím koncem prázdného rámu jakési metaironie.. |
||
14.08.2023 21:44 | K dílu: Asparagus | Fouckault |
pěkně uzavřené do sebe.. |
||
14.08.2023 21:40 | K dílu: Nedělní triptych | Fouckault |
líbí se mi ta suverénní a sebejistá práce s motivy všedního dne, o co je text civilnější o to paranoidnější nátlak vyvíjí na čtenáře ho dešifrovat.. pobavilo :-) |
||
13.08.2023 21:40 | K dílu: mezi | Fouckault |
ahoj, to by mělo viset v hospicu nade dveřmi . :-) |
||
13.08.2023 21:33 | K dílu: Nepřítomnost | Fouckault |
po letech jsem vzal do ruky mého kdysi nejoblíbenějšího autora, že si přečtu jednu z jeho knih, kterou jsem kdysi doslova hltal a nadevše miloval (Kundera). Jaké bylo mé velké překvapení, když jse jí po chvíli čtení zase odložil.. nemohl jsem vystát způsob jakým autor vysvětloval své vlastní záměry a vysvětloval je psychologizujícími komentáři.. co bylo špatně? Já když se mi pan "K" líbil před 20 lety, nebo jsem už nějak špatný já nyní po letech, nebo je špatný ten text a i on už zestárl a působí komicky? proč to ale povídám, - zpátky do reality: tady mám podobný pocit, je to velmi pečlivě sestavené, krásně to šlape, je to chytré, ale rozčiluje mne tam jakési skryté mentorství. Chybí mi tam slza existenciálna. Ale třeba jsem jen jinak (roz)laděn a měl bych mlčet. Každopádne klobouk dolů - profesionální text a nezlob se za moji naivní kritiku :-) |
||
20.01.2018 20:22 | K dílu: úplněk odpad | Fouckault |
ano ty miniatury jsou fantastické, obdivuji jak málo slov ti zde stačí na přeskočení jiskry v textu, na to sepnutí mezi relativně běžným veršem a zauzlením co mi hlavě spustí poetický alarm. Ta autorská odvaha a sebevedomí například ve verši když končí podlaha poprvé nalézáruce a nohy je obdivuhodná a je na místě. Dokázala jsi ty miniatury i přes odvážnější našlápnutí zkušeně ustát bez balancování. |
||
20.01.2018 20:11 | K dílu: když zhaslo věčné světlo | Fouckault |
:-) |
||
20.01.2018 20:09 | K dílu: Radim | Fouckault |
plasticky podaná psychologie vychovatele na podkladu poetického jazyka s básnickou zkratkou na konci - nezaměnitelný styl a2a2a, nelze nevybrat |
||
20.01.2018 17:39 | K dílu: Via Dolorosa | Fouckault |
zesnul šlechtic mezi Písmáky, noblesní kritik ručící za své výběry kreditem citlivého a dlouhodobého redaktora a bravurního básníka, kterého těžko kdo nahradí. Neměl zapotřebí se opírat o berle literárních teorií a konstrukcí, debatovat v klubech či pod díly, jeho cesta byla cestou srdce a víry ve spojení s intuicí. To vše podloženo velkou pracovitostí a systematičností. Jeho jeden mlčenlivý výběr u začínajícího nadaného autora vydal za deset rádobyhlubokomyslných úvah pod díly zavedených autorů od nás ostatních redaktorů. Plně si zaslouží vstoupit do Písmácké síně slávy. Printe děkujeme! |
||
23.12.2013 20:16 | K dílu: Vrtulník | Fouckault |
krásné vánoce Jirko! |
||
26.04.2013 22:21 | K dílu: Volný vztah | Fouckault |
v závěru koleno trochu moc prodřelo nohavici, to bych nečekal :-) trošku spektakulárně přímočaré mi přijde "ze sklepů myšlení", ale pulzuje tím textem energie.. |
||
23.12.2012 15:59 | K dílu: | Fouckault |
jsi hodně velký vůl víš to? |
||
18.12.2012 13:10 | K dílu: | Fouckault |
krom toho , vybereme-li na jedno zoomování víc autorů, vyčerpáme potenciální okruh možných adeptů až příliš rychle.. tolik kaprů zde zas není |
||
18.12.2012 13:08 | K dílu: | Fouckault |
Jinovata - nemyslím si, že je na Písmáku zažité jako nějaký signál, že založím-li sbírku, žádám tím o kritiku.. řada uživatelů sbírky nepoužívají, protože je ve virtuálním protoru považují za zbytečnou funkci, mne nevyjímaje.. na druhou stranu je dobré, když se trochu zůží kritizovaný prostor v autorově díle.. ale čekat na to až autor předloží sbírku a požádá sám o kritiku vede k čekání bez konce. Viděl bych Zoom v pozici jakési kritické dílny, za hlavní přínos je ukázat to, že kritika není nic fatálního, že existuje více možných pohledů na kritizovaného a hlavním cílem je motivovat více autorů ke kritickému myšlení nad JEDNÍM objektem..
z tohoto úhlu pohledu jsem také PARADOXNĚ rád, že Medea na výzvu nereagovala a celé zoomování jen jednoho autora bude efektnější a cílenější. |
||
15.12.2012 17:14 | K dílu: | Fouckault |
já osobně bych koneckonců na tom, že někdo předloží sbírku a kritikové nad konkrétním materiálem bazírují a mudrují tolik netrval. Ve výtvarném světě to funguje zcela opačně.. tedy, kurátor či kritik si vybere koho chce recenzovat a vybere i z jeho díla periodu, báseň , několik básní ..sbírku, prostě jakýkoli materiál, který zobrazí z jistého úhlu svého kritického vidění..., napíše kritiku, esej, nebo uspořádá výstavu.. už mnohdy se ukázalo, že kritik dokázal lépe strukturovat autorovo dílo než autor sám, a není divu autor často je příliš zahleděn do svého a ztrácí souvislost, nebo jí uvidí teprve sž překoná jistou etapu svého psaní. Tedy za sebe je mi jedno zda autor sestaví sbírku či nikoliv, stačí mi si od něho přečíst několik děl a svůj obraz o něm mám. také to že autor musí s kritikou ssouhlasit pro mne není otázkou. je zde svoboda tvorby i kritiky, tedy níže nakousnutá témata mne netrápí. |
||
15.12.2012 12:14 | K dílu: | Fouckault |
rád napíšu kritiku na Jolanu, její sbírka je překvapením pro mne |
||
15.12.2012 12:13 | K dílu: | Fouckault |
rád napíšu kritiku na Jolanu, její síra mě příjemně překvapila |
||
14.12.2012 08:15 | K dílu: Tulipány v oknech | Fouckault |
v té kosmické nekonkrétnosti je její síla |
||
11.12.2012 08:39 | K dílu: | Fouckault |
též jsem proti martinez, je víc autorka než kritička, co si pamatuji nedala hlubší kritiku, autorsky je reprezentantkou středního proudu, podle mého do redakce nic nového nepřinese |
||
09.12.2012 18:09 | K dílu: viola | Fouckault |
taková básnická rozcvička a,b,c.. a teď něco opravdového.. |
||
09.12.2012 18:04 | K dílu: Spala - vstala - šli | Fouckault |
ta osnova spalavstalašli je po mé chuti násilná, jinak laděním připomíná (p)lameny táborové |
||
09.12.2012 18:01 | K dílu: krokodýl zadarmo vás obleče | Fouckault |
bezvadná střední sloka a vůbec celý ten úsečný diskurz jdoucí přímočaře "pointě po krku" celá ta dobře formálně sestavená záležitost má pouze jednu "chybu", že je více skvělým příběhem než poetikou |
||
06.12.2012 08:19 | K dílu: Obraz visí z kavárny | Fouckault |
moc se mi mimo úvahy o stejnosti což vnímám jako hlavní devizu ještě toto: "Skutečně k sobě přisedají pouze příjemcishodně v blízké smrti, když oznamují stavby vět, tělesné transfery, holé střídání za obnaženější souvětí" jako neotřelý úskok do střev jazyka, ostatní věci trochu mimo mé hledí, sám si vždy u tak dlouhé básně řeknu, zda je vše funnkčí zcela stoprocentně , zda nejde vypustit to či ono, atd.. tedy cítím stále obrovskou variabilitu dlouhého textu, který je možný tak i tak.. ale co netícím je ona fatalita je to tak a tak a nemůže být jinak.. vlastně popisuji jakousi řídkost a měkkost.. Jinak je to jak říká U. Eco sendvič, jedna vrstva s oním klíčovým sdělení a druhá je dekor svádějící čtenáře.. mne dekor přivádí do rozpaků, protože si nejsem jist jeho nutností zrovna v té a té formě.. a jeho přílišná mocnost mne odvádí od síly hlavního sdělení.. |
||
04.12.2012 14:18 | K dílu: ZTRACENÝ OBRAZ | Fouckault |
změnil bych po letech trochu křečovité zalamování, díky |
||
04.12.2012 09:40 | K dílu: V opětovném daru | Fouckault |
to ano, snažím se s tím také bojovat a nepoužívat v poezii nadužívané pojmy a obraty, andělé, hnízda, racci, džbánek.. když už tak v nějaké neočekávané poloze, podle mého jsou zde použity jalově, stává se to každému mé osoby nevyjímaje samozřejmě |
||
04.12.2012 08:26 | K dílu: V opětovném daru | Fouckault |
u mne zajiskřilo zde "když sepíšeme východ" kdy text vstoupil na tenký led , ale ihned potom sase vstoupil do bačkor :-) v ostatním textu trochu omáčkovitě plavu, racci, ryby džbánek, až příliš okatě poetické
|
||
03.12.2012 14:03 | K dílu: Opěry výběrů (prolog) | Fouckault |
skvělé kritiky kritiků, gratuluji k neobvyklému počinu. za sebe a sobě k mé kritické metodě jen dodávám .. přestaňme řešit v poezii své bolísky a poškozená ega, své stále opakující se vzorce vztahů či své diagnozy a zaposlouchejme se do toho co poezii a svět skutečně tvoří, zkusme nachvíli vidět jinak než ze své schránky.. co je tam dál mimo malý lidský a legrační horizont..? Vidím poezii jako intuitivní vědu o světě, je mi bližší Edison než Mácha, inženýr z Nasa víc než kterýkoli poeta tokající svou lásku do sbírek. Poezie musí být pravda , neuznávám příběhy pokud nenesou matapříběh a i pak jsou jen pomocnými nosiči struktur, bahno do kterého se teprve otiskne tvar. Neuznávám emoce, pokud nejsou nosičem vyššího cíle, nemám rád dětské obrázkové nudle v polívce.. Dost příběhů tedy, nahmatejme si svá žebra.. že je to postoj mezní, nebo jen ten jediný možný? Vesmír s Vámi na zdejším pískovišti.-)
