Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seHarry Potter a väzeň z Azkabanu
Autor
Slzavazena
Harry Potter a Väzeň z Azkabanu
(očami 15-ročnej fanynky)
K filmu sa dá vyjadriť jednou vetou: „Bolo to úplne od veci.“ ,pretože je to pravda. Hneď prvá scéna, kde Harry číta knihu za svetla z prútika je jedná veľká blbosť, pretože Harry nemohol používať žiadne čary mimo školy, ani len na rozsvietenie prútika. Bolo tam veľa vtipných scén, ako nafúknutie tety Marge, aj keď, ak ma pamäť neklame, nemala odletieť preč. Ritiersky autobus bol tiež celkom vtipná scéna, no divák, ktorý nečítal knihu, nemohol mať ani tušenia, prečo vlastne ten autobus prišiel. Nechápem na čo do filmu dali malé odseknuté hovoriace hlavy, keď nemali nijakú obzvlášť veľkú funkciu a ani v knihe sa nevyskytovali. Čo bolo podľa mňa na filme najhoršie spravené, bola fotka Siriusa Blacka, kde z neho spravili totálneho blázna. Sirius taký vôbec nebol, na fotke sa hrozne škeril, ceril zuby a reval ako zmyslov zbavený. Nasledujúce scény prebehli akosi rýchlo, aspom v porovnaní s knihou, návšťeva Deravého kotlíka, kde pre skrátenie filmu si režisér vymyslel, že aj taký minister mágie Kornelius Fudge podaruje mladému študentovi učebnice, a to len preto, aby sme nemuseli spolu s Harrym “zbytočne“ navštevovať Šikmú uličku. Myslím, že by sa vôbec nič nestalo, keby sa niekto zmienil o úžasnej metle Blesk ešte pred tým, ako ju Harry dostane. Neviem, či mi to len uniklo, ale myslím ,že pri stretnutí s Weasleyovcami v tejto početnej rodine chýbala Ginny, ktorú v celom filme ani len neuvidíme. Režisér si možno myslel, že v predchádzajúcej časti (Harry Potter a Tajomná komnata) už zožala svoj úspech. Pán Weasley vysvetlil Harrymu, že Sirius ide po ňom a požiadal ho, aby sa nesnažil toho hrozného vraha nájsť. A zrazu sme sa ocitli v školskom exprese a cestujeme do Rokfortu, no ešte pred tým vidíme utekajúcu Ronovu mamu s potkanom v ruke. Bolo šťastie, že stihla Ronovi ešte pred odchodom Prašivca dať, pretože potom by film nebol o tom, o čom mal byť. Tak, ako aj v knihe, tu, vo vlaku, sa prvý krát stretávame s mužom v otrhanom habite s nápisom profesor J.R.Lupin na kufri. Neviem ako ostatný fanúšikovia, no ja som si takto Lupina vôbec nepredstavovala. Čakala som návštevu Malfoya, no nedočkala som sa. Namiesto toho začal vlak spomaľovať, až napokon zastavil na moste a okolo sa začali zbiehať čudné tvory. Všetko zrazu zamrzlo, dvere kupé začala otvárať kostnatá slizká ruka, na scénu vstúpil hrozný dementor, Harrymu začína byť zle, prebúdza sa profesor Lupin , ktorý doteraz spal a zaklínadlom odháňa dementora. Ponúkne Harrymu čokoládu, vlak sa pohne a cesta do vysnívanej školy pokračuje hladko. Scéna, kde Harry, Ron a ostatní obyvatelia spálne v internáte Chrabromilskej fakulty predvádzajú zvieracie zvuky, sa v knihe vôbec nenachádza a celkom príjemne ma prekvapila. Myslím, že najlepší bol Ron, ako rozzúrený lev. No napriek tomu by som radšej ten čas venovaný tejto scéne ponechala na nakrútenie hocijakej hodiny z vyučovania, pretože vo filme sa vyskytuje len nová hodina – veštenie, kde sa predvádza komická profesorka Tralawneyová, potom zábavná hodina Obrany proti čiernej mágii s profesorom Lupinom, kde sa učili ako zničiť prízrak - profesor Snape v oblečení Nevillovej starej mamy a pavúk na kolieskových korčuliach...Neskôr sa znova stretáme s profesorom Snapom, no nie na obvyklých hodinách elixírov, no práve na Obrane proti čiernej mágií, pretože profesor Lupin náhle ochorel. A okrem týchto hodín sa dostávame aj na Starostlivosť o zázračné tvory, ktorú po odchode predchádzajúceho učiteľa vyučuje známi hájnik Rubeus Hagrid a študentov zoznámi s hrdými hipogrifmi. No jeho snaha o zaujímavú hodinu sa končí nešťastne - hipogrif Hrdozobec zaútočí na Draca Malfoya. Všetci vieme, že to nebolo len tak z ničoho nič. Malfoyovi sa podarí za pomoci otca dosiahnuť odsúdenie Hrdozobca na smrť, z čoho sa Hagrid zrúti. A okrem týchto troch hodín sa iné vo filme vôbec nevyskytnú. Tak nás režisér pripravil o Elixíri, Transfiguráciu, Herbológiu a iné. Tiež ma prekvapila zmena charakteru Tučnej pani, ktorá sa svojím hlasom snaží prasknúť pohár. A milo ma prekvapila aj Záškodnícka mapa, ktorá asi ako jediná zodpovedala mojim predstavám. Aj keď sa režisérovi nepodarilo zohnať herca, ktorý by mi Lupina pripomínal, podarilo sa mu aspoň nájsť dobrého herca, ktorý ho zahral tak, aby sme si ho obľúbili tak, ako to aj Rowlingová opisuje. S Krivolabom sme tiež moc neboli, nevyskytovali sa ani hádky medzi Ronom a Hermionou pre neho a Prašivca, nerátajúc tú úplne prvú ešte v Deravom kotlíku. Vďaka Záškodníckej mape sa Harry dostáva do Rokvillu, ktorý navštevuje aj napriek tomu, že nemá povolenie. Tu zistí ešte jednu informáciu o Siriusovi, ktorá ho prekvapí hádam viac ako to, že ide práve po ňom. Keď sa dozvie, že ten obávaný muž bol priateľom jeho rodičov, že ich zradil, čím pomohol Tomu-Koho-Netreba-Menovať zabiť jeho rodičov a ešte k tomu, že je jeho krstným otcom, utečie a vyplače sa. Tu ho nájdu jeho veční priatelia Ron a Hermiona. A k celému vyvrcholeniu sa dostávame silným buchnátom, ktorý Hermiona uštedrí Malfoyovi. K tomu sa hádam ani nebudem vyjadrovať, až na dementorov, ktorí ako vrany lietali a pritom sa mali len zakrádať tesne nad zemou, nepodareného vlkolaka, otrasného Pettigrewa, ešte horšieho psa predstavujúceho animágusa Siriusa, to nebolo až také hrozné. Osobne som bola veľmi proti takému Siriusovi, akého vložili do filmu, tak som si Siriusa vôbec nepredstavovala, no posledná scéna s ním, keď už Pettigrew utiekol, z Lupina sa stal vlkolak a Hrdozobec bol zachránený pred popravou, to všetko zachránila. Režisérovi neodpustím to prebudovanie charakteru profesora Dumbledora. A zabudol vysvetliť Harrymu aj divákom komu patrili mená Námesačník, Tichošlap, Paroháč a Červochvost. Veľa vecí mi tam chýbalo a obávam sa aká bude ďalšia časť, aj keď režírovanie prevezme niekto iný.