15.04.2020 10:18 | K dílu: mlčky | ga |
Vika, dalo by se o tom přemýšlet. :) přispěješ do série? |
||
12.09.2017 12:52 | K dílu: Haiku LIV - LVI | ga |
1. neútočí 2. ukecané, bez přesahu 3. přetížené motivy. Předpokládám, že jsi chtěla psát o chyceném souhvězdí - pak je déšť úplně navíc, soustřeď se jen na to podstatné... k metafoře u tebe nemá smysl psát obšírněji. |
||
12.09.2017 12:45 | K dílu: Haiku LII | ga |
jako senryu OK |
||
12.09.2017 12:43 | K dílu: Ranní haiku | ga |
senryu |
||
01.09.2017 00:01 | K dílu: LETNÍ | ga |
kopíruji komentář odjinud, uplatní se úplně stejně... Haiku zachycuje okamžik pomocí smyslového vnímání, jen to vidíš, slyšíš, cítíš... Pravdivost trvzení je důležitá součást textu. Tato forma je o pozorování, maximálně oprostěná od ega autora, tady to jde naopak, tvoje představivost úplně mění skutečnost. To je úplně proti smyslu haiku. |
||
31.08.2017 23:59 | K dílu: Bylo? | ga |
Haiku zachycuje okamžik pomocí smyslového vnímání, Těchto pár slov vychází přímo z Tvého ega, a to je přesně to, o čem haiku není. |
||
31.08.2017 23:56 | K dílu: Haiku XLVIII | ga |
dvojka, je méně dopovězená |
||
31.08.2017 23:53 | K dílu: Haiku | ga |
Tady se to rozjelo! Haiku zachycuje okamžik pomocí smyslového vnímání, jen to vidíš, slyšíš, cítíš... Pravdivost trvzení je důležitá součást textu. Tato forma je o pozorování, maximálně oprostěná od ega autora, tady to jde naopak, tvoje představivost úplně mění skutečnost. To je úplně proti smyslu haiku. |
||
31.08.2017 23:48 | K dílu: Pavoučí most | ga |
Haiku je o zachycení okamžiku pomocí smyslů. Poetické ozdoby jsou v něm nežádoucí. Metafory do něj nepatří. Je to docela hezká miniatura, ale nároky kategorie haiku tenhle text nesplňuje. |
||
01.09.2016 17:39 | K dílu: Konec | ga |
jo! |
||
01.09.2016 17:34 | K dílu: Hototogisu | ga |
fajn |
||
01.09.2016 17:15 | K dílu: Střet | ga |
člověk už není tolik spjatý spřírodou. Ani vítězná haiku z odborných soutěží nezůstávají zakotvená u přírodních témat. Má to své opodstatnění, psalo by se furt to samé. Je potřeba jít dál. Za mě dobré. Vida, co člověk, to názor. |
||
18.08.2016 14:14 | K dílu: kosa na kameň | ga |
Prosím Tě, proč to nedáš jako vázaný verš? Tenhle text má to k oběma kategoriím úplně stejně daleko. Takový vázaný verš +/-, to by teprve byla šleha do černého. |
||
18.08.2016 14:13 | K dílu: kosa na kameň | ga |
Prosím Tě, proč to nedáš jako vázaný verš? Tenhle text má to k oběma kategoriím úplně stejně daleko. Takový vázaný verš +/-, to by teprve byla šleha do černého. |
||
09.08.2016 16:44 | K dílu: chutíš mi, drahý | ga |
To po Tobě snad ani nikdo nežádá :), jen Tě zajímalo, co myslím slovem vyprázdněný a tohle byl pokus o vysvětlení. |
||
09.08.2016 16:31 | K dílu: chutíš mi, drahý | ga |
Od haiku se očekává hlavně přesah textu za hranice napsaného, dodržení formy 5-7-5 je méně podstatný požadavek. Zrovna tento text nepřináší vůbec nic nového. Opakuje vzorec, který byl už mnohkrát podobným způsobem použitý. ... mrkni např. tu: ;) (zdroj Libres.cz/ autor: KvětkaŠ) http://www.libres.cz/dilo/137521-taky-laska-no-nevim/
|
||
09.08.2016 11:01 | K dílu: chutíš mi, drahý | ga |
Text postavený na klasické metafoře. Formu jsi dodržel, ale obsah je vyprázdněný natolik, že tentokrát si z mého pohledu nedrží ani kvalitu miniatury. Nepochybuji ale, že jistou skupinu čtenářů osloví. :)
|
||
09.08.2016 10:12 | K dílu: chutíš mi, drahý | ga |
Proč/ v čem haiku? |
||
09.07.2016 12:54 | K dílu: louže v poli | ga |
Haiku s copánky z hvězd :D |
||
09.07.2016 12:50 | K dílu: Pomalá kola | ga |
Mohu poprosit o informaci, kdo a kdy Tě učil? Nehledej v tom impertinenci, jde čistě o zájem vztahující se k žánru.
|
||
05.07.2016 09:42 | K dílu: slané | ga |
Viz komentář nicku okoloidůci. Jinak je ale dvojí motiv slaného super. |
||
05.07.2016 09:34 | K dílu: Pomalá kola | ga |
Sakra, ženská, už bys to konečně mohla zkusit bez berliček metafor. Z Tvých textů čpí, že na to máš. |
||
05.07.2016 09:27 | K dílu: Haiku | ga |
Autorské hodnocení a metafora, haiku vzalo nohy na ramena, ale miniatura je to pěkná. |
||
05.07.2016 09:23 | K dílu: Motýl | ga |
Skvělá free-form, už mě ani nepřekvapuje, že na serveru celkem bez povšimnutí. |
||
05.07.2016 09:21 | K dílu: jezírko ztichlo | ga |
Krásný, jemný odkaz na nejznámnější haiku. Text je mnohovrstvý, je fajn, že haiku potěr se má čile k světu. |
||
05.07.2016 09:21 | K dílu: jezírko ztichlo | ga |
Krásný, jemný odkaz na nejznámnější haiku. Text je mnohovrstvý, je fajn, že haiku potěr se má čile k světu. |
||
05.07.2016 09:14 | K dílu: - X********* - | ga |
Na zdejší poměry zdařilý text. Jen pozor na neukotvenost slova "černý", když ho zaměníš za jiné adjektivum (žlutý, bílý, malý...), vyznění celku se nezmění. V haiku má mít každé slovo tak pevné místo, že pokud jej vynecháš nebo zaměníš za jiné, promění se tím smysl celého textu. |
||
29.06.2016 20:45 | K dílu: haiku | ga |
já děkuji za přijetí kritiky a diskusi. |
||
29.06.2016 19:38 | K dílu: haiku | ga |
Zní to pěkně, ale když vane vánek, který roztočí list, hladina už klidná není a hřbety ryb ji také zvlní. Slovo "klidná" hodnotí a hodnocení do haiku nepatří. Vše je tu dopovězené, dovykreslené, nezbyl prostor pro přesah - základní požadavek pro tuto formu. Jistá poetika se ale tomuhle dílku upřít nedá. |
||
03.06.2016 19:21 | K dílu: elixír mládí | ga |
... a careful opět ve své ryzí podobě a skvělé formě. Jak ona to jen dělá? I když se snaží pomoci, vždycky jí na obnažené místo kápne jed. |
||
25.05.2016 18:10 | K dílu: Tanec vln | ga |
CHT, ucelnější pravidla haiku třeba tady: file:///C:/Users/katka/Documents/haiku.insouthsea.co.uk/form.htm#form |
||
24.05.2016 18:14 | K dílu: x110x | ga |
...ty dobře víš, jak si u mě který tvůj text stojí, a že tipy při hodnocení nepoužívám... tady mi jeden ulít ze zvědavosti a neobratnosti. .) |
||
20.05.2016 05:48 | K dílu: Tanec vln | ga |
Pokud ti jde o autority, pak u nás k témuž tématu Antonín Líman/Chrám plný květů/strana 327 a 328. Pokud by byl zájem o odkazy v aj, není problém. Můžu psát komenty typu: Ach,Minty, to je ůžasné, úplně nad tvým textem přestávám dýchat. Ale k čemu ti to bude? :) |
||
13.05.2016 16:32 | K dílu: 5. Haiku | ga |
fajn |
||
12.05.2016 18:40 | K dílu: - - - | ga |
... jak se to pozná? |
||
12.05.2016 18:39 | K dílu: - - - | ga |
a byla to vážně stopařka? |
||
12.05.2016 18:37 | K dílu: Socha po dešti | ga |
fajn |
||
12.05.2016 18:37 | K dílu: Socha po dešti | ga |
fajn |
||
12.05.2016 14:54 | K dílu: fragmenty rukou | ga |
Fajn |
||
12.05.2016 14:52 | K dílu: Tanec vln | ga |
Haiku je o zachycení okamžiku pomocí smyslů. Sny okem nezachytíš. Dodržení počtu slabik jen jedním z pravidel formy, 5-7-5 nestačí. |
||
12.05.2016 11:28 | K dílu: Haiku | ga |
V textu chybí zřetelný zlom, slovořez. Text tak působí jako titulka z novin. Motiv je ale zajímavý. |
||
12.05.2016 11:12 | K dílu: ...a na lavičku chumelí II | ga |
Opět stavíš haiku na metafoře, opět na ní text stojí a s ní padá. Miniatura hezká, ale z hlediska haiku škoda uspěchaného zpracování výborného postřehu. |
||
12.05.2016 09:17 | K dílu: ...a na lavičku chumelí II | ga |
Opět stavíš haiku na metafoře, opět na ní text stojí a s ní padá. Miniatura hezká, ale z hlediska haiku škoda uspěchaného zpracování výborného postřehu. |
||
18.04.2016 21:37 | K dílu: bouda - KRYCHLE | ga |
V haiku jde o zachycení momentu prostřednictvím smyslů. Tady text stojí a padá s metaforou. Všechno jsi dopověděl, tečky naznačující další děj bohužel nedošly k přesahu. Neukotvený motiv se vznáší v abstrakci, haiku je spjaté s konkrétním vjemem. Pouze dodržením formy 5-7-5 se z textu haiku nestane. Přitom Tvé hodinové ii patří v kategorii haiku k tomu nejlepšímu na tomto serveru za poslední dobu. Pokud ale odhlédnu od haiku, uznávám, že tenhle text má schopnost pobavit.
|
||
15.04.2016 10:30 | K dílu: Tam u nás II - KRYCHLE | ga |
Škoda gramatických rýmů |
||
09.04.2016 07:27 | K dílu: Demolice II | ga |
Opět dodržuješ formu 5-7-5, ale jen naoko. Ve skutečnosti jsi předložila 4-5-7-5, dovysvětluješ názvem. Naplňováním potřeby předložit čtenáři vše do poslední myšlenky se i z kvalitního materiálu na haiku stává prostá miniatura. Proto nezabralo. Ne, že je netradiční. Ty často ještě následně v komentářích do posledního detailu vysvětluješ své pohnutky, pocity, potřeby... což k dobře napsanéhu haiku není potřeba. Čtenář haiku přichází s tím, že právě toto si bude hledat sám, pak odchází zklamaný. Tenhle měsíc tu publikovali snake_01 a Petr.II (hodinové ii), oba autoři přistupují ke čtenáři jako k partnerovi, který si je část textu schopný objevit a projít sám. Přístup, který v haiku očekávám a oceňuji. |
||
08.04.2016 17:04 | K dílu: u rybníka | ga |
Co je sytá hlava? |
||
08.04.2016 11:02 | K dílu: Diviak | ga |
Bez názvu by byl text bohužel úplně nesrozumitelný. Dodržuješ formu 5-7-5, ale rozšiřuješ ji titulkou o další slabiky. |
||
08.04.2016 10:58 | K dílu: Černé zrcadlo | ga |
Poetická doslovná miniatura. Vše dořečeno a ještě dovysvětleno v názvu, těžiště v metafoře. Haiku se bohužel nedostavilo. |
||
05.04.2016 17:27 | K dílu: hodinové ii | ga |
super |
||
25.03.2016 15:28 | K dílu: Pozor na nick SvtN | ga |
Za pět let 34 komentářů? Komentuji pouze, když mám co říci, šetřím slovy. Ale ke Tvé činnosti zde se bohužel už mlčet nedá.
|
||
25.03.2016 15:23 | K dílu: Pozor na nick SvtN | ga |
Jsi totiž nepřehlédnutelná, bohužel. Tvá snaha nese ovoce. Formu svých kritických komentářů, které tolik vyzdvihuješ, zásadně přizpůsobuješ své zlosti, nemáš snahu vysvětlovat, pomáhat. Je to škoda. Najít a správně pojmenovat nedostatek, lidsky ho vysvětlit, to je poctivá kritika, která ale zabere hodně úsilí a času. To bude také důvod, proč je komentářů od redaktorů méně než těch, které tu reprezentuješ Ty.
|
||
25.03.2016 14:59 | K dílu: Pozor na nick SvtN | ga |
careful, co Tě pořád trápí? Už je to trochu úsměvné a hodně únavné. Tohle je amatérský server. Zdá se, že jsi to přehlédla. Všimni si, prosím, je to uvedené i nahoře v záhlaví - těsně pod názvem serveru. Asi by bylo rozumné z toho vycházet. Když čtu Tvé komentáře, vnímám v nich mnohé, ale postrádají jakýkoliv nádech vlídnosti a pokory. Vytýkat nedostatky přitom lze i důstojně. I projevit nesouhlas lze důstojně. Je patrné, že máš velké ambice. Trápí Tě hodně, že dostáváš málo výběrů? Jakou má pro Tebe výběr hodnotu? Je mi líto redaktorů, svou práci dělají ve svém volnu a s dobrým úmyslem. V každém období se tu najde nějaká careful, která je za to náležitě odměňuje. Po čase zmizí a objeví se nová. Jak je uvedeno na začátku komentáře: Už je to trochu úsměvné a hodně únavné. I pro řadového uživatele, který se dosud nedostal do hledáčku Tvé zloby. |
||
27.02.2016 13:20 | K dílu: haiku hrátky | ga |
Haiku má zachytit daný okamžik. Přítomnost. Jen to co, poberou smysly. To, co jde v haiku dál (přesah), už má překročit hranici napsaného a pokračovat pouze v mysli příčetného čtenáře. Každá literání forma má svá pravidla... vědmy se holt pro zachycení svých věšteb musely spokojit s jiným druhem vyjádření ;o) |
||
27.02.2016 13:06 | K dílu: Haiku 13 | ga |
Jde o to, že metafora nemá v haiku vznikat na "papíře", ale až v mysli čtenáře. Až v ní se mají vytvořit vztahy mezi motivy a rozkreslit se do obrazů. V tomhle textu je všechno dopovězené, kde tady zbylo místo pro přesah - pro to, co miniaturu povýší na haiku? |
||
25.02.2016 17:04 | K dílu: Haiku b7 | ga |
Z toho jsem mimoň. Co je to jeho "malírovaná". Malérečky byly tvůrkyně kraslic, ale o ty tu asi nejde, že? |
||
25.02.2016 16:59 | K dílu: Haiku 13 | ga |
Tady bylo skvěle našlápnuto k haiku, škoda toho dokončení. |
||
25.02.2016 16:56 | K dílu: Haiku | ga |
Fajn |
||
25.02.2016 16:52 | K dílu: haiku hrátky | ga |
Pokud je ořech ještě na stromě, jak víš, že je předvečer pádu? Pozor na pravdivost tvrzení v haiku.
|
||
02.02.2016 20:05 | K dílu: Větrolam | ga |
jak se otáčí vítr? |
||
20.01.2016 11:42 | K dílu: Haiku | ga |
Příliš dopovězená miniatura. Stavíš na podobnosti tvarů, to je fajn základ. Zvládl jsi bravurně najít a postavit dva motivy v juxtapozici. Teď ještě doladit provedení. Chybí tu zřetelný předěl textu. K haiku tu schází nepatrný, ale stále podstatný krok. |
||
10.01.2016 10:41 | K dílu: Úplněk v trní | ga |
Na tvou výzvu z předchozího publikovaného textu; ano jeden text z téhle sady se mi líbí.
|
||
06.01.2016 17:19 | K dílu: Haiku | ga |
Tohle je haiku! Free form není žádný problém. |
||
06.01.2016 17:11 | K dílu: Lednové haiku | ga |
je to v podstatě haibun, ale ten se píše ve formě prózy. Celkem zajímavá věc. U mě s drobným povzdechem, že v prostém haiku opět kvete baroko.
|
||
28.12.2015 23:37 | K dílu: Haiku | ga |
Lyryk, základní pravidla tohoto žánru jsou obecně platná. I v tradičních japonských soutěžích haiku stále častěji vítězí soutěžící pocházející ze západní polokoule. Přitom se tyto soutěže stále těší velké vážnosti. Je pravda, že ne každé (byť kvalitně přeložené) haiku může být srozumitelné cizincům bez znalostí historie a tradic. Vzhledem k přírodnímu zaměření tohoto žánru ale zůstává velké množství textů plně pochopitelných i pro "západní" čtenáře, kteří vědí, co v těchto textech hledat a nacházet. I u nás je šance, že tu časem bude psát kvalitní haiku silná základna autorů. To ale nepůjde bez poznání a respektování základních pravidel. |
||
28.12.2015 19:03 | K dílu: Haiku | ga |