|
||
30.11.2012 21:43 | K dílu: Cementárna Radotín | Fouckault |
dobrý |
||
26.11.2012 21:17 | K dílu: Když hraješ na piano | Fouckault |
ja to tak líbivě kainarovsky, plíhavé, závěrečné vypointování svou primiivní doslovností zcela zničilo předchozí úsek textu pracně postavený jak domek z domin |
||
26.11.2012 21:14 | K dílu: Tvoje šance | Fouckault |
to je dle mého poeticky mrtvé, složeno celé z klišé úvah, chybí tvůrčí vklad, jiskra, cokoliv.. |
||
26.11.2012 21:11 | K dílu: Pro tuto chvíli | Fouckault |
sevřel bych obraz lípy a li-poa úže k sobě :-) |
||
23.11.2012 12:47 | K dílu: | Fouckault |
k Zoom, -- v rámci jednotnosti, protože nejvíc hlasů má zatím nick Jolana, jsem i já pro ni. |
||
21.11.2012 08:28 | K dílu: Trocha počtů | Fouckault |
přemýšlím stále zda je v kontextu správné sloveso "říkám".. každopádně by standardnější bylo -mluvím-, nebo naříkám? kažpodádně, v takovejch 45 bude hůř .-) |
||
21.11.2012 08:18 | K dílu: | Fouckault |
doporučoval bych žádné náročnější věci nerozjíždět v prosinci, Tedy výstup z prvního Zoomu, pokud je to možné až na konci ledna. Osobně potřebuji na delší text minimálně měsíc času ale v prosinci je času tak málo, že to prostě z mé strany bohužel není možné. Organizace kolem Zoomu moc není, důležité se v zákulisí (zde) domluvit a pak ve stanovený den publikovat, maximálně to bude jedna upoutávka aby bylo publikum připraveno.
|
||
20.11.2012 08:15 | K dílu: | Fouckault |
díky za zprávu z Koncilu .-) SOS ano, prosím o dovysvětlení jak "závažná" je zmínka o závaznosti z bodu 3 .-) Dále prosím o Vaše nominace na projekt Zoom. |
||
20.11.2012 08:13 | K dílu: | Fouckault |
SOS ano, Díky za zprávu z koncilu :-) prosím ještě o vysvětlení věty u bodu 3 nakolik závžná je zmínka o závaznosti kritické aktivity. Pokud jde o projekt Zoom, prosím o nominace... |
||
14.11.2012 08:53 | K dílu: Dopis do daleký země | Fouckault |
podle mne je ta metafora vztah/mesto obecně zajímavá ale v tomto textu zcela prohospodařená a zmařená svou polopatickou doslovností |
||
12.11.2012 08:57 | K dílu: | Fouckault |
vítej na palubu svatý muži! tvé řádky vždy nechávají povstat naději.. |
||
12.11.2012 08:55 | K dílu: Opilec | Fouckault |
na mne to docela funguje, pravda ale jen když když zcela opustím jak píše jinovata přepálenou významovou linku a emoce a vnímám jen formální nakopnutí vypravěčského módu v samém závěru.. |
||
01.10.2012 08:26 | K dílu: | Fouckault |
pro arta | ||
29.09.2012 20:26 | K dílu: Tak nám zabili... + a na podušku (jako vloni) | Fouckault |
zajímavý je, že nikdy žádná kanonizace tzv. sv. Václava neproběhla, snažil se o to jeho bratrovrah, ale nepovedlo se mu to.. Václav je sice patron české země ale svatý z hlediska katolické církve není. | ||
29.09.2012 20:26 | K dílu: Tak nám zabili... + a na podušku (jako vloni) | Fouckault |
zajímavý je, že nikdy žádná kanonizace tzv. sv. Václava neproběhla, snažil se o to jeho bratrovrah, ale nepovedlo se mu to.. Václav je sice patron české země ale avatý z hlediska katolické církve není. | ||
29.09.2012 20:22 | K dílu: MANIFEST VITRUVIANISMU | Fouckault |
soorry.. nedá se to přečíst celé, na to už nadčlověk dneška nemá trpělivost :-) , tak je na okraj k závěru.. "návrat k renesanci, stejně jako renesanční návrat k antice a pravděpodobně antický návrat k čemusi dokonalejšímu".. ryzí utopie asi jako naše představa o renesanci, která je tak vzdálená tomu co se zde v době námi označované "renesanční" dělo.. z pohledu 23. století našich prapravnuků bude celé 20 a 21, století velmi přehledné, idealistické a renesanční.. řekl bych na závěr, světe div se,- nic nového na světě! | ||
27.09.2012 09:41 | K dílu: | Fouckault |
nepodléhal bych nějaké histerii, odchod tóru je periodicků kolorit, též egil má Písmák tak pod kůží že se dřív či později vrátí.. Útoky na jedince či redakci patří k internetu a jeho hrubosti, to tu bylo je a bude. Vzhledem k reakcím na mé podněty si dovolím vyvodit toto: 1) přispívání je do Kafe je něco jiného než redakce na Písmáku, pokud chceme cosi dělat v redakci na Písmáku dělejme to zde. 2) většina z redaktorů si dobrovolně nedá jakýkoli závazek, zřejmě je tu obavam že mu nebudou moci dostát, tedy pokud chceme dělat cosi navíc, zbyde jen dobrovolná akce - projekt několika z redaktorů - tedy cosi jako dvoustupňová redakce. 3) Z vašich odpovědí není jasné, zda preferujete bod 1, či 2.. jejich kombinace mi nepřijde plodná.. jsou to ustálené a předchozími projekty ověřené kritické útvary ad 1) Lyrykov měsíčky :-) ad 2) retro zoom - cílené hromadné kritiky na vybraného písmáky Protože nepřevládá jednotný názor zda 1, či 2, rozhodl bych dle sebe pro koncepčnější verzi 2), tedy vyberme jednoho z Písmáků a pišme na něj kritiky.. PROSÍM TEDY JEŠTĚ JEDNOU PŘÍTOMNÉ REDAKTORY , KTEŘÍ BY SE ZAPOJILI DO RETROZOOMU NECHŤ ZDE VIDITELNĚ STVRDÍ SVOU ÚČAST A ZÁROVEŇ VÁS I OSTATNÍ PROSÍM O NOMINACI NA ZAJÍMAVÝ NICK CO BY STÁL ZA NAŠI POZORNOST. díky L | ||
25.09.2012 20:34 | K dílu: Krize střevního plku | Fouckault |
název nezklamal .-) | ||
25.09.2012 19:58 | K dílu: | Fouckault |
dobrá, nevím nic o tom co se kdysi honilo Derovi pod čepicí.. přemýšlím spíš za sebe.-) | ||
25.09.2012 19:45 | K dílu: | Fouckault |
co se týče Dera nerozumím co od něj asi máme chtít. A co dosáhnout nečinností výběrovou jak nyvrhuje Lyryk? Řekl bych že máme jedinečnou a neopakovatelnou situaci kdy majitel nemluví do redakce a je to jen na nás jak si věci interní zařídíme. Nechal bych Dera spát, nepotřebujeme ho ani na nějaké programátorské vylepšení, náš hlavní problém je v tom zda nějakou změnu v činnosti či ne a v tom nám Dero nepomůže, je to jen o nás. | ||
25.09.2012 19:41 | K dílu: | Fouckault |
osobně se mi zdá báseň týdne nic neřešící, neboť už nyní přece existuje.. je to výběr nejúspěšnějších děl za dané období, dále existuje žebříček co se líbilo kritice a co se nejvíc diskutovalo.. tedy to vnímám jako nošení dřeva do lesa. myslím že stejně básní mesíce by se stalo něco od egila což by ty prudiče jen rozohnilo :-) | ||
25.09.2012 11:22 | K dílu: | Fouckault |
zdá se tedy být fatální otázka je zda nově navrhované činnosti budou povinností redaktorů, nebo zda půjde o činnost dobrovolnou ovšem pod hlavičkou nějakého patrně nově vytvořeného klubu? Osobně mám k dobrovolnosti nedůvěru, rád bych aby bod 1) nebo 2) byl pro redaktory povinný, je to o tom co jsem zde říkal již před časem, ( je to stále se vracející výzva) tato "řehole" byť drobné povinnosti jedno/dvou měsíční přinese ovoce v podobě prestiže redakce a vážnosti redaktorského stavu. Konečně bychom měli v ruce klacek na rýpaly.. redaktor dělá to a to a zde je jeho kritický výstup.. nás samotné to bude motivovat i v pozitivním soutěžením mezi sebou. jinak nutno očekávat pernamentní útoky na legitimu redakce jako jsou právě proběhnuvší.. Podívejme se na to z jiné strany.. ten tlak na redaktorský post v podobě výlevů nespokojenosti je v podstatě známkou že v písmácích je s tímto serverem spojeno velké očekávání (sice nenaplnitelné) ale vypovídá to cosi o energii a prestižního vědomí uvnitř komunity.. | ||
25.09.2012 09:20 | K dílu: | Fouckault |
myslím že před časem stačilo TAK maličko, když Lyryk jako osamělý pěšák publikoval ty měsíční přehledy.. a dojem kvality a kritické přítomnosti na Písmáku byl hmatatelně zde.. | ||
25.09.2012 09:17 | K dílu: | Fouckault |
tak docela nesouhlasím, problém je stále v tom, že Kafe je jiné kafe než Písmák a vyselektováním kvality z Písmáka do Kafe zbyde z Písmáka už jen ta břečka sraček o to víc, že smetana je přelita jinam.. Osobně jsem se pravděpodobně mýlil při vstupu do redakce, nechci být tímto značkovačem jak píše Jinovata, doufal jsem ve smysluplnější,- náročnější koncept redakce, ale to je můj problém. Uveřejněním v Kafi kohokoli, nezíská běžný Písmák motivaci k lepšímu psaní či navštěvování Písmáka, ale ke čtení Kafe.. | ||
24.09.2012 13:48 | K dílu: Poslední dobou se mi líbilo | Fouckault |
tak když redakce bude mít ještě alter nicky, myslíš že bude výběrovat jinak než nyní? myslíš že jako alternick změním svůj pohled? jak dlouho ti vydrží alter identita? to je nesmysl.. | ||
24.09.2012 13:41 | K dílu: Poslední dobou se mi líbilo | Fouckault |
jen ať kvete jak blbost sama, smyslu jí to ovšem nedodá | ||
24.09.2012 13:31 | K dílu: Poslední dobou se mi líbilo | Fouckault |
problém písmáka je, že nikoho kdo "umí" kritiku ani nenapadne v těchto vodách mrhat svůj čas.. redaktoři zde tedy obvykle vznikají tím, že jde o "úspěšné" autory, kteří tím, že na sebe upozorňují nadstandardní či originální poezií po čase vstoupí do redakce.. jiný způsob není, zde mezi amatéry a grafomany.. žádný profi kritik nám z nebe nespadne, tak se musíme spokojit s touto seberegulací komunity.. každému kdo remcá proti redakci nabízíme vstoupit do ní.. stačí napsat jednu esej kritickou či publikovat 10 kritik na zdejší autory.. pak mohou pracovat do úmoru a sklízet plivance zdejší lůzy do té doby něž je to nenasere a neodejdou odtud. To že redaktoři jsou zároveň autoři a výběrují se není zde nic divného. Pokud toto chcete změnit kdo zde bude redaktorem? kdo se hlásí první? :-) | ||
24.09.2012 13:17 | K dílu: Poslední dobou se mi líbilo | Fouckault |
Fajn, celá historie Písmáka je postavená na tom že redaktoři jsou zároveň píšící autoři a dávají (i sami sobě) výběry, obávám se, že pokud by to takto nefungovalo, nebylo by zde ani redaktorů ani 50% děl vhodných k výběrování. redaktoři tak jako tak se rekrutují z úspěšných autorů prověřených v historii běžnou tipáží publika jak jsem již psal, redakce není hermetická sekta a úspěšní autoři či kritici mají dveře otevřené stále nerozumím smyslu této diskuse, písmák není literární periodikum, záměna písmáckých kritiků za redaktory tištěného periodika je (no ano, nedá se říci jinak falešné :-).. | ||
24.09.2012 10:22 | K dílu: | Fouckault |
Tome, myslím, je problém v tom , že lidé vnímají Kafe nezávisle.. kafe nerovná se redakce kdyby byl brán Zoom jako REDAKČNÍ projekt a třešničky na dortu v zoomu byly v kafi mělo by to tu správnou hiererchii.. jde mi to dát redakci tvář.. Kafe tvář nepotřebuje, má ji dokonalou, v tom se před tebou klaním | ||
24.09.2012 09:48 | K dílu: Poslední dobou se mi líbilo | Fouckault |
pakliže otázka stojí o tom, zda server má být více lidový nebo elitní, pak se kloním k druhé variantě. Nevidím problém v tom, že ve výběru jsou ti nejlepší, od toho snad výběr je. Pokud jsou tu nějací kvalitní autoři jistě se prosadí. vstup do redakce je také otevřený, podmínky jsou velmi liberální na můj vkus a více než transparentní. tedy o nějaké sektě redakční nelze mluvit.. co je smyslem tohoto příspěvku ptám se, nerozumím tomu. | ||
24.09.2012 09:38 | K dílu: | Fouckault |
zdravím všechny kolegy.. to co rozjel whispermoonlite se mi moc nelíbí.. rozčilovat se nad tím že ve výběrech jsou ti nejlepší mi přijde absurdní, od toho už ten výběr holt je.. píšu vám ale z jiného důvodu.. psal jsem již před časem Jirkovi o tom, že chystám osobní abdikaci na redaktora z důvodu, že se jevím sám sobě jako líný a nefunkční redaktor písmáku nic nepřinášející.. na Jirkovu žádost jsem tuto ještě abdikaci pozdržel, ale nyní jí má opět na jazyku.. nebo? místo toho ale hodím ještě jeden kámem do rybníka.. Má-li mít redakce viditelnější smysl před publikem, měla by přijít s nějakým projektem a rehabilitovat se tak .. nabízím toto již několikrát nebízené: 1) se souhlasem Lyryka by se mohl znovu rozjet projekt měsíčního hodnocení děl v aréně (tentokrát v redakční záštitou).. tedy každý z redaktorů by měl povinnost jednou za měsíc sepsat rešerši o dílech co ho nějak zaujalo.. tím že by jsme se střídali tak by to snad nebylo tolik práce a alespoň bychom se NĚJAK prezentovali pod redakční hlavičkou.. 2) navrhuji retro akce typu Zoom.. tedy vybrat každé 2 měsíce jednoho z nadějných písmáku a co nejvíc kritiků by se na tohoto jednoho vybraného písmáka pokusilo napsat recenzi.. 3) třetí varianta je se na to vykašlat, je to také lákavé :-) co vy máte o něco z toho zájem? přidáte se? PŮJDETE DO 1), 2), NEBO 3) ? L | ||
20.09.2012 16:23 | K dílu: Nikdy bych na tebe nezvedl hlas | Fouckault |
líbí se mi jistá sterilita textu, jak se vyhýbá prvkům, které by akcelerovaly přímý a jednoduše lacině-podbízivý kontakt s čtenářem.. (které by ho takříkajíc pouťově a kýčovitě chytily za srdíčko).. jazyk je blízký policejnímu protokolu (výslech), či exaktnímu líčení situace, či netečnému oku kamery.. Líbí se mi snad právě proto jak málo se blíží předpokládatelnému a běžně den co den básníky používanému jazyku poezie a jak hodně je blízko jazyku běžnému.. o to více pak je text účinný ve významové rovině a ve svém zneklidněním v interpretačním driftu, před čtením nením nutné vstoupit do "jazyka poezie" jako to podobně činíme při vstupu do "jazyka divadla" vstupem do divadelní budovy.. konzumujeme text přímo bez teatrální přípravy a naladění v jeho civilním módu... text je blízko svou formální "průhledností" čočce fotografického aparátu.. a skrze tuto podobnost se dotýká mýtu vědecké pozitivistické objektivity vnímání světa.. tak to vidím, komentuji v tomto příspěvku především formální koncept.. | ||
