Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Matka jako smysl života je nesmysl

22. 02. 2005
1
0
2999

Matka jako smysl života je nesmysl

 

Elfriede Jelineková – Pianistka, Nakladatelství Lidové noviny, Praha, 2004

 

     Není na škodu, že se zde scházejí recenze na Staré mistry a Pianistku, neboť jejich tvůrci mají mnoho společného. Elfriede Jelineková (nar. 1946) je totiž vedle Thomase Bernharda dalším z nejznámějších kritických hlasů (uměleckého) Rakouska. Oba mají hudební vzdělání, oběma jsou vlastní moralismus, sarkasmus a radikální postoje, oba lze vřadit mezi spisovatele tzv. „protivlastenecké“ poválečné rakouské literatury, oba jsou v Rakousku zatracováni a celým zbytkem světa obdivováni. Jméno Jelinekové je nerozlučně spjato s řadou, její složitou osobnost zjednodušujících (a proto vděčných), přízvisek – feministka, komunistka, nihilistka atd. V loňském roce k nim přibylo další, které však mnohým vyrazilo dech a přinutilo je pohlédnout na Jelinekovou novýma očima – nositelka Nobelovy ceny za literaturu.

     Román Pianistka (Die Klavierspielerin, 1983) se stal autorčinou komerčně nejúspěšnější knihou a dal vzniknout stejnojmennému filmu, který v roce 2001 natočil známý rakouský režisér Michael Haneke. Pianistka je do značné míry autobiografickým příběhem ženy-hudebnice deformované vlivem své matky a Jelineková zde útočí na tzv. vídeňskou kulturu, potažmo na celé Rakousko, dlužna nic nezůstává ani své pozici kritičky patriarchálního uspořádání současného světa.  

      S hlavní hrdinkou se setkáváme v době, kdy je jí něco po třicítce, prostřednictvím střídání časových rovin nám však nezůstane utajeno ani její mládí a dospívání. Erika Kohutová, učitelka klavíru se sklony k sebemrzačení, žije od chvíle, kdy její otec musel být svěřen do ústavní péče, sama se svou matkou – starou despotickou ženou, která Eriku pokládá za svůj „majetek“ a podle toho s ní také jedná. Hrdinka touto až chorobnou spjatostí matky a dcery trpí, přitom si však neumí jiný způsob existence představit. To se, alespoň částečně, změní v okamžiku, kdy se stane předmětem touhy jednoho ze svých žáků, Waltera Klemmera.  Zatímco z mladíkovy strany jde především o ukojení chtíče, Erika hledá hluboký vztah, který by ji zachránil před doživotním utrpením v područí matky. Střetávají se zde tak dvě naprosto odlišné pozice – ON chce její tělo a obyčejnou žádostivost přitom zahaluje do velkých slov o lásce, ONA hledá porozumění a něžnost, své city však ukrývá za pózou masochistky toužící po bolesti a ponížení, přičemž tajně doufá, že její žádost nebude vyslyšena a dostane se jí zcela opačného zacházení.

     Pianistku rozhodně nelze označit za dílo vulgární - spisovatelka se při strhávání roušky z často tabuizovaných témat bez podobných prostředků většinou obejde - román není pornografický, je pouze „lidský“ a to v celém širokém smyslu toho slova.

     Nakonec jeden výrok Jelinekové, výstižně charakterizující její tvorbu: „Pokud lidé chtějí konzumovat umění, musíte je udeřit do tváře, jinak to nejde.“


djPes
08. 03. 2005
Dát tip
"Ich habe immer wieder, nicht nur bei diesem Text (zde román Lust, pozn. E.S.), während des Schreibens fast orgasmusähnliche Gefühle - nicht koitale, aber fast onanistische Visionen. Nicht so sehr die Beschreibung bestimmter Szenen war mit Lustgefühlen verbunden, sondern allein die Macht, die man im Schreibvorgang ausübt, ist bei mir immer schon sehr stark mit Lust besetzt, einhergehend mit Wirklichkeitsverlust. Auf eine starke, mystische, transzendentale Art erlebe ich gleichzeitig eine Ich-Vergrößerung und einen Ich-Verlust." („Během psaní, a to nejen u tohoto textu, mám vždycky skoro orgasmu podobné pocity – ne koitální, ale téměř onanistické vize. S pocity rozkoše bylo spojeno nejen popisování určitých scén, ale sama ta moc, kterou člověk zažívá při procesu psaní, je pro mě silnou rozkoší, kterou provází ztráta skutečnosti. Silným, mystickým, transcendentálním způsobem zažívám zárověň nárůst i ztrátu svého Já.“) Citováno z článku Rozkoše Elfriede Jelinekové (Eliška Stehlíková) http://www.dobraadresa.cz/

Evička
08. 03. 2005
Dát tip
Eine besondere Art von Nymphomanie :-)

Rowenna
02. 03. 2005
Dát tip
Zrovna jsem si včera knížku přinesla domů - nemůžu po prvních stránkách hodnotit, každopádně, o to víc se těším.

djPes
28. 02. 2005
Dát tip
Taky si nejsem jistý, zda Erika hledá hluboký vztah. Jaký je význam toho slova hluboký? A byla by vůbec takového vztahu schopna? Jenže to skutečně ví jen Erika - Elfriede.

djPes
28. 02. 2005
Dát tip
Já právě to hluboký, protože mi význam toho slova uniká. Spíš bych volil silný vztah. Ani kniha ani film mi ovšem nedokázal úplně odpovědět na otázku, zda Erika skutečně byla jednoznačně masochistická, submisivní - a to i ve vztahu k matce. Že matka se stavěla do role vládkyně, té, která má na její život právo, je zřejmé, ale naplňovalo to uspokojením i Eriku? A i když chce svůj vztah k Walterovi budovat z pozice masochistky, cítil jsem v jednáni Eriky silné dominantní prvky. A tak se vrátím k tvé větě "Erika podle mne hluboký vztah chce" - vztah citový nebo vztah tělesný? Přiznám se, že ani malý náznak touhy po lásce jsem nevycítil. Chlad, nenávist - to jsou jediné city, které jazyk Jelinekové popisuje. Stejně jako v jejím dalším díle, které jsem měl možnost číst - v Milostnicích. Až člověku běhá mráz po zádech. Nejen po zádech....

djPes
28. 02. 2005
Dát tip
Tak se na film podívej a knihu si přečti, pokud tě to téma zajímá. Kniha vyšla nedávno, snad se dá koupit, film bude určitě k půjčení. Netuším, kde se pohybuješ, jinak bych ti klidně knihy zapůjčil.

Evička
28. 02. 2005
Dát tip
*Díky za připomenutí, je co objevovat!

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru