Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seHomo Multikulturensis
Autor
Tonko
I.dějství
Scéna první:
(hospoda, stůl a u něho čtyři chlapi v konečné fázi puberty, kolem 40 let…ohlížejí se )
1.chlap: Ty vole, kde může bejt tak dlouho?
2.chlap: Možná ho zas stará nepustila
(všichni se začnou smát)
3.(ještě se zalyká smíchem): Jsem ho dneska viděl s mladým…..dědeček hlídá.
4.chlap (směrem k hospodské): Nebudem na něj čekat, dej sem karty!
(když hospodská háže balíček karet na stůl karbaníkům, vstoupí do zakouřené světnice chlap se tříletým chlapcem)
Děda: (úsměv na rtech a skrývá omluvu): Dobrej!
Hospodská : (s úsměvem): dobrý den , koukám , že ste si vzal posilu?
Děda: (hrdě) To víte, s dědou je mu nejlíp …
(do toho skočí 1.chlap)
1.chlap: (směrem k dědovi ) To tam budeš stát a vykecávat nebo si dáš s náma marijáš?
2.chlap: (s úsměvem) Ser na kecy a pojď nám ukázat jak to hrajou Cigáni!
Děda: (úplně vážně) Vy chcete zase přijít domů oškubaný jako kuřata? Říkate si o to!
Děda: (směrem k hospodské): Rozměňte mi dvacku, já je to jdu na učit!
Děda. (směrem k chlapci): Tak si vem pohár a pojď se kouknout jak jim teď děda dá..
(chlapec si vezme pohár s pultu a děda si vezme natočené pivo a drobné za dvacku a sednou si ke stolu. Chlapec sedí dědovi po pravé straně a 4 chlapi jsou rozesazeni tak , aby jim byli naproti)
(Hra je v plném proudu, když v tom se z karbanické konverzace nad tahy a nad barvami rozvine konverzace)
4.chlap: (směrem k dědovi) Co ti to tak dlouho trvalo? Tě stará nechtěla pustit, viď?
Děda: (s jistým porozuměním) Mám starou jak ty? Ale né, musel jsem jít s malým na procházku, to víš hlídám, dneska u nás bude spát.
2.chlap: (nedočkavě) Hraj a nemel !!!
Chlapec: (zatahá dědu za rukáv a ustrašeně se zeptá) Dědo, kdo je to za pány?
Děda: (koukne na chlapce z vrchu a mávnutím ruky směrem ke čtveřici chlapů) To jsou Gádže, víš děda s nima dělal ve statku … neboj, oni jenom tak mluví .
Chlapec: (nechápavě) A kdo to je gádžo?
(na to skočí 3. chlap nadechujícímu se dědovi do nádechu a nahne se přes stůl a chlapci potichu říká)
3.chlap: To je taková přezdívaka, já jsem gádžo a tvůj děda je cigán.
Děda: (souhlasně) No to je pravda, tady pán je gádžo a já jsem cigán …
(do toho skočí 1. chlap)
1.chlap: (směrem k dědovi) a nezapomeň , že jsi Cigán s papírama nebo už ti je vzali?
(smích)
Děda: (se smíchem) Já je mám pořád ale tebe koukám zase přibyli další a to na hlavu !!!
(smích)
4.chlap: (nedočkavě a ke všem) Jasně baby a hrajte !!!
3.chlap: (směrem ke chlapci) : a co ty mladej? Seš taky Cigán jako děda?
Děda: (koukne na chlapce a šeptá mu do ucha): Řekni, já nejsem cigán, já jsem Cigán s papírama..
Chlapec: (nahlas a niž by věděl co říká) Já nejsem Cigán, já jsem Cigán s papírama !!!
(smích)
3.chlap: (směrem k dědovi) ty vole ty ho blbneš, ale máš recht, Cigáne !!!
Všichni chlapi: (směrem na 3.chlapa) s papírama !!! nezapomeň s papírama !!!
(smích)
Scéna druhá:
( děda sedí doma a má chlapce na klíně a koukají spolu na televizi)
Chlapec: dědo?
Děda: (kouká pořád zaujatě na televizi) no? Co?
Chlapec: dědo?
Děda: (na okamžik sklopí zrak na chlapce) no? Co je?
Chlapec: proč ti ty pánové říkali, že jsi Cigán? Ty už nejsi můj děda?
Děda: (odrhne svůj zrak od televize a po chvilce úsměvu s kamennou tváří k chlapci, kterého si na točí tak aby mu koukal do očí) Víš, to je jen taková přezdívka. Já jsem pořád tvůj děda a zůstanu tvým dědou. Víš to je jen přezdívka jako gádžo …rozumíš tomu?
Chlapec: (po chvilce ticha) takže to je jako s Jirkou? Jeho tátovi říkaj, že je Hery a mi Jirkovi říkáme taky Hery, takže tobě říkaj, že jsi Cigán , tak já jsem taky Cigán?
Děda: (s úsměvem ale vážně) Jo přesně a nezapomeň, že jsi Cigán s papírama, ty nejsi jen nějakej Cigán, ale s papírama na to nezapomeň!!!
Chlapec: (vesele) neboj, nezapomenu..
Děda: takže kdo jsi?
Chlapec: (hrdě) Cigán s papírama?
(po chvilce ticha a zvuku z televize vstoupí do místnosti babička)
babička: (směrem k chlapci) nemáš hlad? Něco ti naberu?
Babička: ( s měrem k dědovi)a ty mu prestaň motat hlavu!
Chlapec: nechci nic, nemám hlad..(heč) já jsem měl pohár, viď dědo?
Děda: (s měrem k chlapci, dává ho dolu ze stehen)Jasně a teď běž za babičkou ať ti dá něco najíst…za chvilku dávaj film …
(chlapec odběhne do kuchyně za babičkou a za chvilku se vrátí s kastrůlkem plným halušek s tvarohem)
děda: (dává si chlapce na klín) No vidíš…pěkně se najez a budem se koukat na kriminálku.
Chlapec: ( koukne na dědu a s plnou pusou) ty nechceš, jíst?
Babička: (zakřičí z kuchyně) Toňu…naberem tyš tebe…su s tvarohem, takové ty ľúbíš!
Děda: (otočí se směrem ke kuchyni a zakříčí) Tak hej, ale málo, nie som hladný, mal jsem v krčme dve piva a nějak mi nesedli!
Babička: (nese dědovi jídlo) tak ti treba! Nemáš chodzic po karčmách ,nemluvím o tom, že se klidně zobereš chlapca! Radši se poradně naidz !
Děda: (potichu na chlapce, když si dává kastrůlek halušek před sebe) ne aby si řek babičce , že jsem měl čtyři piva…ona by na dědu potom nadávala, to je tajemství.
Chlapec: neboj…budu ticho.
Scéna tři:
( je odpoledne po obědě a v kuchyni je děda a babička a chlapec je v předsíni a tam si hraje s autíčkem)
Chlapec. (nedočkavě) dědo? A kdy pro mě přijede táta?
Děda: (unaveně) za chvilku je tady….
Babička: (koukne na hodiny) Už by tady mali buct…(koukne na dědu) v koľko ti povedali, že si prídú pro malého?
Děda: ( mrzutě) A čo já viem, som sa ich nepítal… ale tak kolem obeda .
(v tom se otevřou dveře a z nic se vynoří máma s tátou)
Chlapec: (rozběhne se k mámě a chytne jí kolem krku) : Mami! Mami!
Táta: ( zuje se a přijde do kuchyně) No , ahoj, nezlobil?
Děda: Ale vůbec nie …
Babička: (koukne na tátu) a ty čo že niepřídzeš se na nás kůknut a kde je Eliška, dáš si kávu?
Táta: ( omlouvavě) Mám teď vela roboty, ale šak jsem tu byl čtyry dny jsou tomu?…Eliška je v chodbe s malým ( otočí se na dědu) a čo ty apo, už je ti lepší?
Děda: (unaveně) hej , už je mi lepší …
(v tom přijde do kuchyně máma s chlapcem v náručí)
Máma: Ahoj, nezlobil?
Babička: (koukne na mámu a s úsměvem) ne vůbec nezlobil, dáš si kafe?
Babička : (koukne na tátu a zvýší hlas) Tondo, chceš kávu…
Táta: (sedá si vedle k dědovi na židli) hej urob aj mě, ale ne mocnů, už jsem vypil doma.
Babička: (koukne na chlapce v náručí) a ty Toníku? Nechceš, aby ti babička udělala čaj?
Děda: ( okřikne babičku s úsměvem) Koni? Chceš ovsa? Čo sa ho pítáš? Šak mu zrob!
(babička dá na stůl kafe a čaj)
babička: (všem) cukr je na stole.
Děda: (koukne na mámu, která zamíchá a kafe a napije se) Ty nesladíš?
Máma: (spolkne a s úsměvem) Přestala sem , tak je lepší.
Babička: To já kdybych si neosladila, tak ho nevipijem.
Děda: (s úsměvem) Já nepiju a nesladím.
Babička: ( vyčítavě) ale pivo! To jo čo, to by sis dal?
Chlapec( otočí se na tátu, heč) Tati, včera jsem byl s dědou v hospodě. Hrál tam karty a pánové mu řikali, že je cigán.
Babička: (vyčítavě na dědu) Ty si zas hrál karty? Ty si nedáš pokoj, ešte to uč chlapca?
Táta: ( s úsměvem na chlapce) a ty si hrál taky?
Chlapec: ne já měl pohár a koukal jsem dědovi do karet.
Táta: a kdo vyhrál?
Chlapec: No přece děda, on je Cigán s papírama, víš? Ty jsi taky Cigán s papírama? Já jsem!
Táta: (s úsměvem) no jasně , že jsem Cigán s papírama, mám je Cigánka, babička je Cigánka , všichni jsme Cigáni, tak ty jsi taky Cigán s papírama.
Babička: (podívá se na tátu) nemotaj mu hlavu!
Babička: (otočí se na mámu) Ty mu nic neřekneš?
Máma: (polkne kafe , otočí se na tátu a zakroutí hlavou a zasměje se)
Děda: ( směrem k babičce) čo že by mu to niepovedzel, šak je Cigán a nestydí se za to! (o točí se k chlapci) Viď, řekni babičce kdo si.
Chlapec: ( napije se čaje) já jsem cigán s papírama!
(smích)
II.dějství
Náš chlapec začal chodit do školky.
Scéna první:
(na pískovišti si hraje náš chlapec s kamarády)
1.kamarád Jirka, řečený Hery po svém otci: ( přijde k Chlapci a hraje si sním s autem) Ahoj Toníku, můžu si pučit auto?
Chlapec: Jasně , ale ty mi pučíš bagr.
Hery: Tak fajn, já budu jezdit a ty mi budeš nakládat písek.
(ke hrajícím klukům se přidá kluk, který se přistěhoval do vesnice a ještě tam nikoho pořádně nezná)
Neznámý: Ahoj kluci, můžu s váma jezdit?
Chlapec: jasně, ale Hery ti auto nepučí, že jo Hery?
Hery: (koukne na neznámého) Jo di si za soudružkou učitelkou ta ti dá auto.
Neznámý: Tak jo…za chvilku se vrátím.
Chlapec: (na Heryho) jak se vůbec jmenuje?
Hery: Asi Michal.
(v tom se vrátí na pískoviště Neznámý a v ruce má auto)
Neznámý: ( vítězoslavně) Tak jsem tady…budu jezdit s Jirkou a ty mi budeš nakládat.
Chlapec: Jo jasně a jak se jmenuješ já jsem Toník.
Neznámý: Já jsem Pepík.
Chlapec: Tak fajn, přijeď ať ti naložím písek, stavíme hrad!
(chlapec naloží Pepíkovi písek na korbu a otočí se na Heryho, který se někam zakoukal)
Chlapec: Hej, Hery, přijeď!
