10.08.2011 19:54 K dílu: Onisid
Příliš nechápu výběr textu, který jste zde publikoval (tuším, že se nenachází ani v jedné z Vašich čtyř vydaných sbírek). Příliš nezapadá do Vámi vybudovaného konstruktu motivů, symbolika ani obraz pro Vás zde není zcela typický, přestože při troše snahy na nás může dýchnout atmosféra podobná jako ve Vaší sbírce Flanelová něha. Je to škoda, poněvadž jinak jste jako ostravský autor velmi jedinečný, neotřelý, s až halasovským citem pro slovo a výraz a Vámi vybudované obrazy vždy otevírají nové dimenze skoro až březinovským způsobem.
21.12.2010 14:41 K dílu: Kocour z kašny Onisid
blbjenka: pohaslé a broskví se samozřejmě nikdy rýmovat nebudou :-) tvoří refrén. A stěžejní motivy - kocour z kašny, broskev, tři životy ostravské - jsou motivy, které jsem převzal z jistého dávného dadaistického projektu, kdy parta lidí rozstříhala novinové nápisy a intuitivně je uspořádala do několika básní. Byly to tři nejsilnější obrazy, které z toho tenkrát vzešly a nechtěl jsem, aby upadly v zapomnění. To, že jedním z hlavních impulsů k napsání této básně bylo nelogické DADA, se projevuje například právě v občasném "nerýmování". Že se zbytek rýmuje je kvůli kontrastu. Pevná forma(původně to měl být sonet, ale rozmyslel jsem si to) proti dadaismu, inspirace surrealismem, mnohotématičnost, pod dalšími vrstvami mimojiné i narážka na Nezvalova Edisona a další a další...takže: ano, má to dávat smysl.
21.12.2010 13:31 K dílu: Kocour z kašny Onisid
Upřímné díky.
21.12.2010 13:15 K dílu: patti smithové Onisid
Nádherně ujeté, úplný surrealistický proud vědomí. Adrenalinová jízda. :-) Díky za takové básně.
21.12.2010 13:11 K dílu: Od úsměvu a dál (trojobrazová) Onisid
Tentokrát můžu dodat jen: působivé. Nemám žádnou připomínku, jen chválu. Dobře volená slova, krásně pospojovaná, představivost fičí na plné obrázky, jímavost bez patosu a tuctového sentimentu, niterní záležitost, která nevydírá, kritika, která neplive a nevyčítá...máš srdce a oči básníka, tímhle to dokazuješ - alespoň mně - daleko víc, než sebelepším experimentem.
21.12.2010 13:05 K dílu: Experiment - Napsaná (a+) Onisid
Máš skvělé nápady. Mezi těmi skvělými nápady míváš spoustu téměř geniálních nápadů, kterými čeříš vodu přinejmenším zdejší písmácké poezie. ALE! Někdy Ti chybí jenom lehce některý z těch úžasných nápadů dotáhnout a vytáhnout a dovést jej tak k dokonalosti. Třeba právě tahle báseň se lehce mohla stát geniální: propojit obsah ještě s obrazem, tzn. máš tam verš přidušené sloupořadí (btw výtečná konotace). Obě básně jsou v podstatě takové dva sloupy, které se vzájemně nedotýkají, na první pohled spolu nesouvisí, ale tvoří sloupořadí a podpírají cosi, měly by podpírat, vyzdvihovat, nést myšlenku obsaženou v názvu, který je....experiment. Zbytečně fádní, prázdné, nudné, nic neříkající. Že je to experiment pochopí každý druhý. Strašně mě to mrzí, když skvělá báseň a nápad může být dokonalá, ale není. Jasně, jsou to potom už maličkosti, ale...ksakru. Ale zasloužíš si TIP jak BRNO. :-) Pokračuj v téhle cestě!
21.12.2010 12:57 K dílu: Polemická k impresím (koncept!) Onisid
Nemám jasno, zda je to tedy stále ještě koncept, nebo už hotový a do světa vržený text, takže těžko se mi to hodnotí. Pokud je to stále koncept, pak bys měl našlápnuto na poměrně intelektuální a čtenářsky náročné polytematické pásmo a přesně tímhle směrem by se tenhle text měl ubírat - dle mého mínění. Jestliže jej ovšem považuješ za kompletní, pak je pro mě značně nedokonalý, postrádající rozvinutí třebas i jediné myšlenky nebo tématu, zbytečně zahuštěný slovy a smutně neobrazový (až na verš "s logem vykoupené osobitosti" - ten v celé básni považuji za nejosobitější :-) a nejoriginálnější).
