18.11.2002 00:00 |
K dílu: Jakési vzpomínání
|
Who_cheats_God
|
"Chtěl jsem jenom říct, že zamotávám schválně. Koneckonců - ne všechno se dá vyjádřit přímo." -> To je sice pravda, ale neplatí ten obsah trochu vysokou daň své formě? Estetický objekt by měl klást vnímateli překážku, ale zase ne příliš obtížně zdolávatelnou, ne-li nepřekonatelnou.
|
13.12.2002 00:00 |
K dílu: Neverending American Smile
|
Who_cheats_God
|
"Chtělo by to najít ve vlastním srdci ráj" stálo vytesáno na architrávu Apollónova chrámu v Delfách.
"Chtělo by to nasadit american smile
a vyrazit směrem kde leží ráj" stojí vyryto klíčem ve výtahu Empire state building.
|
04.03.2001 00:00 |
K dílu: Hlas stáří
|
Who_cheats_God
|
Roztříštěný obrazy. Jako bych se je snažil všechny pochytat, ale...
...slepota
|
05.03.2001 00:00 |
K dílu:
|
Who_cheats_God
|
Obraz dvou malířů.
Báseň jednoho básníka.
|
22.04.2001 00:00 |
K dílu:
|
Who_cheats_God
|
Nerušit, Earwin obcuje se smyslem života......
Možná je to jen......jedna chvíle jednoho života.
Kdysi
Kdesi
|
17.03.2001 00:00 |
K dílu: Na břehu iluzí
|
Who_cheats_God
|
Kdo sluha slunce je
ten Boha podvádí.
|
20.01.2003 00:00 |
K dílu: Jin&Jang
|
Who_cheats_God
|
Máš pravdu, sám sobě si protiřečím. Možná by bylo nejlepší to říct ještě jednou (ačkoliv to už někoho nemusí bavit) a srzumitelněji: nejsem vyznavačem absolutních hodnot v takřka v žádném směru, proto tvrdím, že je nesmysl konejšit se tím, že "každý jsme přece jiný a každý to vidíme jinak". Na druhou stranu ti zase nesmeřuju k tomu tvrzení, že bychom snad všichni vnímali jednu a touž věc naprosto stejně. Tak.
Ještě malá noticka k těm slovům a myšlenkám běhajícím hlavou. Ono jich zase není tolik. Už Kundera psával: "Lidí mnoho, myšlének málo."
Trochu obšírněji stran jedné ideologie.
Nemyslím si, že by neexistovalo to, co nazýváš dlouhodobou davovou psychózou. Ba právě naopak - celá lidská kultura je takovou jednou velkou ideologií, jediným, výlučným světonázorem..naštěstí existují mezery, skulinky, kterými se prorvaly výjimečný osobnosti, který "měnily dějiny".
Hodně jsi se přiblížila slovům nějakýho filosofa, bohužel si nepamatuju jméno, ale ten pravil, že příroda člověka moc nevyzbrojila do boje o přežití a proto se tak masívně rozvinula kultura (samozřejmě v tom širším slova smyslu).
Ideologií byla v dějinách fůra a fůra jich ještě přijde. Ani ta naše není výlučná. V 18. století ještě každej věřil, že pozorováním přírody se dají vyvodit přírodní zákony a ty že jsou platné kdykoliv a kdekoliv. Protože nikdo nějak zvlášť neposlouchal tu hrstku bláznů, která se neoddávala takovým rychlokvašným představám o moci člověka nad světem (Hume..) muselo si lidstvo ještě počkat a vyslechnout kecy především tzv. belle epoque o tom, jak a kterak lze objektivně poznávat realitu a kdesi cosi...ale pak přišla moderní fyzika, teorie relativity a všem spadly kejháky..jedno velké dogma padlo..
My jsme nezůstali na úrovni (čistě biologicky, jinak maj většinou vyšší úroveň, než my..) zvířat, poněvadž (alespoň mně se to tak zdá..) antropogeneze došla tak daleko, že ve spojení s vývojem vnějších, přírodních podmínek se donutil ten náš pra..pra..děda používat nástroje a jejich zdokonalováním se postupně, velmi dlouho, zdokonalovalo i lidský myšlení. Hodně tomu napomohl život v kolektivu a artikulovaná řeč. Jedinym průserem (alespoň pro mně, laika) byl přechod mezi neolitem a eneolitem, kdy se kromě tradičních náboženských představ vložených spíš dolů, do Země (viz Věstonická Venuše a různý jiný stylizovaný figurky), objevilo i uctívání kutlů projektovaných nahoru (Slunce). Předpokládám, že odtud se vyvinul (za 4000 let) náš monoteismus. Nu a znáš Cestu z města? Markétka jako kněžka takovýho kultu Magna Mater a T. Hanák jako ratolest těžko pochopitelnýho, x-krát překopanýho a nakonec degenrujícího (slepá ulička) monoteismu, v naší oblasti křesťanství..