19.09.2012 08:28 | K dílu: životnost dvou druhů | Fouckault |
skvělá prostě ***** | ||
18.09.2012 09:29 | K dílu: Nespojitost | Fouckault |
to je nějaká prohibiční aktualita? .-) | ||
17.09.2012 12:38 | K dílu: V zemi času, Pomněnice | Fouckault |
pokládám rozporuplnost za dokonalé vystižení světa :-) takže bez výhrad | ||
14.09.2012 10:28 | K dílu: Realismus v literatuře | Fouckault |
pleteš si realismus s grafomanii.. realismus exaktní by měl být odproštěn od subjektivity, tedy pravý opak subjektivní grafomanie.. realismus jako vystoupení z ega a cesta k objektivitě má jistě stále své místo a prostor pro naplňování.. tebou popisovaná autentičnost (egomanie) je zcela v rozporu s realismem (nadhled mystika/výstup ze sebe), popletl jsi si termíny, autentičnost je blíže přibarvené artovosti než civilně objektivní realitě | ||
14.09.2012 10:03 | K dílu: Obsah nebo forma? | Fouckault |
je to jako duše a tělo, duše bez těla neexistuje, tělo bez duše možná ano, ale není to ono :-), z toho plyne jistý bonus formy nad významem.. další problematizace významu je jeho omezenost a limity.. co je významem pro myš, je směšné pro člověka, co je významné pro člověka je směšné z hlediska vesmíru.. to co my považujeme za význam může být zcela k ničemu, kdežto forma jakožto tvarování protoru a hmoty vyjadřuje energii, je blíže pravdě než význam, ač to zní pro mnohé podivně.. forma je blíže univerzalitě a tomu co člověka přesahuje, význam je blízký egu a omezenosti antropocentrismu hlasuji tedy pro formu | ||
05.09.2012 20:10 | K dílu: na čas osvětleno | Fouckault |
nemám zcela v paži filozofické odkazy na jájství vím že je to terminustechnicus filozofický, tak pobírám text jen "po selsku" docela se mi líbí přirovnání "kartonový nosič slizký jak ryba kape", neb si ještě vzpomínám jaké to bylo tahat v šeru fotokomory chňapkami z vývojky fotopapír :-).. technicky pak dominuje tato obrazná zkratka, znovu oživená v závěru "rybím smradem".. celkem se mi vynořují významy různorodé, odkazy na sebereprezentaci, sebevnímání a narcismus ponořeno do fotografické vývojky.. v celku však chybí cosi jako geniální jiskra, text na mne působí ztěžkle, prokombinovaně, bez lehkosti a geniální tečky.. někdy skica je mocnější než obraz finálně dokončený.. | ||
23.08.2012 14:28 | K dílu: Obvyklé hrdinství | Fouckault |
Mimoň :-) začneš-li ohlodávat poetiku na "větné šasi" vyjde ti vždy nesmysl, nebo banalita, jakýkoli lidsky reflektovaný význam je vždy banalita.. smysl poezie je právě v nahlodánání tradičních větných šasí ,stereotypů a v případě větších odvážlivců i syntaxe.. Poetiku já vnímám jako výlety do mimojazykových zkušeností.. k tomu ovšem je opět z nouze žánru použit jazyk, což sebou nese, díváme-li se na text čistě selsky a nezasvěceně často zvláštní výsledky.. ale jsou "zvláštní" jen dle míry připravenosti čtenáře na daný poetický kód. V tvém případě je nepřipravenost čtenářská evidentní, je to jako s vínem, pokud piješ denně krabicové, přijde ti pak dobré víno nepochopitelně drahé a zbytečné.. přijmu-li tvůj výraz o litvědcích.. ano máš pravdu.. k dobrému vínu musíš se propít,, ke gurmánství se musíš vyžrat a k dobré poetice vzdělat, jinak zůstaneš stále pavlačovým křiklounem oceňující s_prosté leč přiléhavě banální průpovídky.. | ||
21.08.2012 12:55 | K dílu: Obvyklé hrdinství | Fouckault |
skvělé | ||
28.07.2012 20:34 | K dílu: Bylo nebylo | Fouckault |
pro mne skvělá první strofa, úžasně zapředená sama do sebe a významově plodná, zbytek na mne působí lehce jako formalistní vypravěčská hra, ale to už je můj specifický pohled | ||
27.07.2012 21:35 | K dílu: Bosky | Fouckault |
krásně prostorné | ||
26.07.2012 20:23 | K dílu: | Fouckault |
sleduji jak obratně manipuluje skutečnými daty a vytváří z oho jakousi esenci zloby a cílem někomu uškodit a co nejvíc ho zranit. dle mého by se mělo mazat tam kde se vědomě překračují pravidla zasahováním do soukromí jiných uživatelů , proto si myslím, že by admini měli tyto věci naprosto tvrdě trestat choroba, nechoroba, proto se obracím na Vás, obraťte se též na Dera ať ten hnůj v souladu s pravidly serveru smaže. | ||
26.07.2012 09:31 | K dílu: | Fouckault |
Zdravím, upozorňuji na neetické chování nicku "nechápu" v posledních dílech, kde napadá ostatní uživatele, v mých očích je to prostě špína zabalená do poezie. Oslovil jsem již Dera, myslím že takové nechutnosti se mají mazat. | ||
26.07.2012 08:52 | K dílu: Víra - Jinovatovi | Fouckault |
je to ještě poezie nebo spíš něco na způsob blesku či haló noviny? :-) | ||
22.07.2012 12:53 | K dílu: Čarodějnice | Fouckault |
principelně ano, cítím text více jako jedno tělo a k interpretaci mám jedny brýle, také oslovení je cílenější z akademické obecnosti je text dotlačen do kontaktnější roviny a čtenář si začíná užívat více soukromých významových meandrů v řece řečeného. | ||
22.07.2012 11:01 | K dílu: Čarodějnice | Fouckault |
díky, velmi zajímavé, tvá interpretace místy krásnými asociacemi "děravý stín v místech dotýkání" téměř překonává poetiku vlastního textu :-) přesto si myslím že zvláště prostřední strofa je konstruktivně nefunkční.. tvá snaha tam tlumočit v interpretaci nabízenou myšlenku není podpořena básnickou figurou, je tam pouze snaha vyprávět - schován za symboly ..slunce/rozum atd.. tedy jde o snahu o informační sdělení, které však není osedláno technicky s jakýmkoli vnitřně zfunkčňujícím prvkem.. naopak mne stále oslovuje první strofa svou univerzálností nabízím třeba stín pod svícnem a antropo-relativizací toho co je nadhled a co objektivita, (záleží na očích co sledují nikoli na souřadnicích) atp.. jistou slabinou této strofy je ale právě ona univerzalita, šla by použít kdekoli jinde.. v jiné básni.. poslední strofa je modelovou interpretací asi nejsnáze uchopována jako dospívání a prolamování se do vnějšího světa - provdpodobně nejvíc směřujícím elementem je samo uvození "dětský sen", které pak i hodně stráží a omezuje ostatní nabízející se trasy interpretačního driftu.. Také klade opět rétoricky důrez na uzavřenost poslední strofy. Osobně mi chybí v mém subjektivním čtění nejvíc větší prolnutost třech úhorů textu, něco co by ho semklo a rozoralo ony tři květnaté bonmoty do větší jednoty nerozstříhatelných klipů.. a otupilo onen symbolistní charakter zástupného převyprávění směrem k nějakému vykolejení textu, který by probmluvil nikoli zakrytou šifrou významů, ale šifroval by více jazyk sám (metašifrou).. Ale to jsem zase na své autorské pozici což mi jako kritikovi nepřísluší, znova jsem si uvědomil v čem je Písmák jedinečný a svět tištěné literatury ho nedokáže a nemůže nahradit, což dokládá takto cenný a pro studium jedinečný náhled do autorských karet v tém komentáři | ||
21.07.2012 11:23 | K dílu: Čarodějnice | Fouckault |
první dva řádky jsou pro mne skvělé, pak už jen dumám co bych napsal jak jinak.. Otýpka hrabí vidlí kos to zdá se mi až zbytečně nakombinovaná venkovská veteš, tak na sílu, že už mi nepřijde ani ironická (spíš konstruktivně metaironická, tam kde už vlastně o ironii ani nejde).. pak spojení s paprskem slunci tvoří uzavřenou obruč druhé strofy jež míjí mne.. závěr je dobrý (akce vzestupu a pádu versus soukromé a veřejné, přesto opět tak do sebe uzavřený a nepronikající kruh do první a druhé strofy, že nakonec držím v ruce tři kamínky samostatné, bohužel ani spona názvu čarodějného mi nepomáhá.. v textu opět napětí nutící k interpretacim jež ale ( v mém čtení) nedoléhá a nenachází naplnění.. proto se trochu flustrován obracím.. mé gusto by bylo více tlačit na mystičnost a uvolnit onen vyšší přísný kánon za textem jež slibuje čtenáři význam.... nic čtenáři neslibovat a nabídnou mu pouze místo a čas.. (ale to už jsou mé vrtochy co sem nepatří). rád jsem četl pěkné léto přeji! L | ||
11.07.2012 12:31 | K dílu: Tohto typu lyrického subjektu mám plné zuby | Fouckault |
poetický generátor je náš mozek, ano tímto způsobem se píše a tvoří poezie, není to nic co by se dralo extaticky samovolně z duše citlivého jedince (romantické klišé), ale mozkem vytvářený kalkul jazykových variací, jednou to klapne, podruhé nikoli, časem špatné básně odpadnou a zbydou jen ty dobré. Skutečně avantgardní by bylo vystoupit z poetiky směrem buď k větší destrukci jazykového úzu, nebo rezignovat na tradiční básnickou činnost obecně a věnovat se básnickému prožívání života bez tvorby artefaktů (pocitové životní umění),.. kdo toto umí bez toho aby se stylizoval do pozice básníka píšícího básničky je za vodou - vyzrál na své ego (já básník a mé problémy - obejraná píseň) a jazykový antropocentrismus (jazyk jako výrazový prostředek a sebestřednost lidství) | ||
03.07.2012 08:40 | K dílu: Možná šustíš v kukuřici | Fouckault |
za tu tryskající lehkost.. | ||
03.07.2012 08:37 | K dílu: útržky | Fouckault |
vybrala jsem si špatně v tomhle vždycky to nejde jinak / skvěle působí "v tomhle vždycky" je to přesně ten moment kdy se text noří do nitra jazyka mírným odkloněním syntaxe nicméně se zachováním smyslu.. toto vždycky.. stává se výbornou zkratkou do individuality čtenáře a jeho poznání světa.. nejslabší místo "dívám se do okna jak na plátno kina" je zcela zbytečná přetažená metafora jež doslovností nic neříká. zajímavá ještě je na první pohled nenápadná pasáž "vzduch proudí proudí vzduch" dalo by se na tom s dadíkovskou lakonickou úsporností ještě stavět :-) | ||
03.07.2012 08:20 | K dílu: za mušku, očista | Fouckault |
další východ k zapadení**** | ||
02.07.2012 16:36 | K dílu: Strašlivá smrt plyšového medvěda Maxe | Fouckault |
tisíckrát rozmělněný bukowského styl aplikovaný na příběh s nulovým významovým přesahem,- přijde mi že autor si z nás a beatové metody dělá prdel :-) | ||
02.07.2012 16:35 | K dílu: Strašlivá smrt plyšového medvěda Maxe | Fouckault |
potísící rozmělněný bukowského styl aplikovaný na příběh s nulovým významovým přesahem,- přijde mi že autor si z nás a beatové matody dělá prdel :-) | ||
02.07.2012 12:32 | K dílu: Možná šustíš v kukuřici | Fouckault |
dokonale letní | ||
02.07.2012 12:31 | K dílu: Milada | Fouckault |
:-) to mne pobavilo | ||
01.07.2012 20:01 | K dílu: Mé moudro o milování | Fouckault |
bylo nebilo? :-) | ||
01.07.2012 19:59 | K dílu: mattea 1994 | Fouckault |
trochou loktu..? metodou progresivní text, zachovávající si (bohužel jen částečně) hermetický odstup | ||
01.07.2012 19:54 | K dílu: Tak náhle | Fouckault |
když je pomalé, tak se s tím člověk má čas srovnat, horší je rychlé vyprchávání, nebo rovnou prchání :-) | ||
01.07.2012 19:52 | K dílu: OBRAZ | Fouckault |
nás také někdo časem nahradí, to je život :-) otázka je jak se v tvorbě postavit k otázce konečnosti našeho pobytu zde, zda se sentimentem (staré bylo vždy lepší než nové) či něčím pozitivisticky produktivním (nové má právo zvítězít na starým).. zde filozoficky ustrnuto na pozici pitoreskního sentimentu | ||
28.06.2012 14:30 | K dílu: mezi námi | Fouckault |
AHED,- tak to asi neposloužím, z vyloženě melodických poetik, stejně tak jako vypjaté obraznosti jsem už vyrostl, momentálně jsem zalezlý ve spekulativně-mystické ulitě a předu spokojeností :-) | ||
15.06.2012 11:02 | K dílu: Chlad | Fouckault |
skvělá | ||
15.06.2012 08:16 | K dílu: Zimný deň, letný deň | Fouckault |
to by vyšlo na několik výběrů jak jsi produktivní. | ||
13.06.2012 12:49 | K dílu: Milování v pronajatých ložnicích | Fouckault |
zkusil bych nějak s jakoby rostlým a přirozeným textem manipulovat, aby se dostal do jakési básničtější figury, trocha znejistění,- tedy co třeba škrtnout poslední řádek? rázem zmizí sice jedna stran pointy ale je to ta strana nejvíc průhledná a polopaticky vyslovená, naopak absencí toho řádku řekneš prakticky totéž, jen je o fous šikovněji a méně určitěji, tedy příklom k větší abstraktnosti a otevřenosti - víc ode mne nemůžeš čekat, nikdy jsem nebyl přítel beatu a obsesivní autentičnosti .-) | ||
13.06.2012 08:26 | K dílu: mezi námi | Fouckault |
vk, díky za bezvadný postřeh! | ||
08.06.2012 10:59 | K dílu: | Fouckault |
Jinovata --, to mi přijde příliš funkčně složité než aby to mohlo v praxi fungovat, funguje jen jasné řešení ano/ne, uvidíme jak dopadne hlasování a tomu se přizpůsobíme | ||
08.06.2012 09:39 | K dílu: | Fouckault |
neber to osobně, jde mi o to jak klub vypadá navenek - jak se prezentuje před čtenáři proto třeba já osobně z pozice neinformovaného nevidím rozdíl mezi tebou jako redaktorem a Petrikem Dále pak by tu měl platil jakýsi rovný přístup šancí, tedy argumentovat tím, že akademici tu již jsou a že tedy redakce nepotřebuje dalšího kritika daného typu je také logikou a etikou narušená úvaha. také nekádruji , říkám svobodně svůj osobní názor stejně tak jako činíš ty | ||
08.06.2012 09:38 | K dílu: | Fouckault |
neber to osobně, jde mi o to jak klub vypadá navenek - jak se prezentuje před čtenáři proto třeba já osobně z pozice neinformovaného nevidím rozdíl mezi tebeou jako redaktorem a Petrikem Dále pak by tu měl platil jakýsi rovný přístup šancí, tedy argumentovat tím, že akademici tu již jsou a že tedy redakce nepotřebuje dalšího kritiky daného typu je také logikou a etikou narušená úvaha. také nekádruji , říkám svobodně svůj osobní názor stejně tak jako činíš ty |