Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seIn America
Autor
Dash_707
Prostý příběh obyčejné irské rodiny stěhující se do New Yorku ve snaze začít nový život, viděný očima jedenáctileté Christy. Tak by se dal charakterizovat film In America režiséra Jima Sheridana podle scénáře, který napsal ve spolupráci s Naomi a Kirsten Sheridanovými. Na první pohled pro zkušenějšího filmového diváka je patrné, že se nejedná o film americké provenience. Příběh se rozvíjí nepříliš dramaticky, s laskavým podtextem vztahů v rodině mladých manželů a dvou dcer, které přes své dětské pohledy dovedou hodnotit svět nebývalé dospěle. Filmové sestry Christy a Ariel jsou sestrami i v civilním životě a jejich herecké výkony postrádají vykalkulovanou roztomilost, na jakou jsme ve filmech americké filmové tvorby zvyklí (a nejen americké, vždyť Kolja by mohl být příkladem počinu českého, i když zřejmě film s oskarovými ambicemi musí podobné atributy nezbytně mít).
Pokud režisér Sheridan vsadil na poetiku všednosti, volil správně. Celý příběh se odvíjí se samozřejmostí dokumentu, který připomíná i dokumentaristická kamera Declana Quinna, obohacovaná záběry malé Christy, která všechny peripetie děje sleduje hledáčkem své kamery a mlčky tak glosuje všední každodenní události. Setkání rodiny s mnohdy bizarními obyvateli domu, ve kterém se rozhodli žít, jejich problémy s nákupy, dluhy v nemocnici, všudypřítomnou bolestnou vzpomínkou na ztrátu malého syna Frankieho i očekávání příchodu nového člena rodiny, jenž přichází na svět s nečekanými problémy, to vše vypráví režisér prostřednictvím civilního projevu hlavních protagonistů filmu nenásilně, bez patosu a melancholie. Divák tak sleduje příběh jako jeden z aktérů, a uroní-li slzu dojetí, potom nikoli jako výsledek promyšleného režisérova tahu, ale jako reakci prostě vyplývající z vývojové dějové posloupnosti.
Paddy Considine jako Johnny, Samanta Mortonová v roli Sarah a obě sestry Bolgerovy v postavách Christy a Ariel vyprávějí prostý příběh obyčejných lidí neotřelým, civilním hereckým projevem a přitom přesvědčivě. Hudba Gavina Fridaye a Maurice Seezera je kompaktní součástí děje, neruší a divák si ji plně uvědomí až během závěrečných titulků. Irsko-britský příběh In America lze jen vřele doporučit všem, kteří staví děj nad efekty a umí ocenit opravdovou, osobní výpověď autora.