Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seSYA LE MANA
Autor
nafrayu
1.scéna
AutoR:
Neumím psát příběhy, Nafrayu.
Jsem jen prázdná skořápka na mořském dnu.
Ptáček, co ulétl z klece.
Poustevník v zemi živých.
Stéblo bez klasu.
Nafrayu:
Svět je plný příběhů, Člověče. Stačí jen smést střípky beznaděje a budeš zdráv.
Nezapomeň na království Něhy.
Peklo je jen pro bohaté duchem.
Vzlétni výš a uvidíš nepředstavitelnou Krásu.
Máš Moc ve svých rukou, stačí ji uchopit a vládnout Světu.
Nevěříš? Tak přistup blíž a pohlédni na ten zázrak ubohých malířů.
Objeví se duha.
Nafrayu:
Plač, plakej, ubohý človíčku.
Plakej a uzříš Bolest.
Bolest je propast.
Bolest je cesta. Bolest je My.
Bolest je zázrak.
Bolest je k smíchu. Bohu.
Tak jen pojď.
AutoR:
Ach ano, matně si vzpomínám. Přišla ke mně Víla z Největších. Objala mě šálem Šalby a útěchy.
Víla:
Budeš Největším z Největších, Človíčku.
Překonáš Světlo, překonáš Tmu.
Smrt se tě nezalekne.
Budeš bojovat a vítězit ve Jménu Pravdy.
Překonáš Běsy.
Nejedna z Věrných před tebou poklekne.
Jen jedno ti zůstane. Bolest. Poneseš ji na svých bedrech do skonání Světa.
Jako král, chuďas i bohatý.
Klaun a blázen.
Rytíř a světec. Zloděj i Lhář.
AutoR:
Já chci tvořit!
Nafrayu:
Můžeš, človíčku. (směje se)
Víla:
Bolest tě překoná!
AutoR:
Bolest je sudba. Přijímám. Přijímám, slyšíš, Bože? Dej mi Srdce a já ji ponesu. Pro Lásku i Bolest musí ustoupit.
Nafrayu:
Jak jsi umíněný, Člověče. A pošetilý. Kdo myslíš, že umí překonat Bolest? Ty, blázne šílených? I Boha přemohla. A on zemřel. Pro Dobro lidstva. Které se nepřestává zabíjet.
AutoR:
Jsem silný. Chci Slávu.
Víla:
Hrej si s větrem. Ne s Nadějí.
Nafrayu:
Zapomínáš, Človíčku. Jsi jen Člověk. Jste jen lidé, řekl. A zemřel. I ty zemřeš, Človíčku.
Ve jménu Pravdy budou mi tesat pomníky. Žiji navěky.
Nafrayu:
Nejcennějším pomníkem je lidské Srdce. Slyšíš jeho Tep? Nezastaví se ani na Vteřinu. Obejmi ji.
AutoR:
Proč, blázne? Je jen jednou z mnoha.
Nafrayu:
Je tvou poslední.
AutoR:
Chci spát.
Nafrayu:
Bláhový! Myslíš, že unikneš? I ve spánku si najde svoji skrýš. Zapomeň na Sebe. Přistup blíž. A tvoř Dějiny.
AutoR:
Jsem unavený. Neunesu břímě Pokory.
Nafrayu:
Tak jen spi, Človíčku. A nech si něco hezkého zdát. (odchází ze scény)
AutoR:
Nemohu. Jsem příliš vyčerpán. Kde jsi, Bože? A moji poddaní? Konec se blíží. Zastavme Bolest. Světe, div. I Lásku zadusili plevelem. (rozhlédne se kolem)
AutoR:
Šílím.
Jsem Velký. Ale ne největší Principál.
K Slunci a Obloze mé paže nedosáhnou.
Trpím. Jsi krutý.Potopím se do propadliště Dějin.
Ubozí zapomenou. Ubozí nezůstanou. Smrt jim pomůže. Až přijde Bolest. A král pastvin.
AutoR: Trpím. Kde je má Sláva?
Nafrayu:
Proměnila se jen ve Špínu a Prach.
AutoR:
Kde je mé Vítězství?
Nafrayu:
Ještě jsi nebojoval.
AutoR:
A odměna?
Nafrayu:
Tu jest. Trocha vína.
AutoR:
Za tolik Utrpení ?
Nafrayu:
Nevím, Človíčku. Jsi moudrý Dromedár. Tak jdi a postav svůj Pomník.