No jo, Sparta...to je jak námět pro Sartrovu povídku, že?
Jo, střed zní podobně jako průměr..Zase: v tomhle směru jsem diletant, nedovzdělanec atd... ale zatím mi z mých pramenů vyplývá, že oni to zřejmě v těch Athénách chápali "správně"..ne všichni, ale to je o zvyku...stejně jako jsme donutili člověka mít v úctě život jako nejvyšší hodnotu, můžeme ho přechcat nějakym trikem a nechat ho, aby zase věřil hcvíli tomuhle.
|
22.12.2002 00:00 |
K dílu: Jin&Jang
|
Who_cheats_God
|
Co takhle položit spíše otázku, co je smyslem života? Á nébó duše a tělo? Co askeze? Je to cesta? Já myslim, že ne.. Co ty & "nářadí"?
Tak dobře:
Co je smyslem života? Jakého života?
Co je to život? Zřejmě se jedná o život něčí, ne jenom tak prostý..
Tedy: čí život?
A potom: kdo je ten, co se ptá po smyslu (svého) života?
KDO TO JE? = Co je na něm to, co pojmenováváme Jan Novák?
Když mu uřízneme malíček, bude to stále ještě Jan Novák?
Jak daleko bychom museli zajít, abychom už mohli tvrdit, že to není Jan Novák?
Je nějaký smysl?
Je-li: Jaký je smysl hledání smyslu života?
Co se stane, až ho najdeme?
Askeze
Je to cesta?
Je to cesta.
Jaké pro ni nalezneme ospravedlnění?
Když ji zvolíme, k čemu dojdeme?
A co potom, když tam dojdeme?
Souhlasím s tebou, že askeze není asi tím, na co narážíš. Nezávisle na sobě (?) různé kulturní okruhy přicházely s tím samým výsledkem - shrňme to pod reprezentativní slova Aristotelova z Etiky Níkomachovy: nedostatek i přebytek jest chyba, moudré je voliti střed. Není to odpověď na smysl života, spíš cesta k blahobytnější společnosti.
Co já?
Já někam jdu a nevím kam, akorát vím, že jdu bosky.
|
22.12.2002 00:00 |
K dílu: Jin&Jang
|
Who_cheats_God
|
Ekstasis: Narazil jsem jednoho dne v Revolver revue na nějakýho blbečka, kterej se znovu vrátil k 1984ce. Jeho hloubkový vrt vypadal asi následovně: bylo v té době za takové finanční a sociální situace vůbec možné, aby na každém metru byla ve zdi zamontovaná obrazovka?...kdo je asi udržoval?...byl to prolét nebo člen Strany?... Tenhle maník ti dává za pravdu: je to román. Ale obávám se, že člověku, kterej prošel Jáchymovem či Bartolomějskou, bys to samý do očí neřekla. Chci tím říci, že lidské chování je ve velké míře předurčeno. A chování stojí až na konci celýho řetězce...v případě obrazu mluvíš o vnímání. Podle mě je více než pravděpodobný, že se v tý skupině můžou vyskytnout jedinci, kteří budou obraz vnímat naprosto identicky, poněvadž v estetickym objektu je skryta jakási objektivní možnost, která jen vymezuje mantinely pro náš vjem. Na díle záleží, jak velký prostor vnímateli ponechá, na vnímateli pak, jak hluboko a čím ten prostor \"vyplní\". Čím \"mělčí\" obraz, tím větší šance na identický zhodnocení vícera osob. Zároveň čím podobnější podmínky dosavadní zkušenosti, tím je ta možnost trefit se do percepce jiný osoby zase větší. Vem si příklad ve školní skupince z Malajsie, která by se postavila před Munchův Výkřik. V životě nic podobnýho před tím neviděli. Dejme tomu, že jsou uvyklí na dvojrozměrnou nestínovanou kresbu s přírodními motivy. Na obraze jsou podobný motivy k rozeznání (zátoka, pláž, kopec, nebe), mají ale poněkud nezvyklý barvy. Středobodem je křičící postava - na první pohled snadno vyložitelná - zkroucené tělo, hlava podobná lebce, dlaně na spáncích, doširoka rozevřená