Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Zabít, nebo nechat žít?

25. 07. 2005
1
0
1542
Autor
wona

Reaguji na zprávu, která se novinami šíří jako epidemie, ale je podávaná jen z jednoho úhlu pohledu...

            Poslední dva dny se ve zprávách mluví téměř výhradně o teroristických útocích. A s nimi spojenou ochranou měst a domů… Proti tomu samozřejmě nic nemám, máme právo vědět, co se ve světě děje. Co mě zaujalo, je zpráva o 27letém zastřeleném Brazilci. Pro ty, kdo netuší, co mám na mysli, krátká rekapitulace. Londýnská policie se po nevydařených atentátech 21. července tohoto roku rozhodla hlídat vytypovaná místa ve městě. Mezi nimi byl i dům, ze kterého 22.července vyšel mladík, jež „měl kabát, pod kterým mohl něco ukrývat.“ Policie se snažila jej zadržet varovným: Stop or shoot!, ale podezřelý reagoval útěkem do nedalekého metra. Tady ho policie dostihla a zabila pěti výstřely z bezprostřední blízkosti do hlavy.

            Později vyšlo najevo, že zastřelený byl  elektrikář, který měl pracovní povolení a v Londýně žil tři roky.

            Někteří lidé tvrdí: „Uměl velmi dobře anglicky a měl povolení (v Londýně) studovat a pracovat. Je to nespravedlnost, něco se s tím musí dělat." Policisté byli v civilu, aby je případní atentátníci nepoznali, a i na to se odvolává rodina zemřelého. Tvrdí, že se Jean Charles de Menezese sám cítil v ohrožení a dal se na útěk.

Policie se za tuto chybu musela omluvit pozůstalým, brazilským a anglickým úřadům a také široké veřejnosti, zvláště těm, co byli svědky střelbě.

Já se však přesto přikláním na stranu policie. Ale ať si to přebere každý sám. Přesto jednu otázku nakonec: Je lepší zastřelit jednoho nevinného člověka, nebo jednoho atentátníka pustit a nechat zabít několik desítek nevinných?


wona
02. 09. 2005
Dát tip
No, já musím vůbec svůj postoj přehodnotit. Tato reakce totiž vznikla velmi brzo potom, co tato zpráva obletěla svět. Ale obletěla ho se spoustou nepřesností, které měly pomoci obhájit policii, a které vedly k mému závěru. Tak za prvé, ti policisté v civilu se ani nezmínili o tom, že jsou policisti v civilu, takže ten kluk si pravděpodobně myslel-což se nedivím-že ho pronásledují atentátníci-tak zdrhal. Za druhé, vůbec na sobě neměl dlouhý kabát, ale jen lehkou bundičku, pod kterou by sotva schoval nějakou výbušninu. Ale je to celý nějaký divný. Teď už sice svět trápí jiný hrozný a ještě horší věci, ale nějak rychle se na to zapomnělo. Začínám se bát toho, že lidi se budou naprosto bez povšimnutí zabíjet jako na běžícím páse. Takže můj nový závěr-jsem civilista a nesouhlasím s útokem policie na ne nebezpečného civilistu

Sali
31. 08. 2005
Dát tip
Ja osobne s tim zakrokem vazne souhlasit nemuzu a pochybuju ze nejaka financni zaplata to zpravy. Mozna uklidni novinare a to je vsechno, ale podle mne byla dost velka chyba na strane policajtou, uz svym pristupem a vsim co delaly porusovaly snad vsechny pravidla ochrany lidi, no je normalni ho nechat jit a pak se ho snazit zatknout na ulici a v metru? Jinak s tim strileni nevinych, muj kamarad je ted v Londyne a kdybyste vedeli v jakym strachu tam ziji mistni arabove a vubec mensiny. Dokaze te si predstavit co by se stalo, kdyby nejakej civilista zastrelil jinyho jenom proto ze mel kabat a vypadl na to ze pod nim je bomba. Podle mne strelba neni dobruj napad a kdyz tak do nohy, ale pochybuju ze smrti jednoho zachranis 60 spis naopak, zabijes jednoho a oni 600. Pokud zabijes civilistu je to jeste horsi, protoze lidi se odvrati a nikdo te nepodpori pokud budes chtit neco podnikat. Takze nestrilet, premyslet a mluvit.

wona
27. 07. 2005
Dát tip
cooba: Opět opakuju, že s tím nesouhlasím. Jen se snažím být nestraná(i když mi to dělá značný potíže). K Tvým výčitkám policii jen jedinej argument:když by ho střelili do nohy, případnej terorista, nebo atentátník, nebo jak ho chceš nazvat, by při pádu mohl výbušninu odpálit. Při střelbe na trup těla se zase odpálí ta nálož, takže jediná možnost jak předejít výbuchu je třelba do hlavy. A ještě si myslím, že když zamře jeden člověk, nebo 60, je to sakra velkej rozdíl. Jinak s Tebou souhlasím. Od toho, že do metra jel autobusem(o tom sem nevěděla), přes těch pět ran, to jestli policista upozornil, že je policista, až op toho "hluchýho kamaráda". Nesouhlasím s celou touhle aférou, nesouhlasím s terorismem, policií ani s celým tímhle světem. (No, s něčím za světa jo, taky trochu přeháním.) A taky se musím ptát, jestli vůbec má cenu, aby vůbec někdo kvůli tomuhle světu umíral. Ale na druhou stranu, když se na celý lidský pokolení podívám z čistě logickýho hlediska, nevidím jedinej důvod, proč by v budoucnu mělo dál existovat. Jinak, máš velmi dobrý argumenty, čekala sem, jestli někdo takhle zareaguje.