Hery: (veme auto a tlačí ho směrem po pískovišti k Toníkovi) už jedu, uděláme velikánskej, ten největší hrad!
Pepík: (koukne se nechápavě na Toníka) proč mu říkáš Hery, když je to Jirka?
Chlapec: To je jeho přezdívka.
Pepík: (koukne na přijíždějícího Jirku) Proč ti tak říkaj, jak na to přišli?
Hery: Protože tak říkaj tátovy .
Pepík: (směrem k Herymu) : a tebe to nevadí?
Hery: (nechápavě): Ne proč? Mě je to jedno, už jsem si zvyk. (začne se smát)
Hery: ( se smíchem) Tady Tonda je zas Cigán s papírama, ale je to dlouhý, tak mu říkáme Tonču.
Pepík: (otočí se k Toníkovi a nechápavě) Tak ty seš Cikán?
Chlapec: (uraženě a nechápavě) Ne, já jsem Cigán s papírama po dědovi…co je to Cikán?
(do toho skočí Hery)
Hery: (vrátil se z prázdným autem a k Pepíkovi) Nemluv pořád a jeď..a jak říkaj tvýmu tátovi?
Pepík: ( rezignovaně) jo jo, už jedu a tátovi, říkaj Jozef.
Hery: ( frajersky) tak fajn, od teď seš Jozef, mě můžeš říkat Hery a to je Tonču…
Chlapec: (s úsměvem a hrdě) Ale jenom pro kámoše, jinak jsem Cigán s papírama.
(smích)
scéna druhá:
(Děti jsou ve školce. Sedí na zemi a učitelka stojí za klávesami.)
Učitelka: Tak děti, teď si za zpíváme. Zná někdo nějakou písničku? Třeba ty Pepíku.
Hery: (na učitelku) Soudružko učitelko, to není Pepík ale Jozef po tátovi.
Učitelka: ( očividně vyhozená z kontextu) Dobře Jirko … ale mi mu budem říkat Pepíku.
Hery: (frajersky) a víte, že Tonču je Cigán s papírama?
Učitelka: (vykolejená) Cože? Jak si na to prosím tě přišel? Toník je Cikán, ale to neznamená, že je někdo jiný, tak mu tak prosím už neříkej!!
Hery: (nechápavě) Proč?
Učitelka: (trapně) To, že je tmavší, neznamená, že je jiný a že si sním nemůžeš hrát.
Hery: (nechápavě) ale já si sním hraju, jenom říkám, že je po tátovi Cigán s papírama, že jo Tonču?
Chlapec: (hrdě) Jasně, já jsem Cigán s papírama.
Učitelka: (naštvaně) Tak dost chlapci, už toho bylo dost. Od teď nechci slyšet, že Toníkovi říkate, že je Cikán a budete mu říkat jménem.
Hery: (provokativně) Proč?
Učitelka: ( vojevůdcky) tak už dost Jirko!!! Prostě nechci abyste mu tak říkali!!!!
Chlapec: (provokativně) Já nejsem Cikán , ale Cigán s papírama a kluci mi říkají Tonču, že jo Hery?
Hery: (směje se) jasně kámo.
Učitelka: (přísně) Tak už dost kluci. Říkejte si jak chcete a teď si zazpíváme!
Učitelka: (s jistotou k Toníkovi) Tak Toníku, ty budeš určitě umět zpívat nebo na něco hrát. Nechceš nám něco zahrát nebo zazpívat?
Chlapec: (v šoku, bojácně) Já, já neumím zpívat ani hrát.
Učitelka: (překvapeně) Jak to? Vždyť Ci.. no to je jedno, tak si vem aspoň paličky a budeš s nima ťukat do rytmu, aspoň uvidíme , jestli opravdu neumíš hrát.
Učitelka: (do třídy) tak , kterou si zazpíváme?
Hery: (vesele) Prší, prší…
Pepík: (skočí mu do řeči) nene, kočka leze dírou…
(nakonec se přihlásí Anička a děti zpívají Kde domov můj)
Děti se postaví do řady na podiu a zpívají Kde domov můj a opona se zavírá…..