Doporučuji před psaním nastudovat základy formy. Haiku je forma, která je postavená na co nevěrnějším zachycení prožitého okamžiku. Zachycovat by takový text měl jen to, co obyčejný smrtelník postihne svými smysly. Tedy jen zrakem, čichem, hmatem, sluchem. Jakým smyslem jsi zjistila například ten nočně půlnoční šíp založený do tětivy? Haiku může být poetické, ale na poetismech typu červánky hoří a bůh se zastyděl kvalitní text, pokud vím, ještě nikdo nenapsal. |
||
16.12.2015 06:25 | K dílu: Než zbude jenom čerň | ga |
... na název textu koukám až teď... |
||
16.12.2015 05:49 | K dílu: Haiku | ga |
Fajn |
||
16.12.2015 05:48 | K dílu: Než zbude jenom čerň | ga |
škoda té jazykové neobratnosti "z tmy", chápu, že tu šlo o snahu dodržení formy, ale je v tom znát křeč. Text se zarazí na místě, kde by měl přirozeně plynout. A husy, skutečně létají v noci? |
||
30.08.2015 22:20 | K dílu: Sám sobě | ga |
jak víš, že jsou cvrčci pitomí? |
||
30.08.2015 22:16 | K dílu: Relativita (uca 6,7,8) | ga |
Prosila jsi mě zprávou o komentář: i pro mě je fajn až to třetí. Reaguješ jedničkou na už zmíněné haiku starého mistra? To by mě zajímalo. V těch textech je ale podstatný rozdíl. Porovnej si je a přemýšlej, proč to citované je haiku, ale to tvé v něj nepřerostlo. Ke dvojce napsal všechno podstatné Darmošlap, ještě by šlo doplnit, že v haiku jde o zachycení okamžiku, tady je časový fokus natahovený až k věčnosti. :)
|
||
03.08.2015 06:14 | K dílu: Relativita (uca 6,7,8) | ga |
Óšima Rjóta
nikdo nepromluvil - hostitel návštěvník ani bílá chryzantéma |
||
02.08.2014 16:19 | K dílu: Dnes v hospodě | ga |
Jo, ten pocit z legrační výslovnosti cizince si umím při čtení vybavit, ale čtenáři by se "htělo" jít kousek dál a text už ho nepouští. ... upířími? |
||
02.08.2014 16:14 | K dílu: Kam to saháš,... | ga |
haiku by nemělo hodnotit, aspoň ne přímo. Závěry a pocity by si měl čtenář vyvodit sám. Jen mu nastínit cestu a nechat ho samostatně dojít. Zrovna zhnusení se dá snadno opsat (třeba husí kůží). |
||
25.01.2014 19:24 | K dílu: Change the World | ga |
jestli bude i hudební stránka písně stejné kvality jako text, pak to bude fakt hustááá superpecka! |
||
07.11.2012 01:07 | K dílu: -.4 | ga |
jak dlouho jsi studoval haiku, Heřmane?, jsi schopný napsat mi k textu něco víc? (Myslím to vážně, hledám někoho, od koho by bylo možné se učit a z Tvé kritiky je těžké odhadnout, jak na tom jsi) |
||
28.01.2012 19:47 | K dílu: -.2 | ga |
děkuji | ||
28.10.2011 07:47 | K dílu: -.2 | ga |
:o) | ||
28.07.2011 16:30 | K dílu: -.1 | ga |
StvN, je to text náročnější na čtenáře, ale důvod, proč kruhy mizí, je v něm naprosto zřetelný. Často přemýšlím, jak by asi psal Bašó haiku dnes, jistě by i on byl náročnější. Dlouho jsem si nevšimla, že by se Ti nějaké haiku tady líbilo. Ráda bych Tě jako kritika vyzvala (pokud to Tvůj čas dovolí) k předložení pěti až deseti podle Tvého mínění dobrých až vynikajících písmáckých haiku včetně krátkých rozborů. Všimla jsem si, že jsi kdysi na www.haiku-bloguje.cz podobné rozbory dělal, myslím, že by to mohlo být pro server přínosné. | ||
02.07.2011 09:11 | K dílu: Zimní | ga |
hanácká Hleďme ha-i-ku! Haj haj husky hodsud huž!- Hanák huláká. | ||
02.07.2011 08:59 | K dílu: -.1 | ga |
Paulart: ano, mizející kruhy po deštnících na zastávce, děkuji za čtení | ||
23.06.2011 15:36 | K dílu: -.1 | ga |
co jsi nepochopil? | ||
23.05.2011 13:18 | K dílu: Zzz | ga |
nekritizoval jsi mě, kritiku kvůli metafoře, tady je ovšem nesporná... | ||
23.05.2011 13:13 | K dílu: -. | ga |
někdy je dobré podívat se, jak píše ten, kdo za sebou nechal kritiku, u které autor váhá jak ji přijmout :o) | ||
23.05.2011 13:06 | K dílu: -. | ga |
vůbec ne. Koukala, jak vnímás haiku ty http://www.pismak.cz/index.php?data=read&id=361904&pg=4& | ||
23.05.2011 12:43 | K dílu: -. | ga |
StvN, nejde o žádnou metafyziku, pokud jsi se zastavil o metaforu, zůstaň si u ní stát. Já tu výklad dávat nebudu. |