Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seDech zimy
13. 01. 2005
0
0
3546
Autor
Avenarius
Už vánek zimy dých
stovkami vloček kouzelných
a podzim pryč s barevnou je tříští
listů povadlých
a já pozoruju vločky, jak o okno se tříští.
Dnům letním, radostným,
těm odzvonil už dávno dým,
co z komínů do kraje se valí
sloupem šedivým,
a tak mi nezbývá než sedět se zrakem svým v dáli.
Vzpomínka nevšední,
jež zbyla mi na teplé dni
mdle podobá suchému se listu,
co zbyl poslední
na javoru očesaném od podzimního svistu.
Zima hrou se baví,
pryč jsou ptáci stěhovaví,
já píšu tyto řádky perem
a chlad mě tráví
u okna když sedím pod večerem.
písmenková
31. 01. 2005písmenková
31. 01. 2005
Avenarius: Právě proto musí být recitátor šikovný, jinak z toho může vskutku vzniknout leccos :)...
j_i_r_i_k: Sory, já jsem to asi blbě přečet. Jestli myslíš poslední verš druhý sloky, tak prvních 8 slabik se neshoduje (krom první slabiky, ale to se nedá moc brát) s prvníma 8mi slabikama posledních veršů z první a třetí sloky. Devátá slabika je sice ve všech třech jakoby nepřízvučná, ale je tam rozdíl (kdyby se zavedl střední přízvuk mezi lehkou a těžkou dobou). A posledních šest slabik se shoduje ve všech třech. Takže rým to neohrozí, ale celkově se ten verš ("a tak nezbývá než...") trochu rozhodí. Ale jsou všechny tři tak pomalý a dlouhý, že se divím, žes` to vůbec postřehl. Dá se to posuzovat různě, z pohledu časomíry se výrazně liší i začátek toho z první a třetí sloky... Ten z poslední sloky je pak mnohem rychlejší i kratší.
Tak srovnání přízvuků z posl. verše 1. a 3. sloky s posl. veršem ze 2. ("-" přízvuk; "u" bez přízvuku):
- u - u - u - u u - u - u - u
- u u - u - u - u - u - u - u
Jsem do toho zabředl, malá studijka.
Uf, trochu moc teorie na jednoho jiříka :)... Ano, dá se to posuzovat různě, ale to nechám odborníkům, mně jako laikovi ten verš prostě rozhodil (takové blikající světýlko v mozku dutající tohle ujíždí :) )... Šikovný recitátor to jistě přednese tak, aby si toho posluchač nevšiml, ale když si to sám čtu...
j_i_r_i_k: Máš přirozenej cit. Mě v tom verši vadí hlavně stavba věty a výběr slov. Sice tam vznikla jakási aliterace ("se zrakem svým"), ale není to ono - nepřirozený umělý. To mi vadí víc než rozhozenej rytmus.
Jinak jsu rozhodně proti "falšování" rytmu při čtení - to pak může vyznít násilně a ještě hůř.
písmenková, Avenarius: Proboha, žádný Cimmerman, Cimrmann či Cimmrman - ale náš český Jára Cimrman!!!
A k dílku? No, mně osobně absolutní rým ve vážně míněné básni přijde komický už z principu, v druhé sloce na konci Ti ujíždí rytmus, ale jinak se mi to dost líbí :)...
j_i_r_i_k: Metrum celý poslední sloky je jinačí, to byl úmysl.
Mě teda obecně absolutní rým komickej nepřipadá. Použil jsem ho několikrát (nikdy s úmyslem komičnosti), ale prostě to tak vyšlo, ne že bych ho za každou cenu hledal.
A není to náhodou Zimmermann?
písmenková
27. 01. 2005
Avenarius: Poslední sloka? Já psal o druhé, jsem zmaten...
A Zimmermann ? No tak to už vůbec ne, juj, Jára se v hrobě obrací...
písmenková: Ale je třeba bojovat, bojovat a zase bojovat :)...
písmenková
16. 01. 2005
písmenková, Augustin:
Ale na rozdíl od "naše staré hodiny, bijí čtyři hodiny" tady absolutní rým nepůsobí směšně (tam to byl samozřejmě účel). Aspoň si to myslím. Navíc jsem předčil mistra Cimmermana V tom že rýmuju různý slovní druhy - podstatný jméno se slovesem.
Ten absolutní rým ale není přece to podstatný, nevím proč všechny zaujal nejvíc.
písmenková
16. 01. 2005písmenková
16. 01. 2005
To jsem samozřejmě myslel jako vtip, nesoutěžil jsem s Cimmrmanem, to bych prohrál na všech frontách