ústa = strach, zděšení atd... Jak by se s tím asi děti z Malajsie vypořádaly? Ptáš se, zdali NAPROSTO TOTOŽNÝ..? Jářku, ano. Naprosto. Kolikrát se ti stalo, že jsi něco vnímala úplně celou osobou/osobností? Desetkrát? Mě asi tak pětkrát a do smrti na to nezapomenu. Ponechávám člověku svobodu a možnost vlastní realizace na tom estetickém objektu, ale kolikrát se na nějaký obraz jen podíváš a řekneš si: \"je to tak a tak\", aniž bys ho nějak studovala? Kolikrát se v poledne údivem pozastavíš nad katedrálou v Lincolnu? ...no jo, gotická katedrála ze třináctýho století.. To si řekne v duchu další tisícovka návštěvníků. Když na ní narazíš v noci, oněmíš údivem nad oduševnělou majestátností a vydržíš půl hodiny kopírovat zrakem každou zvláštnost, který sis za denního světla nevšimla. Změnily se podmníky, změnil se i vjem. Po tobě přijde paňácu z Němec a oněmí stejným údivem, i když podobnejch katedrál je kolem v dosahu čtyřset kilometrů hromada kopec. Polední a noční zkušenost je rázem odlišná. Je docela možné, že jste ji v poledne se Sigmundem vnímali oba stejně, a v noci, každý ve své (jedinečné) samotě, na vás přišli pocitové různí.
|
18.11.2002 00:00 |
K dílu: Jin&Jang
|
Who_cheats_God
|
OnlyDream & Naděje -> Možná až příliš ostře oddělujete city od zbtytku člověka. Nemohu souhlasit s tvrzením, že každý člověk je jedinečný a prožívá stejné situace jinak. Ani s tím, že by prožitek jednoho a téhož byl v mnoha lidech stejný. Vnímání a rozumění skutečnosti je jakoby už předem naprogramované, používáme určité předporozumění, modely interpretace a ty se liší a shodují podle mnoha hledisek: sociální skupina, se kterou se ten člověk indentifikuje, (už zmiňované) místní zvyky. Proto je docela možné najít skupinu lidí, která ten určitý jev bude vnímat naprosto stejně, bude na něj reagovat naprosto totožně jak v kolektivu, tak o samotě. Stačí se jen na chvilku zastavit nad jedním z největších hororů všech dob, nad Orwellovým románem 1984.... Je pravda, že pohlavní dělení hraje menší roli, nikoliv však podřadnou. Třeba naše kultura má přísné dělení od dětství hluboce zakódováno - od malička se kluci vymezujou svojí vlastní symbolikou a, řekněme, nářadím, které v přístupu ke světu používají. Co se v mládí naučíš...
|
25.02.2003 00:00 |
K dílu: noname
|
Who_cheats_God
|
Mohu se prosím zeptat, jak je možný mít mysl nezatíženou jazykem a tím, co si myslí ostatní?
|
25.02.2003 00:00 |
K dílu: noname
|
Who_cheats_God
|
Hlava položená na bok.
|
22.12.2002 00:00 |
K dílu: noname
|
Who_cheats_God
|
Bůh je jen chlapík se smyslem pro ironii... "Zdá se", řekl by Sókrates. "Upalte tu kacířku!!" opáčil by Aenea Silvio Piccolomini. "Je bůh?" optal by se nejistě -mP- a další miliardy ateistů...
|
22.12.2002 00:00 |
K dílu: noname
|
Who_cheats_God
|
Bůh je jen chlapík se smyslem pro ironii... "Zdá se", řekl by Sókrates. "Upalte tu kacířku!!" opáčil by Aenea Silvio Piccolomini. "Je bůh?" optal by se nejistě -mP- a další miliardy ateistů...
|
04.03.2001 00:00 |
K dílu: ***
|
Who_cheats_God
|
Kovino: Někdy je plazení se dovnitř lebky krásnější.
Plazím se sám před sebou.
|
05.03.2001 00:00 |
K dílu:
|
Who_cheats_God
|
Jednou jsem stál v Bretani na břehu v dešti celou noc, bez hnutí.Každá slza Boha mi pokládala tu samou otázku: "Skočíš?"
Smrt se mi dívala do očí.
Otočil jsem se a odešel. Bez jediného ohlédnutí se moje tělo vnořilo do jinýho světa, do jinýho deště.
|
04.03.2001 00:00 |
K dílu: Sophie a Nathan
|
Who_cheats_God
|
Sophie = Ophelia
"přes tisíc dlouhých let již nočním vánkům zpívá.
v svém tichém šílenství, svou píseň líbeznou"
Let me just shatter over your mind.
|
04.03.2001 00:00 |
K dílu:
|
Who_cheats_God
|
Moje slova jsou kapky krve tiše dopadající na zářící oltář Rozbřesku a Západu slunce.
Moje básně jsou jen
duše bez těla
|
04.03.2001 00:00 |
K dílu: Umírání v milování
|
Who_cheats_God
|
Procházíš skálou, závojem vilnosti.
Svědek umírání.
Otočíš se a odejdeš.
|
04.03.2001 00:00 |
K dílu: ŠACH MAT, děvče!
|
Who_cheats_God
|
Vyzývám Tě.
|
07.03.2001 00:00 |
K dílu: Konec Noir Rouge
|
Who_cheats_God
|
Hledajíce něco, co už nás dávno našlo.
(Un attendant Noir rouge?)
|
05.03.2001 00:00 |
K dílu:
|
Who_cheats_God
|
Máš smaragdový oči a louč ze slz uprostřed hrudi.
|
05.03.2001 00:00 |
K dílu:
|
Who_cheats_God
|
Rudý drahokam. Probudíš se v náručí sladkýho snu.
|
04.03.2001 00:00 |
K dílu: DÉŠŤ
|
Who_cheats_God
|
Miracleion: Houpy hou dle mýho "nepodětšťuje"; vzpomeň si na Noční můru z Elm Street -
"Jedna, dvě
Robby jde..."
Tohle je Strach čekající na bouři
|
04.03.2001 00:00 |
K dílu: Prorok vyprahlých studní
|
Who_cheats_God
|
Vytržení.
Tanec.
Zoufalá chvíle Dionýsova..
|
19.11.2002 00:00 |
K dílu:
|
Who_cheats_God
|
Až půjdeš tak rychle životem, že uvidíš v bezvětří pohybující se větve, budeš teprve schopen něco o tom našem krásnym světě říct.
|
18.11.2002 00:00 |
K dílu:
|
Who_cheats_God
|
Čas se krátí.
|
17.03.2001 00:00 |
K dílu:
|
Who_cheats_God
|
Svými slovy jsi se dostala za hranice doteku krásna. Akt doteku, proběhnuvší v udivujícím okamžiku vytržení, je jen ostřím pomalu vplouvajícím do mý hrudi a moje slova jsou pouhým výkřikem.
|
11.03.2001 00:00 |
K dílu:
|
Who_cheats_God
|
Mysticismus? Doteky krásy.
|
07.03.2001 00:00 |
K dílu:
|
Who_cheats_God
|
Schopenhauerovy děti jsou samy v davu vřící revoluce, samy ve dvou, samy před sebou samými...
Odmítajíce absurditu světa tápou mezi extrémními hodnotami veškerenstva a utíkají se k ukájení svého libida do výšin vnitřně-uměleckého okouzlení.
|
20.04.2005 00:00 |
K dílu:
|
Who_cheats_God
|
Byl to jenom sen. Jenom sen.
|
07.09.2003 00:00 |
K dílu:
|
Who_cheats_God
|
Vyschl pramen?
|
18.11.2002 00:00 |
K dílu:
|
Who_cheats_God
|
What she, could she, say she?
What could she say?
What could you say?
Comment dire?
Schází mi to.
V největším zoufalství jsme si pustil UDG, abych slyšel Ádův saxofon.
V pátek jsem viděl konečně celou tu videokazetu. Renata Kovářová doma na krchově s cigaretou coby výrazem jednoty se svým světovým názorem.
Možná jsme už okoukaný. Běž na pivo.
|
22.04.2001 00:00 |
K dílu:
|
Who_cheats_God
|
LIPO-HUHUHU.
RAPING THEIR BRAINS? Ask the smiling mortician
|
09.08.2001 00:00 |
K dílu:
|
Who_cheats_God
|
Čuráky tady přece nechceme...nebo snad...Charmide!!?? Běsnící živel.Rudá oslňuje.
|
19.11.2002 00:00 |
K dílu:
|
Who_cheats_God
|
Chodíš bosky po ostré hraně mezi vyslovitelným a nevyslov....
|