15.12.2010 14:49 K dílu: Problémová (experiment a++) Onisid
Nápad dobrý, trochu mi to připomíná Skupinu 42, experiment cením, jen k ještě něčemu "vyššímu" bys měl víc propojit jednotlivé vzájemně na sobě závislé verše, spojit je tématicky (vtipné by bylo třeba úplně roztříštit navyklou četbu a určit pořadí veršů třeba na základě shodného počtu slabik - to jen malá vsuvka). Jako experiment oceňuji a tipuji, k dokonalosti však chybí větší důraz na obsah (i když se celý tenhle text dokážu představit "rozsekaný" na samostatné jednotlivé básně).
25.10.2010 09:01 K dílu: Nepřijde neděle Onisid
Ten verš vlastně završuje celou postupně budovanou strukturu básně. Sémanticky by se za jeden verš dal považovat už "nepřijde neděle když dobrý den je nepopřán", což znamená, že neděle - chápáno jako nějaký "svatý" popř. krásný den, zkrátka něco příjemného, nenastane (paradox v tom, že se jedná o den v týdnu, který reálně přijít musí vždycky), pokud nikdo nepopřeje ono zažité "dobrý den", což znamená, pokud žádný člověk neprojeví alespoň kousek upřímného lidství, nevyleze ze své ulity ignorance a alespoň tím pozdravem nedá najevo zájem o druhého - cizícho člověka. Nevím, jestli jsem to vysvětlil dostatečně :-)
21.10.2010 21:44 K dílu: Něco o stránce (čtyřobrazová) Onisid
Mám v básních rád obecná slova. Na způsobu, jak je dokážeš pospojovat se podle mě pozná - když už ne výtečný básník - pak minimálně člověk se silně vyvinutým jazykovým citem. Oslovení právě v kombinaci s těmito "obecnými" slovy naopak získává na funkci a síle, nenásilně tak báseň získává na dramatičnosti a jakési zvláštní melancholicko-intimní-drásající vrstvě. Čtvrtá sloka - strofa - obraz do hloubky skutečně jde, i když si to nemyslíš. Líbí se mi. Ne ta strofa. Celá báseň. Dokonce se mi líbí moc.
21.10.2010 21:35 K dílu: Vědomí - experimentální lyrika Onisid
Nejprve malou poznámku k Tvé "interpretaci": nedával bych do jedné věty "názor" a "momentální pocit". Vylučují se. I když říkáš, že se jedná o jejich shodu. Jak se může momentální pocit shodovat s názorem, který je ze své podstaty něčím trvalejším a dlouhodobějším? Možná mi něco uniká, to nevylučuji. K básni: forma a přístup mě dráždí víc než samotný obsah a sdělení. A to mi není sympatické. Několik veršů probleskuje svoji kvalitou mezi balastem slov a rádoby efektních spojení, jejichž účel může být jakýkoli, ale mě je..no, kdy mám být upřímný, tak jejich účel je mi putna. Promiň. Není to špatná báseň. Ale na prdel jsem si z ní rozhodně nesedl. :-)
21.10.2010 21:27 K dílu: Předpůlnoční - lyrická Onisid
To je podruhé, kdy o mém konečném názoru rozhodla poslední strofa. Ze začátku mi nějak trvá prokousat se těmi obrazy, které se pohybují na hraně zdařile vykresleného obrazu - ovšem vykresleného vcelku konvenčně (abych Ti ale nekřivdil: z každého verše na mě čiší Tvůj talent pro práci se slovy, ten je nepřehlédnutelný)- a lehce prosvítajícího patosu. Když znovu odbočím: právě patos zajímavě kombinuješ s intimitou a dobře tajenou citlivostí. Poslední sloka ovšem...kdyby byla takhle napsaná celá báseň, tak si kvůli ní založím dva účty, abych Ti mohl dát ty tipy dva.