wona
26. 07. 2005
Dát tip
enehi:Určitě je lepší s lidma napřed mluvit, ale když je tady hrozba že se zabije a spolu se sebou i dalších 20 lidí, myslím, že na mluvení není moc čas. Ale znovu opakuju, že se mi to taky nelíbí.

cooba
26. 07. 2005
Dát tip
TAK POZOR: ten mladej Brazilec se k metru svezl autobusem. Policie ho sledovala už tam. Pokud měla podezření na bombu, proč ho nechali jít do autobusu? Tam by snad zabil jiný lidi, než v metru? Že ho polda zastřelil 5 ranama, nebo kolika, mi přijde ale úplně úchylný. Jedna rána by ho taky zastavila a možná by to na kapačkách přežil. Nehledě ale VŮBEC na fakt, že ozbrojené složky veřejného pořádku mají v případě používání střelné zbraně eliminovat osobu tak, aby nedošlo k ohrožení jejího života - tj. sřílet třeba po nohách, jestli jsem to pro někoho podal moc složitě. Brát život je omluvitelný jen kdyby někdo chtěl střílet po policajtech. Ale Mendeze přece akorát zdrhal! A zdrhal před CIVILISTOU! Ten sice křičel "stůj nebo střelím!", ale křičel taky že je "policie!"??? Nikde jsem to zatím nečetl a neslyšel a začínám o tom pochybovat. Policie je možná v Londýně ve stresu, ale to ji neomlouvá. Tohle byla chyba, která se opakovat už nikdy nesmí! Policejní teror je stejnej jako náboženskej, nebo jakejkoliv jinej. Co když můj hluchej kamarád nezastaví na výzvu nějakýho přemotivovanýho policajta? Střelí ho v zájmu záchrany metra 5x do zad? (vím, trochu přeháním, ale nemůžu si pomoct..) Je to hnus, hnus hnus. A potěš nás, jestli se po ulicích bude flákat čím dál víc kovbojů s prstem na spoušti. Na straně těch policajtů se vůbec nedá být.. howgh!!

cooba
26. 07. 2005
Dát tip
A k tý poslední větě: velkej souhlas se Sargonem a jeho přirovnání k určitým praktikám Rudých Khmerů.. Ano. Prevence proti kuřímu oku je i amputace nohy. Copak se dají životy těch NEVINNÝCH počítat? Není to stejná ztráta, jeden Mendeze nebo 60 turistů v Egyptě? Pro mě jo..

Sargon
25. 07. 2005
Dát tip
paze teba ucil POL POT? ak teda vies kto to bol?

wona
25. 07. 2005
Dát tip
Kdo je POL POT?

Sargon
25. 07. 2005
Dát tip
vodca cervenych kmerov teda u vas rudych kmeru ak teda vies kto su cerveny kmeri

wona
25. 07. 2005
Dát tip
Promiň, ale nějak nevim, o čem mluvíš. Nevím, kdo sou cerveny kmeri.

Sargon
25. 07. 2005
Dát tip
naco sedis na tom internete? najdi si to mne sa to nechce vysvetlovat samovzdelavanie laska moja a inak posielaj aviza ked odpovedas cize klikni na moje meno v lavom stlpceku

wona
25. 07. 2005
Dát tip
No, POL POT mě neučil, namám snima nic společnýho. Je to čistě jen můj názor.

Sargon
25. 07. 2005
Dát tip
ale podla tej poslednej vety sa dost riadili a zakilovali tak nezmyselne obrovsku masu ludi

tanec
25. 07. 2005
Dát tip
Tak na tu otázku si dejte odpověď sami.Co kdyby zabili vašeho bratra,syna prostě příbuzného?Nic by nikomu neudělal a zastřelili by ho policajti,jen pro to,že si mysleli,že je atentátník.Vím odpustitelné není co se stalo,ale proč mají trpět další lidé za ten zločin?Pozabíjíme se navzájem?

wona
25. 07. 2005
Dát tip
tanec: Je pravda, že kdyby se to stalo někomu mě blízkýmu, asi bych se na to dívala jinak. (Na to už sem vlastně psala slohovku do školy.) Já rozhodně nestojím o to, aby se lidstvo pozabíjelo navzájem. Jde mi jen o to, co je (pokud se o tom tak vůbec dá uvažovat) menší zlo pro společnost. Ten kluk udělal chybu, že nezastavil. Myslím, že kdyby mi někdo řekl:stůj, nebo střelím, zastavila bych se, ať by mi to řekl policista v civilu, nebo atentátník v civilu. glassy:musím s Tebou soulasit. Sice nerada, ale myslím si to taky. Viz.co sem psala tanci.

enehi
25. 07. 2005
Dát tip
- mi nějaký civilista na chodníku říct "ruce vzhůru nebo budu střílet", tak taky utíkám, a pomohla by mi pak snad omluva k opětovnému nabytí života? - není lepší s lidma mluvit a vyjednávat než po nich střílet??!!

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru