Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seZeď
08. 10. 2004
0
0
1700
Autor
Zviřátko
Sahá do nebe
pod zemí skrývá vrátka
pro vyvolené
haiku není o formě a pravidlech, haiku nemá příběh, haiku má náladu
haiku se vyznačuje zachycením nálady okamžiku, vše ostatní jsou až "druhotné" znaky; dokonce i nedodržení formy 5-7-5 může být odpuštěno (zvlášť v překladu)
haiku má blízko k zenu s jeho uchopením neuchopitelného, s nepředvídatelností, paradoxem a vnitřní logikou, se skrytým poselstvím o vztahu ke světu, životu i sobě sama..
Nepamatuju si jméno, ale tuším že jeden z nejúspěšnějších současných japonských spisovatelů řekl, že je milovníkem haiku a že se dá napsat jedno dobré haiku za rok, proto se taky živí prózou ;)
vše, co jsem řekl, nemusí být pravda :)
Právě že vysvětlování moc nebylo, později jsem se pokusila ještě o jedno:
List vinné révy
Had plazící se pouští
Rudě objal zeď
Slůůůníčko
08. 10. 2004Slůůůníčko
08. 10. 2004
Heh no myslím, že už ten kdo zadal úlohu hajku o zdi se dostal na tenký led. Nicméně 5-7-5 platí, také jak viz výše nějakým způsobem zmínka o čase by se měla do haiku vklínit (jakoli např jejý sychravý povrch ukazuje na podzim, kameny se již sklání údaj o věku apod.). Cílem haiku je opěvovat přírodu (kam by se zeď dala s trohou přivřených oko zařadit) anebo sdělovat nějakou moudrost.
A tohle "haiku" no moc to není ale ve škole bo kdo dal úkol by mohlo obstát :))) Ale já zas tak povolaný nejsem, zkus japhy ho, nebo viz výše klubíky