21.10.2010 21:19 K dílu: Trojobrazová o podzimu Onisid
Za poslední strofu tip :-)
21.10.2010 21:16 K dílu: bezvěrec Onisid
Líbí se mi ty jednotlivé úsečné verše - velmi sugestivní. Důraz na slovo, práce se zkratkou a překvapující čtenářská náročnost, přestože se na první pohled jedná o tématicky jednoduchou záležitost (náročnost spíše co se týká zvoleného přístupu, jistě se najdou tací, kteří tento styl nepovažují za poezii). Možná bych za sebe ocenil větší pozornost při kolokaci slov, uvítal bych nějaké neotřelejší spojení, i když ta snaha ve verši "šlapat po soli" tam je...Asi to není zrovna to nejnezapomenutelnějšího z Tvé tvorby, ale já dneska spíš dávám Tip Tvému přístupu, než čistě samotné básni. Ale ten Tip tam - za mě - patří.
02.07.2010 16:23 K dílu: Protestverš Onisid
Svižné, trochu ála Egon Bondy, nebo přinejmenším v duchu jeho poetiky (potažmo Magora Jirouse). Pro tohle mám slabost, takže *.
22.06.2010 13:35 K dílu: Špatní lidé Onisid
Tak tomu říkám kompoziční skvělost, jazyková zralost, tématická originálnost. S ohledem k Tvému věku (a i bez něj, takhle nepíší ani lidé o deset let starší než Ty) bych dal dva tipy, což nejde. Ale alespoň ten jeden.
22.06.2010 13:29 K dílu: Měl jsem krásný sen Onisid
Tohle je způsob, jak psát milostné básně bez zbytečných otřelostí, klišé a růžových andílků, Hálek je mrtev. Tipuju!
22.06.2010 13:27 K dílu: Duhový kamion zázraků Onisid
Mám s Tebou drobný problém: netuším, co napsat do kritiky :-) Prostě se mi líbí i tento text.
22.06.2010 13:26 K dílu: Nemilosrdná Onisid
Tohle je můj šálek pořádně silné turecké černé kávy s minimem cukru, zato s vlivem na srdeční rytmus. Líbí. Dost.
22.06.2010 13:11 K dílu: na rtech mi ulpěl malý alžír Onisid
Kašleš na čtenáře - jak sympatické! Nečetl jsem všechny kritiky, pravda, ale pro mě to nezavání zbytečnou konstrukcí a ač nejsem vyznavačem tohoto stylu poetiky...nesmírně sugestivní, chce trochu času se básní prokousat, není na jedno přečtení. Tip.
22.06.2010 13:07 K dílu: Plašit vítr Onisid
Trochu moc "zrnek", ale fen je odvál, paráda, to se mi líbí :-)
22.06.2010 13:04 K dílu: Monster energy Onisid
Závěrem básně se trochu vzdaluješ od prvního veršového nasazení...moc nemusím takové grafické "sračičky", osobně bych použil jen závorku, ale chápu, že to má svůj účel, který funguje. Nevidím důvod, proč nedat tip.
22.06.2010 13:02 K dílu: LILIE Onisid
Souhlasím s názorem, že lilie se vyskytuje až příliš často...trochu to kazí dojem z její křehkosti a působí dost rušivě při senzitivnějším čtení, brání to prožitku, který by jinak tato báseň navozovala. Škoda.
22.06.2010 12:57 K dílu: Nevážně - romantika Onisid
"diktát červené" - je to náhoda, nebo záměr, že se objevuje i v jiné Tvé básni? Ptám se jen pro zajímavost. Prozatím mám z této básně (zase tolik Tvé poezie jsem ale doposud nečetl) nejsilnější zážitek, snaha o gradaci až k poslednímu verši se povedla na jedničku. Tip bezesporu.
22.06.2010 12:54 K dílu: Přiznání Onisid
Kdybych používal tříveršové strofy, nejspíš bych se pokoušel co nejvíc osekat slova, nikomu necpu metafory ala Holanova jeskyně slov, ale někdy trocha zvažování o výrazech (byť i u slov konkrétních) není na škodu, básník se tak alespoň vyhne případnému nařčení z ukecanosti :-) Dvojverší " ztrácíme rovnováhu vrženi/osudem do vlastních řad" považuji za zdařilé, svědčí u tom, že básník umí hodně a do hloubky přemýšlet.
22.06.2010 12:48 K dílu: Konečná Onisid
S touto básní mám malý osobní problém: připadne mi po formální stránce v podstatě dobrá, autor je nejspíš už dostatečně vypsaný básník (jasně, vždycky a u každého je co zlepšit), jen si z textu neodnáším nějaký "kulervoucí" pocit. Rozporuplnost? Že by alespoň to? Ale je to kvalitní poezie - dle mého mínění. Proto tip.
22.06.2010 10:48 K dílu: Toulce světlonošů Onisid
Moc dík
21.06.2010 17:19 K dílu: Nevinná Onisid
Miroslawek: ve všem pravdu díš. K básni: Pravda, psát dobře vázanými verši je velmi těžké a složité. Tato báseň není špatná, vůbec ne, líbí se mi...ale na tip nedosáhla. Nakročeno ovšem máš dobrým směrem.
21.06.2010 17:01 K dílu: Úzkoprsý Delfín Onisid
Zábavné :-) Dokonce v tomhle případě kašlu i na podbízivost.*
21.06.2010 16:59 K dílu: Umírá poslední a nebo vůbec Onisid
Trochu úlet, což jistě cítíš. Stává se. Nevadí.
21.06.2010 16:57 K dílu: Bohemistická miniatura Onisid
Velmi povedená hříčka.
21.06.2010 16:56 K dílu: Bouře z Vysočiny Onisid
Lákavé po rytmické stránce. Leze to pod kůži. Myšlenka ne nějak extra originální, přesto není klišé. Po přečtení převažují velmi příjemné pocity.*
21.06.2010 16:53 K dílu: tomu Kdo se bojí nebo miluje Onisid
Hodnotím především básnické vidění reality, schopnost poeticky vidět životní okamžik. A jeho přetavení v báseň? Tučná slova v textu...nemusím, ale respektuji. Obraznost skvělá, síla v pokoře a prostotě.*
21.06.2010 16:48 K dílu: Meditace o rýži, jasmínu a tobě Onisid
Vzhledem k úspornosti a ucelenosti jednotlivých čtyřveršových strof mi přijde líto, že je to tak dlouhé...na druhou stranu každá strofa sama o sobě je silná rovněž i vcelku. Líbí se mi prostota slov, předpokládám, že báseň je psaná především pod vlivem Skácela (i vzhledem k motivu ticha). Málokdy hodnotím něco, co si nezaslouží tip. A tohle je jedna z těch kvalitních věcí, co jsem poslední dobou vůbec četl. Tipuju.
17.06.2010 09:45 K dílu: Pénelopé Onisid
Zralé a uvědomělé.
17.06.2010 09:41 K dílu: Jizvy Onisid
Reakce: v podstatě souhlasím s názory whispermoonlite (nedeklinuji, nevadí?). První strofa je vážně silná. Ale "excelentní, strašně silná"...pro mě ne, ale to je dáno mým osobním pohledem. Talent tady je, jen ho trochu posouvat a vybrušovat a nebude problém. Pěkná poezie. Ale bez tipu.
17.06.2010 09:29 K dílu: VOJETEJ VOLIVOVEJ VOLEJ Onisid
:-D To je můj šálek čaje. Teda spíš kávy, čaj nepiju. Teda spíš sklenice piva.
17.06.2010 09:23 K dílu: Zkouška ohněm Onisid
Tak to vypadá, že dávám zatím dávám tip skoro každé Tvé básni, hmm...ale tahle mi přijde taková jiná, ještě hlubší...chápu dobře, že je v ní skrytá aluze na Starý zákon? Nebo už to dezinterpretuju? Až se bojím, abych nebyl podbízivý, ale...tip. To nejde jinak.
17.06.2010 09:19 K dílu: -o- Onisid
Ať žije úspornost vyjádření! Skvělé!
17.06.2010 09:15 K dílu: Signum domova Onisid
to whispermoonlite: chápu, kam míříš, ale opravdu to bude spíš věcí autorky. Dle mého názoru - vyveďte mě klidně z omylu - je součástí její poetiky zachycení běžného hovorového jazyka, trochu Skupina 42, řekl bych. Takže škrtání bych doporučil pokud možno omezit :-) K básni: Komorně pojaté vnitřní drama, to se mi líbí. Absence zbytečně "rádoby kulervoucích metafor" je v tomhle případě kladem. Jestliže jsem "otipoval" Elektrifikaci, pak nemůžu nedat tip i této básní, kterou považuji za lepší.
17.06.2010 09:08 K dílu: Elektrifikace víry Onisid
Neříkám, že obecná čeština do poezie nepatří, jsem opačného názoru, ale tady to na mě působí moc rušivě. Podivně nevyvážené verše, které se pohybují mezi velmi hravou a působivou imaginací a klišé. Nejsilnější (a nejoriginálnější) jsou bezesporu první dva verše, možná by to chtělo trošku gradovat až k pointě oné "elektrifikace víry", z toho tématu by se dalo vytěžit o trochu víc. Každopádně je to funkční, působivá a zajímavá báseň a i přes některé mé připomínky dávám tip.
27.08.2009 13:25 K dílu: Toulce světlonošů Onisid
Landa? Teda, tak to jsi první, koho to napadlo. Ale nemyslím si to. Určitě jsem z něj nevycházel ani jsem nebyl pod jeho vlivem. Každopádně zajímavá připomínka.
12.08.2009 10:35 K dílu: 16.podlaží Onisid
jasně, vím, že je to klišé. Proto to "výsměšně plivu" :-) Díky!
12.08.2009 10:05 K dílu: Zahřeju tě.... Onisid
Upřímné, křehké, jen sáhnout a vše se roztříští na malé bodavé a ustrašené střípky.
12.08.2009 10:02 K dílu: Drahý host Onisid
Vtipné!:-)
12.08.2009 10:01 K dílu: Jezabel Onisid
Toto bych chtěl slyšet!
12.08.2009 09:59 K dílu: Flám Onisid
neuvažuješ o zhudebnění? Povedená gradace.
12.08.2009 09:58 K dílu: Poslední cesta Onisid
Souhlasím s bosou duší. Poslední sloku bych přepracoval.
12.08.2009 09:55 K dílu: Inspirace? Onisid
Bez zbytečného okecávání.*
12.08.2009 09:54 K dílu: Srdce v trávě Onisid
Nejsilnější je první sloka, jistojistě. Tip za křehkost.
12.08.2009 09:52 K dílu: Jméno mé je touha Onisid
Na můj vkus moc patosu.
12.08.2009 09:50 K dílu: Rádce Onisid
Krásné zhnusení, obraznost...za hnusného vředa (ale nejen za něj)*
12.08.2009 09:47 K dílu: Bezva spolek Onisid
Opět nádech folkovosti. Svižné, žádné vykecávání, nadhled. Tip!
12.08.2009 09:46 K dílu: Láska je mrtvá.. Onisid
Vystřízlivění. Pěkné!
12.08.2009 09:45 K dílu: Domov Onisid
Souhlasím, rýmy žádná sláva, ale obsahově pěkné, trochu mi to připomnělo písničkáře. Shrnutí českého člověka po listopadu 89.
11.03.2009 12:42 K dílu: To snad ne Onisid
"...a je jen na čtenáři co si pod tím představí, co si z toho vybere, pokud vůbec něco..." Tenhle přístup mám rád. Tip pro báseň. Je to takové malé vzpomínkové zastavení, momentka.
11.03.2009 12:31 K dílu: Dým Onisid
Až na první sloku (trochu klišé, málo originálnosti) líbí!
11.03.2009 12:28 K dílu: Zlaté strunky Onisid
Gramatika poezii nedělá. Přesto si na ni dávej trošku pozor :-) Čiší z toho milá zamilovanost a něžnost. Možná i trošku naivnost...
11.03.2009 12:21 K dílu: Zlatí draci Onisid
Jako prvoplánová báseň o dracích nic moc. Jako metafora pro podzimní listí a skoro až impresionisticky zachycený podzimní okamžik získává na síle.
11.03.2009 10:51 K dílu: Cesta Onisid
Každé slovo zváženo, hravá křehkost, "dožít se k cíli" se mi zalíbilo nejvíce. Tip.
Nahoru