Sbor:
Všechno se rodí z bolesti.
Bolest se rodí ze zoufalství.
Zoufalství je Lékem Duše.
A záchrana? Žádná není.
AutoR:
Nevidím.
Nafrayu:
Tak otevři oči. Prozřete, Andělé. Je tu trpící. Zavažte mu rány, podejte Chléb. Natřete mastmi. Je tu Člověk, aby se stal Slovem.
AutoR:
Národa?
Nafrayu:
Ne, lidí. Tak hříbě, započni svůj let. Červánky zůstanou s námi.
AutoR:
Díky, Bože.
Nafrayu:
Jsem jen vítr a prach.
AutoR:
Člověk. Toť vznešenost sama. Jazyk císařů. A jazyk Krále.
Vyjdu do ulic a najdu-li Cestu, už se neztratím.
2. scéna (souboj anděla s ďáblem)
AutoR:
Nemohu jít dál. Už nechci stále jen prohrávat a bojovat. Proč? A za co?
Nafrayu:
Jsi bloud, bratříčku.
Autor:
Bloud? To ano. Jsem bláhový a nešťastný.
Nafrayu:
Člověk může být nešťastný, jen pokud ztratí sílu. Pak umírá. Pokud jsi vyprahlý jako písek na poušti, jsi mrtev. Svět už s tebou nepočítá. Vidí v tobě jen prázdnou vzpomínku, epitaf na náhrobním kameni.
AutoR:
Smrti se nebojím. Raduji se – vysvobození z hříšného a bolestného pekla.
Nafrayu:
Nesuď tak přísně, bratříčku. Očistcem, křížovou cestou, trnivou korunou snad. Ale peklem? Peklo sídlí jen v duši člověka.
AutoR:
A já jsem člověkem?
Nafrayu:
Čím bys byl jiným? (pousměje se)
AutoR:
Nevím. Snad letícím ptákem, Prorokem, Bláznem. Ale cítím se tak nepochopen, ztracen v Malosti.
Nafrayu:
Ach, ta tvoje pýcha! Ta tě přivede do záhuby!
AutoR:
Jsem pyšný, já vím. Až příliš.
Nafrayu:
Jsi Člověkem. To je tvůj dar i prokletí. Nevzepřeš se svému osudu.
AutoR:
Člověkem? To nepovažuji za příliš velké vítězství.
Nafrayu:
Nerouhej se! (vykřikne) Člověk má svou cenu, i ten nejmenší z malých. Podobá se Bohu. Je jeho dílem a přece ho převyšuje. Je silný, jde svou cestou a jednou bude odměněn.
AutoR:
Každý pták letící na nebi je svobodnější!
Nafrayu:
Máš otevřenou cestu Vesmírem a závidíš ptákům jejich svět? Ach ubohý.
Kdo otvírá ústa a neslyší, kdo chce vidět a zavírá oči.
Což je mocnější jméno než Člověk?
Blahoslavení, kdo hledají Cestu bez výčitek a marných nářků.
Laň touží po vodě.
I srna chce pít.
A člověk? Pije a žízní.
AutoR:
A naleznu Cestu?
Nafrayu mlčí a odchází, AutoR skloní hlavu do dlaní, přichází Ďábel.
Ďábel:
Člověče!
AutoR:
Mluv, poslouchám, Pane.
Ďábel: T
oužíš po síle a moci a dostáváš jen plané sliby a proroctví.
AutoR:
Ne! Chci vědět, ne vládnout, chci poznat a pomoci.
Ďábel:
(směje se) Málo znáš svou duši, Člověče. Je v ní jen zmar, Hanba a Šílenství. Odmítáš sám sebe, Ubohý. Přijmi mé znamení a já ti odpovím na všechny bolestné otázky, neb v odpovědích nalezneš Bohatství a staneš se Pánem. Pánem světa.
AutoR:
Ty nejsi můj Rádce. Jsi Zlo a zlo je neštěstím pro mou mysl. Chci se uzdravit a očistit od Tvé přítomnosti. Prosím, odejdi!
Ďábel:
A kde je tvůj Rádce?
AutoR:
(sklopí oči) Odešel.
Ďábel:
Ano, odešel a nechal Tě tu na pospas draku. Bláhový, já tě neopustím, na Věky mě budeš cítit ve své společnosti. Jsem částí tebe sama, Peklem a trůnem je mi duše člověka. I Adam mě odmítl, ale Eva přijala. Proč? I ona žíznila po odpovědích, které si žádá i tvoje touha. Neboť já jsem pokladnicí Rozumu. Přesto mě odmítáš?
AutoR:
Ano! Ve jménu Lásky!
Ďábel:
Člověče, tvůj čas ještě nenastal. Odejdu. Až jednou pochopíš a nalezneš ke mně cestu, teprve tehdy bude tvé hledání u konce. Dnešek ani zítřek však není vyvolen pro léčbu tvé slepoty. Jsi ztracený a příliš, příliš osamocen. Já ti v tvém boji však nepomohu. Toho je schopna jen vlastní duše. A ta zůstává nepochopena. Já stvořil Člověka. Beze mě jsi jen prázdnou schránkou.
AutoR:
Nepodlehnu tvé nenávisti.
Ďábel:
Nenávist? K vlastnímu dílu?
AutoR:
Prokleji Tě!
Ďábel: (posměšně)
Dříve proklej sebe! Jehufo, můj Syn tě čeká! (odchází)
3. scéna
AutoR:
(se zlostí vykřikne) Uspěl jsem? Jaká bude další zkouška? Nebo jsem odevzdal už dost? Zapřel jsem část své Duše, Pane.
Nafrayu:
(klidně, s příjemným úsměvem na rtech i v očích) Ach ano, nepodlehl jsi pokušení.
AutoR:
A má odměna?
Nafrayu:
(hlučně se rozesměje) Jak jsi nedočkavý, Človíčku. V tvém srdci je jen málo místa pro Pravdu.
AutoR:
Ano, má trpělivost nenávratně mizí v propasti Nicoty. A důvod? Už příliš dlouho čekám na své Odpovědi.
Nafrayu:
Čekej tedy dál! Roky…
AutoR:
(zlostně) Roky?
Nafrayu:
Roky, vteřina, den. Kdo ví? Čas je jen zrnkem v písku, příjemný společník. Pomůže ti, neodmítej podanou ruku. Musíš dospět.
AutoR:
Dospět? Čekat? Až se proměním jen v Prach?
Nafrayu:
Bojíš se smrti?
AutoR:
(nejistě) Ne. Obávám se konce. Konec… To je hrůzný pojem. Jednou ztratím vládu nad svým tělem. Zapomenu své otázky. Má mysl bude klidnou loukou uprostřed polí. Ale bez květů.
Nafrayu:
Bolest však zmizí. Utrpení, strach, výčitky. Svoboda ti nabídne Svou náruč. Stromy rozevřou korunu a kořeny darují Sílu každému z Malých. Zde je skryt klid a bezpečí.
AutoR:
To je tedy tvým úkolem? Ano, jsem zmatený, ale ne příliš. Chceš mě svést z Pravé Cesty? Nemám Vědět a Poznat? Jsi jen prostředníkem Pekla? Nepodlehnu Tvé šalbě. Mé přání je i mým rozkazem. Hledám a nikdy nepřestanu. Můj cíl se blíží, cítím to, vím.
Nafrayu:
Bláhový. Jsem tvým jediným společníkem. Proč mě odmítáš? Zraňuje mě tvá nenávist, bolí. Nesvádím boj s tvými myšlenkami, řídím se Tvým přáním a sny. Pojď tedy.
AutoR:
Kterými tajemnými stezkami toužíš opět vést mé Srdce? Nevěřím Tvé Odvaze. Jsi slabý. Nedokážeš otevřít Oči.
Nafrayu:
Nemohu vést Dítě stezkami, které jsou přístupné jen Starcům a Kmetům vyvoleného národa. Příliš rychle se snažíš dosáhnout zakázaného ovoce. Jednou shlédneš do Propasti. Ale ne hned. Ne nyní. V této chvíli ještě příliš bojuješ, Mládě. Nejdříve musíš projít trnitými stezkami.
AutoR:
A Čas?
Nafrayu:
Už jsem odpověděl na Tvé pochyby. Či jsi snad ztratil i sluch?Čas Tě nezklame. Uzdravuje.
Je lékem i Cestou.
Jediným přítelem.
Zestárneme. Ztratíme krásu těla. Ale dojdeme k Cíli.
Zachráněni i chápající. Svět nás zavrhne, ale Síla zůstane.
AutoR:
Tedy mě veď, chci jít stezkami Času.