31.03.2021 23:52 | K dílu: Lockdown kázání | FrantišekL |
Delicie Nerková napsala celou knížku křesťanských "haiku" nebo "sernju". |
||
14.10.2016 16:57 | K dílu: Ars poetica | FrantišekL |
Já ti přiznal, co šlo. Je to debata: já o voze, ty o koze. |
||
14.10.2016 16:41 | K dílu: Ars poetica | FrantišekL |
Agáto, předchozí 2 básničky působily dojmem, že se vypisuji? První byl přece sonet na lehkonohé téma, o čem byl, je úplně jedno. Druhá básnička na téma "vzpomínka". Díky za to, že jsi mě upozornila, že čtenář to vnímá jinak. |
||
14.10.2016 12:30 | K dílu: Ars poetica | FrantišekL |
Agáto, dalo by se také říci, že je těžké čůrat proti větru, ale to už by byl posun. Hlas lidu je lepší. Před tím neutečeš, i kdyby tisíckrát neměl pravdu. Zajímalo by mě, jak jsi přišla na to, že se vypisuji. To je pravý opak mých záměrů. |
||
14.10.2016 11:54 | K dílu: Ars poetica | FrantišekL |
Whitesnake, četl jsi, jak jsi četl. Stává se mi velmi často, že mi určitá část čtenářů, zdá se že těch, kteří mají silně zakořeněné své posvátné pravdy, podsouvá něco, na co jsem ani nepomyslel. Naštěstí jsou i takoví, kteří čtou bez předsudků. Co když ten sonet není o mně ,ale o tobě, zauzleném doktrináři, který ví nejlépe, co je poezie a jak má vypadat? Co když ten závěr neznamená, že někdo uvidí, koho hanil, ale naopak: Žvaň si, co chceš, mně je to fuk, já ti klidně, až na věčnost, pomažu hubu chvalozpěvem? Pravda, může také znamenat: přetvařovat se budu jen do smrti. A ještě dotaz? Nemůže se tu zobrazovat i něco jiného? Nemůže to být metonymie nebo alegorie? Jinak máš pravdu. Není to zpěvné, jen mluvné, dýchavičné a zatěžkané. Podařená je ta zmínka o alternicku. Sonet totiž bude mít zanedlouho desáté narozeniny. |
||
14.10.2016 11:53 | K dílu: Ars poetica | FrantišekL |
Whitesnake, četl jsi, jak jsi četl. Stává se mi velmi často, že mi určitá část čtenářů, zdá se že těch, kteří mají silně zakořeněné své posvátné pravdy, podsouvá něco, na co jsem ani nepomyslel. Naštěstí jsou i takoví, kteří čtou bez předsudků. Co když ten sonet není o mně ,ale o tobě, zauzleném doktrináři, který ví nejlépe, co je poezie a jak má vypadat? Co když ten závěr neznamená, že někdo uvidí, koho hanil, ale naopak: Žvaň si, co chceš, mně je to fuk, já ti klidně, až na věčnost, pomažu hubu chvalozpěvem? Pravda, může také znamenat: přetvařovat se budu jen do smrti. A ještě dotaz? Nemůže se tu zobrazovat i něco jiného? Nemůže to být metonymie nebo alegorie? Jinak máš pravdu. Není to zpěvné, jen mluvné, dýchavičné a zatěžkané. Podařená je ta zmínka o alternicku. Sonet totiž bude mít zanedlouho desáté narozeniny. |
||
14.10.2016 10:45 | K dílu: Ars poetica | FrantišekL |
Agáto, já se z ničeho nevypisuji. nikdy by mě nenapadlo, že to někdo bude číst jako protestsong. Ale co nadělám. Hlas lidu, hlas bioží. |
||
14.10.2016 01:40 | K dílu: Deník | FrantišekL |
Zbora to vystihnul. |
||
14.10.2016 01:32 | K dílu: Deník | FrantišekL |
Egile, předpokládám, že metafory číst umíš. A že dobře víš, co jsem měl na mysli. |
||
14.10.2016 01:16 | K dílu: Román | FrantišekL |
Goro, teorie nemůže škodit, ale nepřeháněj to. Bavilo mě přijít tomu na kloub. Kdyby to nepřipomínkovali jiní, asi bych to přešel. A je otázka, jestli se to podařilo. |
||
13.10.2016 20:23 | K dílu: Román | FrantišekL |
4. řádek je trochej v jambu, tady přece jen, asi díky poněkud kolovrátkovému rytmu - pro mne překvapení, že tak může znít i jamb (nebo daktalotrochej, jak je komu libo), trochu cizí. Spíše to ale bude tím, že trochej zní lépe tam, kde v novém verši pokračuje ten starý. Tady je ale před ním čárka a pokračuje se zcela jinak. Možná ale, a to bude to pravé, jde o rytmicky nesouladný rým: Kůže / pro muže, který báseň trochu rozhodí. Druhá strofa je parádní. |
||
13.10.2016 20:13 | K dílu: Nahý vojín | FrantišekL |
Krásné. Není co dodat. Snad jen, že ten šum autostrád má přece jen jiný akord, než ten vodní. Nezní tak pěkně a samozřejmě. |
||
13.10.2016 20:08 | K dílu: Traklovské ráno | FrantišekL |
Marku, krásná báseň. Krajina popsaná zvnějšku jako protiklad pohledu zevnitř v básni od Um. |
||
13.10.2016 14:35 | K dílu: Bartoloměj Žingor | FrantišekL |
Pěkná epika. I když jde o mluvní styl, neškodilo by něco škrtů a větší koncentrace. |
||
13.10.2016 14:26 | K dílu: Zima | FrantišekL |
Ano ,vše, vlastně Vše, prosvítá a probublává. A je toho tolik, že nevím, o čem to vlastně je. |
||
13.10.2016 14:22 | K dílu: Hotel minulosti | FrantišekL |
Pod velkým H žijeme všichni. I ti, kdo si to nemyslí. |
||
13.10.2016 14:19 | K dílu: úvaha o zdravé snídani v jamce | FrantišekL |
Osudy zajíčků jsou pořád stejné. Zvuk pěkný. |
||
13.10.2016 14:17 | K dílu: Stará milenka | FrantišekL |
Trochu by to chtělo zpřesnit. Jinak, spíše obrazný aforismus než báseň. |
||
13.10.2016 14:06 | K dílu: Traklovské ráno | FrantišekL |
Traklovské variace. Jak se na ně dívat? Některé komentáře u tvých básní jako by naznačovaly, že své básně skládáš jako koláž z cizích veršů. Moc se mi to nezdá, u vázaných by to byla pěkná rachota. Ale i kdyby, koláž je dávno známý postup. I aluze a citáty (a nemusí být zrovna krátké). Snad jen u koláží bych chtěl vědět, že jde o koláž. Nemyslím si, že by tvé vázanosti byly formálně a myšlenkově identické, jak tu někteří tvrdí. Tvé verše, a přidal bych i ty volné, vykazují jen jakousi přirozenou vnitřní jednotu. Nevidím žádný důvod pro jejich odlišné vnímání a hodnocení. Kdybys napsala variace na řadu básníků, byl by to mimo jiné dobrý počin k nastartování "obnovy" vázaného verše, ukázalo by se, že spodní proud je tu jen tvůj. Také rozdíl mezi "ideologickou" básní o kříži a traklovskými nebo jinými náladami musí být vnímavému čtenáři jasný. Samotná báseň je krásná. Spor o to, zda posunula traklovské nálady do současnosti bych neřešil. Kdybys to napsala volným veršem, dnes nevlídné kritiky by jiskřily nadšením. |
||
13.10.2016 13:33 | K dílu: Absolutní pomíjivost | FrantišekL |
Matěji, tvá poznámka (Nerad hovořím o dobrém nebo špatném rýmu. Rým buď je nebo není) ukazuje, že toho o rýmu ještě moc nevíš. Souzvuk je jenom jednou z jeho mnoha stránek. Ale o to teď nejde. Napiš něco svého. Třeba co holky a tak, nebo že ses popral, popiš východ slunce, cokoli. A napiš to, při uplatnění všeho , co znáš, jak ti zobák narost. |
||
10.10.2016 12:29 | K dílu: Kokosové zadívání | FrantišekL |
Moc pěkné básně v próze. Snad jen ten Brusel mi přijde zbytečný. |
||
10.10.2016 12:20 | K dílu: podzimní ustrnutí | FrantišekL |
Podle mého velmi krásná báseň. Suverénní kompozice. Snad jen ta bolest a ty slzy k večeři navozují nepravý ( a vzhledem k toku básně zbytečný a trochu instantní) sentiment. Místo nich by byly lepší příčiny, které je vyvolávají, třeba vzpomínky. Závěrečná strofa je skvělá. |
||
10.10.2016 12:10 | K dílu: Středa | FrantišekL |
Pěkné, pěkné. Ale ty šaty samoty jsou příliš hutné, neodpovídají toku básně. |
||
10.10.2016 12:06 | K dílu: jakýpak smutek | FrantišekL |
Prolog říká, že méně ptačích not visí na stromech. I když je to míněno jinak, měl by platit pro báseň jako přikázání. První strofa usadí báseň tak pevně v metru a rozměru verše, že přidání dvou slabik ve druhé strofě narazí na rytmické očekávání tak tvrdě, že rozhodí celý lyrický účinek. Navíc hned ve 2. verši 2. strofy se v dosud dokonalém jambu objeví trochej (to obvykle nevadí, ale tady jde o jeden z mála nevhodných případů), který tu ještě prodlouží (vzhledem ke konstrukci českého jambu) už prodloužený předchozí verš. Vhodnější by bylo např.: listí už voní zbytkem léta sukýnkou víří rozpustile ve vzduchu kotrmelce metá Poslední verš, který je jakousi pointou, která přímo nesouvisí s předchozím líčením a je odsazen pomlkou, může zůstat v původním rozměru, ale bylo by lepší také jej zkrátit. Pěkný, ale nedotažený obraz. |
||
10.10.2016 11:26 | K dílu: Kříž v cestě | FrantišekL |
Velmi krásná báseň. Jako by se nad ní vznášel duch Jana z Kříže. Navíc se v ní 2x objeví rým s dokonalou shodou jdoucí přes tři slabiky. Už jen to by si zasloužilo výběr. To přesahuje rozměry Písmáka. Něco takového se v české poezii objeví zřídka. |
||
10.10.2016 10:56 | K dílu: Vraťte nám naše slova! | FrantišekL |
Proč ne. "Angažovaná" poezie tu byla vždy. Mnohdy dokonce převažovala. Korektnost požírá umění a kulturu jako žíravina. |
||
10.10.2016 10:48 | K dílu: Výlet do zpět... | FrantišekL |
Nádherný trochej bez jakéhokoliv náznaku kolovrátku, budu se muset podívat, jak to děláš. Krásné rýmování. Všechno ukryto pod kategorií blbůstky. Ale blbůstky to nejsou. |
||
08.10.2016 14:37 | K dílu: Mezi nebem a zemí | FrantišekL |
Jak je to s náhodou, nevím. Vyprávěl mi děda, že byl kdysi v televizi frekventovaný slogan vztahující se k dopravě: Nehoda není náhoda. Když ho prý ale vztáhnul ke známemu fotbalistovi Nehodovi, už si tak jistý nebyl. Náhody mohou být třeba znameními. A přístroje někdy fungují opravdu záhadně. Pěkné čtení. |
||
08.10.2016 14:20 | K dílu: Umění se rozhodnout | FrantišekL |
Ono také záleží na tom, za jakých okolností se člověk rozhoduje. Třeba úředník, který by měl rozhodovat podle zákona, je pod existenční tlakem politiků, kteří sice zákony přopravují a schvalují, ale jsou také prvními, které obtěžují. Sami nic neriskují. Když se věc provalí, vyletí úředník. A když nevyhoví, vyletí taky. Možná zákon o úřednících něco změní. V poslední době si v mém okolí spousta lidí staví byty nebo domy. Jejich zkušenosti s dozorováním takové akce jsoui velmi smutné. Ale když tuto funkci svěří architektovi (myslím tím autora návrhu), vznikne paradoxní situace. Stavebníkovi je najednou bližší dodavatel, který ho šidí, snad proto, že i on šidí své zákazníky, a šizení je mu tedy po lidské stránce srozumitelnější, než architekt, který chce mít všechno co nejlepší, i když mu do toho vlastně nic není. Takový dozor se pak rozhoduje pod oboustranou palbou. Rozhodovat v odborných věcech je snadné, pokud je člověk svým pánem. V takovém rozhodování mu může překážet (pokud je skutečným odborníkem) jen cizí blbost. Horší je to tam, kde působí společenské nebo mezilidské vlivy. Oran má pravdu v tom, že kondice hraje velkou roli. Ten, kdo přepíná síly, jede na vnitní motor, vizi, která ho žene kupředu. Odvácenou stranou jsou četnější onemocnění nebo úrazy. V takové situaci stačí i malý nezdar k tomu, aby se celá konstrukce zhroutila. Najednou chybí energie, padá sebedůvěra atd. |
||
08.10.2016 10:45 | K dílu: Vlněná | FrantišekL |
Pěkná vemlouvavá píseň. |
||
08.10.2016 10:40 | K dílu: Tvář | FrantišekL |
Mlha je např. i zdí, která zmenšuje svět. Zdí, která se posouvá tvým pohybem. Musíš to zkoušet. |
||
07.10.2016 21:52 | K dílu: Tvář | FrantišekL |
To co cítíš je jen tvoje.Ale věř, že přesně to samé pocítily v průběhi dějin již miliardy. Báseň není vypsání toho, co cítíš. Báseň je tvar. I ten, kdo necítí nic, může napsat skvělou, dokonce milostnou, báseň. Často právě city stojí v cestě. Ale když je máš a umíš pro ně najít tvar, máš výhodu. |
||
07.10.2016 17:52 | K dílu: Demolice | FrantišekL |
Přečetl jsem pár ukázek. Líbily se mi. Ale podobnost je čistě náhodná. |
||
07.10.2016 17:40 | K dílu: Štěstí v lásce | FrantišekL |
Já to mám právě naopak. Nesázím. Pěkně jsem si početl. |
||
07.10.2016 17:40 | K dílu: Štěstí v lásce | FrantišekL |
Já to mám právě naopak. Nesázím. Pěkně jsem si početl. |
||
07.10.2016 16:55 | K dílu: Demolice | FrantišekL |
Jsem rád, že se ti líbila. |
||
07.10.2016 16:54 | K dílu: Demolice | FrantišekL |
Baumana neznám. Koukám, že Žižkov se básníky jen hemží. |
||
07.10.2016 16:53 | K dílu: Demolice | FrantišekL |
Baumana neznám. Koukám, že Žižkov se básníky jen hemží. |
||
07.10.2016 16:52 | K dílu: Demolice | FrantišekL |
Obvykle se říká film života. Spojení, ve kterém jsem ten obraz použil, je takový malý góngorismus, Přesná, ale vícevrstvá metafora. Jsem rád, že tě neodradila.
|
||
07.10.2016 16:51 | K dílu: Demolice | FrantišekL |
Obvykle se říká film života. Spojení, ve kterém jsem ten obraz použil, je takový malý góngorismus, Přesná, ale vícevrstvá metafora. Jsem rád, že tě neodradila. |
||
07.10.2016 16:39 | K dílu: ty | FrantišekL |
Pěkná miniatura, chtěla by jen trochu upravit. U druhé strofy je to snadné, ale tu první jsi pěkně zamotal do kořenů borovice. |
||
06.10.2016 21:03 | K dílu: Svlékání | FrantišekL |
Pěkný lehký krok. Trochu bych to zkrátil. |
||
06.10.2016 21:01 | K dílu: Lov | FrantišekL |
Pěkná básnička. Celý život v několika slovech. |
||
06.10.2016 20:54 | K dílu: na hrachu | FrantišekL |
Ztratil jsem se, budu se muset vrátit. |
||
06.10.2016 20:45 | K dílu: Měla jsem mlčet | FrantišekL |
Velmi pěkná báseň. Možná časem vložím mužskou variantu. |
||
02.04.2016 17:33 | K dílu: Krytykův neangažovaný návrat | FrantišekL |
"Je to s podivem, svět nezná žádné soudící básníky, alespoň já žádného neznám." Skvělé přiznání od zaníceného postmodernisty. Co třeba takový Dante? |
||
02.12.2015 02:51 | K dílu: Dalekáť cesta | FrantišekL |
Náhodou je to prča.Jen tu zhoubu současné poezie jsem tam nenašel. |